ďťż
[Katowice]Przebudowa śródm.-plac Fryderyka(Rynek)-epizod5678



absinth - Pią Paź 20, 2006 7:47 am

Absinth akurat przejście na obszar przyszłego Muzeum będzie odbywać się nietylko poprzez kładkę ale również poprzez przejście (robią już schody ) i dalej przejście poddziemne w pobliżu dzisiejszej siedziby spółki odpowiedzialnej za budowę muzeum. Ponadto w przyszłości jeszcze będzie możliwość przedłużenie ulicy Nowogranicznej na północ.
Ponadto chodniki bo obu stronach DTŚ no i jeszcze do wykorzystania nasypy.

To co mnie boli bardziej to nie założenia ale wykonanie i nawet mała architektura. Tu jest kilka zdjęć


Darkat mieszkam na Gwizadach i powiem tak
znaczacej poprawy w stosunku do stanu poprzedniego to nie bedzie jesli idzie o ciagi piesze laczace z tym obszarem
wczesniej byly 2 kladki na poczatku i na koncu Gwiazd
teraz bedzie jedno przejscie podziemne i jedna zebra, blizej centrum zas ta gazrurka, optycznie zas jest gorzek ekrany ekrany ekrany
chodniki po obu stronach Rozdzienskiego byly zawsze na tym odcinku

po polnocnej sytronie DTS powinnna biec linia tramwajowa nie mam co do tego zadnej watpliwosci, najlepiej gdyby byl to szybki tramwaj az do Sosnowca

EDIT
nie wiem jak wy ale ja chyba przy zadnej z tych hi-wayow lecacych przez centra miast nie widze ekranow!!!
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=386852




miglanc - Pią Paź 20, 2006 9:44 am
@Darkat DTS jest teraz znacznie szersza niz byla przedtem - to juz samo w sobie jest idiotyczne, bo powinno sie dazyc do likwidacji wielopasmowych drog w centrum. DTS zajmuje mnostwo miejsca niepotrzebnie. Po drugie obecnie ruch pieszych przez DTS jest bardzo utrudniony, bo jest mnostwo przejsc z swiatlami ktorych wczesniej nie bylo. Jest prawie zawsze tak, ze jak stoje kolo ING to jest czerwone, jak sie zrobi czerwone to przejde nad DTS< ale po drugiej stronie w 99% przypadkow jest znowu czerwone i znowu musze pare minut czekac. Przed tem tego nie bylo i nie musialem tracic czasu na przejscie nad DTS. Teraz zajmuje mi to kilka, czasem nawet 10 minut dluzej.

Wszedzie na swiecie budowano takie monstrualne drogi srendnicowe w latach '50, '60 i obecnie wszedzie sie je usuwa z miasta i puszcza tunelem jak w Bostonie lub obwodnicami - jak w wiekszosci duzych miast na swicie. Po prostu nie stac nikogo na marnowanie cennej przestrzenii miejskiej. Katowice popelniaja bledy, ktore wczesniej popelnili inni. Idiotyzmem jest to ze nie wykorzystano tunelu - nalezalo caly ruch puscic tunelem i z tego tunelu zrobic odnogi na Korfantego. W tej chwili jedynie tranzyt idzie pod ziemia, ale tranzyt to na DTS mniejsza czesc ruchu.

Co do tych przykladow to w Londynie siec drogowa jest bardzo krytykowana, ludzie narzekaja na brak obwodnic i na to ze musza sie przepychac przez centrum.W pozostalych przypadkach te trasy nie przebiegaja przez centrum tylko jego obrzeza. Przyklad z Stockholmu mi sie bardzo podoba.



aVgan - Pią Paź 20, 2006 9:49 am
Co do DTŚki to nie które osoby marudzą.. Tak mi się wydaje. Mieszkam na Oś. Kukuczki, przez 5 lat studiowałem na WNSie a teraz pracuje na Warszawskiej, przez ten czas nie nastąpiło pogorszenie mojego dojście do miejsc docelowych (tylko jeden raz kiedy rano przesunęli pasy ).
Zgadzam się że ekranów jest zbyt dużo, a ich efektowność jest mała (szczególnie powyżej 7 piętra).
A dojście do PiPsu ... no nie przesadzajmy że przejście przez wiadukt na Sokolskiej jest tak problematyczne, a wraz z oddaniem tunelu ulegnie poprawie.
Tunel powinien kończyć się przed węzłem Bgienna-Murckowska.



zibi - Pią Paź 20, 2006 9:56 am
Pomysł owszem interesujący - a zastanowiłeś się jak wyczarować na to gigantyczne pieniądze???




aVgan - Pią Paź 20, 2006 10:06 am
Wczoraj byłem w Archibarze na "wernisażu" i oglądając prace poczułem się troszkę zawiedziony. Nie wiem czemu ale spodziewałem się czegoś innego
Ale to raczej winna konkursu 50 tys. zł nagrody głównej to nie dużo kasy jak dla pracowni, promocja też do bani. Co do terminu to jak by nagrodą było pare setek tys. i lepsza promocja to nie byłby on problemem.



aVgan - Pią Paź 20, 2006 12:58 pm
Dwie wyróżnione prace były nawet ciekawe nie stety nie brano ich pod uwagę bo jedna chciała bane póścić w tunelu a druga "zbytnio" ingerowała w zabudowę już istniejąca.

Co do zwycięskiej koncepcji to wydaje mi się bardzo zbierzna z koncepcją salutuj choć ta wydaje mi się lepsza i bardziej precyzyjna. Podejżewam że szef Konior Studio dał nazwisko, sprzęt oraz oprogramowanie a robote zrobili studęci z nim "współpracujący"... Ale to tylko przypuszczenia.
Pomysł z ratuszem ma pewne plusy. Dziś UM mieści się w kilkunastu budunkach (Wydział Komunikacji na Francuskiej, etc) i petent czasami musi się sporo nalatać by załatwic coś. Skupienie wszystkich Wydziałów UM w jednym miejscu nie było by głupie. Ale umieszczanie tyego budynku w centralnym miejscu Miasta to znaczy na Rynku nie jest rosądnym pomysłem. Szczegulnie gdy chcemy nadać tymu placowi rolę rekreacyjno-kulturalną. Ratusz przyciąga całą masę interesantów którzy przyjeżdzają tam samochodami więc wymaga on miejsc parkingowych i dobrego dojazdu. O ile można poradzić sobie z parkingami budując podziemne to jednak wolałbym by tzw. Rynek Kwiatowy i ul. Młyńska, Jana i Pocztowa miały mniejsze natężenie ruchu niż dziś (prawie bez samochodów). Dlatego wolałbym by budynek budowany na Młyńskiej był Ratuszem, a pomiędzy Zenitem i DP pełnił inną funkcję.



salutuj - Pią Paź 20, 2006 3:11 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



aVgan - Pią Paź 20, 2006 5:50 pm
Jednak bym obstawał przy Młyńskiej. Odpowiednie wkomponowanie Nowgo gmachu z tym istniejącym modernistycznym.. Nie wiem czemu ale mam sentyment do tej budowli.

W koncepcji Konior Studio nie podoba mi się to że budynki mające powstać na miejscu Silezi są niskie. Liczyłem na jakiś wieżowiec, nie naj wyższy ale może 20-25 pięter...
Słabo rozwiązano sprawe obszarów na zachód od Superjednostki.
Wspomniano tu też o L.O. Mickiewicza oraz Supersamie(empik).
Jestem pełen obaw w ingeręcje w bryłe liceum, ale może powstać coś ciekawego (patrz Akademia Muzyczna i Sala Koncertowa).
Co do Supersamu to od ulicy P.Skargi powinien być budynek conajmniej 4 kondygnacyjny. Bo to co teraz jest raczej przypomina jakiś hangar i jeszcze te flary... niby ma być nowocześnie i schludnie



Tequila - Pią Paź 20, 2006 6:17 pm
Dziwne czemu nikt nie zamieścił jeszcze artykułu z Gazety Wyborczej? Z góry przepraszam za kilka postów z rzędu ale tak bedzie wygodniej



Wizje Katowice prezentują nagrodzeni architekci

...
2006-10-20, ostatnia aktualizacja 2006-10-20 13:55

W poniedziałek poznaliśmy wizje architektów, dotyczące ścisłego centrum Katowic. Mimo że wygrała tylko jedna praca, to najlepsze elementy z pozostałych nagrodzonych mogą być wykorzystane w tworzonym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

To największy konkurs na centrum Katowic od czasów, gdy ukształtowano je w latach 60. i 70. Nadesłano 11 prac, z których trzy nagrodzono i dwie wyróżniono. Organizatorzy podkreślają - to nie był konkurs realizacyjny, tylko koncepcyjny. Otrzymaliśmy różne wizje kreowania nowego śródmieścia. Autor zwycięskiej pracy opracuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Otrzyma szereg wytycznych od jury. Utworzony plan będzie podstawą dla dalszych działań, przetargów i konkursów na konkretne już budynki. Poniżej prezentujemy nagrodzone prace. Opisy do nich przygotowały nagrodzone pracownie.

I nagroda - architekt Tomasz Konior (Konior Studio), współpraca architekt Andrzej Witkowski oraz studenci: Piotr Bełtowski, Anna Jabłońska, Łukasz Piszczek

Głównym założeniem projektu jest stworzenie centrum w rejonie obecnej al. Korfantego. To kręgosłup - czytelny i wyraźny znak, element krystalizujący przestrzeń ścisłego centrum miasta. Wypełnia miejską pustkę i łączy kompozycyjnie i funkcjonalnie dwie węzłowe przestrzenie: rynek i rondo oraz dwie rozcięte części miasta: wschodnią z uniwersytetem i zachodnią w rejonie ul. Sokolskiej. Całość zyskuje nowe, wielowątkowe oblicze.

Powstaje wygodna ulica - al. Korfantego wraca do dawnej lokalizacji, skali i proporcji z ruchem w obu kierunkach i zintegrowanym transportem publicznym pośrodku. Autobus porusza się w strefie torów tramwajowych. W ciągu ulicy znajdują się wjazdy i wyjazdy z parkingów.

Wytwarza się salon miasta od strony zachodniej, równolegle z obecną zabudową z lat 70. - pasaż pieszy z atrakcyjną przestrzenią publiczną, dający możliwości wszelkich form aktywności, pozbawiony ruchu kołowego i transportu publicznego.

Pasaż pieszy będzie wygodną i atrakcyjną trasą poznania miasta, jego dynamicznego charakteru, korzystania z jego atrakcji, odwiedzania różnorakich miejsc od dworca PKP do Spodka.

Zakładamy zabudowę najwyższej jakości - pomiędzy dwoma półotwartymi wnętrzami: al. Korfantego i promenadą powstanie nowa, o centrotwórczym, zróżnicowanym programie. Proponujemy projektowanie poszczególnych obiektów powierzyć najlepszym światowym architektom, czyniąc z tej pierzei aleję różnorakich, wybitnych propozycji architektonicznych, zrealizowanych w ramach ściśle określonych założeń urbanistycznych (zarówno w skali, proporcjach, jak i zastosowanych materiach). Umieszczone w nowej zabudowie funkcje mają świadczyć o dynamicznym, nowoczesnym, przyjaznym ludziom mieście, jego potencjale i możliwościach.

Nowa, liniowo kształtowana zabudowa w rejonie rynku nabiera jeszcze jednego, ważnego znaczenia: definiuje charakter placu, tworzy pierzeje i wypełnia je znaczącą funkcją. Proponujemy przy rynku umieścić następujące dwa obiekty:

- ratusz z centrum kultury i promocji miasta, tworzący zespół z adaptowanym (obniżonym o dwie kondygnacje) Domem Prasy i połączony przewiązką z gmachem Urzędu Miasta (Rynek 13). Obiekt wypełnia lukę w zabudowie placu, poprawia proporcje miejsca (przeskalowana zabudowa po wschodniej i zachodniej stronie)

- teatr muzyczny i scena kameralna, obiekt wolno stojący domyka przestrzeń rynku, lecz nie zamyka jej w kierunku północnym: zachowuje oś widokową w kierunku Spodka i Koszutki. Dopełnia kompozycję ul. Skośnej. Oba obiekty są obsługiwane komunikacyjnie z poziomu parkingów podziemnych pod rynkiem i reprezentacyjnie z poziomu rynku.

Wzdłuż kreowanego kręgosłupa krystalizują się najważniejsze przestrzenie publiczne miasta - place.

Rynek Główny zbliżony do pierwotnego, w kształcie i skali, o prestiżowym charakterze z nową zabudową ratusza i teatru muzycznego, które stanowią kulminację jego przestrzeni. Do placu przylegają dwie przestrzenie - "kieszenie", uzupełniające funkcję placu i zachowujące otwarcia perspektywiczne w kierunkach północ - południe. Wypełnione drzewami stanowią enklawę rekreacji i wypoczynku. Na rynku znajdują się dwie fontanny, wodne kaskady, w osi dwóch znaczących budynków: teatru i Skarbka. Ważnym elementem będzie info tower z platformą widokową, pozwalającą na bieżąco śledzić zmiany w centrum.

Drugi plac to pozostawiona spacja w zabudowie pomiędzy ratuszem, Zenitem i budynkiem UM - Rynek Kwiatowy nawiązuje do dzisiejszej funkcji.

Plac Obrońców Katowic z jego węzłowym charakterem pozwolił rozwiązać przekątniowo wygodne, niezależne przejście z promenady do rynku i - kontynuując przebieg ulicy Skośnej - przeprowadzić ruch kołowy (w tym tramwaje) z zachodniej na wschodnią stronę. Dzięki takiemu rozwiązaniu przestrzeń przed dzisiejszym Muzeum Śląskim jest ciekawą, wielopłaszczyznową przestrzenią ruchu, wzbogaconą pieszym przejściem górą i zejściami do podziemnych parkingów. W strefie owalnego przejścia znajduje się odkryty fragment koryta Rawy i przeniesiony z obszaru placu pomnik Obrońców Katowic.

Pragniemy zachować obiekty z tamtej epoki, świadczące o historii młodego miasta. Należy jednak poddać je modyfikacjom. Celem ich rewitalizacji jest wpisanie w nową strukturę, wykreowanie wartościowej przestrzeni, która adaptując poszczególne obiekty i łącząc całe założenie szklanym, trzykondygnacyjnym korpusem, daje nową jakość: możliwość kolejnej atrakcyjnej, tym razem całorocznej przestrzeni: galerii autentycznie miejskiej z handlem, usługami, rozrywką, kulturą i sztuką (zachowanie BWA).

Superjednostka po gruntownej przebudowie będzie mieścić superapartamenty z wewnętrznymi ogrodami.

Promenada od strony rynku domknięta jest ratuszem i wyniosłym masztem.

Po stronie południowej jej kulminację stanowi intensywna zabudowa wysoka z wieżowym budynkiem komercyjnym oraz bramą nazwaną "Wieżą Światła".

Kompleks budynków będzie stanowił bramę wjazdową do centrum oraz właściwy w skali i pozbawiony skojarzeń kontrapunkt dla Spodka i DOKP.

Charakterystyczny obiekt Centrum Sportu z apartamentami połączony Mostem Milenijnym.

W ramach proponowanego programu w przedstawionej koncepcji znalazły się takie funkcje, jak: Centrum Sportu, Mediateka, Centrum Nauki Eksploratorium z Parkiem Odkrywców, szkoła języków i szkoła tańca, kaplica. Większość obiektów posiada co najmniej dwie różne funkcje dla uzyskania wielorakiej, zróżnicowanej przestrzeni miejskiej.

Ważnym elementem, ożywiającym centrum, jest wprowadzenie do nowych obiektów funkcji biurowej, usługowej, handlowej, gastronomicznej, a nadto funkcji mieszkaniowej.

Znaczenie rzeki w przestrzeni miasta jest oczywiste. Rzeka Rawa musi zostać przywrócona miastu i jej mieszkańcom.

System zieleni w mieście z miejscami do odpoczynku, poprzez zagospodarowanie kolejnych przestrzeni publicznych, wpłynie na podniesienie jakości przestrzeni i życia.

Tramwaje w centrum traktujemy jako nieodzowne. Są integralnym elementem miejskiego krajobrazu, umożliwiają sprawne przemieszczanie, czynią centrum łatwo dostępnym. Przy obecnym zainwestowaniu miasta dość odległą, choć realną wydaje się możliwość przeniesienia linii tramwajowej wschód - zachód na torowisko i dokończenie przerwanej inwestycji KRR oraz przeprowadzenie tunelem linii w kierunku pl. Miarki na przedłużeniu ul. Pocztowej (trudne z uwagi na różnice wysokości, ale możliwe).

Dlatego wspomniane inwestycje wydają się dość odległe w czasie i w pracy konkursowej potraktowane są hipotetycznie.

Na rynku pozostaje skrzyżowanie linii tramwajowych. Ich przebieg został znacząco skorygowany, dla wygospodarowania wolnej powierzchni placu, a wpływ złagodzony (część torowiska znajduje się w płaszczyźnie tafli wody (duża fontanna na rynku).

Tunel pod rynkiem ma usprawnić połączenie wschód - zachód i ułatwić dostęp do parkingów dla funkcji administracji i kultury przy placu.

Zachowuje się unikatową halę nowego dworca. Plac Szewczyka częściowo zabudowany nową kubaturą, wewnątrz której znajdować się będzie dworzec autobusowy, a raczej wielostanowiskowy przystanek autobusów sieci lokalnej, handel, gastronomia, hotel i przestrzeń biurowa.


I nagroda - architekt Tomasz Konior (Konior Studio), współpraca architekt Andrzej Witkowski oraz studenci: Piotr Bełtowski, Anna Jabłońska, Łukasz Piszczek



Tequila - Pią Paź 20, 2006 6:19 pm


Wizje Katowice prezentują nagrodzeni architekci

...
2006-10-20, ostatnia aktualizacja 2006-10-20 13:55

II nagroda - zespół architektów Małgorzata Pilinkiewicz i Tomasz Studniarek (Archistudio S.C.) oraz Bogusław Bogacz (Firma Projektowa "Bogacz"); współpraca architekci Grzegorz Kenig, Magdalena Kosteczka oraz studenci: Alicja Pierzchała, Jan Poborski, Patrycja Pszczółka

W najniższym rejonie centrum Katowic - jakim jest dolina rzeki Rawy - proponujemy przekształcenie przykrytego obecnie cieku wodnego w atrakcyjną oś kompozycyjną wschód - zachód z przywróceniem jej, po oczyszczeniu, funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Z uwagi na przesunięcie linii tramwajowej północ - południe w kierunku zachodnim oraz zagłębienie na pewnym odcinku jezdni al. Korfantego, uwolnioną przestrzeń wykreowano w postaci ciągu pieszego - pasażu Zielone Tarasy o bogatym programie kulturalno-rozrywkowo-handlowym.

Zielone Tarasy, dopełniając przestrzeń al. Korfantego, pełnią rolę pomostu łączącego plac Teatralny z rondem. Począwszy od podziemi, nowy obiekt daje możliwość dojazdu i parkowania bezpośrednio w rejonie pasażu, umożliwia zorganizowanie ruchu kołowego w formie przejazdów podziemnych w dwóch kierunkach, zastępując w ten sposób dotychczasowy ruch kołowy wzdłuż al. Korfantego, znajdujący się na poziomie terenu. Dwie nadziemne kondygnacje pasażu z ich w pełni przeszklonymi fasadami pozostają w stałej relacji z dwiema pierzejami al. Korfantego, obserwowanymi z różnych poziomów. Całość przykryta została falującym dachem, pełniącym funkcję zielonego tarasu miejskiego, otwierającego nowe perspektywy widokowe i nowe możliwości rekreacyjne, uzupełnione o atrakcyjne funkcje gastronomiczne, rozrywkowe, umieszczone w pawilonach znajdujących się na tarasach. Dach urządzony jak park ukształtowano w ten sposób, aby możliwy był spacer w otoczeniu zieleni z ronda na plac Teatralny. Podobnie bulwar i tereny zielone otwarte nad rzeką Rawą oraz zieleń urządzona w rejonie pomnika Powstańców Śląskich, po odpowiednim zaprojektowaniu powinny stać się miejscem rozładowania emocji, a równocześnie wyciszenia i kontemplacji.

Przeniesienie linii tramwajowej wschód - zachód na odcinku centrum w rejon torów PKP uwolni plac Teatralny od torów tramwajowych i pozwoli wykreować atrakcyjną przestrzeń publiczną, wzbogaconą w swojej kompozycji o elementy specjalnie opracowanych posadzek, zieleni, wody, szklanych zadaszeń, elementów małej architektury. Pozwoli stworzyć w znacznej mierze nowy układ urbanistyczny o wyrazistym charakterze, obejmujący m.in. obiekt kultury (muzeum sztuki współczesnej) o wysokim poziomie, który podniesie prestiż otoczenia i razem z obiektem teatru stanowić mogą najważniejsze elementy konstytuujące przyszły wizerunek placu Teatralnego, jako silnego magnesu kulturalnego. Uzupełnieniem organizowania różnorodnych wydarzeń, w tym koncertowych, targowych, wystawienniczych, promocyjnych na wolnym powietrzu, może być też obecny rynek, w koncepcji Rynek Kwiatowy wzbogacony o szklane zadaszenia, umożliwiające organizowanie imprez bez względu na pogodę. Natomiast Rynek Wodny stanowi dodatkową atrakcję, tworząc krajobrazowo ukształtowane przedpole funkcji handlowych oraz zapowiada dwa rekreacyjne kierunki spacerowe na osi Bulwarów Rawy i Zielonych Tarasów.

Obszar ścisłego centrum został zaplanowany jako strefa dominacji ruchu pieszego.

Szybki tramwaj - komunikacyjny "kręgosłup" - winien stać się osnową urbanistycznego układu miasta i obsługiwać główne potoki ruchu pasażerskiego w powiązaniu z rozbudowanym systemem "park and ride", układem tradycyjnego tramwaju i komunikacji autobusowej.


II nagroda - zespół architektów Małgorzata Pilinkiewicz i Tomasz Studniarek (Archistudio S.C.) oraz Bogusław Bogacz (Firma Projektowa ?Bogacz?); współpraca architekci Grzegorz Kenig, Magdalena Kosteczka oraz studenci: Alicja Pierzchała, Jan Poborski, Patrycja Pszczółka



Tequila - Pią Paź 20, 2006 6:23 pm


Wizje Katowice prezentują nagrodzeni architekci

...
2006-10-20, ostatnia aktualizacja 2006-10-20 13:55

III nagroda - Biuro Studiów i Projektów Architektonicznych Franta&Franta (architekci: Anna Franta, Ewa Franta, Julian Franta i Piotr Franta). Współpraca: Ewa Szafraniec, Maciej Franta i Monika Wilk

W naszej koncepcji chcemy symbolicznie przywrócić naturze przestrzeń zabudowaną, dlatego poddajemy rozwadze zabudowywanie nowych terenów w ścisłym centrum. Zakładamy "odzyskanie" funkcjonalne i kompozycyjne przestrzeni zainwestowanej dla zieleni i "optymalizację" wykorzystania struktury istniejącej i przestrzeni pod nowe inwestycje.

Historię rozwoju miasta chcemy symboliczne zapisać w przestrzeni miasta - stworzyć "znaki czasu". Powstałyby trzy wieże:

"Węgla", "Zieleni" i "Wody", które odpowiadają trzem skarbom ziemi śląskiej: "wydobywanemu" węglowi, "wyrastającej" zieleni i "wypływającej" wodzie. Jednak byłyby one już zwiastunem wysokich standardów ekologicznych: racjonalnej eksploatacji zasobów, zadbanej zieleni i czystej wody.

W prezentowanej koncepcji za niezbędny uznano priorytet pieszych w użytkowaniu funkcji centralnych w rejonie: rondo - al. Korfantego - rynek oraz w rejonie: dworzec PKP - ul. 3 Maja - Warszawska - wyznaczając obszar o ograniczonej dostępności ruchu kołowego oraz wynikający z tego założony priorytet komunikacji publicznej w obsłudze komunikacyjnej centrum.
Za istotne dla wykształcenia akceptowalnego przez użytkowników centrum Katowic jako stolicy trzymilionowej aglomeracji górnośląskiej uznano w koncepcji komunikacji:

- likwidację ruchu kołowego w al. Korfantego z przesunięciem linii tramwajowej w kierunku zachodnim i wprowadzeniem jej w ul. Pocztową oraz realizację "małej obwodnicy centrum" w ciągu ulic Warszawska - Mickiewicza - Sokolska (zgodnie z wynikami poprzedniego konkursu na zagospodarowanie rejonu ul. Dworcowej);

- realizację jako rozwiązania kierunkowego zintegrowanego przystanku komunikacji publicznej w rejonie dworzec PKP - ul. Pocztowa (z realizacją podziemnego dworca autobusowego);

- realizację jako rozwiązania kierunkowego Śląskiej Kolei Regionalnej (szybki tramwaj, szynobus) - zastępującej na odcinku centrum przebieg linii tramwajowej w ciągu ulic: pl. Wolności - 3 Maja - Warszawska (w rozwiązaniu etapowym - adaptacja linii wschód - zachód) oraz przedłużenie linii tramwajowej w osi Chorzowska - Roździeńskiego (jako rozwiązania kierunkowego uzupełniającego).

Proponujemy wykreowanie nowej jakości centrum, przez którą rozumie się skrystalizowanie przestrzeni publicznych dotąd nieobecnych w strukturze przestrzennej miasta. Stworzenie przestrzeni linearnych:

"Passarella" - "Park linearny" stanowiący śródmiejską oś parkową wiążącą i udostępniającą poziomy +1, 0, -1 al. Korfantego - atrakcyjne spięcie funkcjonalne rynek - rondo (w tym zagłębiony kryty pasaż usługowy);

"Kolonada" - oś widokowa na pomnik Powstańców Śląskich podkreślająca i porządkująca pierzeję ul. Chorzowskiej - stanowiąca spięcie funkcjonalne Sokolska - rondo.

Stworzenie wewnętrznych przestrzeni publicznych:

"Wieże wody" - park "pod dachem" - początek założenia rekreacyjnego wzdłuż zrewitalizowanej Doliny Rawy;

"Plac Starej Synagogi" - plac ze śladem starej synagogi w nawierzchni "Podziemny Kamienny Park Pamięci - Muzeum XX wieku".

Przestrzenie centralne to szereg placów miejskich.

Rynek z zarysowaniem dawnej pierzei zielenią, nawierzchnią, wodą, wykreowanie trzech przestrzeni sprzężonych o różnym charakterze: "Salon", "Scena", "Targ". Plac Obrońców Katowic - ślad Rawy - woda definiuje przestrzenie podłogi oraz rampa widokowa, dzięki której odkrywamy trzeci wymiar.

Plac "Dwóch Wież" - symboliczne i faktyczne powiązanie geometryczne dwóch kierunków urbanistycznych, symboliczne i faktyczne spotkanie "natury i cywilizacji". "Wieża Zieleni" - "Wieża Węgla" jako symbioza dwóch sił określających Śląsk - poszukiwanie balansu z naciskiem na znaczenie wartościowej zieleni w śródmieściu dla jakości życia.

Plac Dworcowy - zdefiniowanie placu dworca przez uzupełnienie zabudowy i intensyfikację funkcji - podziemny poziom dworca autobusowego, nadziemny poziom parkingu nad peronami.

Plac Nowy - przestrzenna i funkcjonalna "kieszeń" Kolonady - skrót do centrum, a zarazem "serce" dzielnicy biurowej.


III nagroda - Biuro Studiów i Projektów Architektonicznych Franta&Franta (architekci: Anna Franta, Ewa Franta, Julian Franta i Piotr Franta). Współpraca: Ewa Szafraniec, Maciej Franta i Monika Wilk



Tequila - Pią Paź 20, 2006 6:27 pm


Wizje Katowice prezentują nagrodzeni architekci

...
2006-10-20, ostatnia aktualizacja 2006-10-20 13:55

Wyróżnienie honorowe - architekci Stanisław Lessaer, Arkadiusz Płomecki wraz z zespołem (biuro P.A. NOVA Sp. z o.o. z Gliwic)

Aby kontynuować proces porządkowania ścisłego centrum Katowic, stolicy metropolii śląskiej, należy podjąć działania w szerszej skali, określić realne kierunki rozwoju centrum, zachowując jednocześnie jego dotychczasową specyfikę. Rozstrzygnąć o wzajemnych relacjach w skali śródmieścia, docelowych rozwiązaniach komunikacyjnych, tych drogowych, jak i pieszych. Należy przewidzieć "zasady gry w przestrzeni centrum" nie tylko na najbliższych 20 lat, ale na dalszą perspektywę, nie rozstrzygać dziś w sposób kategoryczny o tym, co będzie możliwe w przyszłości. Problemem tego miejsca, a jednocześnie celem konkursu, były - naszym zdaniem - przede wszystkim rozstrzygnięcia przestrzenne, a nie skala pojedynczych budynków, tak przecież było dotychczas.

Życie miasta ogniskuje się w centrum, tutaj jak w soczewce widać, czy i jak miasto żyje, czy przyciąga, czy odpycha. Katowice są jednym z niewielu miast posiadających potencjalne przestrzenne atrybuty inne niż tradycyjny rynek. Unikatową wartością jest centralna otwarta przestrzeń, rozciągająca się dziś między nieistniejącym już rynkiem (a w zasadzie tramwajowym placem przesiadkowo-manewrowym) a rondem, z górującym nad nim Spodkiem. Przestrzeń ta oraz szereg otaczających ją obiektów od lat kojarzona jest z Katowicami i regionem. To współczesne ikony, którym należy przywrócić utracony blask, poprzez ich podkreślenie i uzupełnienie, a nie zaprzeczanie.

Naszym zdaniem, właśnie w tym miejscu należy szukać centralnego miejsca stolicy Górnego Śląska, nie w odtwarzanym mniejszym lub większym nowym rynku, ale na szerokich polach, na których ludzie będą chcieli przebywać. To miejsce powinno kreować współczesną przestrzeń publiczną, w której budynki będą stanowić dopełnienie, a nie odwrotnie. Przecież miasto, jako współkreator tej przestrzeni, ma stosunkowo niewielki wpływ na jakość przyszłych projektowanych i budowanych w tym miejscu budynków, chyba że samo stanie się ich inwestorem.

Miejskiej centralnej przestrzeni nie tworzą tylko lepsze lub gorsze historyczne czy nowoczesne budynki. Centrum współtworzą ludzie korzystający z jego funkcji, formy, atrakcyjności innej niż wyłącznie komercyjna. Kształt przestrzeni centralnej może być różny, znamy przecież place trójkątne, owalne, prostokątne, znaczenie ma odczytanie niepowtarzalnego genius loci, w naszym projekcie monumentalnych Pól Śląskich (celowego odwołania się do znanych, wyrazistych, współczesnych przestrzeni wielkomiejskich, takich jak Les Champs Elysees w Paryżu, Ramblas w Barcelonie, Zeil we Frankfurcie). Pól zakończonych od północy rondem i Spodkiem, a od południa nowoczesnym Forum Miasta. W naszej koncepcji Pola Śląskie to wyraźna dominanta, której oprawę stanowią istniejące, adaptowane i nowe wielkomiejskie wielofunkcyjne budynki oraz wnętrza urbanistyczne, to miejsce na zieleń miejską, wodę, aranżacje przestrzenne, okolicznościowe imprezy - specyficzny "wielkomiejski teatr". A co z pozostałymi prawie 80 ha tkanki śródmiejskiej? Projekt stara się z tego niejednorodnego obszaru i często substandardowych miejsc stworzyć spójną współczesną całość, przyjazną dla wielu różnych inwestorów.
Pola Śląskie oraz przyległa do nich nowa zabudowa nie powstanie z dnia na dzień. To długi proces, u podstaw którego winno stać jak najmniej ograniczeń formalnych. Idealnym rozwiązaniem jest wprowadzenie trasy tramwaju relacji północ - południe do podziemnego tunelu i uwolnienie w ten sposób centralnej części od uciążliwego sąsiedztwa. Lecz nie jest to warunek zmieniający istotę przestrzennych regulacji 80 ha centrum, wyraźnego podwyższenia jakości wszystkich położonych w tym obszarze ulic, placów, skwerów, bulwarów, kwartałów, budynków. Dopuszczone w projekcie w okresie przejściowym pozostawienie linii północ - południe na poziomie terenu oznacza jedynie - albo aż - iż Pola Śląskie, w tym forum południowe i forum centralne, nie osiągną wtedy oczekiwanego zagospodarowania ani rangi.

Projekt przywraca ponadto Katowicom rzekę Rawę, poprzez odkrycie jej i włączenie w system kwartałów jako zielonego założenia wschód - zachód, podkreślając jednak miejski jej charakter. Wzbogaca zieleń skweru przy pomniku Powstańców Śląskich jako jedno z ogniw osi widokowej.


Wyróżnienie honorowe - architekci Stanisław Lessaer, Arkadiusz Płomecki wraz z zespołem (biuro P.A. NOVA Sp. z o.o. z Gliwic)



Tequila - Pią Paź 20, 2006 6:32 pm


Wizje Katowice prezentują nagrodzeni architekci

...
2006-10-20, ostatnia aktualizacja 2006-10-20 13:55

Wyróżnienie honorowe - architekci Zbigniew Maćków i Michał Nykiel (Maćków Pracownia Projektowa z Wrocławia); współpraca architekt Katarzyna Pielak

Katowice nie mają jednoznacznie odczytywanego centrum. Założenie projektowe strefy centrum opiera się na wytworzeniu maksymalnej liczby miejsc publicznych, z jednoczesnym zachowaniem wysokiego potencjału inwestycyjnego strefy.

Głównym miejscem jest nowo projektowany rynek, powstały na przecięciu dwóch nowo projektowanych traktów pieszych - prowadzącego od dworca do ronda deptaku handlowego oraz bulwarów nad odkrytą Rawą, łączących tereny uniwersytetu z nowym rynkiem. Pasaż główny na osi północ - południe to rodzaj korytarza, który będzie w sposób uporządkowany kierunkował przepływem ludzi. Bulwary Rawy zasysają ruch z przyległych terenów i stają się głównym traktem pieszym na osi wschód - zachód.

Przy rondzie na zakończeniu pasażu zaprojektowany został budynek symbol - dominanta - jasno definiowany i łatwo pamiętany landmark. Widoczny z większości obszaru centrum jasno wskazuje kierunek i staje się drogowskazem w skali miasta. Istniejący budynek Altusa nie posiadał odpowiadającego mu skalą otoczenia, a w zderzeniu z funkcją nie spełniał roli symbolu miasta, dlatego doprojektowana kubatura ma za zadanie rozmyć jego oddziaływanie i płynnie przywrócić do otaczającej skali.

Bulwary oraz pasaż spinają teren na osiach północ - południe i wschód - zachód, uwalniając przeciążoną al. Korfantego od chybionej funkcji deptaka.

Dzięki temu możliwe jest wytworzenie pierzei oraz czytelne i bezkolizyjne wydzielenie stref wyłączonych z ruchu samochodowego oraz stref o ruchu uspokojonym.

System placów w centrum opiera się na ich różnorodności. Praktycznie każdy układ posiada swój rodzaj placu z odmienną skalą, funkcją dominującą i odmiennym przeznaczeniem. Dzięki temu przestrzeń publiczna nie jest monotonna i wzmaga aktywność użytkownika, a to napędza atrakcyjność terenu centrum.

Komunikacja w centrum z założenia stawia człowieka na pierwszym miejscu. Dzięki zintegrowaniu systemu komunikacji miejskiej w dwóch punktach - przy rozbudowanym dworcu PKP oraz na rondzie - otrzymujemy dwa silne punkty w centrum - przepływ wygenerowany pomiędzy nimi napełni całą tkankę życiem, a dostępność komunikacji miejskiej odciąży ruch samochodowy.


Wyróżnienie honorowe - architekci Zbigniew Maćków i Michał Nykiel (Maćków Pracownia Projektowa z Wrocławia); współpraca architekt Katarzyna Pielak



FlameHead - Pią Paź 20, 2006 8:16 pm
Wow trochę czasu minie nim przeczytam wszystkie "podarki" od Tequili...

tak tylko co rzuciło mi się w oczy to u Franty tunel z Warszawskiej na Mickiewicza. Niezły MYK. Uważam że warty przemyślenia.



FlameHead - Pią Paź 20, 2006 9:45 pm
hmm hmm wiecie co tak patrzę na Superjednostkę.......
Ona jest jak lotniskowiec.... może by tak zrobić na niej lotnisko?
Dla awionetek byłoby dobre
niestety F-16 potrzebowałoby z 300m (minimalna długość pokładu lotniskowca)



Safin - Pią Paź 20, 2006 11:33 pm
hehe, oba wątki Płonącej Głowy poruszaliśmy wielokrotnie ;]

A na Superbaraku zrobiłbym boiska do kosza, bali, no ogólnie wszyscy studenci z podspodu by tam sie paśli po melanżu



absinth - Pią Paź 20, 2006 11:44 pm
boiska na dachach budynkow to jest swietna rzecz
w ogole wykorzystywanie dachow w jakikolwiek sposob jest swietne
czy to zielone dachy tarasy czy boiska

w HK i NY jest tego troche



bobtrebor - Sob Paź 21, 2006 7:32 am
a jak piłka spadnie ?



FlameHead - Sob Paź 21, 2006 7:32 am
Odnośnie "paśli po melanżu" to pomysł sielsko-friendly-ekologiczny się nasuwa: dach Syperjednostki jako pastwisko dla krówek i owieczek.

Heh Safin jak był topic o zastosowaniach Superjednostki to podeślijcie linka

oo właśnie a w Dubaju mają korty (pale to takie oczywiste ;-) )



jacek_t83 - Sob Paź 21, 2006 7:35 am
^^ kuba juz od rana za duzo kawy wypil i nadmierna ilosc kofeinny daje sie we znaki
a temat o Spuperone jest w subforum Wieżowce



PIO - Sob Paź 21, 2006 8:00 am
dzieki Adamie za te wizualizacje. Mnie osobiście podoba się najbardziej II nagroda. Ale mozemy sobie dyskutować który jest projekt lepszy ważne jest by wygrany projekt nie pozostal tylko na papierze



Darkat - Sob Paź 21, 2006 9:01 am
Marne te projekty Ale z tych wszystkich pięciu zwyciężył najlepszy. Zawiodłem się na biurze Archistudio (ich projekt przypomina mi ścieżki w parku Wojewódzkim ) a taki dzięki nim budynek sądu nam powstaje
Ja mam pytanie w tym zwycięskim projekcie to białe ciągnące się od Altusa na drugą stronę Aleji w kierunku takiego wyższego budynku rozdzielonego na pół to wiadukt czy co i czy ten ciąg idzie dalej wzdłuż Rawy aż do Sokolskiej
Co do DTŚ to droga musiała powstać. A że stoją tam wieżowce i mamy nadzieję że pojawią się nowe to tym bardziej ta droga tam przystoi. Po za tym to północna obwodnica centrum Katowic.



martin13 - Sob Paź 21, 2006 10:34 am
^^^ To białe wygląda na jakąś kładke albo most, ale trudno z tego projektu jednoznacznie to określić.



Tequila - Sob Paź 21, 2006 12:21 pm
Tak na szybko kilka moich uwag-

Konior - czemu taki slalom z tym tramwajem? Nie lepiej od Pocztowej cały czas wzdłuz zachodniej pierzei?
Trochę zbyt duze (jak dla mnie) nagromadzenie budynków w sródku Alei Korfantego, ciekwasze wg. mnie było stworzenie budynków w miejscu dzisiejszych parkingów. Im plus - zabudowa wielu atrakcyjnych działek w centrum miasta.

Archistudio - Rawa to nie Amazonka - ciekawe jak uzyskac tak szerokie koryto bez efektu płytkiego strumienia.

Franta- Ten gigant w miejscu Palacu Ślubów - to pomysł srednio udany - lepiej byłoby go wybudować w miejscu dawnej hali sportowej Huty Baildon.

Generelnie wszędzie brakuje mi wizji rozwiązania problemu transportu publicznego (szczególnie autobusów), brak wizji połaczenia (moze poza Koniorem) obudwu stron Alei Korfantego.



MarcoPolo - Sob Paź 21, 2006 1:13 pm
Co do Koniora jestem zmuszony Cie poprzec.
Innym koncepcjom sie nie przygladalem.



aVgan - Nie Paź 22, 2006 8:51 am
Zgadzam się że budynkami można zabudować parkingi oraz pas zieleni po zachodniej stronie Al. Korfantego.



salutuj - Nie Paź 22, 2006 9:12 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MarcoPolo - Nie Paź 22, 2006 9:16 am
U Koniora jest jednak PRAAAAWIE tak jak chcemy. A tak serio zupelnie inaczej.
Po uwagach Safina, przemyslalem sprawe i sadze ze stac nas na to zeby wrzucic caly ruch na Korfantego pod ziemie razem z parkingiem podziemnym.



miglanc - Nie Paź 22, 2006 9:48 am
Jak sie przyjazlem uwazniej tym projektom to teraz najbardziej podoba mi sie pomysl studia NOVA - jest najciekawszy urbanistycznie. Neistety nie ma pomyslu na komunikacje, jak juz zauwazyliscie.



aVgan - Nie Paź 22, 2006 10:29 am
Zdadzam się z MarcoPolo co do tunelu pod Korfantego.
@salutuj
Chodzi mi właśnie by nie zabudowywać właśnie chodnika i ulicy. Chciałbym by z Korfantego uczynić taki Hresztatik kończący się obudowanym placem Fryderyka (czyli konieczność zabudowy przestrzeni między Zenitem i DP oraz otorzenia ulicy Skośnej przez budowe domykających Rynek od Mickiewicza i Korfantego budynków).
Osobiście właśnie w podziemiach Budynku międzu Zenitem i Dp widziałbym przystanek tramwajów na Rynku



MarcoPolo - Nie Paź 22, 2006 12:35 pm
Tzn ja niestety nie wyobrazam sobie tak smialego projektu, z tramwajami pod Korfantego, Rynkiem, Pocztowa itd.
Bardziej realny jest szeroki tunel konczacy sie na Rawie przeznaczony tylko dla samochow i autobusow.
A w tunelu oprocz parkingu:
- polaczenie Moniuszki z Nowomoniuszki- poprowadzona przed Separatorem juz na powierzchni, dalej za Empikiem az do Slowackiego i Sokolskiej.
- inne polaczenia miedzy Rondem, Moniuszki, Skargi, Skosna, Nowomoniuszki
- itd
Miglanc: Nova tez wydaje mi sie nabardziej promiejskotkankowa.
W innych projektach skupiono sie glownie na Korfantego -czyli w zasadzie tylo na samej fasadzie tej czesci miasta, zapominajac o siatce ulic od Sokolskiej po Uniwerystet.
Innymi slowy zachowano ten uwiad projektu z PRLu.



aVgan - Nie Paź 22, 2006 1:07 pm
Nowomoniuszki??.... Czy ja wiem. Dostrzegam potrzebę budowy drogi łączącej Sokolską i Grundmanna. Zgadzam się również że budowa drogi Nowomoniuszki była by pożyteczna - przerzucenie ruchu z Mickiewicza na nią.
Zawsze wydawało mi się lepszym rozwiązaniem połączenia wschodu z zachodem Centrum przez budowę drogi na nasypie kolejowym.



MarcoPolo - Nie Paź 22, 2006 1:26 pm
Nowomoniuszki to nazwa robocza.
Wszystkie polczenia wsch-zach , ktore nie leca waskimi uliczkami i tymi na ktorych moglyby byc deptaki sa bardzo potrzebne dla wygody korzystania z srodmiescia przez spacerantow i wygody przejazdu/dojazdu.
Widzialbym np takie ciagi ulic:
1. Moniuszki- Nowomoniuszki ( polaczenie ze Slowackiego, Mickiewicza( ta polaczona z Grundmanna) i Sokolska a moze dalej do Grundmanna)
2. Na nasypie wzdluz torow, od Kozielskiej nad Mikolowska, z tylu Pl Mlodziezy( trzeba by wyburzyc budynek poczty, przynajmniej czesc, co warto zrobic) i dalej w Nowowojewodzka.
3. Kozielska- Kopernika- pod Pl Miarki w Jagiellonska - dalej nie wiem.
4. ( Mniejszy ruch- czyli wężej) Strzelecka - Poniatowskiego - Szeligiewicza- dalej w oklicach A4 przy Prokuraturze, Policji dalej TP SA.



aVgan - Nie Paź 22, 2006 1:51 pm
Nowowojewódzka?? Rozumiem że do Rialta torami do Zawodzia w okolicy Murckowskiej?? Jeśli trafnie ją określiłem i jeśli powstała by ta droga to przedłużanie Moniuszki do sokolskiej mogło nienieć by sensu. Dziś Moniuski ruch na moniuski jest pochodną ruchu Warszawska-Francuska. Jeśli istiała by droga po torach to tam przeniosł by się większości ruchu. Kwestia odpowiednich wiazdów i zjazdów oraz Parkingów przy niej.

Analiza ruchu drogowego w Kat. stwierdza że z chwilą ukończenia DTŚki ruch w naszym Mieście komunikacja na osi wschód-zachód będzie zadawalająca.. Czyli zadnych nowych drug wsch-zach, a budować płnoc -połódnie.



Tequila - Nie Paź 22, 2006 3:20 pm
Generalną bolączką Katowic jest to ze na osi północ-południe nie planuje się żadnych inwestycji przed 2010 rokiem. Sama DTŚ na relacji wschód zachód to za mało- potrzebna jest północna obwodnica Katowic (na granicy z Siemianoiwcami, alternatywna droga dla A4 czyli 73 Płk Piechoty, i dalej południowa obwodnica gdzieś za Panewnikami.



MarcoPolo - Nie Paź 22, 2006 3:53 pm

Nowowojewódzka?? Rozumiem że do Rialta torami do Zawodzia w okolicy Murckowskiej?? Jeśli trafnie ją określiłem i jeśli powstała by ta droga to przedłużanie Moniuszki do sokolskiej mogło nienieć by sensu. Dziś Moniuski ruch na moniuski jest pochodną ruchu Warszawska-Francuska. Jeśli istiała by droga po torach to tam przeniosł by się większości ruchu. Kwestia odpowiednich wiazdów i zjazdów oraz Parkingów przy niej.

Analiza ruchu drogowego w Kat. stwierdza że z chwilą ukończenia DTŚki ruch w naszym Mieście komunikacja na osi wschód-zachód będzie zadawalająca.. Czyli zadnych nowych drug wsch-zach, a budować płnoc -połódnie.

Z jednej strony boje sie tych analiz, a z drugiej strony lepiej jak jest wiecej polaczen, szcegolnie ze te zakladane przez mnie nie ingeruja w gesta tkanke miejska - tam jest po prostu miejsce. Ruch z Moniuszki i Korfantego w str Mickiewicza, Slowackiego, Dworca itp teraz realizuje sie Mickiewicza . Moim zdaniem warto zostawic na Mickiewicza i Skargi tylko autobusy i ruch lokalny a ruch w str Dworca i Mikolowskiej itp puscic glownie ta nowa droga.

A kierunek pln-pld to juz wogole gwozdz.



aVgan - Nie Paź 22, 2006 4:17 pm
Planowane połączenia Pn-płd to:
połączenie Granicznej z Nowograniczną konflikt z mieszkańcami ul.Granicznej;
połączenie Francuskiej z 73 Płk Piechoty konflikt z ekologami ( i ze mną chyba że puszczą ją tunelem przez Muhowiec)
połączenie Stęślickiego z Mikołowskiej problem PKP i możliwość dopiero po modernizacji Brynowskiej.
@Tequila
Zgadzam się całkowicie
@MarcoPolo
Nie boisz się o wasz plac przy Sokolskiej ??:>



MarcoPolo - Nie Paź 22, 2006 4:28 pm
Nie, bo droga bieglaby skrajem skweru.
Inny z wariantow: droga skreca za Empikiem i laczy sie ze Skargi i Slowackiego.



Tequila - Nie Paź 22, 2006 4:48 pm
Generalnie można wyrzucic ruch autobusowy z Korfantego. Mickiewicza i Piotra Skargi (a przynajmniej ograniczyc ilośc llinii stamtąd odjeżdzających) tworząc CDA (Centralny Dworzec Autobusowy) na Sądowej ( w tem sposób busy z Zagłebia prosto tunelem az do Grundmanna i CDA, z Gliwic skręcając przed Chorzowską 50. Gorzej problem wyglada z autobusamu Tyskimi, chyba ze A4 od Paderewskiego i dalej po przebudowie Węzła Mikołowskiego i wydłuzeniu Grundmanna na południe.



MarcoPolo - Nie Paź 22, 2006 4:51 pm

Generalnie można wyrzucic ruch autobusowy z Korfantego. Mickiewicza i Piotra Skargi (a przynajmniej ograniczyc ilośc llinii stamtąd odjeżdzających) tworząc CDA (Centralny Dworzec Autobusowy) na Sądowej ( w tem sposób busy z Zagłebia prosto tunelem az do Grundmanna i CDA, z Gliwic skręcając przed Chorzowską 50. Gorzej problem wyglada z autobusamu Tyskimi, chyba ze A4 od Paderewskiego i dalej po przebudowie Węzła Mikołowskiego i wydłuzeniu Grundmanna na południe.
Problem jest z tym, ze trzeba to obmyslec tak, zeby te wszystkie autobusy obslugiwaly US.



Tequila - Nie Paź 22, 2006 5:02 pm
Uniwerek od Roździenskiego nie jest oddalony dalej niz 5 minut drogi przynajmniej część na Bankowej i Szkolnej. Ewentulanie cos wzdłuz planowej drogi przy Rawie.



MarcoPolo - Nie Paź 22, 2006 5:06 pm

Uniwerek od Roździenskiego nie jest oddalony dalej niz 5 minut drogi przynajmniej część na Bankowej i Szkolnej. Ewentulanie cos wzdłuz planowej drogi przy Rawie.

Chodzi mi o autobusy z zachodniej czesci aglomeracji oraz z pln.



aVgan - Nie Paź 22, 2006 7:55 pm
Napewno trzeba by zlikwidować "parkingi dla autobusów" jakie są na pl.Szewczyka, ul.P.Skargi oraz Stawowej. Autobusy tam nie powinny stać, a ich postuj na przystanku powinien ograniczyć się do chwilki potrzebnaj na wyrzucenie podróżnych i zabranie następnych.



miglanc - Nie Paź 22, 2006 10:38 pm
Tu ejst problem - Plac Szewczyka to dla wiekszosci linii jest punkt docelowy i startowy.



Safin - Pon Paź 23, 2006 4:53 am
to wsadzmy ten problem pod ziemię W końcu mamy takie piękne górnicze tradycje, więc co się da to pod ziemię

Jedna uwaga, co do niektórych pomysłów aby oddalac przystanki tramwajów czy busów- co z niepełnosprawnymi, starszymi czy po prostu leniwymi? Komunikacja ma dowozić, a nie generoać ruch na mieście. Jak przy ruchu samochodowym się zgadzam, można go odsówać w jakimś tam stopniu, tak z busami- niebardzo. trzeba kombinować.

W ścisłym centrum, poza skwerem Mickiewicza-DTŚ:sokolska-Korfantego nie dodawałabym za bardzo dróg. Pozmieniałbym co niektóre obecne, a w takich miejsach jak nie urzywane tory zrobiłbym szybki tramwaj oraz szerokie parkowe ścierzki rowerowe. Dozieleniał miasto.

No i dwa tunele, z dwu poziomowym skrzyżowaniem, duzym parkingiem pod obecnym placem Fryderyka, a przyszłym rynkiem. A z tamtąd majestatyczny widok na czarną aleję aż po Spodek

===================
...jak nasze miasto pięknie wyglada o 5:20...
pełno ludzi, otwierają się pachnące pieczywem sklepy, toczą się liczne autobusy z zaspanymi Ślązakami, wszytko w mlecznej mgle, rześko i cicho. Bosko.



aVgan - Pon Paź 23, 2006 1:09 pm

Jedna uwaga, co do niektórych pomysłów aby oddalac przystanki tramwajów czy busów- co z niepełnosprawnymi, starszymi czy po prostu leniwymi? Komunikacja ma dowozić, a nie generoać ruch na mieście.
Dlatego ja to widzę tak: w okolicy Sądowa-Kozielska powstaje Centrum Komunikacji Publicznej (PKP, autobusy międzynarodowe, PKS, tramwaje i busy KZK GOP). W Centrum pozostały by były przystanki nie docelowe - czyli bus podjeżdżał by na P.Skargi i jechałby stamtąd na Sądową. Zniknął by również dzięki temu parking autobusów jaki się tam znajduje dziś.


W ścisłym centrum, poza skwerem Mickiewicza-DTŚ:sokolska-Korfantego nie dodawałabym za bardzo dróg.
Możesz mi wytłumaczyć jak widzisz połączenie sokolska -korfantego??
Co do Mickiewicza wolałbym by na odcinku do Sokolskiej obniżyć natężenie ruchu przez np. poszerzenie P.Skargi i przedłużenie jej do Grundmanna.
Co do parkingów pod Rynkiem to jestem sceptyczny. Wolałbym tam jakieś "podziemne" miasto z galeriami handlowymi....



absinth - Pon Paź 23, 2006 1:22 pm
ok wrzucam rendery w ladnej jakosci za ronet.pl
najpierw nagroda II

czyli Studniarek i Pilinkiewicz

Konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno architektonicznej

Centrum Miasta Katowice

II Nagroda

Projekt: ARCHISTUDIO STUDNIAREK+PILINKIEWICZ

i Firma Projektowa BOGACZ Katowice

Autorzy:

arch. Tomasz Studniarek

arch. Małgorzata Pilinkiewicz

arch. Bogusław Bogacz

Współpraca:

arch. Grzegorz Kenig

arch. Magdalena Kosteczka

stud. Alicja Pierzchała

stud. Jan Poborski

stud. Patrycja Pszczółka

1. OPIS PROPONOWANYCH ROZWIĄZAŃ W STREFIE A

W koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przyjęto „wyspowy” model centrum aglomeracji katowickiej (zbudowany w oparciu o publikacje Prof. dr hab. Arch. St. Juchnowicza ).

Obszar śródmieścia wydzielają arterie ruchu szybkiego tworząc tzw. „ruszt komunikacyjny”, natomiast obszar centrum wydzielają arterie ruchu miejskiego, z których poprzez węzły i skrzyżowania można dotrzeć na jego teren. Zbliżony do prostokątnego układ arterii wewnątrz śródmieścia dzieli je na „wyspy” usługowe, usługowo-mieszkaniowe, usługowe w zieleni i mieszkaniowe. Prawostronny wjazd i wyjazd pozwala na włączenie ruchu miejskiego do ruchu wewnętrznego „wyspy”. Wewnątrz „wyspy” podstawowe znaczenie ma bezkolizyjny ruch pieszy. Linie tramwaju szybkiego wiążą poszczególne zespoły „wysp” między sobą, natomiast kolej służy głównie dojazdom do centrum. System jest dodatkowo wzbogacony przez powiązania autobusami i mikrobusami. Poszczególne „wyspy” usługowe i usługowo-mieszkaniowe mają ponadto powiązania piesze w większości przypadków pod lub nad ruchem drogowym. Istniejący sposób użytkowania śródmieścia i centrum pozwala na wyodrębnienie pewnej liczby „wysp” usługowych, usługowo-mieszkaniowych i mieszkaniowych. W miarę wykruszania się zabudowy mieszkaniowej, rewitalizacji i zmiany użytkowania w związku z narastającymi potrzebami można będzie przekształcać „wyspy” mieszkaniowe na usługowe lub usługowo-mieszkaniowe. Zgodnie z celem konkursu uzyskania najkorzystniejszej koncepcji programowo-przestrzennej centrum miasta Katowice w proponowanych rozwiązaniach znaczącą rolę przypisano rewitalizacji centrum Katowic tj. zachowaniu dziedzictwa historyczno-kulturalnego, z jednoczesnym uwzględnieniem funkcji śródmiejskich i metropolitarnych oraz realizacji zadania w postaci zaspokojenia potrzeb i aspiracji mieszkańców stolicy Górnego Śląska.

W koncepcji jako najważniejsze zadanie w zakresie przestrzennym przyjęto stworzenie nowego, atrakcyjnego wizerunku miasta. Dla realizacji tego zadania oraz zgodnie z pojęciem „urbanistyka w działaniu” jako sztuki urzeczywistniania idei, wizji i koncepcji odnoszących się do kreowania przestrzeni uznano, że bez całkowitego zerwania z obecnym wizerunkiem miasta przemysłu ciężkiego i rezygnacji z prób jego długotrwałego utrzymywania lub tym bardziej odbudowy nie uda się wyjść z zapaści rozwojowej.

Zgodnie z wytycznymi konkursu przyjęto założenie, że rola centrum Katowic musi być postrzegana w perspektywie regionalnego obszaru metropolitalnego liczącego 2,8 mln mieszkańców, stolicy największej aglomeracji miejskiej w Polsce i dlatego zaproponowany bogaty program funkcji centrotwórczych wydaje się być adekwatny do roli rangi i znaczenia miasta. Kreowanie przestrzeni polega na podejmowaniu przedsięwzięć urbanistycznych dla osiągnięcia nakreślonej wizji miasta innowacyjnego, atrakcyjnego i otwartego na światowe współzawodnictwo.

W założeniach programowych rozwiązań przestrzennych za drugi wiodący czynnik w procesie odnowy urbanistycznej i ekologicznej miasta Katowice ( po zmianie profilu gospodarczego ) uznano konieczność przebudowy częściowo zdegradowanych części centrum miasta poprzez tworzenie atrakcyjnych przestrzeni publicznych np. w postaci wykreowanego placu przed teatrem, czy odmiennie od dotychczasowej uformowanej przestrzeni w postaci „salonu” Al. Korfantego i Rynku albo nowej osi rekreacyjno - urbanistycznej wzdłuż odkrytej rzeki Rawy z budową atrakcyjnych przestrzeni publicznych, w tym bulwarów na rzeką połączonych mostami pieszymi.

W koncepcji przyjęto, że Katowice pełnią rolę jednego z głównych węzłów komunikacji kołowej, kolejowej i lotniczej w skali regionalnej, krajowej i międzynarodowej, co jest cechą pozwalającą zidentyfikować metropolię, stąd zaproponowana w dalszej części opisu koncepcja obsługi transportowej zintegrowanym systemem różnych środków komunikacji zbiorowej. Istotnym elementem systemu jest komunikacja kolejowa międzynarodowa ( modernizacja infrastruktury ze środków UE ), krajowa, i regionalna oraz rozbudowany obiekt dworca kolejowego usytuowanego w osi Północ – Południe, łączącego pl. Szewczyka z pl. Młodzieży Powstańczej oraz pl. Andrzeja, co przyczyni się do integracji części północnej i południowej centrum miasta oraz pozwoli łatwiej pozyskać inwestora dla remontu istniejącego obiektu poprzez pozyskanie powierzchni po rozbudowie na cele komercyjne ( handlowo-usługowe ) w formie pasażu biegnącego ponad peronami.

Rozwój nauki i przekształceń technologicznych uznano w koncepcji jako kluczowe zadanie dla całego procesu transformacji i przyszłego rozwoju miasta i centrum, co potwierdza w ostatniej dekadzie wzrastające znaczenie Katowic jako silnie rozwijającego się ośrodka akademickiego i naukowego, co znalazło swój wyraz na rysunkach w postaci nowoprojektowanych obiektów dla Uniwersytetu Śląskiego, w tym biblioteki oraz biurowców dla ośrodków badawczych, szkoleniowych, ponadto dla rozwijania Europejskiej Regionalnej Innowacyjnej Strategii finansującej zintegrowane badania naukowe i technologiczne. W koncepcji centrum zadbano też o koegzystencję funkcji mieszkaniowej ( apartamenty nad rzeką ) z funkcjami śródmiejskimi.

W części zachodniej centrum przewidziano atrakcyjną lokalizację nad rzeką znaczącego, o randze, co najmniej regionalnej ośrodka kulturalnego ( nowego teatru, opery, filharmonii bądź nowoczesnej sali koncertowej czy konferencyjnej ), co w pełni uzasadnia szczególna pozycja w zakresie kultury jaką zdobyła muzyka poważna, predestynująca Katowice do roli ośrodka o randze nie tylko ogólnopolskiej, lecz również europejskiej.

Rozwój i inwestowanie w kulturę wraz z realizacją eksponowanych obiektów usługowych i użyteczności publicznej na najwyższym poziomie architektonicznym dla zmiany wizerunku miasta na bardziej atrakcyjny wraz z przyjaznym dla człowieka środowiskiem uznano w koncepcji za główną siłę napędową rozwoju i promocji Katowic, stąd oprócz wspomnianego ośrodka kultury propozycja lokalizacji naprzeciw teatru obiektu muzeum sztuki współczesnej.

W celu zapewnienia integracji części zachodniej i wschodniej obszaru centrum zaprojektowano w koncepcji ciągi piesze:

1/ relacji campus uniwersytecki – Pasaż Uniwersytecki, przestrzeń publiczna w Al. Korfantego, superjednostka, zespół bankowo-biurowy oraz potencjalne tereny inwestycyjne po zachodniej stronie ul. Sokolskiej,

2/ ciąg pieszy – zielony wzdłuż zrewitalizowanej rzeki Rawy pokazany w części graficznej,

3/ ul. Warszawska, Pl. Teatralny, ul. 3-Maja,

4/ ul. Mariacka, Dworcowa, Św. Jana, Rynek, Młyńska, Dworzec PKP.

Dla powiązania części północnej i południowej obszaru centrum zaprojektowano w koncepcji ciągi piesze:

1/ Pl. Andrzeja, Dworzec PKP, Pl. Szewczyka, ul. Stawowa, „Supersam”,

2/ Pl. Miarki, ul. Kochanowskiego, ul. Św. Jana, Rynek, Pl. Teatralny, Al. Korfantego, Rondo, „Spodek”,

3/ Pl. Sejmu Śl., przejście podziemne starego dworca, ul. Mielęckiego, „Altus”, Muzeum Śląskie.

Ambitne zamierzenia przekształcenia Katowic w ramach rehabilitacji urbanistycznej z miasta przemysłu na miasto kultury i nauki może przynieść zaskakujące rezultaty, a że jest to możliwe dobitnie o tym świadczy świetny przykład miasta Bilbao w Hiszpanii.

2. OPIS PROPONOWANYCH PRZEKSZTAŁCEŃ W STREFIE B

Z uwagi na szczególne położenie obszaru centrum Katowic w najniższym rejonie miasta jakim jest dolina rzeki Rawy proponujemy przekształcenie przykrytej w centrum rzeki w atrakcyjną oś kompozycyjną Wschód – Zachód z przywróceniem jej, po oczyszczeniu, funkcji rekreacyjno -wypoczynkowej, wzbogacającej strukturę urbanistyczną miasta.

W koncepcji przypisano także szczególną rolę zaproponowanym przekształceniom przestrzeni od Rynku do Ronda poprzez Al. Korfantego, która jest i będzie węzłowym obszarem centrum. Z uwagi na przesunięcie linii tramwajowej Północ – Południe w kierunku zachodnim oraz zagłębienie na pewnym odcinku jezdni Al.Korfantego, uwolnioną przestrzeń wykreowano w postaci ciągu pieszego - pasażu „Zielone tarasy” o bogatym programie kulturalno -rozrywkowo-handlowym w poziomie częściowo +1, poziomach 0 i –1, z parkingami podziemnymi na poziomach -2 i -3 oraz „falującymi” zielonymi tarasami na poziomie +2 z programem uzupełniającym w postaci pawilonów na dachu, pełniącymi funkcję rekreacyjno - wypoczynkową dla różnych grup wiekowych.

„Zielone Tarasy” – pasaż kulturalno – rekreacyjno – handlowy dopełniając przestrzeń Al. Korfantego pełni rolę pomostu łączącego Plac Teatralny z Rondem. Proponuje równocześnie zróżnicowany scenariusz programowy. Począwszy od podziemi daje możliwość dojazdu i parkowania bezpośrednio w rejonie nowoprojektowanych funkcji pasażu, umożliwia zorganizowanie ruchu kołowego w formie przejazdów podziemnych w dwóch kierunkach, zastępując w ten sposób dotychczasowy ruch kołowy wzdłuż Al.Korfantego znajdujący się na poziomie terenu. Kondygnacja podziemna pasażu –1 zawiera nie tylko program usługowy, ale również daje możliwość przemieszczania się na poziom –1 Ronda. Na ten poziom został sprowadzony również za pomocą pochylni ruch proponowanej osi Wschód - Zachód – Pasaż Uniwersytecki – Bulwary Rawy krzyżujący się z pasażem Północ - Południe na poziomie –1. Dwie nadziemne kondygnacje pasażu z ich w pełni przeszklonymi fasadami pozostają w stałej relacji z dwiema pierzejami Al.Korfantego obserwowanymi z różnych poziomów. Całość przykryta została falującym dachem pełniącym funkcję zielonego tarasu miejskiego otwierającego nowe perspektywy widokowe i nowe możliwości rekreacyjne, uzupełnione o atrakcyjne funkcje gastronomiczne, rozrywkowe umieszczone w pawilonach znajdujących się na tarasach. Dach urządzony jak park ukształtowano w ten sposób aby możliwy był spacer w otoczeniu zieleni z Ronda , poprzez Rynek Wodny na Plac Teatralny i Rynek Kwiatowy. Jako główna oś spacerową wybrano najwęższy trakt dachu o bardzo łagodnym spadkach, łączący się miejscowo z pozostałym tarasami. Podobnie bulwar i tereny zielone otwarte nad rzeką Rawą oraz zieleń urządzona w rejonie Pomnika Powstańców Śląskich, po odpowiednim zaprojektowaniu powinny stać się miejscem rozładowania emocji, a równocześnie wyciszenia i kontemplacji. Niezależnie od tego służyć będą lepszym powiązaniom i integracji ważnej przestrzeni publicznej Rynku tj. nowo wykreowanego Placu Teatralnego wraz z Rynkiem Kwiatowym i Wodnym oraz z Halą Widowiskowo Sportową „Spodkiem”, Muzeum Śląskim oraz węzłem przesiadkowym w „Rondzie”, nie wspominając o walorach krajobrazowo – widokowych oraz ekologicznych, głównie w osi Północ – Południe „Spodek” – Katedra.

Przeniesienie linii tramwajowej Wschód – Zachód na odcinku centrum w rejon torów PKP uwolni Plac Teatralny od rozplotu torów tramwajowych i pozwoli wykreować atrakcyjną przestrzeń publiczną wzbogaconą w swojej kompozycji o elementy specjalnie opracowanych posadzek, zieleni, wody, szklanych zadaszeń, elementów małej architektury oraz pozwoli stworzyć w znacznej mierze nowy układ urbanistyczny o wyrazistym charakterze, obejmujący m.in. obiekt kultury ( muzeum sztuki współczesnej ) o wysokim poziomie, który podniesie prestiż otoczenia i razem z obiektem teatru o znaczących walorach kulturowych stanowić mogą najważniejsze elementy konstytuujące przyszły wizerunek Placu Teatralnego, magnes kulturalny, miejsce dla organizowania wydarzeń wielkiego formatu. Uzupełnieniem organizowania różnorodnych wydarzeń, w tym koncertowych, targowych, wystawienniczych, promocyjnych na wolnym powietrzu może być też obecny Rynek, w koncepcji Rynek Kwiatowy wzbogacony o szklane zadaszenia umożliwiające organizowanie imprez bez względu na pogodę. Dodatkowo proponuje się nadbudowę budynku przy ul. Rynek 13 w formie neutralnej, przeszklonej kubatury , będącej platformą widokową na panoramę miasta. Natomiast Rynek Wodny stanowi dodatkową atrakcję tworząc krajobrazowo ukształtowane przedpole funkcji handlowych oraz zapowiada dwa rekreacyjne kierunki spacerowe na osi Bulwarów Rawy i Zielonych Tarasów. Rozwiązania przestrzeni publicznych w rejonie ul. Dworcowej, ul. Św. Jana, ul. Pocztowej, ul. Dyrekcyjnej i ul. Mariackiej wraz z propozycjami rewitalizacji kwartałów zostały przyjęte z pracy nagrodzonej zgodnie z warunkami konkursu, a proces rewitalizacji w oparciu o podobne zasady będzie kontynuowany w pozostałych kwartałach staromiejskich wchodzących w obszar objęty konkursem.

Ponadto w koncepcji przyjęto założenie, że szczególnie pożądane jest powstanie nowych obiektów i układów urbanistycznych, które wzmocnią identyfikację i tożsamość Katowic i jego centrum.

3. OPIS KONCEPCJI OBSŁUGI TRANSPORTOWEJ

3.1. Powiązania drogowe z układem nadrzędnym - eliminacja ruchu tranzytowego.

Eliminacja ruchu tranzytowego z obszaru śródmieścia i centrum odbywa się poprzez tzw. obwodnicę śródmiejską, którą tworzą ul. Stęślickiego, Trasa Średnicowa, ul. Nowo-Graniczna i autostrada Kraków-Wrocław wraz z jezdniami zbiorczymi. W koncepcji przyjęto, że należytą obsługę transportową można osiągnąć poprzez:

- ograniczenie liczby generatorów ruchu wewnątrz obszaru,

- korektę sieci komunikacyjnej śródmieścia,

- organizację ruchu kołowego i pieszego.

3.2. Przyjęte zasady w koncepcji

- Integracja i segregacja różnych rodzajów ruchu,

- Priorytet komunikacji zbiorowej ( PKP, tramwaj, autobus ), zapewniającej 60% - 80% przewozów, w tym ograniczenie dostępności samochodu do centrum,

- Eliminacja ruchu tranzytowego z obszaru centrum,

- Kojarzenie funkcji obszaru z jego obsługą komunikacyjną,

- Dogodne etapowanie realizacji układu,

- Realność poprzez maksymalne wykorzystanie istniejącego układu komunikacyjnego,

- Odpowiednia organizacja ruchu i parkowania ( parkingi podziemne ),

- Wyodrębnienie strefy dominacji ruchu pieszego czyli obszaru ścisłego centrum wyznaczonego dwiema osiami kompozycyjnymi; Północ – Południe: RONDO – RYNEK , Wschód- Zachód: PL. WOLNOŚCI – KOŚCIÓŁ MARIACKI

Dla osiągnięcia tego celu zdeklasowanie Al. W. Korfantego, traktowanie odrębnie w organizacji ruchu wschodniej i zachodniej strony, wyodrębnienie ciągów pieszych,

- wyeliminowanie kolizji ruchu pieszego z tramwajem przez przełożenie na odcinku centrum tramwaju z ul. 3 Maja i Warszawskiej w miejsce istniejących, ale minimalnie bądź w ogóle nie wykorzystywanych torów PKP,

- zintegrowanie wszystkich środków komunikacji zbiorowej poprzez system przystanków i węzłów przesiadkowych ( np. zespół dworców autobusowych + tramwaj przy ul. GrĂźndmana lub węzeł przesiadkowy przy przedłużeniu ul. Pocztowej i ul. Kościuszki – tramwaj, autobus ),

- Sprzężenie ul. Stęślickiego, ul. Nowogliwickiej i ul. GrĂźndmana z główną osią komunikacji w centrum ( PKP, autobusy, tramwaj ),

- Przypisanie ul. Nowogliwickiej, GrĂźndmana, Dworcowej roli integrującej w układzie komunikacyjnym śródmieścia i centrum z uwagi na bezpośrednie powiązanie i obsługę dworców PKP, autobusowych, największych generatorów ruchu,

- Zaprojektowanie spójnej obwodnicy śródmieścia odciążającej wewnętrzny układ uliczny,

- Bezpośrednia obsługa centrum, czyli obszaru o największej koncentracji programu ulicami zbiorczymi wyprowadzającymi ruch na obwodnicę,

- Systemy komunikacji zbiorowej będą konsekwentnie agregowane na dworcach i przystankach przesiadkowych,

- Lokalizacja przystanków komunikacji zbiorowej w bezpośrednim sąsiedztwie ciągów pieszych,

- Lokalizacja parkingów wydzielonych w rejonie stref pieszych.

Koncepcja obsługi transportowej centrum miasta Katowice oparta jest na:

1. Kompleksowych propozycjach rozwiązań komunikacyjnych śródmieścia i centrum w zakresie ruchu kołowego, komunikacji zbiorowej i ruchu pieszego,

2. Właściwym kojarzeniu funkcji obszaru z jego obsługą komunikacyjną.

W koncepcji obsługi transportowej:

- wykorzystano kompleksowe rozwiązanie trasy średnicowej,

- zaproponowano kompleksowe rozwiązanie centralnego obszaru RONDO – RYNEK,

- przyjęto poprowadzenie w części zachodniej ( niezależnie od jezdni ul. Stęślickiego ) nowej trasy tramwajowej Północ – Południe w kierunku dzielnicy Dąb - Wełnowiec o parametrach tramwaju szybkiego w dowiązaniu do zespołu dworców autobusowych,

- wprowadzono nową propozycję przeprowadzenia tramwaju na kierunku Północ – Południe ( Rynek – ul. Kościuszki) w śladzie ul. Pocztowej z przebiegiem w tunelu i zagłębieniu pod torami PKP oraz częściowo w ul. Kościuszki wraz z obniżeniem o ok. 1m-1,5m poziomu ul. Dworcowej w miejscu istniejącego „garbu” celem uzyskania wymaganej skrajni w tunelu oraz wyeliminowania bądź ograniczenia kolizji z ruchem kołowym i pieszym w ul. Św. Jana i w obszarze pl. Miarki.

założono w perspektywie przełożenie w rejon torów PKP na odcinku centrum tramwaju Wschód -Zachód z ul. 3-Maja i Warszawskiej z ponownym wpleceniem go w ślad istniejącej linii w rejonie skrzyżowania z ul. Stęślickiego i ul. Paderewskiego

3.3. Układ komunikacyjny, w tym komunikacja zbiorowa

Korzystną wydaje się propozycja wewnętrznej obwodnicy centrum przyjęta wg pracy nagrodzonej oraz ograniczenie roli komunikacyjnej Al. W. Korfantego.

W celu integracji różnych środków komunikacji zbiorowej w rejonie dworca PKP oprócz powiązania ruchomym chodnikiem w obudowie szklanej węzła przesiadkowego zespołu dworców autobusowych przy ul. GrĂźndmana z dworcem PKP proponuje się przystanki autobusowe dla tramwaju Wschód - Zachód w obszarze dworca PKP, ponadto węzeł przesiadkowy dla linii tramwajowej Północ - Południe i Wschód - Zachód oraz autobusów w rejonie ul. Pocztowej i Kościuszki.

Propozycja lokalizacji i integracji szczególnie zespołów dworców autobusowych i tramwaju szybkiego w rejonie ul. GrĂźndmana wraz z pętlą tramwajową, stworzy korzystne rozwiązanie tego bardzo skomplikowanego węzła komunikacji zbiorowej, którego dopełnieniem winien być wschodni dworzec autobusowy przy ul. Murckowskiej.

Proponowany nowy układ tras tramwajowych w zachodniej i południowej części obszaru ( ul. Nowogliwicka, ul. Stęślickiego, tory PKP), oraz przedłużenie linii tramwajowej Wschód - Zachód na wschód od Ronda w śladzie DTŚ + ewentualnie w ul. Nowo-Granicznej, stwarza nowe możliwości rozwiązania skomplikowanego problemu obsługi centrum komunikacją tramwajową w postaci szybkiego tramwaju zintegrowanego z innymi środkami komunikacji zbiorowej poprzez zintegrowane węzły przesiadkowe.

Zaletami przełożenia linii tramwajowych Wschód – Zachód na odcinku centrum z ul. 3-Maja i Warszawskiej w rejon torów PKP są:

- eliminacja kolizji z ruchem pieszym zarówno w osi Wschód – Zachód jak również na placu przed teatrem z uwagi na rozjazdy torów tramwajowych,

- integracja w węzłach przesiadkowych z innymi środkami zbiorowej komunikacji oraz z dworcem PKP i zespołem dworców autobusowych,

- zachowanie właściwej izochrony dojścia do przystanków tramwajowych tj. 5 min. ( ok. 400m ), zarówno w stanie istniejącym jak i po realizacji nowych linii tramwajowych,

- możliwość obsługi również w większym zakresie mieszkańców południowych obszarów centrum Katowic, co niewątpliwie przyczyni się do integracji centrum północnego i południowego Katowic, której brak jest wadą i trudnym problemem do rozwiązania od kilkudziesięciu lat.

3.4. Ciągi piesze

Proponowany system ruchu pieszego uwzględnia możliwości przestrzenne i naturalne dostosowanie do funkcji centrum. Ponadto wydaje się, że stwarza właściwą skalę rozwiązań dla pieszych i przyjętą strefę segregacji poziomej z ruchem kołowym.

W przyjętej koncepcji obsługi transportowej dokonano korzystnych zmian w stosunku do istniejących lokalizacji parkingów wydzielonych zbliżając je maksymalnie do obrzeża strefy pieszej z zapewnieniem odpowiedniej ilości miejsc parkingowych głównie w parkingach podziemnych w stosunku do powierzchni usługowej i ilości zatrudnionych ( vide rysunek ).

3.5. Wnioski

Istotą przyjętej koncepcji obsługi transportowej centrum Katowic jest obwodnica odciążająca wewnętrzny układ uliczny pokazana na rysunku. Obszar ścisłego centrum został zaplanowany jako strefa dominacji ruchu pieszego.

Do wnętrza obszaru śródmieścia i centrum ruch został wprowadzony ulicami zbiorczymi, które przechodzą w sieć ulic lokalnych ( układ obsługujący ).

Część północna ( ścisłe centrum ) jako obszar o najwyższej koncentracji programu i będący największym generatorem ruchu jest obsłużony ulicami zbiorczymi, wyprowadzającymi ruch na obwodnicę.

Szybki tramwaj – komunikacyjny „kręgosłup”- winien stać się osnową urbanistycznego układu miasta i obsługiwać główne potoki ruchu pasażerskiego w powiązaniu z rozbudowanym systemem „park and ride”, układem tradycyjnego tramwaju i komunikacji autobusowej.

4. SPOSÓB PODZIAŁU PRZEDSIĘWZIĘCIA NA WYDZIELONE ODRĘBNE ZADANIA ORAZ MOŻLIWA KOLEJNOŚĆ

ICH REALIZACJI

Kolejność realizacji poszczególnych elementów przedsięwzięcia jest zdeterminowana ich wzajemną zależnością oraz znaczeniem poszczególnych elementów dla uatrakcyjnienia tej części miasta.

Pierwszym, niezbędnym etapem realizacji przedsięwzięcia jest przebudowa układu komunikacyjnego i bezpośrednio związanych z tym zadań tj.:

- realizacja nowego przebiegu linii tramwajowej wschód – zachód w obrębie terenów kolejowych z jednoczesną likwidacją linii w ulicach Warszawskiej, 3-Maja i Rynku oraz przynajmniej częściowa przebudowa linii tramwajowej północ – południe w okolicy Rynku, ulicy Pocztowej i ul. Kościuszki. Na tym etapie niezbędna będzie również przebudowa ul. Dworcowej umożliwiająca budowę tunelu pod torami kolejowymi dla realizacji połączenia tramwajowego ulic Pocztowej i Kościuszki,

- przebudowa układu linii tramwajowych pozwoli na realizację kolejnego przedsięwzięcia czyli budowy tunelu pod Placem Teatralnym łączącego ul. Warszawską z ul Mickiewicza i związanego z tym parkingu podziemnego pod Rynkiem,

Kolejne etapy realizacji przedsięwzięcia winny być realizowane w kolejności:

- zrealizowanie Placu Teatralnego i Rynku z elementami kubaturowymi zaproponowanymi w projekcie,

- równolegle z powyższym zadaniem wskazane byłoby zrealizowanie wstępnego założenia „Bulwary Rawy” tj. odkrycie koryta rzeki, realizacja zieleni i elementów komunikacji pieszej,

- budowa „Zielonych Tarasów” które z założenia mają być głównym elementem przyciągającym do centrum miasta. Na tym etapie niezbędne będzie przełożenie linii tramwajowej północ – południe, budowa parkingów podziemnych wraz z jezdniami Al. Korfantego,

- ważną inwestycją, której realizacja powinna rozpocząć się na wczesnym etapie realizacji przedsięwzięcia winna być budowa zespołu dworców przy ul. GrĂźndmana, która pozwoli na kolejnym etapie na rozbudowę i remont dworca PKP oraz zagospodarowanie pl. Szewczyka w kierunku zgodnym z projektem.

Następne zadania mogą być realizowane w dowolnym etapie ponieważ nie mają bezpośredniego wpływu na pozostałe wymienione wcześniej zadania. Jednak realizacja poszczególnych elementów we wczesnych etapach będzie przyczyniać się do wzrostu atrakcyjności centrum jako całości co w następstwie ułatwi realizację zadań priorytetowych przez wzrost atrakcyjności tej części miasta dla potencjalnych inwestorów

5. OKREŚLENIE STRATEGII, METOD I INSTRUMENTÓW REALIZACJI POSZCZEGÓLNYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ

INWESTYCYJNYCH Z UWZGLĘDNIENIEM PODZIAŁU ZADAŃ POMIĘDZY UCZESTNIKÓW PROCESU INWESTYCYJNEGO:

INWESTYCJE PUBLICZNE, INWESTYCJE PRYWATNE ORAZ W RAMACH PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO.

Pierwszym i niezmiernie ważnym etapem realizacji przedsięwzięcia będzie sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który pozwoli na realizację zadań wskazanych w projekcie i jednocześnie nie dopuści do realizacji przedsięwzięć niepożądanych z punktu widzenia miasta i kierunków zagospodarowania wskazanych w projekcie. Pozwoli również oszacować koszty niezbędnych zadań z zakresu infrastruktury komunikacyjnej i technicznej oraz koszty związane z niezbędnymi przekształceniami własnościowymi.

Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagać, szczególnie w pierwszym etapie, dużego zaangażowania miasta i jednostek podległych w realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych do których należą przebudowa i budowa nowych ciągów komunikacji pieszej, tramwajowej i drogowej jak również niezbędnej infrastruktury technicznej uwzględniającej potrzeby wynikające z nowego programu urbanistycznego wpisanego do strefy centralnej miasta. Udział środków własnych miasta w wyżej wymienionych etapach będzie stosunkowo duży i będzie wymagał od miasta zdecydowanych działań dla umożliwienia realizacji kolejnych inwestycji. W realizacji tych zadań możliwe do wykorzystania będą środki z funduszy spójności, których udział w tego typu przedsięwzięciach może być stosunkowo duży. Kolejne zadania inwestycyjne będą realizowane przy większym lub mniejszym udziale środków publicznych.

- Do zadań, w których udział środków publicznych będzie duży i będzie bezpośrednio obciążał budżet miasta należą zadania takie jak: realizacja Rynku wraz z obiektami ( szklane przekrycia, punkt informacyjny miasta, nadbudowa obiektu Rynek 13 ), realizacja Placu Teatralnego oraz realizacja Bulwarów Rawy. Udział środków publicznych może zostać ograniczony jeśli na początkowych etapach realizacji znajdą się inwestorzy, którzy będą realizować obiekty bezpośrednio przylegające do powyższych inwestycji. Zadaniami własnymi miasta winna być również budowa obiektów administracji przy ul. Młyńskiej i przy ul. Piotra Skargi choć istnieje możliwość partnerstwa publiczno - prywatnego w realizacji tych obiektów.

- Do zadań, w których jest możliwe partnerstwo publiczno - prywatne należą: budowa obiektu kultury ( opery ) przy ul. Piotra Skargi oraz Muzeum Sztuki Współczesnej przy Placu Teatralnym. Kolejnymi obiektami których realizacja wymagałaby partnerstwa publiczno - prywatnego są obiekty dworca PKP wraz z obiektem usługowym i parkingami podziemnymi na Pl. Szewczyka oraz budowa kompleksu dworców z dużym udziałem usług przy ul. GrĂźndmana.

- Obiekty komercyjne winny być realizowane przez inwestorów prywatnych szczególnie, że duży wysiłek miasta zostanie skierowany na wykreowanie otwartych przestrzeni publicznych dających impuls dla realizacji atrakcyjnego centrum miasta. Przyjęcie odpowiednich proporcji, a więc wykreowanie odpowiednich ilości powierzchni komercyjnych przyczyni się nie tylko do uatrakcyjnienia centrum, ale pozwoli na realizację zadań z nimi związanych, a więc parkingów , tarasów, przejść i dojazdów.

- Obiekty akademickie wskazane do realizacji w północno-wschodniej części centrum mogą być realizowane ze środków prywatnych lub publicznych ale również na zasadach partnerstwa publiczno - prywatnego. Realizacja tych inwestycji nie będzie obciążać budżetu miasta choć w interesie miasta jest wytworzyć jak największy ośrodek akademicki.

KONKLUZJA:

Wypowiedź Inaki Azkuna, mera Bilbao nt. klucza do sukcesu odrodzenia miasta: „nawet najgłębszy kryzys może stać się zaczątkiem sukcesu, jeśli tylko stworzy się jasną wizję, do której się dąży, pozyska partnerów, zorganizuje platformę współpracy i efektywnego zarządzania i wreszcie zapewni ciągłość działań – działań prowadzonych z pełną determinacją i konsekwencją”.

6. BILANS PROGRAMU

Inwestycje komunikacyjne w tym:

- drogowe:

§ budowa tunelu dla połączenia ulic Warszawskiej i Mickiewicza pod Placem Teatralnym

§ budowa drogi oraz parkingów podziemnych w ciągu Al. Korfantego

§ przebudowa ul. Dworcowej

§ budowa parkingów podziemnych pod Rynkiem

§ budowa parkingów podziemnych pod Placem Szewczyka

- tramwajowe

§ budowa nowej trasy tramwajowej na terenach PKP i likwidacja linii w obrębie ulic

Warszawskiej, 3 Maja

§ przebudowa trasy tramwajowej w ciągu ulic Korfantego, Pocztowej i Kościuszki,

§ budowa tramwajowej stacji przesiadkowej w okolicy ul. Dworcowej

- kolejowe

§ rozbudowa i remont dworca PKP

- pozostałe

§ budowa zespołu dworców komunikacji zbiorowej w okolicy ul. Nowogliwickiej

§ budowa ruchomego chodnika z przekryciem łączącego dworzec PKP z zespołem

dworców w okolicy ul. GrĂźndmana

Inwestycje kubaturowe w tym:

- publiczne

§ budowa obiektu kultury przy ul. Piotra Skargi ( opera )

§ nadbudowa obiektów UM ( Rynek 13 )

§ budowa obiektów szkolnictwa wyższego w okolicy ul. Uniwersyteckiej

§ realizacja „Bulwarów Rawy” ( odkrycie rzeki )

§ realizacja „Placu Teatralnego”

- niepubliczne

§ budowa obiektów hotelowych przy ul. Sokolskiej oraz hotelu przy al. Korfantego

§ budowa zespołu obiektów mieszkalnych i biurowych w kwartale ul. Chorzowskiej,

Sokolskiej, „Bulwary Rawy”, „Super jednostka”

§ budowa obiektów gastronomiczno - rekreacyjnych przy „Bulwarach Rawy”

§ budowa obiektów kultury przy ul. Mickiewicza ( galeria sztuki )

- partnerstwo publiczno – prywatne

§ budowa obiektu administracji przy Piotra Skargi

§ rozbudowa obiektów administracji przy ul. Młyńskiej

§ szklane przekrycia Rynku Kwiatowego, budowa Punktu Informacyjnego Miasta

§ budowa obiektu „Zielone Tarasy” w Al. Korfantego

Proponowane do lokalizacji w strefie A obiekty realizują funkcje o powierzchniach około:

72 000 m2 – mieszkalne,

38 000 m2 – biurowe,

60 000 m2 – hotelowe,

47 000 m2 – handlu, gastronomiczne i rekreacyjne,

19 000 m2 – administracji,

14 000 m2 – kultury,

41 000 m2 – nauki z obiektami towarzyszącymi (campus),

6 500 mp – parkingowe ( w tym około 800 uwzględnionych w konkursie na zagospodarowania ulic:

św. Jana, Dworcowej, Mariackiej …).























  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • romanbijak.xlx.pl



  • Strona 5 z 12 • Wyszukano 1990 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
    Copyright (c) 2009 | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.