ďťż
[Katowice] Remonty ulic i przebudowa dróg



absinth - Pon Maj 22, 2006 8:42 am
Biuletyn Zmowien Publicznych

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Katowice: przebudowa ul. Plebiscytowej wraz z modernizacją oświetlenia ulicznego na odcinku od ul. Wojewódzkiej do ul. Jagiellońskiej

opis:
II.1) Opis
1.2) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: przebudowa ul. Plebiscytowej wraz z modernizacją oświetlenia ulicznego na odcinku od ul. Wojewódzkiej do ul. Jagiellońskiej.
1.3) Opis przedmiotu zamówienia: ROBOTY DROGOWE
1.Roboty rozbiórkowe i ziemne z odwozem - 566m3
2.Sfrezowanie naw. bitumicznej na śr. gł. 6cm - 727m2
3.Ustawienie nowych studzienek ściekowych - 12szt i studni rewizyjnych - 7szt
4.Ułożenie ścieków ulicznych z kostki betonowej - 171 mb
5.Ułożenie krawężnika kamiennego 15x30 i 12x25, na ławie betonowej - 760mb
6.Jezdnia
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 20cm - 245m2
Ułożenie podbudowy z mieszanki mineralno-bitumicznej gr. 7cm - 49m2
Ułożenie w-wy wiążącej z betonu asfaltowego gr. 6cm - 49m2
Ułożenie w-wy BITUFOR - 785m2
Ułożenie w-wy ścieralnej z betonu asfaltowego gr. 5cm - 834m2
7.Parking + wjazdy - 594m2
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 27cm - 62m2
Wyrównanie istn. podbudowy kr. łamanym gr. 8cm - 532m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm
8.Chodnik
Wyrównanie istn. podbudowy kr. łamanym gr. 8cm - 96m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm - 1042m2
Ułożenie nawierzchni z kostki granitowej gr. 8cm - 154m2
ROBOTY ELEKTRYCZNE
1.Montaż i stawianie słupów oświetleniowych stalowych - 9 szt.
2.Montaż opraw oświetleniowych - 18 szt.
3.Układanie kabli wielożyłowych - 158mb.

Biuletyn Zamowien Publicznych

POZYCJA 26312

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Katowice: przebudowa ul. Podgórnej wraz z modernizacją oświetlenia ulicznego (odc. od ul. Wojewódzkiej do ul. Dąbrowskiego)

II.1) Opis
1.2) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: przebudowa ul. Podgórnej wraz z modernizacją oświetlenia ulicznego (odc. od ul. Wojewódzkiej do ul. Dąbrowskiego).
1.3) Opis przedmiotu zamówienia: zakres robót:
ROBOTY DROGOWE
1.Roboty rozbiórkowe i ziemne z odwozem - 255m3
2.Ułożenie krawężnika betonowego 15x30 i 12x25, na ławie betonowej - 445mb
3.Ustawienie ścieków ulicznych z kostki - 68m
4.Jezdnia - 320m2
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 20cm
Ułożenie podbudowy z mieszanki asfalto-betonowej gr. 7cm
Ułożenie w-wy wiążącej z betonu asfaltowego gr. 6cm.
Ułożenie w-wy ścieralnej z betonu asfaltowego gr. 5cm.
5.Parking + wjazdy - 328m2
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 27cm
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm szarej - 156m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm czerwonej - 173m2
6.Chodnik - 1004m2
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 15cm
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm szarej - 214m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm oranż - 790m2
ROBOTY ELEKTRYCZNE
1.Montaż opraw oświetleniowych - 10 sztuk
2.układanie kabli wielożyłowych - 145m.




koniaq - Pon Maj 22, 2006 8:55 am
Dlaczego oni nie moga p[o prostu połozyc zwykłego bruku ?! Przeciez te kostki betonowe sa paskudne ! A do tego pewnie jeszcze dojda te pseudo nowoczesne latarnie ! No nieech to wszystko drzwi ścisna ! Ale padaka !! :|



absinth - Pon Maj 22, 2006 9:26 am
zwykly bruk jest drozszy niestety ale dla mnie to nie jest wystarczajace wytlumaczenie

w strefie centrum powinny isc na chodniki nie betonowe kostki tylko te z naturalnego kamienia a juz na pewno powinno tak byc w okolicach waznych obiektow i drog do nich prowadzacych
taka droga z pewnoscia jest ul Podgorna ktoredy idzie sie z centrum do Sejmu Slaskiego i ktora jest tuz obok Domu Zwiazkow Zawodowych ktore juz wkrotce beda przeciez siedziba Urzedu Maszalkowskiego

Podobnie obok katedry jest betonowa kostka wzor holland


kolo remontowanego ronda obok banku Pekao polozono tez betonowa kostke wzor rustical-piaskowiec o ile dobrze pamietam

kolo pomnika powstancow slaskich ktory zdaje sie jest z granitu polozono betonowa kostke w kliku kolorach wzor Structure
cale szczescie pomnik Zietka zasluzyl na granitowe otoczenia

co jak co ale obiekty tej rangi zasluguja na lepsze nawierzchnie wokol nich biedniejsza Ostrava z tego co pamietam w co wazniejszych miejsacach miala tylko naturany bruk
po pierwsze jest to i trwalsze (wiec koszt tak na prawde nie jest realnie duzo wiekszy jesli wziaz pod uwage ile lat moze taka nawierzchnia sluzyc) i jest to na pewno bardziej estetyczne



koniaq - Pon Maj 22, 2006 9:29 am
bruk moga wziac przeciez ze starych uliuc, pod asfaltem przeciez praktycznie w calych katowicach jest bruk ... Wystarczy go przebrać i ewentualnie doszlifowac ...




d-8 - Pon Maj 22, 2006 9:30 am
fajowy ten 'holland'
PRAWIE jak w Holandii



babaloo - Pon Maj 22, 2006 4:12 pm

bruk moga wziac przeciez ze starych uliuc, pod asfaltem przeciez praktycznie w calych katowicach jest bruk ... Wystarczy go przebrać i ewentualnie doszlifowac ...

No właśnie, jest kupa ulic z których bruk ostatnio usunięto, np. Wojewódzka czy Lompy. A ulic na których bruk by położono jakoś nie przybywa. Co oni robią z tym brukiem, który ściągnęli?



salutuj - Pon Maj 22, 2006 6:10 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



salutuj - Pon Maj 22, 2006 6:10 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



jacek_t83 - Śro Maj 24, 2006 12:52 pm
Dzis widzialem ze cos robia na ul. Kobylińskiego. Przy krawezniku wyrwali pas bruku o szerokosci ok. 5 metrow (po bruku ani sladu), cos kopali i zasypali jakims zlotawym zwirem. Pewnie teraz zaleja asfaltem troche to bedzie chamsko wygladac, bo na reszcie ulicy normlanie zostawili bruk.



SPUTNIK - Śro Maj 24, 2006 2:46 pm
no to dzwoń szybko do mzuim , a poem jeszcze wyslij pismo w tej sprawie. jeżeli zadzwonisz 2/3 razy to zrobią wszystko jak zechcesz



bobtrebor - Śro Maj 24, 2006 5:52 pm

ulic na których bruk by położono jakoś nie przybywa. Co oni robią z tym brukiem, który ściągnęli?

ten bruk można od nich kupić za słoną kasę, amatorów na wygładzoną, starą kostkę jest wielu, nie wszyscy podzielają fascynację p. Uszoka betonkami



jacek_t83 - Pią Maj 26, 2006 7:52 am
Remont na ul. Kobylińskiego:





Ul. Dąbrowskiego:







maciek - Pią Maj 26, 2006 9:05 am
Zasypali żwirem, bo tam się szykuje remont. Wyleją asfalt:| Ja tylko chciałbym wiedzieć, gdzie trafia stary bruk?Czy do magazynów czekać na lepsze czasy, czy może jakiś "przedsiębiorczy" pracownik firmy remontowej, albo urzędnik robią na tym dobry interes :|



Safin - Pią Maj 26, 2006 11:25 am
Zrobili ul. Pukowaca. Zanów da się jechać czymś innym niż wozem bojowym. zapraszamy!

PS: pytanie kwestii technicznej: gdy robili pukowca, to raz połozyli siatkę metalową[choćby z płotu ] i zalali ją dalej asfaltem...taki teraz panuje standard, zbrojenie ulic? Niech mnie ktoś oświeci-wyglądło nieźle.



maciek - Pią Maj 26, 2006 1:03 pm
To jest jakaś inna technika kładzenia asfaltu, który ponoć mimo że czarny jak smoła jest bardzo trwały. Kolega, który pracował nad projektem remontu Słonecznej i Józefowskiej kiedyś mi to tłumaczył, ale już nic nie pamiętam



Darkat - Pią Maj 26, 2006 4:08 pm

Zrobili ul. Pukowaca. Zanów da się jechać czymś innym niż wozem bojowym. zapraszamy!

PS: pytanie kwestii technicznej: gdy robili pukowca, to raz połozyli siatkę metalową[choćby z płotu ] i zalali ją dalej asfaltem...taki teraz panuje standard, zbrojenie ulic? Niech mnie ktoś oświeci-wyglądło nieźle.


Taką samą metodę stosują na obecnie remontowanej ulicy Kołodzieja łączącej Murcki z Kostuchną. Widać jakaś nowa moda nastąpiła. Co ciekawe ta ulica zdaje się była kilka lat temu remontowana ale poprostu nie wytrzymała. Gwoli ścisłości jest to jedna z piękniejszych dróg biegnąca głównie przez lasy a szczególnie fajny jest fragment prostej gdy się wspina na Górkę.



absinth - Pią Cze 16, 2006 8:09 am


Dorównać DTŚ-ce
dziś
Aby ominąć remontowany wiadukt objazdem trzeba „odstać” swoje w korkach.

W środę zostanie otwarty wiadukt, którym kierowcy będą mogli wyjechać al. Roździeńskiego z centrum miasta w kierunku Sosnowca i Warszawy. Utrudnienia na pozostałych mostach, które były remontowane od jesieni ubiegłego roku, znikną prawdopodobnie jeszcze w czasie trwania długiego weekendu.
Od kilka miesięcy szczególne powody do narzekań mają kierowcy, którzy jadą z centrum w kierunku Sosnowca. Całkowicie wyłączony z ruchu jest bowiem wiadukt w ciągu al. Roździeńskiego. Objazd prowadzi ul. Bagienną i Bohaterów Monte Cassino. Przy wjeździe na tę ostatnią ulicę tworzą się duże korki. Ruch regulują co prawda światła, ale zarówno ich ustawienie, jak i ilość samochodów nie sprzyjają płynnemu pokonywaniu objazdu.
Już za kilka dni al. Roździeńskiego będzie można przejechać bez przeszkód.

Utrudnienia pojawiły się też na czterech wiaduktach w ciągu ul. Murckowskiej, zarówno w kierunku Bielska-Białej, jak i Sosnowca. Nie zostały one co prawda zamknięte, ale zmniejszyła się ilość przejezdnych pasów.

Kosztem prawie 13 mln zł wszystkie wiadukty zostały właściwie zbudowane na nowo. Całkowicie wymieniono przęsła mostów, a konstrukcje podtrzymujące zostały przebudowane i wzmocnione. Na wiaduktach jest też nowa nawierzchnia, a jezdnie zostały poszerzone.

Ograniczenia na mostach na ul. Murckowskiej zostaną usunięte już dzisiaj. - Ruch zostanie puszczony dwustronnie, chociaż jeszcze przez kilka dni nie wszystkie pasy będą czynne - tłumaczy Adam Kochański, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta. - W środku drogi będą jeszcze trwać prace związane z montażem barierek czy malowaniem pasów.

Z kolei wiadukt na ul. Roździeńskiego ma zostać otwarty w środę o godz. 10.30.

To jednak nie koniec prac drogowych w tym rejonie. Za 14 mln zł zostanie zmodernizowana tzw. geometria węzła i jego najbliższych okolic. Projekt obejmuje m.in. inne wyprofilowanie dojazdów i zjazdów do wiaduktów, przygotowanie odwodnienia, remont oświetlenia i położenie nowej nawierzchni. - W tym miejscu kończy się Drogowa Trasa Średnicowa, która ma określoną klasę nawierzchni - mówi Kochański. - Dlatego trzeba dostosować węzeł właśnie do poziomu DTŚ-ki.

Jednym z elementów przebudowy będzie poszerzenie al. Roździeńskiego na wysokości dawnego Polmozbytu. Ułatwi to kierowcom jadącym od Bielska w kierunku Sosnowca włączanie się do ruchu. Wyremontowany zostanie też dojazd z ul. Bagiennej do ul. Bohaterów Monte Cassino. Światła, które zostały tu zainstalowane, nadal będą działać.

Prace rozpoczną się prawdopodobnie we wrześniu. Na razie nie wiadomo, jak długo potrwają. Pieniądze na inwestycję będą pochodzić z kasy miasta i Urzędu Wojewódzkiego.
Grzegorz Żądło - Dziennik Zachodni







Osek - Pią Cze 16, 2006 9:04 am
"Jednym z elementów przebudowy będzie poszerzenie al. Roździeńskiego na wysokości dawnego Polmozbytu. Ułatwi to kierowcom jadącym od Bielska w kierunku Sosnowca włączanie się do ruchu"

nie wiem o co chodzi, ale chyba nie o to o czym piszą. To poszerzenie owszem pomoże, ale dla samochodów jadących od Mysłowic na Sosnowiec, bo do tej pory jadący tym kierunkiem wpadali po prostu na pas kierunku od ronda na Sosnowiec, co dla niektórych było często zaskoczeniem. Teraz mam nadzieje oba w/w pasy włączą się równolegle i oddzielnie w trasę na Sosonowiec.



zibi - Pią Cze 16, 2006 10:51 am
Ostatnio miałem wycieczkę (delegację) - do trzech naszy rywali inwestycyjnych - Wrocław - Poznań - Łódź - i powiem iż tylko Poznań wygląda na 3 + a reszta na 3 - (oczywiście jeżeli chodzi o drogi) - tak iż jestem zbudowany tym co u nas się dzieje



absinth - Pon Cze 19, 2006 8:20 am


Ruszył remont trzeciego wiaduktu na trasie Katowice-Sosnowiec
dziś
Jadąc od centrum Katowic w stronę Dąbrówki na wysokości marketu mamy do dyspozycji tylko jeden pas, a nie trzy, jak dotychczas. Utrudnienia potrwają do końca roku.

Już trzy utrudnienia czekają na kierowców podążających DK 86, czyli drogą Katowice-Sosnowiec. Kolejnym remontowanym wiaduktem na trasie jest ten położony za marketem IKEA.

Wyburzanie zacznie się we wtorek - mówi Tomasz Jabłoński, zastępca kierownika budowy z firmy wykonawczej Max Bogl & Josef Krysl. W czwartek na tym obszarze pojawiły się pierwsze ekipy zajmujące się zmianą organizacji ruchu. Przez całą piątkową noc trwało układanie betonowych zapór - w sobotę rano samochody z kierunku Sosnowca kierowane już były na lewą stronę drogi. Do ich dyspozycji są teraz dwa pasy. Kierowcy jadący w przeciwną stronę mogą korzystać tylko z jednego pasu DK 86. Utrudnienia pojawiły się na odcinku 200 metrów. I tak będzie do końca roku.

Samochody ciężarowe jadące na wschód kierowane są na drogę serwisową, która biegnie wzdłuż marketów Castorama i Carrefour i pozwala ominąć "wąskie gardło". Powinno to poprawić przejezdność tą arterią, o ile kierowcy będą się stosować do objazdu. Mogą z niego też korzystać samochody osobowe.

Na razie jadący od strony katowickiego Ronda używają tej jezdni z konieczności. Zamknięty jest wiadukt nad ulicą Bagienną i właśnie m.in. drogą wzdłuż Carrefoura prowadzi objazd. Ale już niedługo: uroczyste otwarcie wiaduktu odbędzie się w środę. W ten sposób węzeł Roździeńskiego-Murckowska-Bagienna będzie w pełni zmodernizowany. Jednak jeszcze przez kilka dni nie wszystkie pasy będą czynne.

Ostatnim na tej arterii remontowanym wiaduktem jest ten nad Brynicą, w rejonie Dąbrówki Małej - Roździenia. Prace zaplanowane na 14 miesięcy rozpoczęły się przed rokiem - kierowcy, jeszcze trochę cierpliwości.

Niebawem więc most za IKEÑ powinien być jedynym remontowanym na tej trasie. Na razie robotnicy zajmą się jego północną częścią. W przyszłym roku ekipa remontowa przeniesie się na drugą stronę drogi. Efektem prac będzie nowy, żelbetowy wiadukt sprzężony.
(bib) - Dziennik Zachodni





jacek_t83 - Śro Cze 28, 2006 8:13 am


Nie wiadomo, kiedy zostanie dokończona przebudowa Gliwickiej
dziś


Urzędnicza przepychanka trwa, a bezpiecznie jeździć ulicą Gliwicką właściwie można tylko jej wyremontowanym fragmentem i najlepiej tramwajem.

Są pieniądze na remont kolejnego, ostatniego już odcinka ul. Gliwickiej. Wiadomość, która powinna wszystkich ucieszyć (a najbardziej chyba kierowców), tylko z pozoru jest dobra. Okazuje się bowiem, że pieniądze to nie wszystko.

Prac nie można rozpocząć, bo z przygotowaniem projektu spóźnia się firma, która wygrała przetarg - tak twierdzi Urząd Miasta w Katowicach. To nie jest nasza wina - odpowiada przedsiębiorstwo. Kto więc jest winien? Nie wiadomo, ale sprawa pewnie trafi do sądu.

Gliwicka to jedna z najdłuższych ulic w Katowicach. Od dawna wymagała remontu. W końcu, po wielu latach oczekiwania udało się go przeprowadzić. Został on jednak podzielony na kilka etapów. Do zakończenia przebudowy ulicy został jeszcze fragment pomiędzy ul. Żelazną i ul. Bracką. Każdy, kto choć raz przejeżdżał tędy samochodem, doskonale wie, że trudno tu znaleźć większy fragment jezdni bez dziur i nierówności.

Wszystko miało się zmienić już w tym roku, ale prawdopodobnie się nie zmieni i powodem nie jest, jak zwykle, brak pieniędzy. Samorząd województwa śląskiego w ramach kontraktu wojewódzkiego przeznaczył na przedłużenie modernizacji torowiska na Gliwickiej 7 mln 450 tys. zł.

- Ta kwota pozwoli zabezpieczyć około 70 procent środków potrzebnych na przebudowę torowiska - mówi Szczepan Wodniok, dyrektor inwestycyjny w spółce Tramwaje Śląskie. - Zgodnie z harmonogramem, całość robót powinna zostać przeprowadzona w ciągu siedmiu miesięcy. My jesteśmy gotowi, ale musimy czekać na innych.

Inni, to głównie urząd miasta, który również ma przygotowane pieniądze na inwestycję. Oprócz torowiska, na Gliwickiej remontowana będzie m.in. kanalizacja, oświetlenie i sieć gazowa. Te prace koordynować będzie miasto. Problem w tym, że jak mówią urzędnicy, cały czas nie jest gotowy projekt. Jest on konieczny, żeby można było wydać pozwolenie na budowę, a potem ogłosić przetarg na wykonawcę.

Jak mówi Adam Kochański, naczelnik wydziału inwestycji UM w Katowicach, przyczyną opóźnień jest firma projektowa. - Według pierwszych założeń projekt miał być gotowy pod koniec ubiegłego roku - mówi Kochański. - Kolejnym terminem był luty. W końcu dokumentacja zaczęła do nas spływać, ale jest niekompletna. Staramy się, zachowując oczywiście przepisy prawa, coś z tym projektem zrobić. Nie zmienia to faktu, że na wykonawcę projektu zostanie nałożona karą za zwłokę.

Awaryjny plan miasta zakłada podzielenie remontu na trzy etapy. Pierwszy mógłby się najwcześniej zacząć we wrześniu. Kolejne będą musiały poczekać do przyszłego roku.

Obwiniane za całą sytuację Przedsiębiorstwo Projektowania, Realizacji i Robót BKP Katowice odpiera zarzuty. - Opóźnienie inwestycji nie jest wyłącznie naszą winą - mówi Aleksander Leszczyna, wiceprezes przedsiębiorstwa. - W tym przedsięwzięciu bierze udział kilka biur projektowych i kilku inwestorów. My wykonaliśmy już projekt i złożyliśmy w Urzędzie miasta wniosek o wydanie pozwolenia na budowę kanalizacji i oświetlenia ulicy. Czekamy na decyzję. Nadal czekamy też na warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla sieci trakcyjnej linii tramwajowej. Decyzja ta leży w gestii urzędu. Nie wyobrażam sobie przebudowy ulicy Gliwickiej bez remontu sieci trakcyjnej. Należy zadać sobie pytanie, czy Urząd Miasta i Tramwaje Śląskie dogadały się w tej sprawie. Moim zdaniem nie.

Prezes dodał, że już w lutym dostał pismo z UM, w którym była mowa o karach za opóźnienie. - To jest stanowisko urzędu. Będziemy musieli się do niego ustosunkować - mówi Leszczyna. Sprawa pewnie trafi do sądu.

Wyjaśnienia prezesa tylko irytują urzędników. Twierdzą oni, że biuro jest po prostu słabe i opieszałe. Kiedy sprawa posunie się do przodu? Na ostatniej sesji Rady Miasta pytał o to radny Marek Szczerbowski. Prezydent Piotr Uszok obiecał, że szybko zajmie się problemem osobiście.

http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/618237.html



Osek - Śro Cze 28, 2006 9:17 am
ciekawe, czy na w/w odcinku będą kontynuwali technologie "sprawdzone" już m.in. na odcinku od pl. Wolności, bo jeśli tak, to

Zresztą odcinek od Bocheńskiego do Wiśniowej, też jakością i trwałością nie grzeszy, niestety.



Lenifer - Śro Cze 28, 2006 9:35 am
No cóż- na Gliwicką pewnie poczekamy, a z tego co mi wiadomo, to wynika to z oczekiwań architekta miasta... Chce żeby siec trakcyjna nad tramwajami była zawieszona na budynkach,a na to z kolei nei chcą się zgodzic ich właściciele... I kółko się zamyka,a firma projektowa nie bardzo ma co z tym zrobic. Więc sobie jeszcze powpadamy w dziury. [A zanim skończą trzeci etap, to już będzie trzeba remontowac odcinek od Placu Wolności ]



Tequila - Sob Lip 15, 2006 8:39 am


Nie sposób przejechać przez centrum

Choć są wakacje kierowcy mają poważne trudności z przejazdem przez centrum Katowic. Wczoraj i przedwczoraj jazda w godzinach szczytu była prawdziwym horrorem.

Katowickie rondo od dwóch dni jest zakorkowane. Wszystko przez remont fragmentu Alei Korfantego. - Trwają tam ostatnie prace przy wykańczaniu pasa dla autobusów - tłumaczy Stanisław Marczak, pełnomocnik prezydenta Katowic ds. DTŚ. - Wszystko było wcześniej dokładnie zaplanowane, prace potrwają jeszcze tylko kilka dni - dodaje.

Na tym odcinku drogowcy kładą ostatnią warstwę asfaltu, jeden pas jest więc zamknięty.

Potężny korek utworzył się wczoraj na ul. Kościuszki. Gwałtowna burza, która przeszła po południu nad miastem spowodowała, że w niecce na ulicy podtopione zostały dwa samochody. Auta, które musieli wyciągać strażacy zablokowały drogę w godzinach szczytu.



Na Rondzie kierowców mylił zakaz wjazdu w al. Korfantego, który w rzeczywistości dotyczył tylko dwóch pasów. Tomasz Jodłowski

Gehennę przeżywają również kierowcy przejeżdżający przez Plac Wolności. Przyczyną utrudnień jest budowa połączenia drogowego ulic Stęślickiego i Sądowej. Prace prowadzone są na 140-metrowym odcinku Sądowej, do ul. Matejki. Ta ulica jest teraz dwukierunkową, o czym nie wiedzą kierowcy jeżdżący na pamięć.

Zwężono także jezdnię na ul. Gliwickiej, co też spowodowane jest przebudową ul. Stęślickiego. Za miesiąc ruch na Sądowej ma być wznowiony. Pod koniec września gotowy ma być 760-metrowy nowy odcinek łącznika - od ul. Gliwickiej do Matejki.
(mokr) - Dziennik Zachodni

http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/625016.html



Safin - Nie Lip 16, 2006 11:54 am

Zresztą odcinek od Bocheńskiego do Wiśniowej, też jakością i trwałością nie grzeszy, niestety.

Nie zgadzam się. Odcinek ten jest naprawdę dobrze zrobiony. Duże prakingi po bokach, do tego funkcjonalny chodnik. Wszystko utrzymane w jednej kolorystyce. No i nie ma tramwaju! Co do wytrzymałości- zobaczymy. Ale estetycznie jest nieźle. No chyba że ktoś ma problemy z samą ideą robienia ulic kostką, ale to już raczej inna kwestia.



Osek - Nie Lip 16, 2006 1:26 pm

Zresztą odcinek od Bocheńskiego do Wiśniowej, też jakością i trwałością nie grzeszy, niestety.

Nie zgadzam się. Odcinek ten jest naprawdę dobrze zrobiony. Duże prakingi po bokach, do tego funkcjonalny chodnik. Wszystko utrzymane w jednej kolorystyce. No i nie ma tramwaju! Co do wytrzymałości- zobaczymy. Ale estetycznie jest nieźle. No chyba że ktoś ma problemy z samą ideą robienia ulic kostką, ale to już raczej inna kwestia.



Safin - Pon Lip 17, 2006 12:03 pm
teraz jest równa. To jest akurat ciekawa właściwośc naszej kostki betonowej, że przy mniejszych obiążeniach, ona sama wraca do poziomu. A na tym odcinku nie jeźdżą juz za bardzo Tiry, i busów mniej, cały ruch zreszta wskauje w bocheńskiego lub DTŚ.

Tamta część Załęża ma super klima, jak dla mnie to Katowicki Montmartre serio...asp nie daleko, brud smród i potencjał



absinth - Śro Lip 26, 2006 8:35 am


Remont się skończył, ale sygnalizacja pozostanie


katowice

Kilka tygodni temu zakończył się remont pięciu wiaduktów na ul. Roździeńskiego i Murckowskiej. Na czas prac kierowcy, którzy chcieli wyjechać z centrum Katowic w kierunku Sosnowca, musieli korzystać z objazdu. Prowadził on ul. Roździeńskiego, Bohaterów Monte Cassino i Bagienną. Na tej drugiej ulicy pojawiła się sygnalizacja świetlna. Remont się skończył, ale światła pozostały.

- Nie wiem, czy sygnalizacja w tym miejscu jest konieczna - mówi nasz Czytelnik (nazwisko do wiadomości redakcji). - Jeżdżę tędy codziennie i czasami zdarza mi się stać nawet dwie minuty na czerwonym. Teraz, kiedy nie ma już objazdu, ruch jest niewielki.

Jak informuje Bogusław Lowak z wydziału komunikacji Urzędu Miasta, sygnalizacja pozostanie, ale docelowo zmieni się program, który nią steruje.

- Na razie jest to rozwiązanie tymczasowe. Już niedługo rozpocznie się drugi etap prac, w którym to skrzyżowanie zostanie przebudowane - mówi Lowak. - Będą nowe zjazdy i wjazdy. Na wiadukcie na ul. Bohaterów Monte Cassino pojawią się przejścia dla pieszych. Nie sądzę, żeby ktoś w tym miejscu musiał długo stać na światłach. Jeżeli jednak są jakieś uwagi od kierowców, to sprawdzimy, czy aktualnie ustawiony program działa prawidłowo.
(greg) - Dziennik Zachodni



d-8 - Czw Lip 27, 2006 12:52 am
po tym ruchu ktory tam byl zjazdy i wjazdy nadaja sie ewidentnie do remontu ! nawet nie chce myslec co by tam bylo bez remontu podczas zimy



Safin - Wto Sie 01, 2006 6:48 pm
Drogi do wymiany NATYCHMIAST:

-gliwcka [kawałek, od Grundmana do końca kina-remoncik i poziomowanie, reszta az po bocheńskiego, TOTALNA WYMIANA. ]

-dworzec KZK GOP

-kilka przystanków, np przystenk autobusowy na mikołowskiej przy górnym AWFie. horror

- pełno jest osiedlowych ulic, którechyb ardziej nie ma niż są. Takich to aż szkoda wypisywać. Łatanie nic nie daje w tym przyapdku. Też od nowa.



SPUTNIK - Pon Sie 07, 2006 9:58 pm
Rozpoczął się od dawna wyczekiwany remont ulicy Zabrskiej

Zrywane są chodniki oraz krawęzniki. Z brukiem pewnie zrobią to co zwykle :| . Oprucz Zabrskiej remont obejmie równiez Sobieskiego



Safin - Wto Sie 08, 2006 8:34 am
Odnośnie kultury pracy ekip remontujących. Cały weekend. Wiadukt Sokolska-DTŚ. Cholerne centrum miasta wojewódzkiego...kładą pape. I nie tylko to że zamkneli całkowicie 3/4 pasów ruchu, nie to że robili to w godzinach 10-15 głównie [potem chyba stygło czy coś] ale głównie zdenerwowało mnie to, że nikt nie przestawił sygnalizacji, co przy tak drastycznej integracji w system ruchu wydawało by sie obowiazkowe. Kazdy kto wtedy tam jechał, ten wie ze w sumie jedynym ratunkiem przed durnawym korkiem była jak zawsze ucieczka. A dało by sie lepiej. Za darmo!
Chwała bezmózgom.



Bula - Śro Sie 16, 2006 12:42 pm
Martwi mnie że tyle czasu już od zimy minęło a nie zabrali się jeszcze za chodnik na KoÂściuszki (od A4 do Zielonego Oczka). Było mówione, że nie robiĹĄ całego, bo zima i zaraz po niej skończĹĄ... no i się skończyło, tyle że na gadaniu :/. Tu dla przypomnienia artykuł o tym z... 12 PAÂŹDZIERNIKA!!!!!


Na ulicy KoÂściuszki powstanĹĄ nowe parkingi

ÂŚroda, 12 paÂździernika 2005r.

Nowa nawierzchnia z kostki brukowej, ławki i parkingi. Przy ul. KoÂściuszki rozpoczĹĄł się w poniedziałek remont, po którym częÂść ulicy zmieni swoje oblicze. Na odcinku od skrzyżowania ulic Poniatowskiego i Szeligiewicza do restauracji Zielone Oczko, wyremontowana zostanie nawierzchnia chodnika i Âścieżki rowerowej. Stary asfalt zastĹĄpi kostka brukowa.

– Nawierzchnia była już zniszczona, choćby wielokrotnym przekopywaniem jej przy okazji remontów różnych sieci, które się pod niĹĄ znajdujĹĄ – mówi Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego ZarzĹĄdu Ulic i Mostów. – Miejsce dla rowerzystów zostanie oznaczone innym kolorem kostki. – Wzdłuż chodnika stanĹĄ ławki. Mniej więcej na wysokoÂści sklepu Ellea powstanĹĄ parkingi, które będĹĄ się ciĹĄgnĹĄć prawie do restauracji Zielone Oczko. – informuje Handwerker. Parkingów będzie około 30. Prace będĹĄ kosztowały 230 tys. zł i majĹĄ się zakończyć za miesiĹĄc.

Prace remontowe na ulicy KoÂściuszki.

(greg) - NaszeMiasto.pl


To samo tyczy się Pomnika Powstańców, prawie identyczna sytuacja, wzmocnili tylko żeby się nie rozlazł i cisza... nie wspominajĹĄc że miał być też remot płyty koło pomnika oprócz niego samego.



jacek_t83 - Śro Sie 16, 2006 3:57 pm
Dzis widzialem, ze wzieli sie za ul. Plebiscytowa.
Zrywaja chodnik po prawej stronie idac od Wojewodzkiej i po lewej idac od Jagiellonskiej
Rozmawiajac z panem robotnikiem dowiedzialem sie, ze bedzie duuzo baumy



Darkat - Śro Sie 16, 2006 5:06 pm
jak już mają tak robić to niech przynajmniej zrobią tak jak na Wojewódzkiej. Bo mimo że to też kostka betonowa to wygląda to 100 razy estetyczniej niż bauma



absinth - Czw Sie 17, 2006 12:33 pm
Biuletyn Zamówień
Publicznych nr 212
z dnia 2006-08-17

POZYCJA 41695

Katowice: przebudowa ul. Sienkiewicza wraz z modernizacją oświetlenia ulicznego na odcinku od ul. Wojewódzkiej do ul. Jagiellońskiej

Całkowita wielkość lub zakres: ROBOTY DROGOWE
1.Roboty rozbiórkowe i ziemne z odwozem - 470m3
2.Frezowanie nawierzchni asfaltobetonowej na gł. 6cm - 665m2
3.Ułożenie krawężnika kamiennego 12x25 i 20x25, na ławie betonowej - 653mb
4.Ustawienie ścieków ulicznych z kostki - 186m
5.Jezdnia - 706m2
Ułożenie w-wy wiążącej z betonu asfaltowego gr. 4cm.
Ułożenie w-wy ścieralnej z SMA gr. 3cm.
6.Parking + wjazdy
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 23cm - 203m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm szarej - 388m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm czerwonej - 498m2
7.Chodnik
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 16cm - 1266m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm oranż - 1245m2
ROBOTY ELEKTRYCZNE
1.Montaż opraw oświetleniowych - 22 sztuk
2.Układanie kabli wielożyłowych - 303m
3) Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: Wymagany; okres w dniach: 60



jacek_t83 - Czw Sie 17, 2006 12:38 pm
behaton rulez



maciek - Czw Sie 17, 2006 3:08 pm
Behatonik i kiczowate lampy by UM Katowice :|

Chyba zaraz puszczę pawia



jacek_t83 - Czw Sie 17, 2006 3:15 pm
w tym zamowieniu slowo "beton" pojawia sie 6 razy, przynajmniej tyle naliczylem
wdac UM kocha ten material albo ma go w nadbiarze w swoich magazynach, albo nabija komus kieszen.



Tequila - Czw Sie 17, 2006 4:14 pm


W Katowicach i Bytomiu giną historyczne elementy nawierzchni dróg

Na śląskich drogach trwa istne remontowe szaleństwo. Roboty utrudniają nam życie, choć trudności znosimy dzielnie w nadziei, że będzie się lepiej jeździło i chodziło. Ale nie tylko prace inwestorskie interesują obserwatorów. Mieszkańcy bardzo wnikliwie przyglądają się ekipom prowadzącym remonty i modernizacje jezdni i chodników. Ludzie widzą, gdzie przerwy są zbyt długie, a gdzie niszczy się coś, co należałoby chronić.


Ewelina Zawdzka, która siedzi na betonowym krawężniku przy Pomniku Powstańców Śląskich w Katowicach, pokazuje, gdzie były cenne granitowe elementy chodnika.

Betonowe łaty

- Przy alei Wojciecha Korfantego, głównie w okolicach katowickiego Ronda oraz na odcinkach dróg, gdzie powstaje teraz Drogowa Trasa Średnicowa, położone były piękne, granitowe krawężniki. Robotnicy je wyrwali i zastąpili betonem - ubolewa katowiczanin Tadeusz Stana.

Arkadiusz Taleński z Bytomia też od lat obserwuje, jak z jego miasta bezpowrotnie giną granitowe elementy nawierzchni dróg. - Dużo jeżdżę po świecie. Na zachodzie Europy nie byłoby do pomyślenia, aby podczas remontu ulic niszczyć coś, co ma historyczną wartość - mówi pan Arkadiusz. - Dziś na naszych oczach dewastowane są śląskie miasta.

Tadeusz Stana, mieszkaniec Katowic Bogucic, przypomina sobie sytuację z końca lat 90. ubiegłego wieku, gdy po protestach mieszkańców jego dzielnicy na ulicę Markiefki powróciły granitowe krawężniki. Teraz naszemu Czytelnikowi serce się kroi, gdy widzi, jak w czasie remontu ulicy Warszawskiej niszczone są stare granity. - Koparka dźwiga półtorametrowy krawężnik, zrzuca go na ziemię, a robotnicy rozbijają go młotkami - opowiada pan Tadeusz. - Granit się marnuje, a brakujące fragmenty krawężnika ekipa wypełnia betonem.

Materiał z odzysku

Henryk Bula, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach, odpiera argumenty naszych rozmówców. - Granitowe krawężniki, które nie są zniszczone, zawsze staramy się ponownie wykorzystać. Takie - pochodzące z odzysku krawężniki - zostały spożytkowane na przykład wzdłuż niezabudowanej części ulicy Szarych Szeregów. Obecnie kładziemy granitowe krawężniki wzdłuż ulicy Józefy Kantorówny w Szopienicach - wyjaśnia Henryk Bula.

Ulicę Warszawską Miejski Zarząd Ulic i Mostów przekazał inwestorowi. - Wszyscy wykonawcy mają jednak obowiązek wykorzystać stare granity, a niezużyte kamienie przewieźć do naszej bazy składowej, która mieści się przy ulicy Milowickiej w Dąbrówce Małej. Granit wykorzystujemy ponownie, nie jest on natomiast na pewno przedmiotem żadnego handlu - zaznacza Bula.

Trwały, lecz drogi

Niestety, nie zawsze wystarcza cennych kamieni, którymi już były okładane chodniki, na wykonanie całego krawężnika wzdłuż drogi. - Wtedy musimy też wykorzystać krawężniki betonowe, choć szlachetne kamienie trwałością przewyższają wielokrotnie tradycyjne materiały, na przykład modne ostatnio kostki brukowe. Granit jest jednak zbyt drogi, aby używać go powszechnie - przyznaje Henryk Bula.

Dodaje też, że często na skutek decyzji konserwatora zabytków, MZUiM zobowiązany jest zachować starą nawierzchnię drogi, uzupełnić nie tylko granitowe krawężniki, ale i granitowe kostki. Przywołuje w tym miejscu ulice Jordana i PCK w centrum Katowic oraz wiele ulic w Nikiszowcu i Giszowcu.
Katarzyna Wolnik - Dziennik Zachodni

http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/636346.html



jacek_t83 - Czw Sie 17, 2006 5:38 pm
Panu z ZUiMu serdecznie dziekuje za "zaopiekowanie sie" kostka brukowa w Katowicach
Moze tez znalazla miejsce w magazynie na Dąbrówce?? Zygac mi sie chce jak pana czytam!



Bula - Czw Sie 17, 2006 5:43 pm
A ja wracając do mojego posta czyli sprawy z chodnikiem na Kościuszki i pomnikiem, to myślicie że w Centrum Informacji o Mieście mogą mieć jakieś informacje?? Bo w odpowiedź na maila od UM jakoś nie wierzę

A tak przy okazji strasznie ale to strasznie mnie wkurza takie coś



I po drugiej stronie ulicy to samo



Już się zastanawiałem czy nie dzwonić do straży miejskiej ale czasu nie miałem. Ty bardziej mnie to wnerwia bo tuż obok jest podziemny parking w Altusie, a jak już komuś się płacić nie chce to przecież jest nowy parking dosłownie 10 kroków od tego miejsca!!!! Chyba wydrukuje sobie troche kartek z jakimś wymyślonym tekstem do tych genialnych kierowców i będę przyklejał Super Glue!!!!



jacek_t83 - Czw Sie 17, 2006 5:48 pm
z tego co kiedys absinth mowil to UM musi odpisac jesli pismo - mejl spelnia wymogi KPA (cokolwiek to znaczy;)) i ma jakis okreslony czas na to.
Z tego co ja zrozumialem, zeby pismo spelnialo wymogi KPA to musi byc podany temat sprawy, imie, nazwisko i adres.
Ale to pewnie absinth lepiej wytlumaczy



d-8 - Pią Sie 18, 2006 3:43 am
ten stan rzeczy na zdjeciach powyzej bedzie trwal dopoty, dopoki przy uniwerku nie powstanie konkretny parking wielopoziomowy ( naziemny, podziemny, jakikolwiek ) bo studentow przyjezdzajacych autami na zajecia przybywa i przybywa a miejsca raczej nie...



Osek - Pią Sie 18, 2006 8:38 am
ostatnio tam jechałem na kole i gość mnie zbluzgał, że jeżdże po chodniku. Nie pomogły tłumaczenia, ze to on idzie po ścieżce rowerowej ..., bluzgi szły dalej

Inny przypadek, to ścieżka obok SCC(ta oddzielona od chodznika pasem zieleni. Jadę sobie za jakąś dziewczyną, a tu nagle STOP. Idzie syn z ojcem i ani myślą zejść. Na uwagę, że to jest ścieżka, a chodnik jest obok ojczulek powtarzał tylko jak mantre: "nie tylko" i szli sobie dalej. Ludzie są jednak dziwni...



Iluminator - Pią Sie 18, 2006 10:46 am

ostatnio tam jechałem na kole i gość mnie zbluzgał, że jeżdże po chodniku. Nie pomogły tłumaczenia, ze to on idzie po ścieżce rowerowej ..., bluzgi szły dalej

Inny przypadek, to ścieżka obok SCC(ta oddzielona od chodznika pasem zieleni. Jadę sobie za jakąś dziewczyną, a tu nagle STOP. Idzie syn z ojcem i ani myślą zejść. Na uwagę, że to jest ścieżka, a chodnik jest obok ojczulek powtarzał tylko jak mantre: "nie tylko" i szli sobie dalej. Ludzie są jednak dziwni...


Mój brat w tym miejsu potrącił ostatnio dziewczyne, która nie ustąpiła mu drogi. A najlepsze, że na tym odcinku rozwija się dosyć dużą prędkość...



nielott - Pią Sie 18, 2006 10:58 am
Ja bardzo czesto musze zwracac uwage i klocic sie z ludzmi na sciezce na Kosciuszki (od centrum w strone Parku) i na sciezce od Parku Kosciuszki do Doliny 3 stawow - tej wzedluz osiedla (os. Zgrzebnioka chyba??).
Ludzie sa dziwni to fakt, ale bardzo czesto problem lezy jeszcze w tym, ze znaki mowiace ze ten fragment to sciezka rowerowa sa ustawione na poczatku i na koncu sciezki (niejednokrotnie duza odleglosc) a brakuje znakow poziomych, namalowanych na sciezkach np. co 100 m. ludzie czesto nie patrza na znaki pionowe.

Zaluje, ze nie mam zdjec sciezek rowerowych z Kopenhagi, gdyz tam sa one widocznie oddzielone od chodnika... i zazwyczaj szersze niz chodnik



absinth - Pią Sie 18, 2006 11:33 am
tak mi sie skojarzylo z tym co narysowal Raczkowski ( ktory jak sie ostatnio dowiedzialem od Sputnika jest ponoc z Katowic )





jacek_t83 - Pią Sie 18, 2006 11:49 am

tak mi sie skojarzylo z tym co narysowal Raczkowski ( ktory jak sie ostatnio dowiedzialem od Sputnika jest ponoc z Katowic )


a to dziwne bo z tego co ja kojarze to Raczkowski jest warszawiakiem



absinth - Pią Sie 18, 2006 11:56 am
a rzeczywiscie

sprawdzilem to i jest z Wawy

w zwiazku z powyzszym chcialbym zlozyc samokrytyke i wszystkich wprowadzonych w blad serdecznie i szczerze przeprosic



jacek_t83 - Pią Sie 18, 2006 12:12 pm
ciekawe po ilu glebszych byl Sputnik gdy ci to powiedzial



Bruno_Taut - Pią Sie 18, 2006 12:25 pm
A w Niemczech rowerzysci to najgorsze chamy. Kierowcow maja tu wyjkatkowo kulturalnych, dlatego latwiej wpasc pod rower niz pod samochod. Palantom wydaje sie, ze jak na jakims odcinku nie ma sciezki rowerowej, to moga sobie hulac po chodniku. Dzis jak wyjde z biblioteki, to chyba trace sobie jakiegos lokciem, jak mnie bedzie mijal.



d-8 - Pią Sie 18, 2006 6:18 pm

A w Niemczech rowerzysci to najgorsze chamy. Kierowcow maja tu wyjkatkowo kulturalnych, dlatego latwiej wpasc pod rower niz pod samochod. Palantom wydaje sie, ze jak na jakims odcinku nie ma sciezki rowerowej, to moga sobie hulac po chodniku. Dzis jak wyjde z biblioteki, to chyba trace sobie jakiegos lokciem, jak mnie bedzie mijal.

no ale nie wszyscy sa tacy !

ja w Duesseldorfie bylem bardzo kulturalnym rowerzysta



SPUTNIK - Pią Sie 18, 2006 6:22 pm
heh. a to ciekawe , bo własnie trzymam na kolanach czrwcowy numer Sukcesu w którym Marek Raczkowski skarzy się w artykule pt. " Nikt mnie nie zna w Katowicach" ze nie jest w tym miescie rozpoznawany w przeciwieństwie do takiego Mumio mimo ze tam mieszka i tworzy



Maar - Sob Sie 19, 2006 4:47 pm

Rozpoczął się od dawna wyczekiwany remont ulicy Zabrskiej

Zrywane są chodniki oraz krawęzniki. Z brukiem pewnie zrobią to co zwykle :| . Oprucz Zabrskiej remont obejmie równiez Sobieskiego




A tu jeszcze remontowany odcinek Jagiellońskiej (zrywają nie dawno co położony chodnik, więc chyba będzie remont kanalizacji)




d-8 - Sob Sie 19, 2006 6:29 pm
a na Zabrskiej bedzie bruk ??? bo tak to jakos na zdjeciu wyglada...



maciek - Sob Sie 19, 2006 7:05 pm

a na Zabrskiej bedzie bruk ??? bo tak to jakos na zdjeciu wyglada...

Tjaaa, betonowy



Darkat - Pon Sie 21, 2006 1:01 pm
a czytaliście to panowie

Rozpoczęła się wymiana nawierzchni ulic i chodników w części śródmieścia

Plebiscytowa, Podgórna, Lompy i Kobylińskiego. Na tych ulicach już trwają prace przy zrywaniu nawierzchni z ulic i chodników. Wkrótce takie same roboty rozpoczną się na Sienkiewicza, Reymonta i fragmencie Dąbrowskiego. Wszystkie ulice mają zastać wyremontowane do końca tego roku.

Na wymienionym obszarze pojawi się nie tylko nowa nawierzchnia, ale też stylowe latarnie, ławeczki i kosze na śmieci. O tym, jak mają wyglądać wspomniane ulice, w pewnej mierze zadecydowali ich mieszkańcy. Urząd Miasta wysłał do nich ankiety, w których znalazły się trzy pytania. Pierwsze dotyczyło tego, czy dana ulica ma być deptakiem, czy też jezdnią z miejscami parkingowymi. W drugim pytaniu mieszkańcy mogli się wypowiedzieć na temat preferowanego przez nich oświetlenia. Urzędnicy pytali też o to, czy mieszkańcy chcą posadzenia większej ilości drzew.

Na ankiety odpowiedziało tylko 89 spośród 711 osób. Najaktywniejsi okazali się mieszkańcy ul. Kobylińskiego, z których 24 procent zainteresowało się sprawą. Najmniej aktywni byli katowiczanie z ul. Lompy (5,56 proc.). Z badania wynikało, że mieszkańcy wszystkich ulic chcą by były one jezdnią z parkingami i tak właśnie będzie.
- Położymy tam nowy asfalt, a na chodniku będzie betonowa kostka - mówi Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach. - Z kolei miejsca parkingowe zostaną wyłożone kostką granitową, którą odzyskujemy spod starej nawierzchni. Nie zmieni się organizacja ruchu w tym rejonie.

Wśród zmian będą też m.in. podwyższone przejścia dla pieszych, które zwalniają ruch, kosze na śmieci, latarnie i ławeczki. Co ciekawe, te ostatnie nie pojawią się wszędzie. Mieszkańcy ul. Kobylińskiego nie chcieli bowiem dodatkowych miejsc do siedzenia.

Prace przy remoncie spowodują czasowe utrudnienia w ruchu. - Postaramy się, żeby były one jak najmniejsze. Całkowite wyłączenia fragmentów ulic nastąpią tylko wtedy, kiedy będziemy kłaść nową nawierzchnię - zapewnia Handwerker.



Maar - Pon Sie 21, 2006 2:51 pm
Rozpoczęła się wymiana nawierzchni ulic i chodników w części śródmieścia

Plebiscytowa, Podgórna, Lompy i Kobylińskiego. Na tych ulicach już trwają prace przy zrywaniu nawierzchni z ulic i chodników. Wkrótce takie same roboty rozpoczną się na Sienkiewicza, Reymonta i fragmencie Dąbrowskiego. Wszystkie ulice mają zastać wyremontowane do końca tego roku.

Na wymienionym obszarze pojawi się nie tylko nowa nawierzchnia, ale też stylowe latarnie, ławeczki i kosze na śmieci. O tym, jak mają wyglądać wspomniane ulice, w pewnej mierze zadecydowali ich mieszkańcy. Urząd Miasta wysłał do nich ankiety, w których znalazły się trzy pytania. Pierwsze dotyczyło tego, czy dana ulica ma być deptakiem, czy też jezdnią z miejscami parkingowymi. W drugim pytaniu mieszkańcy mogli się wypowiedzieć na temat preferowanego przez nich oświetlenia. Urzędnicy pytali też o to, czy mieszkańcy chcą posadzenia większej ilości drzew.

Na ankiety odpowiedziało tylko 89 spośród 711 osób. Najaktywniejsi okazali się mieszkańcy ul. Kobylińskiego, z których 24 procent zainteresowało się sprawą. Najmniej aktywni byli katowiczanie z ul. Lompy (5,56 proc.). Z badania wynikało, że mieszkańcy wszystkich ulic chcą by były one jezdnią z parkingami i tak właśnie będzie.
- Położymy tam nowy asfalt, a na chodniku będzie betonowa kostka - mówi Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach. - Z kolei miejsca parkingowe zostaną wyłożone kostką granitową, którą odzyskujemy spod starej nawierzchni. Nie zmieni się organizacja ruchu w tym rejonie.

Wśród zmian będą też m.in. podwyższone przejścia dla pieszych, które zwalniają ruch, kosze na śmieci, latarnie i ławeczki. Co ciekawe, te ostatnie nie pojawią się wszędzie. Mieszkańcy ul. Kobylińskiego nie chcieli bowiem dodatkowych miejsc do siedzenia.

Prace przy remoncie spowodują czasowe utrudnienia w ruchu. - Postaramy się, żeby były one jak najmniejsze. Całkowite wyłączenia fragmentów ulic nastąpią tylko wtedy, kiedy będziemy kłaść nową nawierzchnię - zapewnia Handwerker.



SPUTNIK - Pon Sie 21, 2006 3:03 pm

a na Zabrskiej bedzie bruk ??? bo tak to jakos na zdjeciu wyglada...

z artykułu wynika ,ze w połowie zostanie zerwany a w połowie zostanie pozostawiony pod miejsca parkingowe . w kazdym bądź razie pomarańczowi chłopcy pracują juz od 6 ograniczając mi dzień w dzień i tak juz krótki sen.

Ale cóż trzeba zdążyć przed jesienią



absinth - Wto Sie 22, 2006 7:44 am


Kierowcy PKM niechętnie korzystają z... jezdni dla autobusów



Autobusy skręcające z ulicy Chorzowskiej w aleję Korfantego w Katowicach mogą korzystać ze specjalnie przygotowanego dla nich pasa ruchu. Problem w tym, że nie zawsze korzystają, bo odcinek od ronda do przystanku został wyłożony kostką brukową. A jazda po niej nie należy do przyjemnych.

- Wolę skręcić troszkę później, żeby jechać wyasfaltowaną drogą. Za każdym razem, gdy jadę po kostce, mam wrażenie, że zaraz trzaśnie zawieszenie. A ten autobus ma już swoje lata - mówi kierowca linii 820 kursującej od Tarnowskich Gór do Katowic.

Podobny pogląd mają kierowcy busów wożący pasażerów do Katowic na przykład z Chorzowa i Bytomia. Wszyscy narzekają również, że skręt w al. Korfantego powinien zostać wybudowany kilka metrów wcześniej, bo teraz i tak trzeba na niego czekać w korku.

- Może ta kostka ładnie wygląda, ale nie za bardzo nadaje się do ruchu. Auto się trzęsie, jakbym jeździł na safari. A gdybym chciał jechać na safari, to wolałbym się wybrać do Afryki - żartuje pan Mirosław, kierowca busa.

Maciej Tomczak, inżynier rezydent Drogowej Trasy Średnicowej podkreśla, że wyłożenie kostką odcinka Alei Korfantego dla autobusów nie było przypadkowe.

- Zadecydowały trzy czynniki. Po pierwsze - trwałość. Jak wiadomo, kostka jest dużo trwalszym materiałem od asfaltu i nawet w przypadku użytkowania tej nawierzchni przez autobusy nie będą powstawać koleiny. Po drugie, ten odcinek miał odróżniać się od reszty drogi. Trzecim względem była estetyka. Kostka po prostu ładnie wygląda - wyjaśnia Tomczak.

Tomczak przyznaje, że komfort jazdy po takiej nawierzchni nie jest zbyt duży. Jej zmiana nie wchodzi jednak w grę.

- Rozumiem narzekania kierowców, ale przecież takie rozwiązania są stosowane dość często. A dywagacje, czy skręt powinien znajdować się wcześniej uważam za nie na miejscu. Gdy za kilka miesięcy uruchomimy tunel pod rondem, z ulicy Chorzowskiej znikną korki i nie będzie problemu ze sprawnym korzystaniem z drogi dla autobusów - tłumaczy inżynier. - Dodam jeszcze, że docelowo wybrukowanym odcinkiem będą mogły jeździć jedynie autobusy komunikacji miejskiej. Pozostałe pojazdy będą poruszać się normalnym pasem ruchu.
(mz) - Dziennik Zachodni



Maar - Wto Sie 22, 2006 7:54 am



Kierowcy PKM niechętnie korzystają z... jezdni dla autobusów



Autobusy skręcające z ulicy Chorzowskiej w aleję Korfantego w Katowicach mogą korzystać ze specjalnie przygotowanego dla nich pasa ruchu. Problem w tym, że nie zawsze korzystają, bo odcinek od ronda do przystanku został wyłożony kostką brukową. A jazda po niej nie należy do przyjemnych.

- Wolę skręcić troszkę później, żeby jechać wyasfaltowaną drogą. Za każdym razem, gdy jadę po kostce, mam wrażenie, że zaraz trzaśnie zawieszenie. A ten autobus ma już swoje lata - mówi kierowca linii 820 kursującej od Tarnowskich Gór do Katowic.

Podobny pogląd mają kierowcy busów wożący pasażerów do Katowic na przykład z Chorzowa i Bytomia. Wszyscy narzekają również, że skręt w al. Korfantego powinien zostać wybudowany kilka metrów wcześniej, bo teraz i tak trzeba na niego czekać w korku.

- Może ta kostka ładnie wygląda, ale nie za bardzo nadaje się do ruchu. Auto się trzęsie, jakbym jeździł na safari. A gdybym chciał jechać na safari, to wolałbym się wybrać do Afryki - żartuje pan Mirosław, kierowca busa.

Maciej Tomczak, inżynier rezydent Drogowej Trasy Średnicowej podkreśla, że wyłożenie kostką odcinka Alei Korfantego dla autobusów nie było przypadkowe.

- Zadecydowały trzy czynniki. Po pierwsze - trwałość. Jak wiadomo, kostka jest dużo trwalszym materiałem od asfaltu i nawet w przypadku użytkowania tej nawierzchni przez autobusy nie będą powstawać koleiny. Po drugie, ten odcinek miał odróżniać się od reszty drogi. Trzecim względem była estetyka. Kostka po prostu ładnie wygląda - wyjaśnia Tomczak.

Tomczak przyznaje, że komfort jazdy po takiej nawierzchni nie jest zbyt duży. Jej zmiana nie wchodzi jednak w grę.

- Rozumiem narzekania kierowców, ale przecież takie rozwiązania są stosowane dość często. A dywagacje, czy skręt powinien znajdować się wcześniej uważam za nie na miejscu. Gdy za kilka miesięcy uruchomimy tunel pod rondem, z ulicy Chorzowskiej znikną korki i nie będzie problemu ze sprawnym korzystaniem z drogi dla autobusów - tłumaczy inżynier. - Dodam jeszcze, że docelowo wybrukowanym odcinkiem będą mogły jeździć jedynie autobusy komunikacji miejskiej. Pozostałe pojazdy będą poruszać się normalnym pasem ruchu.
(mz) - Dziennik Zachodni


Ale przecież wybrukowany jest tylko krótki odcinek alei Korfantego, na tej fotce to widac:




Tequila - Wto Sie 22, 2006 8:01 am
Ale zaczyna się na Rondzie, bruk tak samo jest kolo Spodka, i Pomnika Powstanców Śląskich.



Osek - Wto Sie 22, 2006 8:11 am
moje doświadczenia z tym brukiem są też mocno kontrowersyjne. Spotykałem się już z takimi rozwiązaniami, ale tak "brutalnego" jeszcze nie widziałem. Ta kostka moim zdaniem nie nadaje się do tego. Jadąc po niej osobówką trzeba zwolnić do niemal 5km/h, w autobusie pewnie nie lepiej, a to chyba lekka przesada. Źle dobrali moim zdnaiem tą kostkę- na parking, to by się nadawała, a ale nie do jazdy po niej.



absinth - Wto Sie 22, 2006 8:13 am
rzeczywiscie ten bruk ktory tam zastosowano to sa takie kocie lby
gdyby zastosowac ten szlifowany mysle ze komfort jazdy bylby duzo wiekszy z tym ze ponoc w Polsce juz malo kto potrafi klasc taki bruk



jacek_t83 - Wto Sie 22, 2006 8:52 am
w tym kraju to sie nikomu nie do dogodzic. tak zle i tak niedobrze



d-8 - Wto Sie 22, 2006 6:50 pm

w tym kraju to sie nikomu nie do dogodzic. tak zle i tak niedobrze

no ale serio
jazda po takiej nawierzchni autem do przyjemnych nie nalezy
na waskich uliczkach miedzy domami to mozna takie cos polozyc ale w tym przypadku predkosc jazdy jest jaka jest wiec zachowanie kierowcow autobusow nie dziwi...

poza tym w Niemczech umieja klasc taka kostke, bo w PL chyba nie



MarcoPolo - Wto Sie 22, 2006 6:56 pm
Ta kostka to niepotrzebne udziwnienie.



d-8 - Wto Sie 22, 2006 7:03 pm
powiedzialbym : udziwnienie estetyzujace



Safin - Wto Sie 22, 2006 10:37 pm
Te kocie łby to totalna porażka.

Czy tylko mnie się wytdaje, że dodtkowy pseudo pas tylko dla autobusów nikomu nic nie da? Taka sytuacja: jedzie sobie Bus od strony Sosnowca. Chce skręcić w Korfantego w stronę rynku. Wjeżdza więc on na swój 3 osobnypas zrobiny tak by tylko wielkokołowce mogły nim jechać bez odruchów wymiotnych. I co sie okazuje? Ano to, że przy wyjeździe z kawałka pomiędzy jedną nitką Chorzowskiej idącej w strone Chorzowa, a drugą, dobijającą do ronda autobus musi stanąć! Bo przed nim stoją przepisowo zatrzymane auta, które chcą się podłaczyc do ruchu!!!!! KOLIZYJNOŚĆ! bus musi przepuścić najpier tych którzy już tam stoją [zasłania im itd.] potem nie moze sie tam nikt wepchac następny[szczególnie ludzie nie z centrum kato , innych miast czy nawet zagranicy beda zapewne doskonale wyczówali owy absurd.], gdy juz wszyscy czekają wcześniej, to odpiero wtedy autobuś moze opjechać dalej swoim pasem tylko dla busów....witam w krainie absurdu.

Rozwiązaniem może być takie zagranie. Kierowca busa ma w życi dobra wolę magistratu, i jedzie jak każdy normalny, dostaje ex offico pierszeństwo i skręca jak kazdy normalny w Korfantego. Tylko Po co dorabiano te króciutkie kawałki Kocich łbów? Po co wogóle zrobiono drogę, po której nikt poza ciężkimi busami nie pojedzie? W KRK takie pasy sa przynajmnije dla busów& taxi no i dla mikrobusów. u nas dadza rade tylko wozy pancerne. Sami sobie budujemy wizerunke debilów. A ci na stolkach sie jeszce beda chwalić naszymi "inwestycjami"...Kolizyjnym rondem, kopułą w Jarmułce...systemem objeżdzania rynku a la "zadławiony precel"...itd. Idę spać.



Tequila - Śro Sie 23, 2006 6:01 am
Moze trzeba wziąść pod uwage zmniejszenie ruchu na Rondzie wraz z uruchomieniem ruchu w tunelu dtś? W tej chwili ponad 50 % ruchu generuje tranzyt, a nie ruch lokalny.



Safin - Śro Sie 23, 2006 10:27 am
tak czy inaczej autobus bedzie sie wbijał wprost na przepisow zatrzymane auta. Porażka.



MarcoPolo - Śro Sie 23, 2006 10:45 am
Safin zgadzam sie z Toba na 100 %. Te rozwiazania pozwalaja na wkroczenie sluzb medycznych i umieszczenie ich autorow oraz nadzorujacych w wariatkowie.



SPUTNIK - Śro Sie 23, 2006 4:38 pm

Ta kostka to niepotrzebne udziwnienie.

jak dla mnie ok , tyle ze mogli użyć kostki polerowanej , choćby tej którą właśnie zrywają z mojej ulicy :|



Tequila - Czw Sie 24, 2006 6:07 am


Koniec kłopotów mieszkańców z ulicy Rogosza

Do mieszkańców domów przy ulicy Rogosza w Panewnikach w końcu dotarła cywilizacja. Po siedmiu latach próśb i interwencji mogą korzystać z nowych sieci: kanalizacyjnej i wodociągowej. Przed ich posesjami przestał pojawiać się beczkowóz, który kilka razy dziennie wypompowywał ścieki. Jest nowa nawierzchnia, na razie prowizoryczna, ale lepsze to niż ziemia zamieniająca się w błoto po każdym deszczu


Teofil Miś, Grzegorz Miś, Przemysław Umiński i Gertruda Komander są zadowoleni, że wreszcie zaczęła działać sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Arkadiusz Gola

Gdy na początku lipca zajęliśmy się sprawą ulicy Rogosza, jej stan wołał o pomstę do nieba. Nieutwardzona, a do tego zapadająca się ziemista nawierzchnia, zrujnowana, licząca sobie kilkadziesiąt lat kanalizacja - nic dziwnego, że mieszkańcy nazywali tę okolicę zapomnianą.

- Od lat siedemdziesiątych nic się tu nie zmieniło, a wszystkie wcześniejsze inwestycje i remonty ludzie przeprowadzali... własnym sumptem - żalili się panewniczanie. - Przykłady? Kanalizacja, wodociąg, instalacja gazowa - to wszystko było robione za pieniądze mieszkańców. Nawet chodnik ułożyliśmy sami!

W kwietniu tego roku droga, przy której mieszkają, zarwała się pod ciężarem śmieciarki. W efekcie zniszczony został kilkudziesięciometrowy odcinek kanalizacji. Ponad 50-letnia sieć nie działała przez kilka miesięcy.

- Smród i hałas - przeżywamy to codziennie. Codziennie przyjeżdża do nas beczkowóz, a to przecież kosztuje. Może taniej byłoby po prostu naprawić kanalizację? Nam też łatwiej by się żyło - apelowała Małgorzata Szojda.

Po naszej lipcowej interwencji Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji obiecało szybkie przeprowadzenie remont kanalizacji. Początkowo planowano położenie nowej sieci w... 2007 roku. Pracownicy RPWiK natychmiast ruszyli jednak solidnie do pracy i po miesiącu pod ulicą Rogosza zaczęła działać nowa sieć kanalizacyjna i wodociągowa. Koszt: około 350 tysięcy złotych.

- Remont rozpoczął się na początku lipca. Obecnie trwają ostatnie prace porządkujące. Do końca sierpnia wszyscy mieszkańcy Rogosza będą przyłączeni do nowych sieci - powiedziała DZ Agnieszka Jaszkaniec, rzecznik RPWiK.

Tymczasowo został rozwiązany również problem fatalnej drogi, na której po deszczu pojawiało się błoto, a ściekająca woda zalewała posesje mieszkańców.

- W tym roku już kilka razy mieliśmy zalane piwnicą i garaż. Co roku przeżywamy to samo - narzekała Urszula Michalska-Miś.

Pracownicy Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów wyrównali drogę i położyli na Rogosza prowizoryczną, asfaltową nawierzchnię.

- Dzięki temu woda będzie spływać w kierunku ulicy Panewnickiej. Jeśli nie będzie żadnych awarii, droga na pewno wytrzyma do przyszłego roku. Potem konieczny będzie remont generalny. Na to jednak potrzebne będą pieniądze. Teraz decyzja należy do radnych - podkreśla Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM w Katowicach.

Na szczęśliwy koniec sprawy liczą mieszkańcy Rogosza.

- Ważne, że wreszcie nic nie wylewa, że nasza ulica zaczyna normalnie wyglądać. Po kilku miesiącach życia w tamtych warunkach, naprawdę dostrzegamy dużą różnicę. Gdyby nie interwencja DZ, pewnie jeszcze długo czekalibyśmy na pomoc - podkreśla mieszkający w Panewnikach Grzegorz Miś.
Marcin Zasada - Dziennik Zachodni



Bula - Nie Sie 27, 2006 11:05 pm
Porządny update z katowickich ulic

Zabrska

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... .08.06.JPG

Kobylińskiego od dołu (wojewódzkiej)

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(1).JPG

I góry

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(2).JPG

Lompy góra

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(1).JPG

i dół

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(2).JPG

Podgórna dół

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(1).JPG

góra

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(2).JPG

Za Plebiscytową dopiero się wzięli, dół

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(1).JPG

góra

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(2).JPG

Na Sienkiewicza i(...) dopiero skończyli rury

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(1).JPG

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(2).JPG

...Reymonta

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(1).JPG

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(2).JPG

Na Francuskiej chyba skręt do przyszłego Sądu

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(1).JPG

Parking przy Centrum Nurkowym

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(2).JPG

I ŚZPN-ie

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(3).JPG

A na Ceglanej parking przy robionym boisku do hokeja na rolkach

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... .08.06.JPG

Chyba alles



Darkat - Pon Sie 28, 2006 5:11 am
też się cieszę że coś robią z tymi uliczkami w śródmieściu choć jak dadzą klasyczną baumę to mi się jeszcze bardziej niedobrze zrobi. Jak już mają robić kostkami w betonie to tak jak na Wojewódzkiej.
Czy mi się wydaje ale zdaje się że te uliczki dla ruchu samochodowego jeszcze bardziej zwężają.



MarcoPolo - Pon Sie 28, 2006 7:34 am
Dobrze, ze zwezaja, chco moim zdaniem tam powinna byc powierzchnia deptakopodobna.



Darkat - Pon Sie 28, 2006 8:04 am
tak ale jak zuważysz kosztem parkingów Wszyscy zależy od tego co położą. Bo estetycznie też może wyglądać asfalt na całej szerokości a miejsca postoju wymalowane. Wszystko zależy jak to zostanie zrobione i co dadzą. Cieszy mnie że tam gdzie rosną drzewa to je zostawią
Bula nie wiesz co juz tam kładą. Czyżby klasyczna bauma



absinth - Pon Sie 28, 2006 8:56 am
troche szkoda ze te modernizacje sa robione glownie z mysla o samochodach...
wolalbym zeby poszerzano raczej chodniki a parkingi budowano podzimne

przeciez Plac Sejmu Slaskiego jest wymarzonym miejsciem na podziemny parking, a ze sie da to juz Poznan udowodnil z ich Placem Wolnosci
no ale u nas sie robi kanalizacje (notabene w Poznaniu tez... )



Iluminator - Pon Sie 28, 2006 11:39 am
W ostatnim czasie robi się bardzo dużo remontów ulic w centrum miasta. Takie dosyć duże utrudnienia były na Francuskiej.



Bula - Pon Sie 28, 2006 11:51 am

Bula nie wiesz co juz tam kładą. Czyżby klasyczna bauma

Na ulicy nie wiem, ale zarówno na ulicy jak i na chodnikach czy parkingach klasycznego bauma raczej nie będzie, tak mi się przynajmniej wydajem Na razie wiem tyle, że ten parking

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(2).JPG

jest robiony z czerwonej kostki, ale nie bauma, widać ją na tym zdjęciu, za górką

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(1).JPG

To jest chyba taka jak na tym chodniku po prawej, tylko że czerwona

http://www.bula.livenet.pl/Remonty%20ul ... 08.06%20(1).JPG

Ale jedno co na pewno cieszy to krawężniki, wszystkie nowe są granitowe, a reszta to stare też granitowe, ale moim zdaniem one bardzo dobrze wyglądają. O niebo lepiej od nowych betonowych



Darkat - Wto Sie 29, 2006 5:36 am
zdjęć nie widzę ale wierzę ci na słowo. Na jednej z poprzednich fotek było już widać że coś kładzą dlatego pytam.
Ale jeśli na miejsca parkingowe nie dawają klasycznej baumy to jestem dobrej myśli. W akcie desperacji lepsze już będzie jak już dadzą to co dawają na chodniki przy Stęślickiego czyli prostokątne kostki a nie te klasyczne po których mi się już nie dobrze robi



absinth - Wto Sie 29, 2006 9:07 am
w BZP bylo napisane ze tam ma byc "kostka betonowa szara gr 8 cm" i taka sama oranż z tego co pamietam

a tymczasem:


Ruszyły prace na ulicy Zabrskiej

Ulica Zabrska doczekała się remontu. - Asfalt był tam już mocno sfatygowany - przyznaje Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. - Będzie nowa nawierzchnia, chodniki. Miejsca parkingowe pojawią się, gdzie tylko będzie możliwość przystosowania pasa drogowego. Oczywiście z zachowanymi względami bezpieczeństwa - na wylocie ul. Sokolskiej pojawi się odpowiednie zawężenie - mówi Handwerker.

Droga jest cały czas przejezdna, utrudnienia w ruchu są chwilowe. Remont tego ok. 400-metrowego odcinka, od ul. Sobieskiego do Sokolskiej, zakończy się w połowie października. Koszt to około 500 tys. zł.

Gdzie jeszcze pojawią się w najbliższym czasie ekipy MZUiM? We wrześniu na ul. Ziołowej (od ul. Jankego do ul. Krynicznej) i ul. Wiosny Ludów w Szopienicach (od wiaduktu kolejowego do granicy miasta). Natomiast prace na blisko kilometrowym odcinku ul. Ułańskiej, które dopiero co się zaczęły, potrwają do końca października. Zwiększy się tam bezpieczeństwo pieszych - pojawią się przewężenia w miejscu przejść.
(bib) - Dziennik Zachodni



=======================================================

szkoda tylko ze tak niszcza ten bruk...



Tequila - Wto Sie 29, 2006 6:29 pm
Zamknięcie ulicy Ziołowej w Katowicach Ochojcu od 30 sierpnia 2006 r.

W związku z zamknięciem odcinka ulicy Ziołowej w Katowicach Ochojcu na czas robót kanalizacyjnych od dnia 30 sierpnia 2006 r. do odwołania wprowadzone zostają objazdy dla linii autobusowych. Linie 9, 10, 213, 292, 296 i 689 kursować będą ulicami Braci Wierchułów i Jaworową.

Nie będą pomijane żadne przystanki, dodatkowo obsługiwane będą przystanki Ochojec Jaworowa I (tylko w kierunku Piotrowic i Ligoty) oraz Ochojec Jaworowa II (w obydwu kierunkach jazdy).

http://www.kzkgop.com.pl/aktualnosci/ty ... bj_ochojec



absinth - Śro Sie 30, 2006 9:55 am
Cos sie zaczyna zmieniac :
powoli bo powoli ale jednak

Biuletyn Zamówień
Publicznych nr 224
z dnia 2006-08-30

POZYCJA 44581

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Katowice: remont ul. Opolskiej na odcinku od ul. Sokolskiej do ul. Sobieskiego

Całkowita wielkość lub zakres: ROBOTY DROGOWE
1.Roboty rozbiórkowe i ziemne z odwozem - 250m3
2.Frezowanie nawierzchni asfaltobetonowej na gł. 3cm - 945m2
3.Ułożenie krawężników betonowych 15x30 i kamiennych 20x35, na ławie betonowej - 565mb
4.Ustawienie studzienek ściekowych ulicznych z gotowych elementów - 5 szt.
5.Jezdnia
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 15cm - 871m2
Wyrównanie istniejącej podbudowy tłuczniem sortowanym gr.10cm - 124m3
Ułożenie nawierzchni z kostki kamiennej gr. 11cm (materiał inwestora) - 1987m2
Ułożenie w-wy wiążącej z betonu asfaltowego gr. 7cm - 120m2
Ułożenie w-wy ścieralnej z betonu asfaltowego gr. 5cm - 120m2
6.Chodnik
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 10cm - 1645m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm - 1645m2
3) Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: Wymagany; okres w dniach: 60



kropek - Śro Sie 30, 2006 12:19 pm

Cos sie zaczyna zmieniac :
powoli bo powoli ale jednak

Biuletyn Zamówień
Publicznych nr 224
z dnia 2006-08-30

POZYCJA 44581

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Katowice: remont ul. Opolskiej na odcinku od ul. Sokolskiej do ul. Sobieskiego

Całkowita wielkość lub zakres: ROBOTY DROGOWE
1.Roboty rozbiórkowe i ziemne z odwozem - 250m3
2.Frezowanie nawierzchni asfaltobetonowej na gł. 3cm - 945m2
3.Ułożenie krawężników betonowych 15x30 i kamiennych 20x35, na ławie betonowej - 565mb
4.Ustawienie studzienek ściekowych ulicznych z gotowych elementów - 5 szt.
5.Jezdnia
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 15cm - 871m2
Wyrównanie istniejącej podbudowy tłuczniem sortowanym gr.10cm - 124m3
Ułożenie nawierzchni z kostki kamiennej gr. 11cm (materiał inwestora) - 1987m2
Ułożenie w-wy wiążącej z betonu asfaltowego gr. 7cm - 120m2
Ułożenie w-wy ścieralnej z betonu asfaltowego gr. 5cm - 120m2
6.Chodnik
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 10cm - 1645m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm - 1645m2
3) Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: Wymagany; okres w dniach: 60


Czyżby jakies olsnienie w UM ??

Takie fragmenty tekstu moga poprawić humor



Tequila - Śro Sie 30, 2006 5:20 pm
Raczej to zblizajace się wybory skłaniają do takich kroków.



babaloo - Śro Sie 30, 2006 10:04 pm
Podobno przy okazji przebudowy Lompy, Kobylińskiego itd wiele osób pisało do UM w sprawie bruku i w ogóle jakości wykonania tej przebudowy. Samego bruku to nie dali ale w sprawie jakości coś tam chyba osiągnięto. Może to jednak dociera do głowy



absinth - Śro Sie 30, 2006 10:05 pm

Podobno przy okazji przebudowy Lompy, Kobylińskiego itd wiele osób pisało do UM w sprawie bruku i w ogóle jakości wykonania tej przebudowy. Samego bruku to nie dali ale w sprawie jakości coś tam chyba osiągnięto. Może to jednak dociera do głowy

no ale poki co rządzi jeszcze beton...



jacek_t83 - Śro Sie 30, 2006 10:08 pm

Podobno przy okazji przebudowy Lompy, Kobylińskiego itd wiele osób pisało do UM w sprawie bruku i w ogóle jakości wykonania tej przebudowy. Samego bruku to nie dali ale w sprawie jakości coś tam chyba osiągnięto. Może to jednak dociera do głowy

no ale poki co rządzi jeszcze beton...



SPUTNIK - Śro Wrz 06, 2006 11:11 am
ul. Zabrska Piątek g. 11:30 . Praca wre...







salutuj - Śro Wrz 06, 2006 11:13 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Darkat - Śro Wrz 06, 2006 8:41 pm
no widzę że tu lecą klasycznie
Jeśli idzie z kolei o przebudowę ulic pomiędzy Wojewódzką a Jagielońską to dosyć dobre wieści przynajmniej jak dla mnie. Nie będzie klasycznej baumy a kostki takie jak na Wojewódzkiej. Ponadto przy wykończeniach jest stosowana kostka granitowa, krawężniki też są granitowe.



absinth - Śro Wrz 06, 2006 11:54 pm
krawezniki to sa zdaje sie granitowe z odzysku
co tym bardziej cieszy ze te wczesniej usuniete nie znikaja gdzies tylko sa ponownie wykorzystywane



absinth - Pią Wrz 08, 2006 10:24 am
Biuletyn Zamówień
Publicznych nr 235
z dnia 2006-09-07

POZYCJA 46728

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - roboty budowlane

Katowice: Przebudowa ul. Kobylińskiego wraz z modernizacją oświetlenia ulicznego (odc. od ul. Wojewódzkiej do ul. Dąbrowskiego).

Krótki opis: ROBOTY DROGOWE
1. Roboty rozbiórkowe i ziemne z odwozem - 296m3
2. Ułożenie krawężnika betonowego 15x30 i 12x25, na ławie betonowej - 512mb
3. Jezdnia - 383m2
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 20cm
Ułożenie podbudowy z mieszanki mineralno-asfaltowej gr. 7cm
Ułożenie w-wy wiążącej z betonu asfaltowego gr. 6cm.
Ułożenie w-wy ścieralnej z betonu asfaltowego gr. 5cm.
4. Parking + wjazdy - 400m2
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 27cm
Ułożenie nawierzchni z kos.



Bula - Pią Wrz 08, 2006 3:03 pm
Czy "OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA " oznacza że wybrano firmę która zajmie się przebudową?? jak tak to czemu nie podają nazwy tej firmy?? A tak w ogóle to jakim cudem ukazało się to dopiero wczoraj skoro prace trwają już na dobre od dłuższego czasu co widać na moich zdjęciach na poprzedniej stronie?? I jakby tego wszystkiego było mało to w tym przetargu jest napisane o betonowych krawężnikach, a jak również widać na zdjęcich ułożone są nowe granitowe krawężniki albo odzyskane, również granitowe... Czyżby stwierdzili że to zbyt piękne jak na Katowice i teraz je wymienią na betonowe?? Nic z tego nie rozumiem



salutuj - Pią Wrz 08, 2006 3:26 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bula - Nie Wrz 10, 2006 10:10 pm

z tego co kiedys absinth mowil to UM musi odpisac jesli pismo - mejl spelnia wymogi KPA (cokolwiek to znaczy;)) i ma jakis okreslony czas na to.
Z tego co ja zrozumialem, zeby pismo spelnialo wymogi KPA to musi byc podany temat sprawy, imie, nazwisko i adres.
Ale to pewnie absinth lepiej wytlumaczy


To jak to jest absinth?? Bo spytałbym się o ten chodnik i przy okazji im trochę powrzucał bo strasznie mnie też denerwuje, że przy A4 nawet co druga latarnia nie działa. Oszczędzają na bezpieczeństwie mieszkańców czy to takie trudne wymienić pare żarówek??



absinth - Pon Wrz 11, 2006 7:31 am
@ Bula
no wiec kierujac pismo do jakiegokolwiek urzedu badz tez organizacji ktora wypelnia zadania z zakresu zadan publicznych to

Art. 221. § 1. Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych przepisami niniejszego działu.

§ 3. Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.

Art. 222. O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.

Art. 223. § 1. Organy państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych - rozpatrują oraz załatwiają skargi i wnioski w ramach swojej właściwości.



Bula - Wto Wrz 12, 2006 4:45 pm
Dzisiaj tylko pisemny raport z naszych dróg

Zaczynając od ulic przy Wojewódzkiej to niedługo będę się musiał wybrać z aparatem bo robota idzie ładnie do przodu. Na Kobylińskiego prace już skończyli i wygląda to fajnie, a patrząc na inne wyremontowane u nas ulice to nawet bardzo fajnie. Drzewka, gazony z roślinkami, nowe latarnie, granitowe krawężniki, również granitowe uzupełnienia (małe kostki), wszytko robo naprawdę bardzo dobre wrażenie. Jak wszystkie ulice skończą to oklica naprawdę dużo zyska. Fajnie też że obok jest wyremontowana Wojewódzka. Ogólnie duży +.

Z Zabrską jak już ktoś napisał "lecą klasycznie" i szkoda, bo patrząc na to co opisywałem wyżej też mogło być ciekawie. Pozostaje liczyć, że Opolska będzie dużo lepsza.

Wymieniają kawałek chodnika na Mikołowskiej przy jezdni w kierunku centrum od skrzyżowania z Poniatowskiego do przystanku poniżej.



absinth - Śro Wrz 13, 2006 8:25 am
Biuletyn Zamówień
Publicznych nr 240
z dnia 2006-09-13

POZYCJA 47522

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Katowice: przebudowa ul. Reymonta na odc. od Wojewódzkiej do ul. Jagiellońskiej wraz z modernizacją oświetlenia ulicznego

Wielkość lub zakres zamówienia
Całkowita wielkość lub zakres: 1.Roboty rozbiórkowe i ziemne z odwozem - 1160m3
2.Frezowanie nawierzchni asfaltobetonowej na gł. 6cm - 658m2
3.Ułożenie krawężnika kamiennego 12x25 i 20x25, na ławie betonowej - 653mb
4.Ustawienie ścieków ulicznych z kostki - 94m
5.Jezdnia - 569m2
Ułożenie w-wy wiążącej z betonu asfaltowego gr. 6cm.
Ułożenie w-wy ścieralnej z betonu asfaltowego gr. 5cm.
6.Parking + wjazdy -
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 31cm - 782m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm szarej - 444m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm czerwonej - 338m2
7.Chodnik
Ułożenie podbudowy z kruszywa łamanego gr. 16cm - 784m2
Ułożenie nawierzchni z kostki betonowej gr. 8cm oranż - 784m2
ROBOTY ELEKTRYCZNE
1.Montaż opraw oświetleniowych - 24 sztuk
2.układanie kabli wielożyłowych - 320m
3) Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: Wymagany; okres w dniach: 50



Maar - Śro Wrz 13, 2006 4:52 pm
Dzisiejszy upload z remontu dróg:

ul. Lompy




ul. Kobylińskiego






Kostki betonowe, ktore będą kładzione na ul. Podgórnej


ul. Podgórna








ul. Sienkiewicza




ul. Plebiscytowa




Wit - Śro Wrz 13, 2006 5:05 pm
Kobylińskiego jak nie w Kato



absinth - Śro Wrz 13, 2006 5:10 pm
bardzo sie ciesze ze zaczynaja podchodzic w miare kompleksowo do remontow ulic w Kato
ale jedno male ale diabel jak zwykle tkwi w szczegolach
te lampy w stylu 1890 nie do konca pasuja do raczej modernistycznej ulicy:




koniaq - Śro Wrz 13, 2006 5:11 pm
Brzydka ta mała architektura, na dodatek zupelnie nie pasuje do Katowic. Pomine milczeniem to, ze co remont to inna ta mała architektura. Nie zmienia sie tylko to, ze jest marna :] !

ps: Kostka tez do ... !



babaloo - Śro Wrz 13, 2006 6:28 pm
Bez przesady . Jest zdecydowany postęp. Porównaj z tym jak zrobili Wojewódzką w zeszłym roku. Moim zdaniem Kobylińskiego wygląda przyzwoicie.

Mała architektura nie musi być w całym mieście taka sama. Jak zrobią w podobnym stylu okolicę to nie będzie razić. Nie wiem tylko czemu nie zrobili tego na Wojewódzkiej.



salutuj - Śro Wrz 13, 2006 6:58 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MarcoPolo - Śro Wrz 13, 2006 9:22 pm
Pasuje i nie pasuje.
Generalnie jest przyzwoiciej.



SPUTNIK - Śro Wrz 13, 2006 9:30 pm

bardzo sie ciesze ze zaczynaja podchodzic w miare kompleksowo do remontow ulic w Kato
ale jedno male ale diabel jak zwykle tkwi w szczegolach


a tam ,nie znasz się z tego co wiem to sam Prezydent U wybierał

ja ufam naszemu prezydentowi i wiem ze wybrał to co dla nas najlepsze

( mam nadzieje ze ktoś z UM to czyta , a jeśli tak to pozdrawiam naczelnika MZUiM , mojego ulubionego naczelnika )



marianus - Śro Wrz 13, 2006 9:39 pm
nie wiem czy mi się wydaje ale czy te nowe latarnie nie są za wysokie?przechodzac tam wczoraj też mi się tak wydawało.??



MarcoPolo - Śro Wrz 13, 2006 9:41 pm
Sa o wiele za wysokie. A za energie kto bedzie placil?



marianus - Pią Wrz 15, 2006 9:11 am
żeby swieciły z tej wysokości to muszą to być jakieś bardzo solidne żarówki.



absinth - Pią Wrz 15, 2006 12:04 pm
jasne ze jest postep w porownaniu do tego co w wiekszosci dotychczas na serwowano

chodzi o to ze lepsze jest wrogiem dobrego a na razie jest tylko dobrze

hehe



Darkat - Pią Wrz 15, 2006 3:01 pm

nie wiem czy mi się wydaje ale czy te nowe latarnie nie są za wysokie?przechodzac tam wczoraj też mi się tak wydawało.??

Jasne że są za wysokie te słupki zresztą zdaje się że i też. Wygląda to dosyć komicznie bo jeżeli światło będzie jak z dawnych lat jak na taką formę latarni przystało to będziemi szli oglądając się do góry żeby dobrze pójść przed siebie
Jeszcze na żywo nie widziałem postępów prac ale jeżeli wykonanie jest takie jak na Wojewódzkiej to jestem zadowolony mimo tego że mogło być jeszcze lepiej



jacek_t83 - Pią Wrz 15, 2006 3:21 pm
Dzis mialem okazje przechodzic Plebiscytowa, i chodnik juz w paru miejscach jest zapadniety. Fuszera!



SPUTNIK - Pią Wrz 15, 2006 3:32 pm

Dzis mialem okazje przechodzic Plebiscytowa, i chodnik juz w paru miejscach jest zapadniety. Fuszera!

heh zebyś wiedział , u mne szpece nie potrafią ułożyc równo baumy a co dopiero od nich wymagać ułożenia równo bruku...



salutuj - Pią Wrz 15, 2006 3:40 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



absinth - Pią Wrz 15, 2006 3:56 pm

[
Jasne że są za wysokie te słupki zresztą zdaje się że i też. Wygląda to dosyć komicznie bo jeżeli światło będzie jak z dawnych lat jak na taką formę latarni przystało to będziemi szli oglądając się do góry żeby dobrze pójść przed siebie


hehe moze tu tez zastosowano ta technologie "rynek w blasku nocy" za ktora Katowice jakas nagrode dostaly ostatnio



SPUTNIK - Pią Wrz 15, 2006 4:00 pm

[
Jasne że są za wysokie te słupki zresztą zdaje się że i też. Wygląda to dosyć komicznie bo jeżeli światło będzie jak z dawnych lat jak na taką formę latarni przystało to będziemi szli oglądając się do góry żeby dobrze pójść przed siebie


hehe moze tu tez zastosowano ta technologie "rynek w blasku nocy" za ktora Katowice jakas nagrode dostaly ostatnio



marianus - Pią Wrz 15, 2006 4:32 pm
no ale już i tak są lepsze takie lampy niż te lampy sodowe zawieszane na kamienicach, które bardziej się nadają na autostradę. szkoda że na ulicy Wojewódzkiej nie zamontowali jakiś latarni przy okazji remontu.



salutuj - Pią Wrz 15, 2006 5:25 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



marianus - Pią Wrz 15, 2006 5:39 pm
tzn kolor lampy sodowej też mi odpowiada, są przynajmniej jasniejsze od rtęciowych.ale sam kształt takiej nowoczesnej lampy nie bardzo mi pasuje do starych kamienic, szczególnie gdy ulica składa się tylko i wyłącznie z kamienic pochodzących z koncówki 19 w. Moim zdaniem repliki starych latarń dodają takim ulicom tylko uroku, oczywiście mogą mieć żarówki sodowe.



MarcoPolo - Pią Wrz 15, 2006 7:18 pm
Estetyka dizajnu tych nakamienicznych kojarzy mi sie z wojskiem czy przemyslem peerlowskim lub z obozem zaglady.



d-8 - Śro Wrz 20, 2006 12:37 am

Estetyka dizajnu tych nakamienicznych kojarzy mi sie z wojskiem czy przemyslem peerlowskim lub z obozem zaglady.

przyznam ze Twoje 'skojarzenia' mnie nieco rozwalily...



Maar - Pią Wrz 29, 2006 4:53 pm
Idąc ul. Fancuską zauważyłem rozkopaną drogę pod wiaduktem A-4, ktoś wie coś więcej o tej inwestycji?













Darkat - Pią Wrz 29, 2006 5:27 pm
na to wygląda że wzieli się za przebudowę Górnośląskiej. Aż trudno uwierzyć że to tak szybko poszło bo o przebudowie w prasie mówiono zdaje się na początku roku.
Od doliny trzech stawów w kierunku Granicznej widać że też wzieli się za pracę a więc nie jest to przypadkowe.
Swoją drogą syfnie wygląda to miejsce pod wiaduktem na Francuskiej więc dobrze że zrobili tam wykopki



Maar - Pią Wrz 29, 2006 6:23 pm
Stan dzisiejszy remontowanych ulic:

Prawie na wykonczeniu
Kobylińskiego


Lompy


Podgórnej


Plebiscytowej
Z tą ulicą grzebią się najbardziej








Nie mogli bardziej zwęzić tego chodnika




MarcoPolo - Pią Wrz 29, 2006 6:45 pm
Niketore rozwiazania sa kuriozalne.



Bula - Pią Wrz 29, 2006 7:33 pm
Na Fransuskiej odbył się całkiem spory remont który przeszedł bez echa. Mianowicie wyremontowano jezdnię i chodniki od nowego sądu do skrzyżowania z Powstańców.



zabriskie_point - Pią Wrz 29, 2006 8:40 pm

Dzis mialem okazje przechodzic Plebiscytowa, i chodnik juz w paru miejscach jest zapadniety. Fuszera!

heh zebyś wiedział , u mne szpece nie potrafią ułożyc równo baumy a co dopiero od nich wymagać ułożenia równo bruku...



SPUTNIK - Pią Wrz 29, 2006 9:02 pm

no nie przesadzaj, też tak myślałem, ale całkiem nieźle to wyszło, na koniec chłopcy się postarali, no i dorzucili pas zieleni, jarzębinki zdaje się...

zwróc uwagę na datę postu to było jeszcze zanim przez tydzień jeździli z ubijarkami.

a teraz pomyśl o tym ze 100 lat temu w bytomiu i częsciowo w katowicach równiez, brukarze układali bruk tak ze po dziś dzień jest gaładki jak stół i nie była to bauma z foremki tylko chropowaty granit

ale ok, końcową ocenę wystawię za rok. jeśli dalej będzie równo - zwracam brukarzom honor



d-8 - Sob Wrz 30, 2006 12:56 am
ale baumy nasadzili
i kto to pozniej bedzie sprzatal ? ech...



zabriskie_point - Sob Wrz 30, 2006 8:18 am

no nie przesadzaj, też tak myślałem, ale całkiem nieźle to wyszło, na koniec chłopcy się postarali, no i dorzucili pas zieleni, jarzębinki zdaje się...

zwróc uwagę na datę postu to było jeszcze zanim przez tydzień jeździli z ubijarkami.

a teraz pomyśl o tym ze 100 lat temu w bytomiu i częsciowo w katowicach równiez, brukarze układali bruk tak ze po dziś dzień jest gaładki jak stół i nie była to bauma z foremki tylko chropowaty granit

ale ok, końcową ocenę wystawię za rok. jeśli dalej będzie równo - zwracam brukarzom honor



jacek_t83 - Sob Wrz 30, 2006 8:49 am

ale ok, końcową ocenę wystawię za rok. jeśli dalej będzie równo - zwracam brukarzom honor
chyba baumiarzom



Darkat - Sob Wrz 30, 2006 10:59 am
pytałem robotników co tam majstrują przy Francuskiej i faktycznie budują wiadukt związany z przebudową Górnośląskiej



salutuj - Nie Paź 01, 2006 11:01 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



babaloo - Pon Paź 02, 2006 6:56 pm

Na Fransuskiej odbył się całkiem spory remont który przeszedł bez echa. Mianowicie wyremontowano jezdnię i chodniki od nowego sądu do skrzyżowania z Powstańców.

Remont zmierzał m. in. do wygospodarowania większej ilości miejsca na parkowanie. Powstały zatoki na chodnikach. Moim zdaniem jak otworzą Sąd to będzie się w tym miejscu korkować i tak zakorkowana w tym miejscu Francuska, skoro parking pod Sądem będzie ponoć tylko dla pracowników (ze względów bezpieczeństwa). Trochę tego nie rozumiem, no bo zamach może być wszędzie, a ryzyko jest większe np. w Altusie. Ale skoro nie chcieli parkingu dla gawiedzi pod sądem, to dokładnie na przeciwko Sądu, na Francuskiej jest świetne miejsce na osobny budynek takiego parkingu. Mógłby powstać zaraz przy chodniku i do Sądu by się po prostu przechodziło przez ulicę.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • romanbijak.xlx.pl



  • Strona 2 z 15 • Wyszukano 2543 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
    Copyright (c) 2009 | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.