ďťż
[Katowice] Remonty ulic i przebudowa dróg



absinth - Śro Maj 11, 2005 9:35 am
WojewódzkĹĄ zrobiĹĄ bezrobotni

�roda, 11 maja 2005r.

Czterech bezrobotnych z Katowic musi zatrudnić firma, która zajmie się remontem ul. Wojewódzkiej na odcinku od ul. Damrota do Francuskiej. Taki warunek w specyfikacji okre�lił Miejski ZarzĹĄd Ulic i Mostów.

Przetarg wła�nie ogłoszono, a na położenie m.in. nowej nawierzchni na ulicy, nowych krawężników i chodników, wyremontowanie dojazdów do posesji i bocznych ulic firma będzie miała dwa miesiĹĄce. Rozstrzygnięcie przetargu � pod koniec czerwca.




Piospy - Śro Maj 11, 2005 10:36 am
bez sensu...
będą tam robić za mięso armatnie, do przenoszenia kamieni



absinth - Śro Maj 11, 2005 10:38 am
gdyby nie bezrobotni to robili to robili by to pracownicy tej firmy wiec mysle ze nie ma co mowic o wyzysku czlowieka przez czlowieka



Piospy - Śro Maj 11, 2005 10:42 am
ale "człowiek z ulicy" to zazwyczaj niewykwalifikowany pracownik... pracownik firmy zrobi daną pracę szybciej i lepiej...

poza tym dlaczego 4?...




absinth - Śro Maj 11, 2005 10:46 am
mysle ze masz racje ale nie mozna wykluczyc takiej ewentualnosci ze co do tych bezrobotnych tez beda stawiane wymagania co do pewnych umiejetnosci a moge sie zalozyc ze wsrod ludzi ktorzy wykonywali takie roboty gdy jeszcze pracowali paru takich by sie znalazlo
poza tym tu raczej chodzi o to ze miasto chce pokazac ze cos robi dla bezrobotnych wiec to pewnie dzialanie troche z piaru



salutuj - Śro Maj 11, 2005 6:32 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



salutuj - Czw Maj 19, 2005 6:38 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



absinth - Śro Cze 08, 2005 8:12 am
A pnączy nie ma

Środa, 8 czerwca 2005r.

Jeszcze raz trzeba nasadzić pnącza przy ekranach dźwiękochłonnych przy ul. Bohaterów Monte Cassino. Te, które posadzono dwa lata temu, nie wyrosły. Miały zasłonić wysokie i mało estetyczne ekrany. Nie wiadomo, czy nie przyjęły się, czy zniszczyli je sami mieszkańcy, którzy wcześniej chcieli mieć estetyczne ekrany.

Rośliny nie wyrosły, bo źle je posadzono – uważa Adrian Sklorz. Ekrany akustyczne na ul. Bohaterów Monte Cassino miały nie tylko tłumić hałas, ale na dodatek ładnie wyglądać. Nic z tego. Fot. Marcin Tomalka Bożena Zapała twierdzi, że wiele razy widziała tu ludzi wyrywających pnącza. Fot. Marcin Tomalka

O to, aby ekrany w końcu wyglądały tak, jak zaplanowano w projekcie, walczy Stowarzyszenie „Prawo-Ekologia-Zdrowie” z os. Kukuczki. Ich zdaniem, prac nikt nie kontroluje, a przy nasadzieniach po prostu nie dotrzymano reguł sztuki ogrodniczej. Może pnączy nikt nie podlewał?.
– Przy tłumieniu hałasu rośliny nie odgrywają roli, ale ludzie mieszkają obok wysokiej na pięć metrów ściany. Chodzi nam i o estetykę, i o ekonomię – tłumaczy Adrian Sklorz, szef Stowarzyszenia. Już w lutym alarmował urzędników, że pieniądze na inwestycję po prostu zostały zmarnowane. Pismo trafiło do Ewy Lidwin, naczelniczki Wydziału Inwestycji. Z odpowiedzi nie wynikało nic, tyle, że inwestycja została przekazana przez MZUiM i na dzień odbioru nie wniesiono żadnych uwag. Tyle, że roślin wtedy nie było – Nie zdążyły wyrosnąć. Powinny pojawić się wiosną ubiegłego roku – mówi Adrian Sklorz. – Czekaliśmy rok i nic. Niedawno, podczas koszenia trawy, okazało się, że zostało tylko trochę pnączy, które wyrosły na góra pół metra.
– Sama widziałam, jak ludzie wyrywali te pnącza z ziemi – przyznaje Bożena Zapala mieszkanka osiedla. Uważa, że to właśnie jest powód, z którego na ekranach roślin nie ma.

Stowarzyszenie pod koniec maja wysłało jednak kolejne pismo z pytaniem, co dalej z pnączami. Urzędnicy przekonują, że odpowiedź już wysłali, Sklorz jeszcze jej nie dostał. – Nie wiemy, kto kto za nowe nasadzienia zapłaci – urząd czy wykonawca – irytuje się Sklorz.
– Wysłaliśmy pismo do wykonawcy, który ma podjąć prace w ramach umowy pogwarancyjnej – mówi Piotr Handwerker z Miejskiego zarządu Ulic i Mostów. odpowiedzi jeszcze nie dostał.
– Na jesieni będą nowe rośliny, posadzi je wykonawca. – zapewnia Zbigniew Bień z Wydziału Inwestycji UM. O tym, kto zawinił, mówić nie chce. – Dużo chce pani wiedzieć – kwituje.

Ulica Bohaterów Monte Cassino nie ma szczęścia. Chociaż mieszkańcy ul. Podhalańskiej, Lubuskiej i Wrocławskiej czekali, aż samochody przestaną hałasować im pod oknami, inwestycja nie podobała się Stowarzyszeniu – a to ekrany były za krótkie, a to zrezygnowano z folii dźwiękochłonnej. W końcu mieszkańcy wystąpili z wnioskiem o unieważnienie pozwolenia na budowę. Z czteropasmówki można korzystać od 2003 roku. Ma być początkiem dla trasy, łączącej Katowice z Siemianowicami Śląskimi, a nawet lotniskiem w Pyrzowicach.



BART - Pią Cze 10, 2005 8:47 pm
Nie kończą się protesty wobec remontu ul. Wojewódzkiej w Katowicach

Przemysław Jedlecki 10-06-2005 , ostatnia aktualizacja 10-06-2005 20:21

Mieszkańcy i handlowcy z ul. Wojewódzkiej w Katowicach wciąż protestują przeciwko remontowi ulicy. Boją się hałasu i utraty klientów. Rzecz w tym, że nie mają racji

Remont ul. Wojewódzkiej powinien się skończyć za dwa miesiące. Ulica musi zostać odnowiona, bo gdy miasto zamknie dla ruchu Dworcową i Mariacką, część samochodów będzie jeździć właśnie tędy. Mieszkańcy i handlowcy z Wojewódzkiej od początku sprzeciwiali się remontowi.

- Nie będzie tu dla nas przyszłości. Jak na drodze będą dwa pasy ruchu, klienci nie zatrzymają się pod żadnym sklepem, bo zabraknie miejsc parkingowych - boi się Bogusław Kruszak z monopolowego. Wtóruje mu Adam Piński, który na Wojewódzkiej sprzedaje kuchenne akcesoria. - Remont to kretyński pomysł. Jak pójdzie tu cały ruch, kamienice zaczną się sypać - mówi.

Łucja Salbert, która mieszka na Wojewódzkiej od 65 lat, na myśl o remoncie bardzo się denerwuje. - Nigdy się na to nie zgodzę! Już dziś wszystko mi się w domu trzęsie, a co dopiero, gdy przybędzie aut - mówi.

W rzeczywistości mieszkańcy nie mają się czego obawiać. Nikt w magistracie nie mówi o dwukierunkowym ruchu na Wojewódzkiej. Nie znikną też miejsca parkingowe. - Pojawi się za to asfalt. Jazda po nim jest mniej hałaśliwa niż po zniszczonej kostce - wyjaśnia Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów.

Wojewódzką nie będą też jeździć autobusy, bo zostaną najpewniej skierowane w znacznie szerszą Jagiellońską.

- Przejścia dla pieszych na Wojewódzkiej będą podwyższone. To najlepszy dowód na to, że nie wzrośnie tu ruch samochodów. Za to ulica będzie wyglądała o wiele ładniej - dodaje dyrektor.



Bula - Wto Cze 28, 2005 7:04 pm
Fotki z wyremontowanych:

Dworskiej



I chodnika wzdłuż Kościuszki po stronie Chopina od SŁowików do skrzyżowania z Gawronów. Niby zwykła kostka ale całkiem fajnie to wygląda, przy okazji wymienili latarnie i wzdłuż chodnika i na całej Kościuszki.





salutuj - Wto Cze 28, 2005 7:38 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bula - Pon Lip 04, 2005 4:57 pm
Rzokopana W. Pola







absinth - Wto Lip 12, 2005 9:53 am
Mieszkańcy są cierpliwi

Poniedziałek, 11 lipca 2005r.

Głośna sprawa zmiany organizacji ruchu przy ulicy Jankego związana z budową marketu Leclerc trafiła na piątkowe posiedzenie prezydenta. Władze Katowic postanowiły, że problem zostanie raz jeszcze przeanalizowany przez fachowców z inżynierii ruchu Wydziału Komunikacji Urzędu Miejskiego. Efekty tych analiz poznamy do końca tego tygodnia.

– Szukamy innego, lepszego rozwiązania, jakiejś alternatywy. To potężny problem komunikacyjny, nie tylko w skali dzielnicy, ale i całego miasta. Sprawa jest paląca, dlatego liczymy na jak najszybsze jej załatwienie – mówi Waldemar Bojarun, rzecznik Urzędu Miejskiego w Katowicach.

Mieszkańcy Jankego cierpliwie czekają na decyzję. Na razie wstrzymują z dalszymi protestami.
– Jeśli trwają rozmowy, nie chcemy przeszkadzać. Czekamy tylko na ich efekty. Nie chodzi nam o zadymy i rozróby. Chcemy po prostu normalnego dojazdu do swoich domów – podkreśla Daniel Domagała, który mieszka i prowadzi przy Jankego warsztat ślusarski. – Ktoś ewidentnie popełnił błąd i dobrze byłoby, gdyby się do niego przyznał. Przecież parkingi, które nam zlikwidowano zostały wybudowane ledwie pięć lat temu. Za pieniądze podatników! Teraz pozbyto się ich lekką ręką. Pytam: o co chodzi?
Domagała wraz z sąsiadami zapowiada, że jeśli zmiany organizacji ruchu na ich ulicy nadal będą uniemożliwiać normalny wjazd i wyjazd ze swoich posesji, będzie protestować do skutku.
– Dlaczego to my mamy być poszkodowani dlatego, że naprzeciw naszych domów powstaje market? Dlaczego to nam zabrano parkingi, żeby ułatwić dojazd do Leclerca? – pyta Domagała.
– Na pewno będziemy rozmawiać z mieszkańcami – podkreśla Bojarun.

Przypomnijmy, że na skutek zmian na Jankego spowodowanych budową marketu Leclerc i związaną z nią przebudową drogi mieszkańcy nie mogą skręcać z ulicy na swoje posesje. Żeby dostać się do centrum Katowic muszą przejechać dwukilometrowy objazd. Zlikwidowano im też część miejsc parkingowych.

Marcin Zasada - Dziennik Zachodni



Tequila - Wto Lip 12, 2005 8:07 pm
Autor tego tekstu chyba nie jechał Jankego nie chodzi o to iz nie moga mieszkańcy dojechac do domów (g...prawda) lecz o to iz nie moga skręcić w lewo wyjeżdzając z nich przez muszą robić Bóg wie ile dodatkowych kilometrów w kierunku centrum miasta. Inna kwestia jest to że grupa paru osób bllokuje rozwój dzielnicy - choc z drugiej zaś strony ul. Jankegoi kłopoty z nia związane zmuszają do zastanowienia się nad całościowymi zmianami układu komunikacyjnego od pętli brynowskiej w kierunku Ochojca, Piotrowic i Kostuchny.



BART - Czw Lip 14, 2005 9:26 pm
Rozpoczął się remont najbardziej zaniedbanej ulicy w Katowicach

Kierowcy, którzy muszą jeździć podziurawioną Gliwicką, już niedługo odetchną. Urząd Miasta obiecuje remont całej ulicy. Do końca roku będzie gotowa część między Bracką a Chorzowem.

Jazda Gliwicką przypomina terenowy tor przeszkód. Nie da się przekroczyć 30-40 km na godzinę. Do tej pory wyremontowano tylko odcinek między Cinema City a placem Wolności. - Chciałbym wiedzieć, kiedy ulica Gliwicka przestanie straszyć kierowców. Przecież z powodu dziur musimy pokrywać większe koszty remontów aut - denerwuje się Antoni Wieczorek z Załęża.

Adam Kochański, naczelnik wydziału inwestycji w Urzędzie Miasta, zapewnia, że wkrótce Gliwicka będzie wyglądała zupełnie inaczej. - Już rozpoczął się remont pomiędzy Bracką a granicą z Chorzowem. Wymieniamy tu kanalizację, a od poniedziałku zaczniemy układać kostkę. Skończymy do końca roku - obiecuje naczelnik. - Gliwicka jest pechowa. Była wiele razy remontowana, a asfalt za każdy razem niszczał. Wszystko przez to, że grunty pod ulicą nie są stabilne. Kostka jest elastyczniejsza i nie będzie pękać - wyjaśnia.

Naczelnik zapowiada, że magistrat wyremontuje też pozostałą część ulicy (między Bracką a kinem). Tu także ma być kostka. - Te prace zaplanowano na najbliższe dwa lata. Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie się rozpoczną - dodaje.

Oj przydalaby sie ta modernizacja jak najszybciej przejezdzam przez nia co dziennie do pracy i jest to po prostu horror. Ale lepiej poznije niz wcale



Wit - Czw Lip 14, 2005 9:33 pm
Remont Gliwickiej ....jak najbardziej....a gdzie budowa Nowogliwickiej?



_PM_ - Pią Lip 15, 2005 5:59 am
...ostatnio tamtędy jechałem i nawet największemu wrogowi nie zyczę tamtędy codzienni ejeźdxić, toż to zabójstwo dla samochodu....



Oskar - Pią Lip 15, 2005 7:07 am
Zmartwiła mnie wiadomość o Jankego, codziennie tamtedy przejezdzalem. Natomiast uwazam, ze brakuje drogi alternatywnej, do niej rownoleglej. Oczywiscie jest trasa na Wisłę, ale mam na myśli coś bardziej regionalnego, chociażby jako przedłużenie Rzepakowej (raczej niemożliwe) do okolicy Szpitala.

Remont Gliwickiej bardzo cieszy, to wciąż najbardziej zaniedbana dzielnica Katowic, w roku akademickim oglądam ją dziennie i sama jazda tramwajem tam przeraża (istna kolejka górska ).

Na ulicy Wojewódzkiej praca wre, póki co remontowane są chodniki, ale widać, ze robotnicy powoli przygotowują się do pracy nad nawierzchnią.

Na ulicy Dąbrowskiego od dłużsszego czasu trwają prace wodociągowe (tak przynajmniej to wygląda), w związku z tym ulica jest niemal nieprzejezdna.



absinth - Pią Lip 15, 2005 4:08 pm
co prawda to nie remont ulicy ale ulica bezposrednio zwiazany

Gazeta.pl > Katowice > Aktualności

Piątek, 15 lipca 2005

Koniec rozlewiska pod wiaduktem na Giszowcu

Krzysztof Jurga 15-07-2005 , ostatnia aktualizacja 15-07-2005 17:19

Gigantyczna sadzawka pod wiaduktem na ul. Murckowskiej w Katowicach, a w niej kilka ,,zatopionych" samochodów to normalka, gdy pada deszcz. Urząd Miasta wyda 2,8 mln zł na budowę odwodnienia

Tworzące się podczas opadów rozlewisko ma miejscami kilkadziesiąt centymetrów głębokości. Podczas deszczów mieszkańcy Giszowca nie mogą dojechać do pracy, bo autobusy nie są w stanie dotrzeć do przystanków. - Muszę zjechać z trasy, żeby nie zatopić silnika - mówi Sylwester Stando, kierowca autobusu nr 30. Stando od ośmiu lat codziennie jeździ pod tym wiaduktem. Choć sam zwykle nie ryzykuje przejazdu przez bajoro, widział już wielu, którzy próbowali i stawali w środku gigantycznej kałuży.

Ulice Kolista, Karolinki i 73. Pułku Piechoty, które krzyżują się pod wiaduktem, nie mają odprowadzenia wody. Deszczówka spływa do kolektora kopalnianego, który odprowadza wodę z osadników dołowych. - Kolektor ma określoną wydajność, dlatego podczas ulewy nadmiar wody wylewa się na drogę - wyjaśnia Adam Kochański, naczelnik działu inwestycji Urzędu Miasta.

Teraz jednak dni ulicznego jeziora są policzone. Miasto postanowiło wybudować nowy kolektor na deszczówkę. Woda będzie odprowadzana bezpośrednio do potoku Bolina. Jednocześnie kopalnia Staszic układa nowy kolektor wód osadowych. - Oba pobiegną w tym samym wykopie na terenie kopalni. Pozwoli to zaoszczędzić sporo kosztów - mówi Zbigniew Krzemień, główny inżynier energomaszynowy kopalni Staszic. Miasto na swoją część wyda około 2,8 mln zł. Prace już rozpoczęto. Mają się zakończyć w listopadzie.



absinth - Pon Lip 18, 2005 9:30 am
Ulica Gliwicka doczekała się remontu

Poniedziałek, 18 lipca 2005r.

Japończycy testują swoje terenowe mitsubishi pajero w ekstremalnych warunkach w Afryce. Kto wie, czy lepszym poligonem doświadczalnym nie byłaby dla nich ulica Gliwicka. Jazda po jej wertepach nie dość, że wymaga od kierowców niezwykłych umiejętności, to jeszcze wielkiej wytrzymałości wymaga od samochodów. Zaś przekroczenie prędkości 30 km/h może być równoznaczne z uszkodzeniem podwozia.
REKLAMA

– Brak słów. Bardzo często dojeżdżam tędy do Cinema City. Tak dziurawej ulicy w samym niemal centrum miasta jeszcze jednak nie widziałem. Mam już dość slalomów między wyrwami w drodze – wzdycha mieszkający na Załężu Marek Wolak. – Remont? Najwyższy czas. Ja jestem cierpliwym człowiekiem, ale to od dawno wołało już o pomstę do nieba. W tej chwili na Gliwickiej trwa przebudowa kanalizacji, która obejmuje odcinek od Brackiej do Wyplera. Modernizacja nie ominie również zniszczonej nawierzchni. Na drodze zostanie położona kostka, w niektórych miejscach będzie asfalt. Koszt przedsięwzięcia to około 3 mln zł.

Trwają prace na odcinku pomiędzy ul. Bracką a Wyplera. Fot. Marcin Tomalka

– Ulicę zniszczyły szkody górnicze i przejeżdżające nią tramwaje. Jej stan jest rzeczywiście fatalny. Inwestycja pomiędzy Bracką a Wyplera ma zostać zrealizowana do końca roku – informuje Marcin Iwan z Biura Informacji i Promocji Urzędu Miejskiego w Katowicach.
Dotychczas jedyna wyremontowana część Gliwickiej to odcinek od placu Wolności do Cinema City. Co z resztą dziurawej drogi? – Najwcześniej za rok. Wszystko będzie jednak zależeć od tego, czy znajdą się na to pieniądze w przyszłorocznym budżecie – mówi Iwan.

Marcin Zasada - Dziennik Zachodni



Oskar - Pon Lip 18, 2005 9:58 am
Wszystko fajnie, tylko ta puenta okropna.
Przynajmniej jest na co zwalić.



absinth - Pon Lip 25, 2005 8:26 am
Remontowa karuzela

Poniedziałek, 25 lipca 2005r.

Kolejny remont właśnie rozpoczął się w Katowicach – na DK 86. Chodzi o most na Brynicy, na granicy z Sosnowcem. Zamknięty jest już jeden pas ruchu (z Sosnowca w stronę Katowic), wszyscy kierowcy jadą tylko jedną stroną. Remont będzie trwał aż 14 miesięcy. Powód prac – fatalny stan nawierzchni. Trzeba ją i wyremontować podpory. Trzeba liczyć się ze sporymi korkami.
REKLAMA

Dziś rusza również kolejny etap budowy wiaduktu na ul. Sokolskiej. W związku z tym wyjazd z ronda w kierunku Chorzowa i Bytomia zostanie poprowadzony ukończonym właśnie odcinkiem jezdni serwisowej północnej. Ruch praktycznie się nie zmieni i ma odbywać się bez najmniejszych zakłóceń.
– Dotychczas samochody wyjeżdżały z ronda starym, zniszczonym odcinkiem ulicy Chorzowskiej – mówi Maciej Tomczak, inżynier-rezydent Drogowej Trasy Średnicowej SA. – Teraz znikną problemy z dziurawą jezdnią, bowiem oddana przez nas droga jest w doskonałym stanie. Natomiast wiadukt gotowy będzie w połowie listopada.

Kierowcy muszą liczyć się z tym, że na Chorzowskiej od dzisiaj trzeba jeździć inaczej. Fot. Arkadiusz Gola

W tym tygodniu uruchomiona zostanie również sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Olimpijskiej i Uniwersyteckiej. Ponadto, ukończony zostanie odcinek jezdni serwisowej północnej od bloków przy ulicy Uniwersyteckiej do ronda. Zmieni się zatem organizacja ruchu w tamtym rejonie.
– Od Sosnowca do Katowic będziemy teraz jeździć nową drogą. Ruch będzie znacznie płynniejszy – podkreśla Tomczak.

Jutro natomiast rozpocznie się remont nawierzchni skrzyżowania DK 11 (Obwodnica, ul. Korola) z Drogą Krajową nr 78 i ul. Bytomską. Zamknięty zostanie odcinek Obwodnicy, od Gliwickiej do Korola. Kawałek Obwodnicy będzie wyłączony z ruchu do końca sierpnia. Koniec wszystkich robót przewidziano na połowę listopada. Kierowcy muszą korzystać z objazdów. Jadący z Poznania w kierunku Katowic, Zawiercia i Częstochowy powinni kierować się na Obwodnicę, ul. Stefana Wyszyńskiego, Legionów i Bytomską. Podróżujący z Gliwic w kierunku Katowic, Zawiercia i Częstochowy: na Gliwicką, Legionów i Bytomską. Jadący z Katowic, Zawiecia i Częstochowy do Gliwic: Bytomską, Jana Sobieskiego i Opolską, a od strony Katowic, Zawiercia i Częstochowy do Poznania ulicami: Bytomską, Jana Sobieskiego i Opolską.
marcin zasada

(dn) - Dziennik Zachodni



Tequila - Pon Lip 25, 2005 5:29 pm
Będzie nowa organizacja ruchu na ulicy Jankego

Poniedziałek, 25 lipca 2005r.

Lada dzień powinien zostać ukończony projekt zmiany organizacji ruchu na ulicy Jankego. Co najważniejsze dla mieszkańców, przewiduje on możliwość lewoskrętu, dzięki któremu w końcu będą mogli wjechać na teren swoich posesji.

– Projektant przygotował już koncepcję zgodną z naszymi ustaleniami z mieszkańcami. Przeprojektowane zostaną wysepki i środkowy pas jezdni – mówi Waldemar Bojarun, rzecznik Urzędu Miejskiego w Katowicach. – Pozostaje jeszcze kwestia rozwiązania problemu wyjazdu mieszkańców ze swojej posesji w kierunku centrum Katowic. W tym celu planujemy połączyć ulicę Rzepakową z Jankego.

W tym tygodniu projekt Jankego zostanie przedstawiony mieszkańcom. Bojarun uważa, że w końcu załagodzi on trwający od kilku tygodni spór.
– Jesteśmy w stałym kontakcie z mieszkańcami. Kontakt jest, klimat też się zmienił. Myślę, że niebawem temat zostanie zakończony – liczy rzecznik.

Protestujący w sprawie zmian na Jankego są zadowoleni. Częściowo.
– Doszliśmy do porozumienia. Nie satysfakcjonuje nas ono do końca, jednak idziemy na kompromis. Czas gra na naszą niekorzyść, więc chcemy jak najszybciej pozbyć się tego problemu – mówi Daniel Domagała, przedstawiciel mieszkańców Jankego.

Marcin Zasada - Dziennik Zachodni



Tequila - Pon Lip 25, 2005 7:46 pm
Zmiany organizacji ruchu w rejonie katowickiego ronda

purz 25-07-2005 , ostatnia aktualizacja 25-07-2005 20:18

Drogowcy zamknęli w poniedziałek rano fragment ul. Chorzowskiej w kierunku Chorzowa, by bez przeszkód kontynuować budowę wiaduktu na ul. Sokolskiej

Po obu stronach wyrwy, jaka powstała po zburzeniu starego wiaduktu, stoją już gotowe przyczółki nowej konstrukcji. Ruch z dołu, z ul. Chorzowskiej, został przełożony na górę, na wybudowane tam tzw. jezdnie serwisowe, by bez przeszkód kontynuować budowę wiaduktu. - Zasadniczo nowa organizacja ruchu nic nie zmieniła. Kierowcy muszą jedynie zwracać uwagę na przejście i sygnalizację świetlną dla pieszych - mówi inż. Bronisław Rduch, który kieruje pracami przy budowie średnicówki w centrum Katowic. Górą kierowcy będą jeździć aż do wybudowania wiaduktu.

Jak mówi inż. Rduch, w ciągu tygodnia gotowe będzie skrzyżowanie ul. Olimpijskiej i Uniwersyteckiej z al. Roździeńskiego.



MarcoPolo - Pią Lip 29, 2005 9:46 am
Remontowy zawrót głowy

PiĹĄtek, 29 lipca 2005r.

Zanim wyprowadzisz samochód z garażu, sprawdÂź, jak przejechać przez miasto. Sezon remontów dróg w pełni. Nie doÂść, że rozkopana jest Warszawska i wciĹĄż zmieniany ruch w okolicach ronda. Drogowcy zaczynajĹĄ kopać w coraz to nowych miejscach. TłumaczĹĄ: wszystko dla dobra kierowców. Ale w korkach swoje odstać trzeba.

REKLAMA

Zapewniali nas, że będzie bezkolizyjnie i bez kłopotów – narzeka nasz Czytelnik na wymianę kanalizacji w centrum, która najbardziej utrudnia życie kierowcom. – Ale wcale tak nie jest. Rozkopana jest ul. RoÂździeńskiego, Warszawska, Wojewódzka, nawet Kochanowskiego. Wiem, że lato to czas remontów, ale przecież to centrum miasta, tu ludzie mieszkajĹĄ!

Problemy z przejazdem ilustruje nasza mapa miasta. To jednak tylko aktualne remonty. Kiedy się skończĹĄ, zaraz zacznĹĄ się następne. – Wejdziemy na PanewnickĹĄ, gdzie niebawem rozpocznie się budowa przejÂścia dla pieszych i sygnalizacji Âświetlnej. PowstanĹĄ też dwie zatoki dla autobusów – wylicza Marek Adamczyk, główny inżynier w Miejskim ZarzĹĄdzie Ulic i Mostów. MZUiM jest rekordzistĹĄ: prowadzi co najmniej kilkanaÂście remontów w mieÂście. W tym roku ma zamiar wyremontować jeszcze dziurawĹĄ ul. PiotrowickĹĄ i Armii Krajowej – na odcinku od ul. Robotniczej aż do Jankego. Na Jankego powstanie m.in. osobny pas ruchu dla kierowców skręcajĹĄcych w prawo. – Czeka nas także remont kolejnego odcinka ul. Olimpijskiej, aż do Korfantego – mówi Marek Adamczyk.

Olimpijska (jej częÂść należy do Drogowej Trasy ÂŚrednicowej) będzie miała całkiem nowĹĄ konstrukcję. Zniknie z niej kostka brukowa. – Wykorzystamy jĹĄ w centrum albo na przejÂściach dla pieszych – zdradza Adamczyk. Potem trzeba będzie jeszcze wyremontować ul. UniwersyteckĹĄ – od ronda do ul. Bankowej. PoczĹĄtek prac – w drugiej połowie sierpnia lub we wrzeÂśniu. Modernizacja czeka też ul. JózefowskĹĄ (od GnieÂźnieńskiej w górę) – będzie tu nowy chodnik i nawierzchnia. Prace ruszĹĄ za dwa tygodnie, przetarg już został rozstrzygnięty.

Gdzie kopiĹĄ?

Ul. Gliwcka (Załęże): Wydział Inwestycji UM remontuje odcinek od ul. Brackiej do Wyplera. Droga zamknięta jest dla ruchu, z DTÂŚ kierowani jesteÂśmy do centrum objazdami.

Ul. Wojewódzka: remontowany jest odcinek od centrum miasta do Francuskiej. Kiedy skończĹĄ się prace w tym miejscu, robotnicy przeniosĹĄ się na odcinek Francuska-Damrota. BędĹĄ objazdy ul. DĹĄbrowskiego. Koniec I etapu – piĹĄtego wrzeÂśnia, potem zacznie się kolejny. Robi MZUiM.

Ul. Zakopiańska (Bogucice): remont nawierzchni potrwa do 26 sierpnia.
Ul. Strzelców Bytomskich (DĹĄbrówka Mała): MZUiM remontuje kolejny odcinek: od skrzyżowania w DĹĄbrówce do ul. Pod Młynem i pl. Wyzwolenia.

Drogowa Trasa ÂŚrednicowa: korki i zwężenia na ul. RoÂździeńskiego (na wys. bloków przy ul. Uniwersyteckiej i os. Gwiazdy) i Chorzowskiej (tuż za rondem). Inwestor – UM.

Ul. Wincentego Pola (Brynów): nowa nawierzchnia i chodniki. Zamknięta dla ruchu, przygotowano objazdy. M. in. ruch dwukierunkowy na uliczkach jednokierunkowych. Koniec remontu 25 sierpnia, prowadzi go MZUiM.

Ul. Mikołowska do ul. Dziewięciu z Wujka: praktycznie utrudnień już tu nie ma, jezdnia jest gotowa, choć jeszcze kończony jest remont chodnika. Odpowiedzialny: MZUiM.

Ul. Orzeszkowej (Stara Ligota): Rejonowe Przedsiębiorstwo WodociĹĄgów i Kanalizacji wymienia tu rury.
ul. Robotnicza (Ligota): wymiana sieci wodociĹĄgowej (RPWiK). Prace w obu przypadkach powinny skończyć się do 31 sierpnia.

Ul. Cmentarna (Janów): wymiana nawierzchni remont chodnika, ale dojazd do cmentarza jest. Remont zaplanowano do 12 sierpnia. Może się przedłużyć, bo z powodu deszczu były już dwa dni przestoju. Prace prowadzi MZUiM.

DK 86: Na granicy Katowic i Sosnowca Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad remontuje most na Brynicy. Remont potrwa ok. 14 miesięcy. Trzeba wymienić nawierzchnię i podpory. Ruch w obu kierunkach odbywa się jednym pasem (na razie zamknięta jest droga Sosnowiec-Katowice).

Dorota Niećko - Dziennik Zachodni

Podoba mi sie ten pomysl z wykorzystaniem kostki. podobnie powinno byc z kostka na Wojewodzkiej.



salutuj - Pią Lip 29, 2005 2:56 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MarcoPolo - Pią Lip 29, 2005 3:01 pm
Czekaj nie rozumiem wyrównac kostkę? O to chodzi?
Z tego co wiem to nierealne bo juz biora sie za asfaltowanie.



salutuj - Sob Lip 30, 2005 1:07 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Tequila - Wto Sie 02, 2005 8:41 pm
Gazeta.pl > Katowice > Aktualności

Wtorek, 2 sierpnia 2005

Będzie bezpieczniej na skrzyżowaniu w Katowicach Brynowie

pj 02-08-2005 , ostatnia aktualizacja 02-08-2005 22:21

Drogowcy postanowili położyć kres wypadkom, do których dochodziło niemal codziennie na skrzyżowaniu w Brynowie. Już za kilka tygodni zacznie tu działać sygnalizacja świetlna.

Na skrzyżowaniu ul. Ceglanej i Meteorologów kierowcy często lekceważą znaki określające pierwszeństwo przejazdu i w efekcie jezdnia w tym miejscu jest zasłana szkłem i kawałkami zderzaków. Na szczęście już niedługo będzie tu bezpiecznie. Drogowcy właśnie budują sygnalizację świetlną. Marek Adamczyk, główny inżynier w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów, obiecuje: - Powinna zacząć działać na początku września. Inwestycja ma kosztować 184 tys. zł.

Ruch na Ceglanej wzrósł po tragedii na pobliskim Ptasim Osiedlu. W lutym 2002 roku rozpędzony ford potrącił na przejściu dla pieszych na ul. Gawronów trzy osoby. Zginęła wtedy Swietłana S., wykładowczyni języka rosyjskiego na Uniwersytecie Śląskim.

Wzburzeni mieszkańcy urządzili pikietę. Zażądali, aby Gawronów przestała być główną drogą prowadzącą w stronę autostrady A4, a ruch skierowano na Ceglaną. Władze miasta zgodziły się na to, ale właśnie od tej pory zaczęły się wypadki na skrzyżowaniu tej ulicy z Meteorologów.



absinth - Śro Sie 03, 2005 9:13 am
Psują czy naprawiają?

Środa, 3 sierpnia 2005r.

Najpierw całą sobotę kładli asfalt, a teraz go zrywają. Podobno zgubili jakąś studzienkę i teraz jej szukają – zaalarmował nas Czytelnik, który przypatrywał się robotom drogowym na ul. Wojewódzkiej.
Kilka tygodni temu robotnicy rozpoczęli jej remont. Dotychczas leżała tu kostka brukowa. Po zakończeniu prac pojawi się tam gładki asfalt.
REKLAMA

Już położono pierwszą warstwę nowej drogi. Ku zaskoczeniu naszego Czytelnika, zamiast kłaść następne, robotnicy w kilku miejscach wycięli dziury w równej jak dywan nawierzchni. – Po co było cały dzień pracować, żeby potem to niszczyć? – nasz Czytelnik nie mógł ukryć zdziwienia.
Z prośbą o wyjaśnienie sprawy zwróciliśmy się do firmy Drogopol, która wykonuje nową nawierzchnię. Marcin Godula, dyrektor marketingu w Drogopolu, powiedział nam, że prace na ul. Wojewódzkiej przebiegają zgodnie z planem. – Na razie została położona pierwsza warstwa tzw. bitufor. Pod nią znajduje się metalowa siatka. Ze względów praktycznych najlepiej jest ją rozciągnąć w całości. – mówi Godula. – Dopiero potem, kiedy cała warstwa jest już gotowa, wycina się miejsca na studzienki. Taka jest praktyka.

DZ



Tequila - Śro Sie 03, 2005 5:43 pm
Jest kompromis

Środa, 3 sierpnia 2005r.

Na ulicy Jankego rozpoczęły się prace związane ze zmianą organizacji ruchu naprzeciwko marketu Leclerc. W ubiegłym tygodniu mieszkańcy Ochojca zaakceptowali nowy projekt, który zapewni mieszkańcom bezpieczny wjazd na swoje posesje.
REKLAMA

– Musieliśmy w końcu pójść na kompromis, bo niekończące się spory nic by nam nie dały. Rozwiązanie nie zadowala nas w stu procentach, jednak postanowiliśmy je zaakceptować – powiedział ∑ Daniel Domagała, mieszkaniec ul. Jankego.
Sporna jezdnia zostanie przemalowana, zmniejszona zostanie również stojąca na niej wysepka. Wszystko po to, by przywrócić mieszkańcom możliwość lewoskrętu.
– Będzie również dodatkowy dojazd do ulicy Rzepakowej – informuje Waldemar Bojarun, rzecznik Urzędu Miejskiego w Katowicach. – Prace muszą zakończyć się przed otwarciem marketu, czyli przed końcem sierpnia.

(mz) - Dziennik Zachodni



kickut - Pią Sie 05, 2005 9:05 am
Drogowa rewolucja

PiĹĄtek, 5 sierpnia 2005r.

Gruntowna modernizacja skrzyżowań ulic Kolejowej z KoÂściuszki i 73 Pułku Piechoty z PszczyńskĹĄ, poszerzenie ulicy 73 Pułku Piechoty oraz zapewnienie łatwego dojazdu do powstajĹĄcego przy ul. Rzepakowej Centrum Przesiadkowego Autokarowej Komunikacji Międzynarodowej – to główne założenia planowanej przebudowy węzła komunikacyjnego w okolicach Ochojca i Giszowca. Według wstępnych szacunków, przedsięwzięcie powinno zakończyć się w przeciĹĄgu od trzech do pięciu lat. Obecnie trwajĹĄ przygotowania opracowań, które posłużĹĄ do stworzenia projektów inwestycji.

REKLAMA

Na skutek intensywnej rozbudowy południowych dzielnic Katowic (Podlesie, Zarzecze, Kostuchna, a także osiedle Odrodzenia w Piotrowicach), ruch z południa w kierunku centrum miasta jest dziÂś bardziej wzmożony niż kiedykolwiek. Jak obliczyli specjaliÂści z Wydziału Komunikacji Urzędu Miejskiego, samĹĄ tylko ulicĹĄ Jankego przejeżdża ponad tysiĹĄc samochodów na godzinę! W godzinach szczytu na Jankego nie sposób uniknĹĄć korków.

– Kolejnym problemem jest ruch tranzytowy prowadzony ulicĹĄ KoÂściuszki, który zahacza o centrum Katowic. Jednym z celów inwestycji będzie odciĹĄżenie tego węzła komunikacyjnego. Ominięcie samego centrum przez auta ciężarowe będzie znacznie łatwiejsze – podkreÂśla Waldemar Bojarun, rzecznik Urzędu Miejskiego w Katowicach.

Najpoważniejsze zmiany obejmĹĄ przecięcie ulic KoÂściuszki i Kolejowej. Skrzyżowanie będzie dwupoziomowe. Prawdopodobnie włĹĄczona do niego zostanie ulica Jankego.

– Dzięki takiej organizacji ruchu zjazd z KoÂściuszki w KolejowĹĄ i odwrotnie będzie praktycznie bezkolizyjny. Poprawi się bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu – wyjaÂśnia Bojarun. – Ruch będzie również znacznie płynniejszy. Tuż obok działać będzie nowy międzynarodowy dworzec autobusowy. Wyjazd i wjazd z niego będzie musiał odbywać się bez żadnych ograniczeń.

Zupełnie zmienione zostanie również skrzyżowanie ulic Pszczyńskiej z 77 Pułku Piechoty, którĹĄ czeka generalny remont oraz poszerzenie. Dzięki temu znacznie prostszy i bezpieczniejszy stanie się wjazd na autostradę A4. Gwoli uzupełnienia dodajmy, że przebudowa ta będzie utrudniona z powodu biegnĹĄcych obok krzyżujĹĄcych się dróg ciepłociĹĄgu oraz torów kolejowych. – Z tym problemem będzie musiał zmierzyć się projektant – kwituje rzecznik. – Kiedy rozpocznĹĄ się pierwsze prace? Według najbardziej optymistycznych prognoz, będzie to koniec przyszłego roku. Bardziej realnym terminem będzie jednak rok 2007. W tej chwili jesteÂśmy w trakcie prowadzenia badań przepływu ruchu na drogach, na których planujemy przebudowę. Chcemy też jak najszybciej zabrać się za prace projektowe. Wtedy poznamy też wstępne koszty całej inwestycji.

--------------------------------------------------------------------------------

Największe inwestycje
– remonty dróg krajowych biegnĹĄcych w kierunku Bielska i Cieszyna
– połĹĄczenie Drogowej Trasy ÂŚrednicowej z autostradĹĄ A4
– budowa katowickiego odcinka autostrady A4
– budowa wiaduktu DT¦
– przebudowa 500 km istniejĹĄcych dróg

Jeszcze do zrobienia
– ostatni etap budowy DT¦, w tym przebudowa ronda
– przebudowa wiaduktów w ciĹĄgu Al. RoÂździeńskiego
– przedłużenie ul. Bohaterów Monte Cassino
– przebudowa węzła komunikacyjnego na Ochojcu i Giszowcu

/naszemiasto.pl

Mi się wydaje, że trzeba ich poinformować żeby przy przebudowie tych węzłów pomyÂśleli o możliwoÂści wydłużenia linii tramwajowej na ten nowy dworzec i dalej na południe.



Tequila - Śro Sie 24, 2005 8:28 am
Chcieli w lewo

Środa, 24 sierpnia 2005r.

Lada dzień zakończy się przebudowa ulicy Jankego w Katowiach. Jest ona związana ze zmianą organizacji ruchu naprzeciwko nowo wybudowanego supermarketu. Termin ostatecznego zakończenia prac upływa z końcem września. Gmina szacuje jednak, że droga będzie gotowa do użytku jeszcze w tym miesiącu.

– Odbiór powinien nastąpić nieco wcześniej. Dopóki ulica Jankego nie zostanie ukończona, nie będzie otwarcia marketu – zapowiada Waldemar Bojarun, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.

Na Jankego skrócono już wysepkę, która uniemożliwiała mieszkańcom zjazd z drogi w lewo do swoich posesji. Na jezdni pojawiło się również przejście dla pieszych. Pozostało jeszcze tylko przemalowanie spornej drogi i stworzenie dodatkowego dojazdu do ulicy Rzepakowej.

– Najważniejsza dla nas zawsze była możliwość lewoskrętu do naszych domów – mówi Izabela Pikos-Kuźniak, mieszkająca i prowadząca przy Jankego sklep. – Liczymy, że przebudowa zakończy się jak najszybciej.

Przypomnijmy, że protesty mieszkańców Ochojca rozpoczęły się tym, jak na Jankego zmieniona została organizacja ruchu związana z powstaniem marketu. By wjechać do domu ludzie musieli korzystać z objazdu.

(mz) - Dziennik Zachodni



Tequila - Pon Sie 29, 2005 7:12 pm
Światła się przyjęły

Poniedziałek, 29 sierpnia 2005r.

Światła przy Al. Korfantego zostaną w tym miejscu na stałe. Dotychczas sygnalizacja w pobliżu ul. Piastowskiej działała tymczasowo. Uruchomiono ją w zeszłym roku, w związku z przebudową ronda i zamknięciem podziemnego tunelu. Szybko okazało się jednak, że przejście dla pieszych przez Al. Korfantego jest po prostu niezbędne.
REKLAMA

– Światła się przyjęły. Co najważniejsze, nie utrudniają one ruchu Aleją Korfantego – podkreśla Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach. – Teraz musimy tylko stworzyć warunki, by przejście było funkcjonalne i bezpieczne. Jego modernizacja ruszy w połowie września. Wzmocniona zostanie konstrukcja świateł. Przy przejściu będzie trzeba również obniżyć krawężnik. Na środku pasów pojawi się wysepka dla pieszych czekających na przejazd tramwaju. Roboty powinny zakończyć się 15 października. Inwestycja będzie kosztować 230 tysięcy złotych.

Przy Alei Korfantego nadal działać będzie przejście dla pieszych i sygnalizacja świetlna

Tymczasem na próbę zaświeciły światła na skrzyżowaniu ulic Jankego i Szenwalda. – Na razie sprawdzamy, czy wszystko funkcjonuje jak należy – wyjaśnia Handwerker. – Ulica Jankego jest bardzo ruchliwa. Naszym celem była przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa pieszych.

(mz) - Dziennik Zachodni



Wit - Pon Sie 29, 2005 7:54 pm
Głupotą ww światał na Korfantego jest to, że cząsto mają czerwone dla aut te od pieszych(przyciski), kiedy świecą sią zielone 50m dalej przy wylocie Moniuszki...mam nadzieję, ze zsynchronizują to jakoś



salutuj - Pon Sie 29, 2005 8:49 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Tequila - Pon Sie 29, 2005 8:53 pm
@Salutuj
Gdzie to cos takiego wyczytałeś?
I nie spodziewaj sie w Katowiach Rynku ale Gliwice, Wrocław czy Kraków - czyli miast tworzonych na prawie lokacyjnym
- Te światła w znaczny sposób pomogły ozywic pustawe nieco UNI Centrum



kickut - Wto Sie 30, 2005 8:50 pm
Nie podobają mi się przy tym przejściu dla pieszych światła dla tramwajów, które tylko utrudniają ruch bo piesi i tak przechodzą przez torowsiko nie wtedy kiedy mają zielone ale wtedy kiedy nic nie jedzie. Tramwaje tymczasem sie prawie zawsze zatrzymują tracąc cenny czas podróżnych i energie . Nie podobają mi sie tez te światła tramwajowe na rondzie (znaki by wystarczyły tak jak było dawniej), a najbardziej to nie cierpie sygnalizacji podjazdowej na Stęślickiego. W ogóle nie rozumiem dlaczego zwykła sygnalizacja została zmieniona na podjazdową skoro to i tak nie upłynnia ruchu a raczej utrudnia. Szczególnie to wkurza kiedy się tam codziennie jedzie tramwajem...



Tequila - Wto Sie 30, 2005 8:53 pm
Poczekaj do konca przebudowy Sokolskiej - potem narzekaj



salutuj - Wto Sie 30, 2005 8:55 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



absinth - Wto Paź 11, 2005 8:40 am


Remonty ulic sparaliżowały miasto

Wtorek, 11 paÂździernika 2005r.

Stolica województwa ÂślĹĄskiego obecnie przypomina jeden wielki plac budowy. Nie doÂść, że od miesięcy trwa modernizacja ronda zwiĹĄzana z budowĹĄ Drogowej Trasy ÂŚrednicowej (kierowcy już zdĹĄżyli się przyzwyczaić i korzystać z objazdów), to na inne główne arterie Katowic też wyjechały koparki. Prawie całkowicie zablokowana jest m.in. ul. Warszawska, gdzie tworzĹĄ się – i to już w godzinach rannych – kilometrowe korki.

To nie wszystko. Zawirowania wokół dawnego głównego wykonawcy DTÂŚ powodujĹĄ opóÂźnienia w pracach zwiĹĄzanych z przywróceniem dawnego ruchu na ul. Sokolskiej. Mimo, że wiadukt zdemontowano kilka miesięcy temu, to objazd m.in. w kierunku Siemianowic ÂŚl. prowadzĹĄcy ul. Mickiewicza, Grundmanna i Misjonarzy Oblatów – dawno już nie spełnia swojej zbawczej roli. Tutaj też coraz częÂściej powstajĹĄ korki, które blokujĹĄ dodatkowo ruch na Chorzowskiej, w kierunku rozkopanego ronda.

Ulica Warszawska: łamigłówka dla kierowców.

Komunikacyjny paraliż może być coraz większy, jeżeli roboty zastanie zima. Teraz nikt nie może obiecać, że tak się nie stanie.

– Wykonawcy starajĹĄ się dotrzymać terminu, tak żeby ruch na Sokolskiej został przywrócony do końca tego roku – twierdzi Bronisław Rduch, kierownik kontraktu przebudowy centrum miasta z ramienia DTÂŚ.
A to jeden z najbardziej newralgicznych punktów, który ma olbrzymi wpływ na drożnoÂść samego ronda. Po demontażu wiaduktu na Sokolskiej trzeba było zadbać o pieszych i umieÂścić nieopodal prowizoryczne przejÂście. Z powodu tych Âświateł co chwilę na rondzie tworzy się korek. I tak w kółko.

Trzeba jednak przyznać, że przejazd obok Spodka, to nic w porównaniu z koszmarem jaki trzeba przeżyć chcĹĄc się dostać do centrum przez WarszawskĹĄ. Co gorsza – ten zły sen potrwa jeszcze bardzo długo.

– Remont ulicy Warszawskiej z pewnoÂściĹĄ zakończymy do końca przyszłego roku. Cała inwestycja, która dotyczy także ul. 1 Maja powinna dobiec końca w 2007 r. – dobija kierowców Józef Kocurek, wiceprezydent Katowic.

Wszyscy zgadzajĹĄ się, że nowe rondo jest potrzebne, jak też niezbędna była modernizacja sieci wodociĹĄgowo-kanalizacyjnej na Warszawskiej. Kierowcy, jak i pasażerowie miejskich autobusów, które spóÂźniajĹĄ się od kilku do kilkunastu minut, ni w zĹĄb jednak nie potrafiĹĄ pojĹĄć dlaczego władze miasta zdecydowały się na prowadzenie tych remontów równoczeÂśnie. Przecież obecna blokada komunikacyjna nie była trudna do przewidzenia.

– Te obie inwestycje sĹĄ długotrwałe. Trudno było czekać z rozpoczęciem jednej aż zakończy się druga. O Âśrodki z Unii Europejskiej na prace przy Warszawskiej i 1 Maja staraliÂśmy się od 1999 r. Potem od decyzji minęły dwa lata, procedura przetargów to kolejny rok. SpodziewaliÂśmy się takich utrudnień w ruchu. Jedynym wyjÂściem było zamknięcie całkowite obu tych ulic. Efektem byłby jednak o wiele większy paraliż – przekonuje Józef Kocurek.

Wiceprezydent Katowic podkreÂśla, że przy okazji modernizacji kolejnego odcinka Warszawskiej i 1 Maja opracowywane sĹĄ najkorzystniejsze trasy objazdów. Jedna z nich zakłada przejazd bĹĄdÂź ul. BankowĹĄ bĹĄdÂź NowogranicznĹĄ na RoÂździeńskiego.

- Dziennik Zachodni



PIO - Wto Paź 11, 2005 2:49 pm
I trudnoi się niezgodzić. O ile objazdy i organizacja ruchu zorganizowana na okoliczność budowy nowego wiaduktu na Sokolskiej jest zrobiona sprawnie (jedynie nie popisała się organizacja KZK GOP) o tyle to co na wyprawiano na Warszawskiej to horror (do tego Wojewódzka też jest w remoncie) Nielogiczna tam jest zwłaszcza synchronizacja świateł, która doprowadza do tego, że przejedzie najwyżej jeden pojazd a później trzeba czekać pare minut nim znów na pare sekund zapali się zielone



absinth - Śro Paź 12, 2005 8:03 am
Na ulicy Kościuszki powstaną nowe parkingi

Środa, 12 października 2005r.

Nowa nawierzchnia z kostki brukowej, ławki i parkingi. Przy ul. Kościuszki rozpoczął się w poniedziałek remont, po którym część ulicy zmieni swoje oblicze. Na odcinku od skrzyżowania ulic Poniatowskiego i Szeligiewicza do restauracji Zielone Oczko, wyremontowana zostanie nawierzchnia chodnika i ścieżki rowerowej. Stary asfalt zastąpi kostka brukowa.

– Nawierzchnia była już zniszczona, choćby wielokrotnym przekopywaniem jej przy okazji remontów różnych sieci, które się pod nią znajdują – mówi Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. – Miejsce dla rowerzystów zostanie oznaczone innym kolorem kostki. – Wzdłuż chodnika staną ławki. Mniej więcej na wysokości sklepu Ellea powstaną parkingi, które będą się ciągnąć prawie do restauracji Zielone Oczko. – informuje Handwerker. Parkingów będzie około 30. Prace będą kosztowały 230 tys. zł i mają się zakończyć za miesiąc.

Prace remontowe na ulicy Kościuszki.

(greg) - NaszeMiasto.pl



driver - Śro Paź 12, 2005 11:02 am
Pragnę zauważyć, że na kostce brukowej fatalnie się jeździ na rolkach..



_PM_ - Śro Paź 12, 2005 1:05 pm

Pragnę zauważyć, że na kostce brukowej fatalnie się jeździ na rolkach..

...straszne



salutuj - Śro Paź 12, 2005 5:38 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



d-8 - Pią Paź 28, 2005 10:40 am
KATOWICE: RUSZA BUDOWA EKRANÓW AKUSTYCZNYCH NA GISZOWCU

Od przyszłego tygodnia na dobre ruszy budowa ekranów akustycznych przy ulicy Pszczyńskiej w Katowicach.

Na razie przy drodze trwają jeszcze pomiary geodezyjne. Ekrany będą kosztować niecałe 6,5 miliona złotych. Rozciągać się będą od ul. Kolistej do ul. Górniczego Stanu, na długości 1160 metrów.

Wybudowane ekrany będą miały sześć metrów wysokości. Od hałasów uchronią mieszkańców m. in. ul. Kolistej, Wojciecha, Mysłowickiej i Purmana. Zakończenie prac zaplanowano na koniec września przyszłego roku.

http://dziennik.dziennikbudowy.pl/Ekspr ... =10&Cat=wd



Tequila - Pią Lis 04, 2005 7:31 pm
Ile jeszcze korków będą musieli znieść kierowcy w mieście?

Piątek, 4 listopada 2005r.

Dzisiejsza sytuacja na katowickich drogach cieszyć może tylko producentów amortyzatorów. Wydaje się, że dziś w Katowicach na nic nie poświęca się tyle energii ile na remonty dróg. Kiedy to się skończy?

REKLAMA

Zaczynamy od wiadomości dobrych. Przymusowe utknięcie w sznurze samochodów można uprzyjemnić marzeniami o grudniowej przemianie miasta. Właśnie wtedy zakończy się część drogowych prac.
Najbardziej odciąży ruch otwarcie węzła przy ul. Sokolskiej. – To prace koordynowane przez Drogową Trasę Średnicową. Nowy wiadukt będzie o wiele szerszy. Z Sokolskiej będzie można skręcić w każdą stronę. Ponadto z Ronda w kierunku Chorzowa czynne będą dwa (a nie jak dziś jedno) pasma drogi serwisowej. Również w przeciwnym kierunku dwupasmowa ulica nie będzie przypominała dzisiejszej prowizorycznej alei. Otwarta zostanie też nitka jezdni przy placu pod Spodkiem – informuje pełnomocnik prezydenta ds. Koordynacji Budowy Dróg, Stanisław Marczyk.

Pod koniec miesiąca intensywnie kanalizowana ul. Warszawska powinna już być przejezdna w obu kierunkach, możliwy będzie skręt w prawo z ul. Francuskiej. – Naszym pobożnym życzeniem jest też zakończenie do końca roku wykopów prowadzonych teraz po południowej stronie ulicy – mówi naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta, Adam Kochański. – Ale w listopadzie ulicą Warszawską przestaną jeździć autobusy. Na razie ich wyłączenie planowane jest na osiem miesięcy, ale jest prawdopodobne, że autobusy już nigdy tam nie wrócą – zauważa Kochański. Na Warszawskiej planowany jest natomiast wzmożony ruch tramwajów, pojawią się dodatkowe przystanki. – W grudniu dziury na katowickim Rynku przed sklepem Zenit będą już zasypane – dodaje Kochański. Nawierzchnia na tym odcinku będzie jednak jak na razie prowizoryczna.

Kolejna na liście jest, trochę spóźniona, ul. Gliwicka. Niestety nie cała. Na początku grudnia na odcinku od Brackiej do Wyplera będzie już kostka brukowa, jezdnia będzie węższa i pojawi się na niej więcej parkingów.

Prace dobiegną też końca na ul. Uniwersyteckiej (od Moniuszki do Bankowej). Staną tam nowe parkingi poprzeczne (w miejsce wzdłużnych), których domagali się mieszkańcy tej okolicy.

Jadący w kierunku Sosnowca prawdopodobnie niebawem będą mogli rozwinąć większą od ślimaczej prędkość na Al. Roździeńskiego. Modernizacja węzła drogowego ulic Murckowskiej i Bagiennej (kierunek Warszawa) ma się zakończyć 15 grudnia. Wtedy roboty przeniosą się na przeciwległą stronę mostu. W tym roku do użytku ma byś też oddana remontowana aktualnie nitka jezdni do Katowic na wysokości wiaduktu nad rzeką Brynicą (za kompleksem Roździenia). Ruch będzie kierowany tą jezdnią, natomiast zamknięta zostanie nitka prowadząca do Sosnowca.

W tym samym czasie, wraz z inauguracją kompleksu „Silesia City Center”, otwarta zostanie również ul. Ściegiennego – poszerzona, z nową nawierzchnią i oświetleniem.

Tramwaje Śląskie zapowiadają, że wkrótce zakończy się modernizacja na ul. Kościuszki. – Tam priorytetem jest sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ulicami PCK i Powstańców. Ma usprawnić ruch tramwajów, które, dzięki temu, nie będą blokowały jezdni – zapowiada dyrektor techniczny Tramwajów Śląskich, Aleksander Kierys.

Poza Śródmieściem wyremontowane nawierzchnie i chodniki pojawią się w Ligocie (ul. Piotrowicka) i w Piotrowicach (ul. Armii Krajowej). Prawdopodobnie uda się też zakończyć prace na ul. Asnyka i Poziomkowej.

Więcej dobrych wieści dla niecierpliwych nie ma.

Jeszcze rok potrwają prace na Al. Roździeńskiego, od Ronda w kierunku Sosnowca. Przez ten czas kierowcy powinni się tam spodziewać licznych przekładek ruchu. – Nie będą one jednak go paraliżować – twierdzi Marczyk. – Na tym odcinku nastąpiło niewielkie opóźnienie prac z racji konieczności wyboru nowego wykonawcy, który zastąpi firmę PRInż SA Holding. Ma to nastąpić w tym miesiącu. Jeśli pogoda będzie nam sprzyjać, natychmiast ruszą prace. Trzeba przy tym zaznaczyć, że ok. 70 proc. wszystkich robót związanych z DTŚ jest już gotowych – dodaje Marczyk.

Zakończenie tej wielkiej inwestycji zbiegnie się w czasie z oddaniem do użytku ostatnich z pięciu odnawianych wiaduktów węzła Murckowskiej i Bagiennej. Pod koniec 2006 roku miasto powinno więc mieć rozbudowaną i bezpieczną drogę na wschód.

Powodem do dumy ma się też wtedy stać ulica Warszawska. W przyszłym roku remontowana będzie jej północna strona. – Czeka nas także dalsza wymiana kanalizacji na Rynku, od strony Domu Towarowego Skarbek. Do listopada wszystkie te prace powinny się zakończyć – mówi Kochański.

Wprowadzenie już w listopadzie tego roku dodatkowych tramwajów na Warszawską nie oznacza niestety, że w najbliższym czasie poprawie ulegnie stan torowiska. Jak na razie ani Tramwaje Śląskie ani samorząd nie wiedzą, skąd wziąć pieniądze na taką inwestycję. Dla pocieszenia można tylko dodać, że długofalowe plany zakładają pojawienie się na ul. Warszawskiej superszybkiego i supernowoczesnego tramwaju.

Na szczęście nowe tory na ostatnim w kolejce do remontu odcinku ulicy Gliwickiej pojawią się wcześniej. Zresztą słowo „ulica” na określenie drogi od Żelaznej do Brackiej to, jak wiedzą kierowcy, lekka przesada. – To bardzo trudny kawałek drogi, bo jest tam do wykonania mnóstwo spraw – wodociągi, kanalizacja, gaz, oświetlenie, tramwaje – wylicza Kochański. Prace na tym odcinku rozpoczną się z początkiem wiosny i potrwają do końca roku.

Wiosną 2006 roku ruszy z kolei rozbudowa węzła murckowskiego, która znacznie usprawni ruch na skrzyżowaniu autostrady A4 z ul. Murckowską. Będzie to kolejna potężna inwestycja. Jej zakończenie szacuje się na przełom 2007 i 2008 roku. W Panewnikach Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji rozpoczyna wykopy na ul. Wietnamskiej, związane z wymianą wodociągów. – Prace zakończą się najpóźniej wiosną, wszystko zależy od pogody. Do tego czasu będzie tam obowiązywał ruch wahadłowy – informuje rzecznik prasowy RPWiK, Agnieszka Jaszniec.

W Piotrowicach w tym roku nie uda się niestety zakończyć prac na ul. Malinowej. – Istnieje duże zagrożenie, że ulica będzie musiała przezimować do wiosny bez nawierzchni – informuje Kochański. Wykonawcą remontu drogi jest PRInż, który popadł ostatnio w finansowe tarapaty. – Zmiana wykonawcy to długotrwała procedura, samorząd zdecydował więc na razie pozostawić realizację tego remontu PRInż-owi – dodaje Kochański.

Marta Żabińska - Dziennik Zachodni



d-8 - Sob Lis 05, 2005 8:45 am



Kolejna na liście jest, trochę spóźniona, ul. Gliwicka. Niestety nie cała. Na początku grudnia na odcinku od Brackiej do Wyplera będzie już kostka brukowa, jezdnia będzie węższa i pojawi się na niej więcej parkingów.
- Dziennik Zachodni


kto sie uparl tak, zeby kostke brukowa robic na tej ulicy, przeciez widac jak nic, ze to sie srednio sprawdza - pomiedzy Grundmanna a Placem Wolnosci robia sie juz nierownosci, i dziury male a remont nie byl tak dawno temu...



Andrzej - Sob Lis 05, 2005 10:42 am
na gliwickiej co by sie nie polozylo i tak po jakims czasie beda dziury tak bylo od zawsze



Tequila - Pon Lis 07, 2005 6:58 pm
Józefowska – gładko i bezpiecznie

Poniedziałek, 7 listopada 2005r.

Już w połowie listopada ulica Józefowska będzie miała nową nawierzchnię, chodniki i zatoki parkingowe. Trwają tam prace na odcinku od Szczecińskiej do Bytomskiej. Poza komfortem dla kierowców pomyślano też o bezpieczeństwie dzieci. W rejonie szkoły podstawowej na jezdni stanie wyspa rozdzielająca pasy ruchu.

(bib) - Dziennik Zachodni



maciek - Śro Lis 30, 2005 7:37 am


Sześć milionów złotych będzie kosztowała przebudowa ulicy Księdza Woźniaka

Środa, 30 listopada 2005r.

Sześć milionów złotych będzie kosztowała przebudowa ulicy Księdza Woźniaka w Katowicach. Droga, która kiedyś prowadziła do Huty Metali Nieżelaznych „Szopienice”, będzie teraz łączyć ul. Lwowska i Krakowską. Inwestycja rozpocznie się wiosną, zaraz po wyłonieniu wykonawcy robót.
– Poprzez poprawę warunków komunikacyjnych chcemy uaktywnić i uatrakcyjnić ten teren poprzemysłowy. Naszym celem jest ściągnięcie w to miejsce nowych inwestorów – podkreśla Marian Zych, naczelnik wydziału rozwoju miasta Urzędu Miasta Katowice.

Gminie nie udało się pozyskać na remont drogi pieniędzy z funduszy unijnych. Z tego powodu pierwszy przetarg na wykonanie tej inwestycji został unieważniony.

– Przebudowę sfinansuje gmina – informuje Adam Kochański, naczelnik wydziału inwestycji. – Ogłaszamy nowy przetarg, którego rozstrzygnięcie planujemy na przełom stycznia i lutego. Prace powinny ruszyć od marca. Prowadzenie ich zimą i tak byłoby niemożliwe.

Przebudowa ul. ks. Woźniaka obejmie remont nawierzchni, kanalizacji deszczowej, biegnącego pod drogą ciepłociągu, a także oświetlenia.
– Droga ta od dawna nie spełniała żadnych warunków. Będzie zatem budowa praktycznie od podstaw – wyjaśnia Zych.



Darkat - Śro Lis 30, 2005 7:44 am
Szkoda że nie dało się pozyskać funduszy unijnych ale inwestycja jak najbardziej potrzebna.
Kurde denerwują mnie jednak takie informacje ale to już odnoście ogólnopolskiego wykorzystania środków unijnych które są wykorzystane z przyznanych nam środków na lata 2004-2006 na poziomie 4%



MarcoPolo - Czw Gru 01, 2005 10:01 am
Upewnilem sie, ze nawierzchnia byla wymieniana wczesniej jakies 2, 3 lata temu. Tak potwierdza kilka osob z Jozwy. I znowu niedawno wymieniali. Czy ktos moze wie jak to wyjasnic?



maciek - Czw Gru 01, 2005 10:05 am
Nawierzchnia była wymieniana, ale nie tam, gdzie obecnie dokonano tego "dzieła". Owszem w okoliacach przedszkola faktycznie wymienili ponownie i utworzyli wysepkę. Szkoda tylko, że ulica jest teraz węższa niż poprzednio a chodniki są szersze - conajmniej jakby po tych chodnikach pielgrzymki chodziły tam i z powrotem 3 razy dziennie.



MarcoPolo - Czw Gru 01, 2005 10:07 am
Pamietam tylko, ze nawierzchnia przed ostatnia wymiana wydawala mi sie calkiem w porzadku.
Zastanawiam sie ile to kosztowalo i czy za ta kase nie dalo by sie zrobic jakiegos dobrego uczynku w centrum.

Jakosc tego "dziela" jak to nazwales tez zastanawia...



Bruno_Taut - Czw Gru 01, 2005 10:58 am

Nawierzchnia była wymieniana, ale nie tam, gdzie obecnie dokonano tego "dzieła". Owszem w okoliacach przedszkola faktycznie wymienili ponownie i utworzyli wysepkę. Szkoda tylko, że ulica jest teraz węższa niż poprzednio a chodniki są szersze - conajmniej jakby po tych chodnikach pielgrzymki chodziły tam i z powrotem 3 razy dziennie.

Trzy razy dziennie to może nie, ale do Piekar od czasu do czasu chodzą.
A ktoś wie ile razy była wymieniana kostka przy torach na Warszawskiej?



maciek - Czw Gru 01, 2005 11:05 am
Bruno, wiem dlatego przykład pielgrzymek nie był przypadkowy



HaSzyszek - Czw Gru 01, 2005 1:29 pm
Jako że nie wiedziałem gdzie to napisać a ten temat jest pośrednio o wydawaniu pieniedzy w błoto to podziele sie z wami mojimi uwagami.
Kojażycie przejście podziemne na ul. Mikołowskiej ( na brynowie koło skrzyżowania z Brynowską i Ligocką) niedawno zrobili tam swietliki,takie małe grzybki na pasie zieleni po miedzy ulicami. Strasznie sie zdziwiłem jak przechodząc po raz pierwszy tamtedy nie dojżałem różnicy w oświetleniu tunelu codziennie mijam to miejsce i dalej nie widze różnicy przed i po!
Tak mało sie robi w tej częsci Brynowa a jak sie juz cos robi to nie to co trzeba i jak trzeba:lol: Te pieniądze mogli przeznaczyc na coś innego!

(prace w przejściu trwały od kiedy zaczeli robić ul. W.Pola do niedawna.
Swoja drogą to W.Pola też nie jest tak super zrobiona bo brakuje parkingów i mieszkańcy dalej parkuja na ulicy co zmiejsza jej szerokość razy 2 a jest to droga dojazdowa do kopalni i jeździ tamtedy duzo ciężarówek.

Dobra koniec pisania i nażekania Pozdrawiam



maciek - Czw Gru 01, 2005 1:58 pm
Najśmieszniejsze jest to, że w części którą oddali jakieś 2-3 lata temu kostka bauma w niektórych miejscach wygląda jakby po niej czołgami jeździli.

Tam gdzie kładą nowego bauma jeszcze wcześniej też był baum, ale trochę inny i też mocno rozjechany. Jaki jest sens kładzenia tego dziadostwa to naprawdę nie wiem.



MarcoPolo - Czw Gru 01, 2005 2:03 pm
Kostka bauma to jedno z najpowazniejszych niewypalow ostatniej 15 latki.
Jestes pewien ze nie wymieniali 2 lata temu nawierzchni na odcinku od kosciola do Agnieszki?



maciek - Nie Gru 04, 2005 9:49 am

Jestes pewien ze nie wymieniali 2 lata temu nawierzchni na odcinku od kosciola do Agnieszki?

Nie za bardzo wiem o jaki odcinek drogi chodzi.



MarcoPolo - Nie Gru 04, 2005 11:48 am
Od wysokosci kosciola na Jozefowskiej do konca ulicy czyli do Bytkowskiej(albo Agnieszki?). Wydawalo mi sie ze nawierzchnia jest tam calkiem ok.



maciek - Nie Gru 04, 2005 11:49 am

Od wysokosci kosciola na Jozefowskiej do konca ulicy czyli do Bytkowskiej(albo Agnieszki?). Wydawalo mi sie ze nawierzchnia jest tam calkiem ok.

Nawierzchnia nie jest nowa. Ta obecna jest dobrym stanie.



maciek - Wto Gru 06, 2005 8:10 pm
Wczoraj jadąc autem po Mkuśińskiego dokładnie przyglądnąłem się nawierzchni. Ona chyba faktycznie jest nowa. Chodniki są nowe, studzienki też. Nawierzchnia też jest nowa, ale zupełnie nie pamiętam kiedy ją zmieniali. Najciemniej pod latarnią



absinth - Pią Gru 09, 2005 10:56 am


Komunikacyjny koszmar

Czwartek, 8 grudnia 2005r.

Nikt nie mówił, że będzie łatwo. Ale też nikt nie przewidywał, że w Katowicach może być aż tak źle!
REKLAMA

To jakiś horror! Przez Katowice nie można przejechać samochodem. Korki tworzą się na wszystkich większych drogach i nieomal o wszystkich porach dnia. Przed świętami ruch jeszcze się zwiększy. Gdyby nie zima, najlepiej byłoby zbiorowo przesiąść się na rowery. Czy wkrótce coś się zmieni? Raczej nie. Jest jedynie szansa na to, że wiadukt na ul. Sokolskiej zostanie oddany do końca grudnia. Wszystko zależy od pogody. Jednak jeśli ściśnie mróz, kładzenie nawierzchni także tam trzeba będzie przerwać.

grafiki: Bogusław Tomża Na ulicy Warszawskiej kierowcy muszą rozwiązywać objazdowe łamigłówki. Rondo w przebudowie. To musi oznaczać korki.

A może usprawnienia?
Zapchane Katowice nie powinny być dla nikogo niczym nowym, ani szokującym. Od lat narzekaliśmy na stanie w korkach. Jednak to, co się teraz dzieje, przechodzi ludzkie pojęcie. Teoretycznie na głównej trasie Chorzów-Sosnowiec (przebiegającej przez Rondo) jeździmy po dwóch pasach, tak jak przed rozpoczęciem przebudowy, ale samochodów przybywa w zastraszającym tempie. Przebudowę centrum komunikacyjnego Katowic przy zachowaniu ruchu po prostu musimy jakoś przeżyć. Tylko, czy aby na pewno przy odrobinie dobrej woli i wysiłku umysłowego urzędników, nie można dokonać pewnych usprawnień?

Wiadukt na Sokolskiej będzie gotowy najwcześniej pod koniec roku (jeśli nie będzie mrozów).

Takim dowodem na brak myślenia jest sytuacja, jaka powstała po otwarciu Silesia City Center. Od kilku tygodni jadąc przez Rondo od strony Sosnowca nie można już odetchnąć z ulgą wjeżdżając w ul. Chorzowską. W kierunku byłej kopalni Kleofas od Będzina, Sosnowca i Dąbrowy Górniczej ciągną od rana sznury samochodów. Robią się gigantyczne korki. Dlaczego? Aby dojechać do centrum większość klientów skręca w ul. Ściegiennego, na której wciąż trwają prace budowlane i ruch jest utrudniony. Sznur samochodów na przeszkody natrafia jednak także znacznie wcześniej – na budowanym wiadukcie na ul. Sokolskiej. Tam na krótkim odcinku ruch odbywa się jedną nitką. Na dodatek piesi przechodzący przez jezdnię uruchamiają sygnalizację świetlną i zatrzymują samochody. Dopiero, kiedy czynna będzie kładka dla pieszych, to wąskie gardło zostanie ominięte.

Wiadukt z opóźnieniem
Tymczasem zapowiedziane na koniec listopada oddanie wiaduktu na ul. Sokolskiej przeciągnie się co najmniej o miesiąc. Wszystko przez problemy z byłym głównym wykonawcą budowy Drogowej Trasy Średnicowej – PRInż Holding S. A. Przez jego problemy finansowe, a potem upadłość firmy powstały ogromne zaległości. W niektórych miejscach przebudowy centrum komunikacyjnego sięgają dwóch, a nawet trzech miesięcy.

– Oddanie wiaduktu na ul. Sokolskiej i najazdów na wiadukt w tej chwili zależy już tylko od pogody. Montowana jest sygnalizacja świetlna, kończone są prace kanalizacyjne i odwadniające. Do tego dochodzi wyspa i zatoczka autobusowa. Kładzione są nawierzchnie. Jeśli warunki atmosferyczne będą nam sprzyjały prace powinny zostać zakończone do końca grudnia – mówi Bronisław Rduch, kierownik kontraktu DTŚ.

Jeśli przyjdzie mróz kładzenie nawierzchni trzeba będzie przerwać. Taka jest technologia. Przeskoczyć się jej nie da. Inaczej będą to po prostu wyrzucone pieniądze. Aby dokończyć nawierzchnię na przecinającym Sokolską głównym pasie drogi (do Ronda), jeszcze kilkakrotnie trzeba będzie „przekładać” ruch.

Tunel już pod Rondem
Intensywne prace trwają także na samym Rondzie i odcinku DTŚ w kierunku Sosnowca. Ruch odbywa się tam dwoma jezdniami, ale przepchanie się tamtędy w godzinach szczytu graniczy z cudem. Prace głównie prowadzone są pod ziemią, czego kierowcy zobaczyć nie mogą. Budowniczowie drążą tunel. Teraz są już pod samym Rondem. Wykańczanie tunelu będzie możliwe bez względu na pogodę. Chodzi o odwodnienie, prace kanalizacyjne, montaż oświetlenia, systemu monitoringu i przeciwpożarowego. Zakończenie tych prac i otwarcie tunelu, który przynajmniej w teorii powinien pozwolić zapomnieć nam o korkach, przewidziane jest na koniec listopada 2006 roku. Słowem będzie trzeba na to poczekać co najmniej 12 miesięcy. Czy na pewno nie dłużej? Dwumiesięczne opóźnienia, jakie pozostawił po sobie PRInż nie będą łatwe do odrobienia. Na dotrzymanie terminu przebudowy Ronda Polimex Mostostal ma niewiele czasu, w tym okres zimowy. Prace ruszyły znowu pełną parą. Prezes Jaskóła podczas spotkania z ∑ zapowiadał, że momentami na przebudowie centrum komunikacyjnego będzie pracowało nawet tysiąc osób, głównie z naszego regionu.

– Chcieliśmy kupić PRInż i doprowadzić do płynności finansowej spółki. To się nie udało, choć rozmowy trwały blisko rok. Wybrano innego partnera. Teraz, kiedy przejęliśmy kontrakt wart 96 mln zł, zatrudniliśmy prawie 30 osób z kadry inżynierskiej PRInż-u i 36 specjalistów od kładzenia nawierzchni. Liczymy także na dobrą współpracę z syndykiem. Być może uda się nam od niego zakontraktować brygady fizyczne i sprzęt spółki w upadłości – mówił dwa tygodnie temu Konrad Jaskóła.

Trudna przesiadka
Roboty na ul. Warszawskiej prawie osiągnęły półmetek. Skanalizowanie jednej z głównych ulic w mieście, nawet przy użyciu nowoczesnej technologii mikrotunelingu, musiało się skończyć objazdami, zamkniętymi pasami ruchu i monstrualnymi korkami. Zwłaszcza w godzinach szczytu na Warszawskiej trzeba mieć wprost anielską cierpliwość. Korki są tak długie, że spowodowały konieczność zreorganizowania części komunikacji miejskiej.

– Powodem zmian są prowadzone na ulicy Warszawskiej roboty. Autobusy jadące tą drogą mają wielominutowe opóźnienia. Przesiadka na tramwaj pozwoli w krótszym czasie dostać się do centrum miasta – tłumaczy powody decyzji Alodia Ostroch z biura prasowego KZK GOP.

Na Zawodziu wybudowano tymczasowy przystanek, na którym autobusy linii 18, 44, 66, 76, 77, 149, 618 i 931 kończą kursowanie. Dalej trzeba się wybrać jednym z tramwajów – 7, 14, 15, 20, 23, 36 oraz 37. Bilety skasowane w autobusach zachowują ważność w tramwaju. Jadąc w przeciwną stronę jest odwrotnie – kasujemy bilet w tramwaju, a w autobusie zachowuje ważność.

Zmianę Komunikacyjny Związek Komunalny GOP wprowadził w sobotę. Liczono, że dzięki temu „wejście” pasażerów w nowy system będzie bardziej miękkie. Nic z tego. Przed wprowadzeniem tych zmian poinformowano, że tramwaje w kierunku centrum miały pojawiać się na pętli w Zawodziu w dni robocze co trzy minuty. W weekendy zaś co siedem minut. Już w poniedziałek pomysł z przesiadkami wykazał mankamenty.

– Na przystanku przesiadkowym ludzi wypuścił autobus przegubowy, ale tramwaj – linia 14 – przyjechał nie dość, że pełny, to jeszcze miał jeden wagon. Tam się działy dantejskie sceny. A te opowieści o większym taborze i tramwajach co minutę można włożyć między bajki – powiedział nam jeden z pasażerów, który zasmakował już przesiadki.

KZK GOP tymczasem twierdzi, że wszystko jest w porządku. Jak wynika z wyjaśnień Alodii Ostroch węzeł na Zawodziu obsługuje siedem linii tramwajowych i rozkład jazdy jest tak ułożony, że co trzy minuty powinny podjeżdżać. Jednak tylko cztery linie (7, 15, 20 i 36) będą miały zawsze skład dwuwagonowy.

Zamkną Francuską
Jeszcze gorzej niż pasażerowie komunikacji publicznej mają kierowcy samochodów. Dla nich roboty na ul. Warszawskiej oznaczają tylko korki i stratę czasu. I niestety, podobnie będzie jeszcze przez rok. Wykonujący przebudowę kanalizacji pod Warszawską osiągnęli już prawie półmetek robót. Trwało to mniej więcej rok i biorąc pod uwagę, że grzebią w samym centrum miasta nie można powiedzieć, że tempo robót jest wolne. Ze względu na podziemną infrastrukturę, której nie ma w żadnej dokumentacji nie można wszędzie używać głowicy mikrotunelowej do drążenia kanałów. Poza tym pod ziemią co rusz natrafia się na niespodzianki.

– Mimo to jesteśmy w stanie położyć do 9 metrów rur o dużej średnicy w ciągu dnia. Dla porównania wykonując prace tradycyjną metodą i w dobrym tempie da się ułożyć dwa-trzy metry na dzień – powiedział nam Artur Bubel, kierownik budowy w Hydrobudowie 6, jednej z firm konsorcjum budującego kanalizację na ul. Warszawskiej.

Dla kierowców ważne jest jedynie to, że od miesięcy muszą jeździć objazdami. Już za około miesiąc na Warszawskiej i okolicznych ulicach znowu dojdzie do zmiany organizacji ruchu kołowego. Około 4 stycznia nowego roku koniecznym stanie się zamknięcie krótkiego odcinka ul. Francuskiej. Od jej skrzyżowania z Warszawską właśnie aż do ulicy Starowiejskiej. Skrzyżowanie Francuskiej z Warszawską zostanie zamknięte. Objazd w kierunku centrum Katowic zostanie przeprowadzony Starowiejską, z której będzie się wjeżdżać na Warszawską i dalej będzie można skręcić w Bankową albo Szkolną. – Objazd zostanie oznakowany. Przy wlocie do ul. Starowiejskiej zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna. natomiast kierowcy jadący w kierunku na Mysłowice nie odczują żadnej zmiany ani na lepsze, ani na gorsze. Będzie tak jak jest do tej pory – tłumaczy Artur Bubel.

Na pocieszenie zostaje fakt, że z katowickiego rynku zniknie plac budowy. Prace już się zakończyły.

Aldona Minorczyk-Cichy, Przemysław Gluma - Dziennik Zachodni











Darkat - Pią Gru 09, 2005 11:39 am
Na pocieszenie zostaje fakt, że z katowickiego rynku zniknie plac budowy. Prace już się zakończyły.



bobtrebor - Pią Gru 09, 2005 4:33 pm
jest tragicznie

jednak coś się tam dzieje i prędzej powinno być lepiej, choć zwężone do dwóch pasów Rondo i tramwaj kolizyjny z Sokolską nie nastrajają optymistycznie

takiego nastroju nie mają jeżdżący z Ligoty ulicą Załęską do Bocheńskiego i A4, droga jest dziurawa jak Gliwicka, ruch bardzo duży, ostatni gwóźdź do trumny wbijają dwa przejazdy kolejowe tworzące kilometrowe korki, często te 2,5 km jedzie się 20-30 minut
podobnie wygląda zjazd z Trzech Garbów na Giszowiec, 20 minut w plecy
przykłady można mnożyć i są beznadziejne bo nic się tam nie dzieje dla poprawy



Tequila - Pią Gru 09, 2005 9:24 pm
Może niech jedne skonczą nim wezma się za drugie?



Oskar - Pią Gru 09, 2005 10:52 pm
Nie można zjeść ciastka i nadal go mieć. Remonty dróg i korki to cena jaką musimy (niestety) zapłacić za to by wkrótce było lepiej.



Safin - Sob Gru 10, 2005 12:53 am
Gdyby na końcu Francuskiej, tuż przed Warszawską, postawić te barierki co jeden pas zajmują, 20 cm dalej, ruch byłby płynniejszy! Gdyby zamiast niezrozumiałych tablic oraz króciutkich świateł, postawić policjanata na tamtym skrzyżowaniu, ruch byłby płynniejszy. Jasne, że musi być ciężko. Ale niskim nakładem dało by się lekko ulzyć.



bobtrebor - Sob Gru 10, 2005 8:51 am
w tamtym rejonie jest następny kwiatek

skręt w Szkolną z Warszawskiej, na świałach jest zielona strzałka ale tylko na górnych światłach, widocznych gdy stoi się daleko a nie tak jak zwykle

efekt - ci na światłach nie widzą strzałki i stoją zdziwieni trąbieniem wściekłych kierowców z tyłu

brawo partacze drogowcy



kropek - Sob Gru 10, 2005 11:32 am

Nie można zjeść ciastka i nadal go mieć. Remonty dróg i korki to cena jaką musimy (niestety) zapłacić za to by wkrótce było lepiej.

No właśnie.



Tequila - Nie Sty 22, 2006 9:26 pm
Remont wiaduktu na Bagiennej w Katowicach

Przemysław Jedlecki 22-01-2006 , ostatnia aktualizacja 22-01-2006 21:10

Drogowcy szykują kolejną niespodziankę dla kierowców. Od początku lutego nie będzie można przejechać aleją Roździeńskiego w kierunku Sosnowca. Remont wiaduktów w tym miejscu potrwa do czerwca

Kierowcy, którzy jeżdżą po Katowicach, nie mają powodów do zadowolenia. Centrum miasta jest całkowicie zatkane. Trwa bowiem budowa Drogowej Trasy Średnicowej w okolicach ronda. Jednocześnie miasto remontuje kanalizację na Warszawskiej. W obu miejscach każdego dnia tworzą się korki. Teraz okazuje się, że trzeba się będzie przygotować na jeszcze większe utrudnienia i kolejne objazdy. Robotnicy rozpoczęli już bowiem remont wiaduktów na węźle Roździeńskiego-Murckowska-Bagienna. Tu krzyżują się drogi prowadzące z centrum Katowic do Mysłowic i Sosnowca oraz trasa Warszawa - Bielsko.

Adam Kochański, naczelnik wydziału inwestycji w katowickim magistracie, mówi, że remont wiaduktów jest konieczny. - Są w bardzo złym stanie. Niestety, powstały już dawno, a za komuny hołdowano radosnej twórczości - dodaje.

3 lutego robotnicy zaczną wyburzać jedną z estakad. Konieczne będzie zamknięcie przejazdu ul. Bagienną z Mysłowic do Katowic. Kierowcy będą musieli skierować się na Warszawę i zawrócić w stronę centrum obok Centrum Handlowego "Dąbrówka". Droga ma być nieprzejezdna przez trzy dni, ale Kochański ma nadzieję, że drogowcy uwiną się szybciej.

- Początkowo planowaliśmy zamknięcie drogi 27 stycznia, ale to czas zimowych ferii i nie chcemy utrudniać turystom przejazdu przez miasto. Dlatego zdecydowaliśmy się na początek lutego. Będzie to środek ferii i ruch powinien już być mniejszy - mówi.

Remont wiaduktów będzie kosztował około 13 mln zł i potrwa aż do połowy czerwca. Przez ten czas nie będzie można przejechać al. Roździeńskiego w kierunku Sosnowca. Objazd zostanie poprowadzony ul. Bagienną, skąd trzeba będzie skręcić w prawo w kierunku ul. Bohaterów Monte Cassino. Od skrzyżowania z sygnalizacją świetlną kierowcy będą mieli do wyboru parę tras. Do Sosnowca będzie można pojechać przez Dąbrówkę Małą albo skorzystać z drogi koło CH "Dąbrówka". Można też zjechać z Bohaterów Monte Cassino w stronę Warszawy i wrócić na Roździeńskiego koło dawnego Polmozbytu.



absinth - Śro Lut 22, 2006 12:06 pm


Graniczna po europejsku

Środa, 22 lutego 2006r.

Pracownicy Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów zapowiadają, że już na wiosnę nowa nawierzchnia zacznie pojawiać się od ul. Ofiar Katynia do ul. Powstańców. Dzięki temu nowy blask będzie miała ul. Graniczna, mieszcząca się na Os. Paderewskiego. Znikną pęknięcia i wszystkie zniszczenia, nie wykluczone, że pojawi się także nowoczesne oświetlenie całej drogi. Miasto z własnego budżetu przeznaczyło na ten cel 2 mln zł.
REKLAMA

Remont będzie kontynuacją przebudowy ulic Puławskiego i Ofiar Katynia, która to modernizacja skończyła się półtorej roku temu.

Dla większości mieszkańców Os. Paderewskiego to dobra wiadomość. - Osiedle mieści się prawie w centrum miasta, a ulica Graniczna prowadzi do Śródmieścia. Wypadałoby, żeby nawierzchnia wreszcie wyglądała solidnie. Jak będziemy zaczynać od dróg to wszystko pójdzie w dobrym kierunku - mówi Marcin Madej, student, który wynajmuje jedno z mieszkań na tutejszym blokowisku. Jednak gro mieszkańców do miejskiej inwestycji nastawiona jest sceptycznie. - Należałoby się zastanowić czy remont za taką kwotę jest naprawdę konieczny. Nawierzchnia będzie lepszej jakości, przez co będzie spełniać wymogi unijne, ale i przybędzie samochodów, gwaru, hałasu, bliżej nam zdecydowanie do klimatu Doliny Trzech Stawów niż gwarnych, miejskich ulic - dodaje Zofia Jarosińska, mieszkanka osiedla.

Andrzej Szydłak, katowicki radny próbuje pogodzić preferencje mieszkańców z interesami miasta. - Droga ta jest niewątpliwie potrzebna dla osiedla i komfortu mieszkańców. Jako radny tego obszaru staram się wytłumaczyć na spotkaniach z mieszkańcami, że taka inwestycja naprawdę się opłaca, a jej pozytywne skutki odczują niebawem wszyscy mieszkańcy - mówi Szydłak.

Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM w Katowicach

Takich inwestycji na rok 2006 będzie więcej. Mam na myśli m.in. remont ul. Szarych Szeregów i Korfantego. Zmiany te pochłoną kolejne miliony, ale o wiele droższa jest np. przebudowa ul. Gliwickiej. Aczkolwiek budowa DTŚ nadal jest najbardziej kosztowna. Na prace przy przebudowie Granicznej będzie wkrótce ogłoszony przetarg.

Aleksandra Ślifirska - Dziennik Zachodni



Darkat - Śro Lut 22, 2006 2:52 pm
apropo Granicznej Miałem okazje dzisiaj podziwiać nową stację benzynową i powiem szczeże nie wygląda to źle. Jest dosyć estetyczna, a przede wszystkim nie wygląda na dużą jest raczej kameralna i zlewa się kolorystycznie z nazwą Belg



bobtrebor - Śro Lut 22, 2006 6:02 pm
co będą robili na Korfantego ? na którym odcinku ?



Osek - Śro Lut 22, 2006 6:51 pm
apropo Gliwickiej. Miałem ostatnio "przyjemność" jechać zamkiniętym do niedawna odcinkiem od Bocheńskiego i stwierdzam, że mamy tu powtórkę z nie tak odległej historii. Nierówności na naszej ulubionej kosteczce niemal już takie jak na odcinku od pl.Wolności. To sie nazywa wyrzucanie pieniędzy w błoto. Jak zrobią w ten sposób całą Gliwicką(mimo, że już wiadomo, że coś jest nie tak) to chyba trzeba będzie komuś w UM ufundować jakąś nagrodę.



kropek - Śro Lut 22, 2006 7:08 pm

co będą robili na Korfantego ? na którym odcinku ?

Myśle, że chodzi o te kawałki przy rondzie (zarówno od pólłnocy jak i od południa), ponieważ jak zrobią DTŚ to tam mały remoncik się przyda. Poza w planach budowy DTŚki była chyba zaznaczona ta modernizacja. A kto wie może pociągną aż do Katowickiej. Do rynku wątpie, bo jak UM ma ambitne plany zrobienia tam ryneczku to raczej nie wywala teraz na to kasy.



Darkat - Pią Mar 24, 2006 11:36 am
wkurzają ją mnie takie problemy a co dopiero mają powiedzieć ludzie którzy tam mieszkają
Swoją drogą ciekawi mnie co w sprawie przedłużenia Stęślickiego robi miasto. Czy nadal liczy na inwestora kóry przejąl PRINŻ czy ma zamiar szukać nowego wykonawcy



absinth - Czw Mar 30, 2006 6:46 am


Warszawska częściowo odkorkowana
Agnieszka Łuczakowska

Wczoraj otwarto odcinek ul. Warszawskiej od Damrota do Granicznej w kierunku Zawodzia. Co prawda, tylko jeden pas, ale to jednak i tak pewna pociecha dla pomstujących w korkach kierowców. Hydrobudowa-6 zobowiązana została jeszcze do osuszenia terenu przejścia dla pieszych na tym odcinku, które teraz stanowi utrudnienie dla przechodniów. W niedługim czasie dostępne mają być już oba pasy.

Z kolei prace na skrzyżowaniu Warszawska-Francuska zakończyć się mają do połowy kwietnia. Wtedy możliwe będzie przesunięcie robót w rejon ul. Granicznej. Objazd zorganizowany zostanie ul. Damrota.

Hydrobudowa-6 odnotowała niestety opóźnienie w remoncie kanalizacji w centrum Katowic. Spowodowały je niekorzystne warunki atmosferyczne i dodatkowe uzbrojenie pod ziemią, na które natknęli się pracownicy, a którego pierwotna dokumentacja nie wykazała.
(bib) - Dziennik Zachodni



absinth - Czw Kwi 13, 2006 1:50 pm
Biuletyn Zamówień Publicznych nr 90
z dnia 2006-04-13

POZYCJA 19149

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Katowice: przebudowa al. Korfantego na odcinku od ul. Gnieźnieńskiej do ul. Karłowicza



Bula - Śro Kwi 19, 2006 2:59 pm
Wrzucam parę fotek z bardzo fajnie wyremontowanego chodnika przy Kościuszki od Poniatowskiego do A4. Z tego co pamiętam teraz jakoś mają się zabrać za dalszą część czyli do Zielonego Oczka. Jak to zrobią to Kościuszki będzie miała praktycznie na całym odcinku wyremontowany chodnik.



Postawili moim zdaniem całkiem gustowne ławeczki





Są 4 takie "zatoczki" na wyremontowanym odcinku



I jeszczze jeden rzut





Oskar - Śro Kwi 19, 2006 3:21 pm
Akurat byłem kilka dni temu w Parku Kościuszki i faktycznie - ścieżka od ul. Poniatowskiego do przejścia nad A4, w porównaniu do stanu poprzedniego, wygląda bardzo dobrze. Wreszcie wykorzystano szerokość chodnika i wydzielono, choć bardziej technicznie (a wręcz kolorystycznie) niż funkcjonalnie ściezkę dla rowerów. Miejmy nadzieję, ze na tym się nie skończy i trasa rowerowa dosięgnie z jednej strony ścisłe centrum, a z drugiej dołączy do istniejącej na Ochojcu.

Ławek jeszcze nie widziałem (chyba teraz je dopiero umieścili), na zdjęciu wygląda na to, że jakościowo są całkiem niezłe (bo sam styl już jakoś mi tam nie pasuje). Fatalne niestety jest ich otoczenie i mam nadzieję, ze wkrótce coś tam zasadzą; niekoniecznie byle krzaczki i byle trawę, ale np. jakieś ładne kwiaty. Z tymi płotami ze strony działek też mogliby coś wymyślić - choćby jakieś pnącza.

Przydałoby się jeszcze jakieś oświetlenie, likwidacja lub wymiana tych barierek oddzielających ulicę od zieleni i ... kostka (niestety!) przy głównej alejce, choć takiej w Katowicach jeszcze chyba nie widziałem.

Dzięki za fotki!

Ahia... i odnowić budynek "Wyścigów konnych" (teraz jakaś knajpa tam jest)!



miglanc - Śro Kwi 19, 2006 3:29 pm
Te lawki musialy kosztowac majatek. Ale w parku trzeba stawiac solidne kamienne lawki z uwagi na wandali i zlomokradow.



Safin - Śro Kwi 19, 2006 4:40 pm
Wygląda świetnie! ławki pierwsza klasa. Szkoda tylko, że ścierzka rowerowa jest z kostki; na rolki najlepszy jest gładziutki asfalt. Ale za to kolorystycznie jest ciekawiej. I dobrze, że pas dla pieszych łączy się ze ścierzką, upłynnia to ruch, gdy trzeba kogoś/coś wyminąć.



Bula - Śro Kwi 19, 2006 4:48 pm
Ale ta kostka jest płaska i jazda rowerem czy na rolkach to będzie przyjemność w porównaniu ze zwykłą.



Darkat - Śro Kwi 19, 2006 5:01 pm
to ciekawe czyżby nowa moda w Katowicach nastała na materiały używane przy budowie chodników Taką samą kostką zastosowali koło Ronda po stronie PEKAO. Cóż z tego jeśli dalej się pójdzie w kierunku Sokolskiej zmienia się na ochydną szarą kostkę Bauma



Bula - Śro Kwi 19, 2006 5:11 pm
Kolejny przykład. Chodnik przy rondzie. Nie jest jakiś fantastyczny ale moim zdaniem przyzwoity i jak myślę o szarym baumie na Sokolskiej to aż mi się podnosi. Nie rozumiem tego, że do ronda z kierunku Chorzowa musieli wszędzie to brzydactwo położyć, a już w stronę gwiazd wszędzie kładą o wiele ładniejszą kostkę. Dlaczego tak nie można było na całym odcinku DTŚ w Katowicach??!!





Pieczar - Śro Kwi 19, 2006 7:19 pm
Bardzo ladne, ale znowu zapomniano o rzeczy, ktora nadaje blasku temu co juz zrobione, a mianowicie o zieleni te trawniki, ktore tam sa wolaja o pomste do nieba, a wystarczylo by troszke pielegnacji tego co jest.
Nie wiem czy zauwazyliscie, ale w Katowicach jest z tym duzy problem, a przeciez zielen daje tyle uroku.



Tequila - Śro Kwi 19, 2006 7:25 pm
Możesz poczekasz z trawnikami przy Rondzie do końca jego przebudowy?



Pieczar - Śro Kwi 19, 2006 7:40 pm
Nie chodzilo mi o Rondo tylko o ulice Kosciuszki, a tam na nic czekac nie trzeba.



salutuj - Śro Kwi 19, 2006 7:44 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Kris - Śro Maj 03, 2006 7:17 am
Odnowią rury pod Francuską



Na ulicy Francuskiej, już i tak zamkniętej od strony Warszawskiej, doszły kolejne utrudnienia. Przez cały maj trwać tam będą prace przy remoncie kanalizacji.



Na odcinku od Powstańców aż do Warszawskiej etapowo wyłączane będą ok. 40-metrowe fragmenty pasa jezdni. Mogłoby być gorzej, gdyby nie fakt, że prace będą prowadzone metodą bezwykopową. Specjalistyczna firma, która wykonuje je na zlecenie Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, zajmuje jezdnię ciężarówkami. Potrzebuje też dostępu do studzienek kanalizacyjnych. Do nich wprowadzany jest rękaw nasączony żywicą termoutwardzalną, która reaguje na temperaturę 80 stopni C., i w starym rurociągu powstaje jakby nowa rura.

RPWiK zleca te prace już od kilku lat. Teraz trwają w centrum Katowic. Bezawaryjne są już np. rurociągi pod Staromiejską. Do czerwca wyremontowana zostanie jeszcze m.in. kanalizacja pod Pocztową.

(bib) - Dziennik Zachodni



Tequila - Śro Maj 03, 2006 8:59 am
Artykuł ten juz jest w wątku o remoncie kanalizacji w Centrum Miasta



Kris - Śro Maj 03, 2006 4:53 pm

Artykuł ten juz jest w wątku o remoncie kanalizacji w Centrum Miasta

Zgadza się dzięki za uświadomienie mnie
Dopiero teraz zauważyłem posty o kanalizacji. Przyznaje się do błędu - źle zinterpretowałem artykuł i zamieściłem go w wątku o remontach ulic. Tak więc - sorry - za moją nierozwagę i dublowanie artykułu.



Strona 1 z 15 • Wyszukano 2405 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Copyright (c) 2009 | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.