ďťż
[Tramwaje] Torowiska - plany, remonty, modernizacje



Cuma - Pią Maj 08, 2009 8:31 pm
Sposób na Będzin... włączyć go do Sosnowca




bidzis004 - Sob Maj 09, 2009 1:13 am

Sposób na Będzin... włączyć go do Sosnowca

A co z resztą będzińskiego jakies propozycje ?



Cuma - Sob Maj 09, 2009 7:39 am
Proste Będzie Sosnowiecki



mark40 - Nie Maj 17, 2009 9:15 pm
Remont torowiska w Lipinach. Zdjęcie ze strony wykonawcy robót





kr0lik - Pon Maj 18, 2009 12:35 pm
Czy ktoś się orientuje co z odcinkiem w Bytomiu między Łagiewnikami-Targowiskiem a Miarki/Jagiellońską?
Podzielił już los 12-tki?



mark40 - Pon Maj 18, 2009 5:13 pm
Z tego co wiem to torowisko w Łagiewnikach jeszcze jest w całosci. Torowisko 12 teżcałe po za 50-metrowym odcinkiem usunietym z powodu budowy parkingu przy Siemianowickiej.



kiwele - Wto Maj 19, 2009 3:49 pm
Sluchajcie, mam takie naiwne pytanie.
Czy za naszych historycznych czasow zbudowano w GOP jakas dluzsza linie tramwajowa, czy tez wszystkie pochodza jeszcze ze sredniowiecza?
Pytanie jest wlasciwie calkiem powazne.
W Zaglebiu cos nowego po wojnie musialo powstac, ale nie potrafie nic wyliczyc miedzy Gliwicami i Myslowicami.
Plany byly, ale nierealizowane, z Ronda do Sosnowca, przedluzenie z Brynowa do Mikolowa czy chocby do Ochojca. Polikwidowano za to iles dluzszych odcinkow.
Czy jest cos bardziej skostnialego niz siec tramwajow slaskich? Od ponad pol wieku nic nowego?
Przeciez w tym czasie cos budowano na Slasku, setki osiedli, powstawaly nowe dzielnice, rozbudowywano ogolnie miasta.
I tak nic? Tylko wymiany torow, duzo za malo?



heniek - Wto Maj 19, 2009 5:35 pm
chyba torowisko na Chorzowskiej w Katowicach nie istniało jeszcze w latach 60-tych



Tequila - Wto Maj 19, 2009 5:52 pm
Schemat sieci tramwajowej GOP wraz z rozwojem pod poniższym adresem:

http://wilczekkk.republika.pl/schem/schem.htm

I linia wzdłuż Chorzowskiej musiała już istnieć w latach 60-tych - bo jakby jeździł tramwaj do Bytomia przed wojną?



SPUTNIK - Wto Maj 19, 2009 5:55 pm
aż prosi sie by "dopiąć" siemianowice, milowice i czeladź



beschu - Wto Maj 19, 2009 6:13 pm

aż prosi sie by "dopiąć" siemianowice, milowice i czeladź

Mogą nie zdążyć



mark40 - Pią Maj 22, 2009 7:24 pm

Sluchajcie, mam takie naiwne pytanie.
Czy za naszych historycznych czasow zbudowano w GOP jakas dluzsza linie tramwajowa, czy tez wszystkie pochodza jeszcze ze sredniowiecza?
Pytanie jest wlasciwie calkiem powazne.
W Zaglebiu cos nowego po wojnie musialo powstac, ale nie potrafie nic wyliczyc miedzy Gliwicami i Myslowicami.
Plany byly, ale nierealizowane, z Ronda do Sosnowca, przedluzenie z Brynowa do Mikolowa czy chocby do Ochojca. Polikwidowano za to iles dluzszych odcinkow.
Czy jest cos bardziej skostnialego niz siec tramwajow slaskich? Od ponad pol wieku nic nowego?
Przeciez w tym czasie cos budowano na Slasku, setki osiedli, powstawaly nowe dzielnice, rozbudowywano ogolnie miasta.
I tak nic? Tylko wymiany torow, duzo za malo?


Wybudowano nową linię z centrum Bytomia do dzielnicy Stroszek, na końcu wybudowano też zajezdnie. Po za tym wielkie inwestycje w Zagłębiu gdzie prawie wszedzie torowiska wybudowano po środku ulic dwupasmowych, no i budowa linii z DG do Huty Katowice. I to chyba na tyle.



mark40 - Sob Cze 06, 2009 10:02 am


Miliony na torach

47 milionów złotych - tyle pieniędzy przez najbliższe trzy lata zostanie wpompowanych w modernizację ponad 6 kilometrów chorzowskich torowisk i wydanych na zakup nowych tramwajów. Pierwsze roboty zobaczymy prawdopodobnie jeszcze w tym roku na ul. Armii Krajowej. Potem czekają nas kolejne trzy duże remonty.

Szyna "pływająca", wytłumienie energii wibroakustycznej, czyli drgań i hałasu, do tego nowoczesne tramwaje, może nawet klimatyzowane - to wizja sieci tramwajowej na Śląsku. Całkiem realna, bo są już na nią pieniądze. W zeszłym tygodniu prezydenci sześciu miast, w tym Chorzowa, podpisali stosowne porozumienie i zobowiązanie, że przekażą potrzebne kwoty. Chorzów wyda na ten cel ok. 25 mln zł. Cały projekt kosztuje aż 560 ml zł (30 nowych pojazdów i remont ponad 48 km torów), finansują go wspólnie gminy, spółka Tramwaje Śląskie i Unia Europejska.

- W Chorzowie jako pierwsze zostanie wymienione torowisko linii nr 7 w ul. Armii Krajowej na odcinku 3800 metrów od ul. Gałeczki do Dąbrowskiego za 26 mln zł - mówi Szczepan Wodniok z Tramwajów Śląskich. Ten remont powinien rozpocząć się jeszcze w tym roku. Projekt techniczny jest już na ukończeniu, niebawem ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie.

Kolejne remonty rozpoczną się w przyszłym roku. To ponownie ul. Armii Krajowej od ul. Dąbrowskiego aż do granicy ze Świętochłowicami (600 m torów za 3,3 mln zł). Torowisko linii nr 6 doczeka się modernizacji na odcinku od przystanku Chorzów AKS do Chorzów Niewidomych (400 m za 1,5 mln zł). Ostatnim zadaniem będzie remont torów w jezdni ul. Wolności na odcinku 1450 m od granicy ze Świętochłowicami do ul. Chrobrego za 4,7 mln zł. W sumie daje to 6,25 km zmodernizowanych chorzowskich torowisk.

Kupionych ma zostać 30 niskopodłogowych tramwajów, które jeździć będą w obrębie Bytomia, Chorzowa, Katowic i Sosnowca. Te zakupy zostawiono na koniec, na lata 2011-2012. O tym, jak będzie wyglądał nowy tabor, można będzie mówić dopiero po ogłoszeniu przetargu. Ma byc nowocześnie, etetycznie, może też doczekamy się klimatyzowanych wagonów. W ramach projektu Tramwaje Śląskie zmodernizują też 85 wagonów.



kr0lik - Pon Cze 08, 2009 2:54 pm
O remoncie Armii Krajowej trąbią już od 3 lat, boję się, że jak w końcu się zbiorą i zaczną prace, to będzie tak samo jak z Gliwicką w Ka-cach.
Póki co wzdłuż ulicy postawiono tablice informacyjne, że skargi na fatalny stan drogi prosimy kierować do Tramwajów Śląskich, a nie do Urzędu Miasta



Podlesianin - Pon Cze 08, 2009 5:44 pm
Chyba dobrze dobrze kojarzę ale miasto Chorzów też jest właścicielem Tramwai Śląskich w pewnym procencie .Więc moim zdaniem te dziury mogli by chociaż połatać w swoim zakresie, a nie ustawiać tablice mówiące o swojej firmie jaka to jest zła, albo niech napiszą mieszkańcom że Chorzów też jest już właścicielem tramwai a nie wprowadzać społeczeństwa w błąd.



adas3 - Pon Cze 08, 2009 7:14 pm
Podlesianin: Ale te tablice chyba tak były od czasu jak miasta jeszcze nie były właścicielami. No i załatać się tego na tej ulicy za bardzo nie da :/ Tam płyty w torowisku wystają każda w inną stronę



miglanc - Pon Cze 08, 2009 11:06 pm
Remont w Zawodziu dobiega konca. Zostalo i jakies 50 metrow jednej strony.



daroslav - Wto Cze 09, 2009 3:31 pm
Z SCC
by Fevon
Chyba nie pojawiło się info.
Na zawodziu przerzucono ruch na nowe tory w obie strony i rozpoczęto demontaż kolejnych starych sekcji


zdjęcia użytkownika observator z http://www.forum.tramwaje.slask.pl/



Cuma - Czw Cze 11, 2009 10:06 pm
Mam pytanko. Jakie są srednie koszta budowy torów tramwajowych? Chciałbym tak dla siebie policzyc ile Ruda musiała by wydać żeby zrobić bardzo fajną sieć tramwajową Część oczywiście jest do modernizacji ale to prawie tak jak budowa na nowo Jak by ktoś wiedział to było by fajnie Oczywiście pdwójne tory, szyna pływająca, a poza asfaltem tylko wygłuszenia.
Bardzo przeprawzam za OT



salutuj - Czw Cze 11, 2009 10:20 pm
zobacz czy nie ma info o przetargach na roboty jakiegoś odcinka i jakie kwoty były



Cuma - Pią Cze 12, 2009 10:05 am
Znalazłem informacje z wiednia średni koszt toru pojdynczego to koło 1 840 tys. €. Po pomnożeniu przez 2 (tor podwójny) i przez obecny kurs € wychodzi 16192 tys. zł. Do tego dochodzą rozjazdy i przejazdy czyli przyjme nawet te 20 mln. Tak wstępnie dla budowy podwónych torów od Karmańskiego do Halemby (cała 1-go Maja) to koszt 162 mln, wiec po rozłożeniu na pare lat jak najbardziej do uciągnięcia. Jak zrobie taką moją koncepcję linii w Rudzie to napisze dzięki za help



BART - Pią Cze 12, 2009 11:27 am
A na zawodziu prace zwolnily od 3 dni nie robia nic pocieli tory i tyle. Normalnie pracuja nawet w niedziele a teraz echo. ciekawe czemu:/



salutuj - Pią Cze 12, 2009 11:33 am
ee jeżdżę do roboty codziennie na kole z centrum do monte cassino (naturalnie poza wczoraj i dziś) i robili tam



Cuma - Pią Cze 12, 2009 11:10 pm
Jeżeli jest lepszy temat na to to prosze o przeniesienie posta.

Zrobiłem taką moją koncepcję dla tramwajów w Rudzie. Prosze o wyrozumiałość bo jestem totalnym amatorem. Co sądzicie o takiej oto sieci?

warto by było w to inwestować? Mnie sie wydaje że tak. Myśle że każde miasto mogło by zrobić podobny plan i konsekwentnie go przez lata realizować



Michał Gomoła - Pią Cze 12, 2009 11:18 pm
Planów to u nas akurat dostatek, gorzej z ich realizacją

Co do Twojego planu to się nie wypowiem, bo średnio znam rudzkie realia.



m20 - Sob Cze 13, 2009 5:04 pm
Cuma- pomysł oczywiście trochę z kosmosu , komunikacja w Rudzie potrzebuje najpierw innych inwestycji, ale to wiadomo.

Szczerze nawet nie wiem czy warto- obciął bym ta twoją nową trasę i zaczął dopiero w okolicach sądu na Wirku (ew. okolice Kauflandu/Bykowiny ). Halembe bym sobie odpuścił - po drodze wiadukt autostradowy i przejazd kolejowy- ogromne koszta. Tramwaj i tak nie byłby alternatywą dla dojazdu z Halemby na Wirek, Nowy Bytom, bardziej widziałbym to jako linie 'wspomagajaca ruch pieszych' - tak, zeby mozna podjechac 2,3 przystanki, nie musząc dreptać czy uruchamiać auta - tramwaje co ok. 10 minut obsługujące ścisłe centrum Rudy - tj Wirek i Fryne.



Cuma - Nie Cze 14, 2009 4:58 pm
Dlaczego halembe byś sobie darował? I co znaczy wspomaganie ruchu pieszego? Przecież z Halemby na wirek piechty wiysz wiela jest?
Poza tym jechałeś kiedyś z Halemby na Wirek? W Szczycie już jest nie za fajnie a co dopiero za ileś tam lat. I własnie o to chodzi aby ludzie zaczęli korzystać z KM zamiast aut, dlatego proponuje obcięcie 1-maja do po 1 pasie w każdą stronę a środkiem tramwaj. Przejazd kolejowy za parę lat zniknie i będzie estakada, styknie na poczatek zostawić miejsce na bana.

A zainspirowało mnie do stworzenia tej koncepcji stanie w korku. Już teraz na trasie Ruda - Nowy Bytom T18 bije samochów na głowe. Tylko trzeba się na coś przesiąść na Chebziu. Nie patrzcie na tą koncepcje pod kątem ile teraz jest pasażerów, bo ona ma na celu własnie zwiększenie ich ilości.

Oczywiście najpierw zanim powstała by trasa dla lini 42 powinna powstać N-S aby tranzyt miał dobry przejazd przez miasto, potem te linie robić i tym samym zmniejszać ruch lokalny.



mark40 - Nie Cze 14, 2009 5:05 pm

Nie patrzcie na tą koncepcje pod kątem ile teraz jest pasażerów, bo ona ma na celu własnie zwiększenie ich ilości.
Z mojej strony kiedyś myślałem jedynie nad tym, by 18 dowartosciować i wydłużyć wzdłuż 1 Maja do Halemby, z Zabrza można sie wtedy przesiadać w Rudzie Południowej. Druga linia z Halemby odbijała by gdzieś na Wirku i łaczyła z linia 9. Pusciłbym ją do Orzegowa i tam zrobił pętlę. Byłaby to taka wewnątrzrudzka linia tramwajowa.



Cuma - Nie Cze 14, 2009 5:48 pm

Z mojej strony kiedyś myślałem jedynie nad tym, by 18 dowartosciować i wydłużyć wzdłuż 1 Maja do Halemby, z Zabrza można sie wtedy przesiadać w Rudzie Południowej. Druga linia z Halemby odbijała by gdzieś na Wirku i łaczyła z linia 9. Pusciłbym ją do Orzegowa i tam zrobił pętlę. Byłaby to taka wewnątrzrudzka linia tramwajowa.Kiedyś myślałem dokłądnie tak samo, jednak doszłem do wniosku iż lepsza opcja na linię z Halemby do centrum i najlepiej gdzieś dalej (namapce zaznaczone jako opcja) było by znacznie lepsze:
1. praktycznie jedynym miejscem na połączenie tych linii to puszczenie torów w Obr. Westerplatte, a tam za duzo nie ma, plaza bez tego bedzie obsługiwana.
2. Puszczenie przez Czarny Las i Hallera to obsługa Tesco, ale i impuls do skoku rozwojowego tych terenów. Niestety ale jeszcze część starej zabudowy Czarnego Lasu bedzie wyburzona, po uspokojeniu gurotworu byłoby to świetne miejce na apartamenty/mieszkanie + jakies ciekawsze obiekty handlowo-usługowe, biurowe.

Moja koncepcja wymaga napewno poprawek (w przebiegu linii na przykład) ale myślę że przebieg torów jest jak najbardziej optymalny Po zrealizowaniu tego można by się zastanowić nad poszczeniem torów Chorzowską i dalej w Świonach do linii 9 (szybsza od 9 linia na Chorzów, może dalej na Katowice).

Gdybym dobrze znał realia innych miast to pokusiłbym się o zrobienie dla nich koncepcji, ale niestety nie znam Zastanawiam się nad wysłaniem tego do UM ale oni pewnie napiszą że wezną to pod uwagę i oleją



mark40 - Nie Cze 14, 2009 6:07 pm
Wydaje mi sie że mysle podobnie. Jedna linia z Bytomia trasa 18 do Halemby. Druga linia z Halemby, przez Wirek, Nowy Bytom Chebzie trasą 9 do Goduli/Orzegowa. I raczej przydałoby sie połączenie koło plazy, przez czarny las wydaje sie to niepotrzebne, Połaczenie trasy 1Maja z linią 9 byłoby łatwiejsze do wykonania (krótszy odcinek, jak i brak potrezby budowy mostu nad linią kolejową w przypdaku czarnego lasu.



Cuma - Nie Cze 14, 2009 7:10 pm
Nie musi być mostu nad linią kolejową Na Frynie normalnie tory się krzyzują



mark40 - Nie Cze 14, 2009 7:35 pm
No ale na czarnoleśniej torowisko kolejowe biegnie w kilkumetrowym wąwozie. Musi byc most



Cuma - Nie Cze 14, 2009 7:41 pm
Dlatego nie proponuje toru na Czarnoleśnej (tzn ma być ale od Objazdowej do Niedurnego) tylko ulica Hallera



mark40 - Nie Cze 14, 2009 8:39 pm
Ale hallera omijałaby Nowy Bytom a po drodze w dodatku sa same nieużytki, lepiej chyba byłoby puścić koło plazy i targowiska, punktów generującyh potoki pasażerskie.



Cuma - Nie Cze 14, 2009 8:46 pm
Słuchaj, przyjrzyj się mapie a zobaczysz że nie ominie ani trochę Fryny Linia nie musi biegnąć przez Westerplatte a i tak bedzie obsługiwać targowisko i plazę. Na Hallera natomiast prawdopodobnie niedługo pojawią się inwestycje (a przynajmniej jedna, teren dostał chyba wyróżnienie w Grumcie na medal, wiec jak działka się sprzeda to dość spory teren będzie zagospodarowany). Szkoda tylko że przewidziano tam produkcję, ale lepsze to niż te dzisiejsze pola W kazdym razie, jak pisałe, przy okazji obsłużone będzie Tesco, no i na Hallera generatory ruchu się pojawią.

Aha i nie wykluczam dorobienia tej łącznicy po czasie i skierowanie tam którejś linii jednak jak dla mnie najpierw Hallera.



Michał Gomoła - Nie Cze 14, 2009 9:05 pm
Hej, może załóżcie nową piaskownicę, a ten temat zostawcie dla remontów



Piccolo - Śro Cze 17, 2009 11:45 am
Witam wszystkich,
w Katowicach Zawodziu rozpoczęto remont brakującego fragmentu torów między gotowymi odcinkami od Słowiana przez skrzyżowanie z BMC do brakującego kawałka przed łukiem. Już wczoraj skrzyżowanie było częściowo zamknięte - brak możliwości przejazdu z centrum na BMC oraz z BMC w kierunku Mysłowic i ulicy Cynkowej. Z tego co zobaczyłem kontem oka zerwali już tory w stronę zajezdni.
pozdrawiam

PS: Zdjęć nie będę obiecywał bo nie wiem czy dotrzymam słowa



mark40 - Nie Cze 21, 2009 1:54 pm
W końcu ktos zrobił zdjecia remontu w Lipinach, przy czym na zdjeciach jest tylko fragment torowiska gdzie linia 17 łączy się z 11. Zdjec głównego remontu linii 17 nie ma. Jest tu ktoś ze Świon, to mógłby zrobić






Wiecej zdjeć tutaj http://www.galeria.tramwaje.slask.pl/displayimage.php?album=93&pos=3



mark40 - Pią Lip 10, 2009 3:43 pm
W Łagiewnikach wymieniają fragment torowiska w zwiazku z przebudową ulicy. Obecnie w tym miejscu zawracają (trójkątują) linie 7 i 17


Zdjęcie by: Penny



ARTURO - Nie Lip 12, 2009 7:30 am
Mam pytanie odnośnie torowiska na Łagiewnikach:czy wraz z modernizacją ulicy zostanie zmodernizowane również całe torowisko?
Transport na łagiewniki to od pewnego czasu istny koszmar



ZbeeGin - Nie Lip 12, 2009 8:10 am
Z tego co wyczytałem - szkoda, bo żadnych planów czy wizualek nie szło znaleźć - to remont torowiska ma się odbyć na całym odcinku. Choć najprawdopodobniej w dwóch etapach. Ma ono być umiescowione po jednej stronie, a nie jak teraz od Szybów Rycerskich raz z lewa, raz z prawa.

Na Łagiewnikach już zrobili wykop pod tory. Jak popatrzysz na zdjęcie, to tam gdzie stoi ta koparka tory lekko będą skręcać by uzyskać miejsce na trzeci pas do skrętu w ul. Ostatnią. No chyba, że na tym bardzo kolizyjnym skrzyżowaniu wreszcie postawią rondo.



Reds - Nie Lip 12, 2009 11:31 am
A tramwaje nadal będą mogły trójkątować? Czy usuną tor na którym 10 stała.



mark40 - Nie Lip 12, 2009 11:51 am

Mam pytanie odnośnie torowiska na Łagiewnikach:czy wraz z modernizacją ulicy zostanie zmodernizowane również całe torowisko?
Transport na łagiewniki to od pewnego czasu istny koszmar
Obecnie zostanie zmodernziwoany fragment torowiska łącznie ze skrzyzowaniem. Modernizacja torowiska do centrum Bytomia przebiegać bedzie w późniejszym czasie, ale jest oczywiscie zaplanowana

Rozstrzygnięto przetargi na wykonawców opracowania dokumentacji projektowych dla poszczególnych zadań realizowanych na terenie
gminy Zabrze, Chorzów, Sosnowiec, Bytom oraz Ruda Śląska (16 zadań).
http://bip.tram-silesia.pl/?id=przetargi/postepowania/jrp_272_2009/index.htm

A tak przedstawia się remont trasy Zawodzie-rynek w Katowicach. Zdjecia z wczoraj kiedy to rych tramwajowy był wstrzymany ze wzgledu na podłacznie toru.

Zawodzie, przystanek Łączna (po co rozgrzebali znowu przystanek?)


w stronę pętli


w stronę centrum




Przystanek Zawodzie Dw. PKP




Przejazd przez Monte Cassino








mark40 - Nie Lip 12, 2009 11:52 am
Jedziemy dalej










Przystanek Akademia Ekonomiczna




Przejazd przez Bogucicką


Znowu jednotor






mark40 - Nie Lip 12, 2009 11:53 am


Przystanek Paderewskiego






Technologia: beton, asfalt (?), płyty betonowe -> wytzrymałość takiego torowiska to 30 lat


Przystanek Graniczna


Przejazd przez Graniczną


Za przejazdem na razie zrobiona wylewka betonowa


Za zakrętem koniec prac


Torowisko w stronę rynku czeka na wymianę.


Podobno rozpoczął się takze remont w Zabrzu w okolicach wiaduktu kolejowego. Userzy z Zabrza aparat w dłoń



rasgar - Nie Lip 12, 2009 12:13 pm
Zastanawia mnie co będzie z ruchem samochodowym teraz, kiedy w zawodziu ludzie będą (nareszcie) wysiadać na wysepkę, a nie na ulicę -> zwężenia do 1go pasa czy "przesunięcie" drogi?
Ma ktoś plany?



mark40 - Nie Lip 12, 2009 12:29 pm

Rozstrzygnięto przetargi na wykonawców opracowania dokumentacji projektowych dla poszczególnych zadań realizowanych na terenie
gminy Zabrze, Chorzów, Sosnowiec, Bytom oraz Ruda Śląska (16 zadań).
http://bip.tram-silesia.pl/?id=przetargi/postepowania/jrp_272_2009/index.htm






Zastanawia mnie co będzie z ruchem samochodowym teraz, kiedy w zawodziu ludzie będą (nareszcie) wysiadać na wysepkę, a nie na ulicę -> zwężenia do 1go pasa czy "przesunięcie" drogi?

Zwężenie do 1go pasa.



Michał Gomoła - Nie Lip 12, 2009 2:35 pm
Zawodzie, przystanek Łączna (po co rozgrzebali znowu przystanek?)



Darkat - Nie Lip 12, 2009 4:06 pm
ciekawe czy taka technologia http://img198.imageshack.us/img198/9641/hpim4680.jpg zostanie zastosowana na Warszawskiej. Gdzieś tu była mowa że mają być tam zastosowane płyty betonowe. W sumie estetyka domagałaby się by się granitu przy torowisku ale znając życie i jakości robót budowlanych lepiej może jak będą te płyty i trwałość będzie przynajmniej . W sumie mi się te płyty podobają np. na Gliwickiej. Ponadto do tych płyt można dać już granit i będzie stanowić jedną powierzchnię część piesza ewentualnie drogowa i tramwajowa oczywiście jak władze na to pozwolą



miglanc - Nie Lip 12, 2009 5:22 pm
W centrum miasta - przynajmiej na ulicy 3 Maja ma byc juz wykonczenie granitem.

Co do robót to calkiem sprawnie im to idzie. Niestety tworza sie teraz straszne zatory od kiedy wylaczyli z uzytku tor na 1 Maja. Nieraz tramwaj musi czekac 5 - 7 minut zanim bedzie mogl przejechac. Spadla tez czestotliwosc kursowania tramwajow na liniach 14 i 15.

Jednak nagana nalezy sie KZK za sposob informowania pasazerow o zmianach. ZERO INFORMACJI!!!

Od dwoch tygodni dzien w dzien slysze jak jakis pasazer jest zdziwiony ze tramwaje jada nie tedy co zwykle. Kochane KZK pozamianialo trasy linii tramwjaowych ale nie przygotowali zadnej akcji informujace i teraz ludzie czesto sa zaskoczenie ze tramwaj nie jedzie tak jak dawniej.

KZK GOP jak zwykle pokazuje ze ma pasazerow gleboko w d... Miesiac przed takimi zmianami powinny byc powieszone na przystankach oraz w tramwajach informacje o planowanych zmianach w trasach linii tramwajowych.



mark40 - Nie Lip 12, 2009 5:26 pm

ciekawe czy taka technologia http://img198.imageshack.us/img198/9641/hpim4680.jpg zostanie zastosowana na Warszawskiej. Gdzieś tu była mowa że mają być tam zastosowane płyty betonowe.To są płyty betonowe i takie bedą zastosowane na odcinku Rynek-Bogucicka.



Darkat - Nie Lip 12, 2009 5:52 pm

To są płyty betonowe i takie bedą zastosowane na odcinku Rynek-Bogucicka.

wiem że jak będą płyty to będzie to wyglądać tak jak na remontowanej 1 maja. Mnie to odpowiada w sumie. Myślę że to trwałe rozwiązanie.
Najlepszy byłby granit tak jak mam nadzieję zastosuje się na 3 maja gdzie nie będzie wydzielonego torowiska ale wtedy już bardziej zależy to od jakości robót.
Pamiętam jak z forum Skyscrapercity w wątku o przebudowie placu Grunwaldzkiego we Wrocławiu wyszło że fachowcy polscy nie umywają się do fachowców przedwojennych niemieckich i kostka odłazi od torów. Niektórzy forumowicze pamiętam mówili tłumacząc że lepsze byłyby płyty betonowe



Jastrząb - Pon Lip 13, 2009 4:33 pm
Tory na Lipinach są już ułożone i 17-stka jeździ jak dawniej, jednakże reszta ulicy stoi rozkopana jak stała. Wprawdzie zdjęcia są z niedzieli ale robota nie sprawia wrażenia zaczętej i przerwanej na weekend, prędzej nie ruszonej wcale. No chyba, że znając złą sławę dzielnicy, sprzęt i materiały budowlane na czas każdej przerwy w pracy są usuwane gdzieś daleko, a wykopane dziury są zasypywane







Cuma - Wto Lip 14, 2009 10:16 am

(...)No chyba, że znając złą sławę dzielnicy, sprzęt i materiały budowlane na czas każdej przerwy w pracy są usuwane gdzieś daleko(...)
Jak jeszcze robili to, to w nocy kiedy trafiał mi sie tam kurs niekiedy to nie widziałem żadnego sprzętu to może richtig tak robią. Ale dziury były



Jastrząb - Wto Lip 14, 2009 10:29 pm
Dziurę zawsze można wykopać od nowa. Kompletować sprzęt budowlany od zera, to już nie takie proste



Tauzen - Śro Lip 15, 2009 11:49 am
Skoro już uparli się żeby stawiać słupy zamiast mocować trakcję do budynków to w takim miejscu jak Lipiny mogli dać takie słupy jak na Gliwickiej w Kato, to chyba nie jest aż tak duży wydatek...



absinth - Pon Sie 03, 2009 3:01 pm
Katowice, jeszcze 1-go Maja








mark40 - Nie Sie 09, 2009 9:27 am
Wrzucam zdjęcia z Łagiewnik


Znowu te zielone słupy :| widać też ślad starych torów, teraz zostały w całosci przesuniete na bok




Tory "siódemki" w stronę centrum Bytomia już zarosły mocno




ZbeeGin - Nie Sie 09, 2009 11:07 am
Zatem wreszcie na tym kolizyjnym skrzyżowaniu będą światła. Wreszcie autobus 92 wyjeżdżający od strony Chorzowa będzie miał miejsce na swój promień skrętu.

Teraz "TATA" (Tak zwiemy prezydenta Św-c) będzie miał czego wstydzić, bo Bytom będzie miał ładne skrzyżowanie i drogę, a nasz odcinek do DTŚki będzie świecił dziurskami. Brawo panowie Radni i Tatusiu!



mark40 - Nie Sie 09, 2009 8:27 pm
Bytom wyremontuje całą Łagiewnicką łącznie z torowiskiem, a Świony nic. Wprawdzie Świętochłowice mają 5 razy mniejszy budżet od Bytomia, ale mogli przynajmniej remontować po kawałku.



mark40 - Wto Sie 11, 2009 5:56 pm
Dwie foty zrobione przy okazji wypadu rowerem na 3 stawy, tramwaje jezdza już nowym torem






rasgar - Wto Sie 11, 2009 10:48 pm
Fajnie tory robią, ale mam pewne wątpliwości co do sensu poszerzania tych wysepek przystankowych do szerokości jednego pasa (czyli zwężania jezdni do 1go pasa) - zwłaszcza na 2gim zdjeciu (skrzyżowanie z graniczną).

Jeśli dwupasmowa dotąd jezdnia ma stać się jednopasmową z "mijankami" od przystanku do przystanku, to mogliby zostawić już jeden pas a na drugim trzasnąć jakiś zielony trawnik i przystrzyżone drzewka - korki i tak będą ;/



Darkat - Śro Sie 12, 2009 6:06 am

Fajnie tory robią, ale mam pewne wątpliwości co do sensu poszerzania tych wysepek przystankowych do szerokości jednego pasa (czyli zwężania jezdni do 1go pasa) - zwłaszcza na 2gim zdjeciu (skrzyżowanie z graniczną).

Jeśli dwupasmowa dotąd jezdnia ma stać się jednopasmową z "mijankami" od przystanku do przystanku, to mogliby zostawić już jeden pas a na drugim trzasnąć jakiś zielony trawnik i przystrzyżone drzewka - korki i tak będą ;/


ale dlaczego ta droga ma mieć tu 2 pasy ruchu. Jeśli kiedyś wszystko dobrze pójdzie Warszawska będzie większości wyłączona z ruchu samochodowego.
Wjazd do śródmieścia powinien odbywać się dzięki DTŚ a nie dwupasmowej drodze wdzierającej się w śródmieście. Droga zresztą łączy inne dzielnice a nie powinna stanowić jakiegoś łącznika z drogą tranzytową to jest z DK86
No i wreszcie jeśli ten teren traktujemy jako fragment centrum to komunikacja miejska powinna być na pierwszym miejscu.



rasgar - Śro Sie 12, 2009 7:16 am

Fajnie tory robią, ale mam pewne wątpliwości co do sensu poszerzania tych wysepek przystankowych do szerokości jednego pasa (czyli zwężania jezdni do 1go pasa) - zwłaszcza na 2gim zdjeciu (skrzyżowanie z graniczną).

Jeśli dwupasmowa dotąd jezdnia ma stać się jednopasmową z "mijankami" od przystanku do przystanku, to mogliby zostawić już jeden pas a na drugim trzasnąć jakiś zielony trawnik i przystrzyżone drzewka - korki i tak będą ;/


ale dlaczego ta droga ma mieć tu 2 pasy ruchu. Jeśli kiedyś wszystko dobrze pójdzie Warszawska będzie większości wyłączona z ruchu samochodowego.
Wjazd do śródmieścia powinien odbywać się dzięki DTŚ a nie dwupasmowej drodze wdzierającej się w śródmieście. Droga zresztą łączy inne dzielnice a nie powinna stanowić jakiegoś łącznika z drogą tranzytową to jest z DK86
No i wreszcie jeśli ten teren traktujemy jako fragment centrum to komunikacja miejska powinna być na pierwszym miejscu.



macu - Śro Sie 12, 2009 7:51 am


ale dlaczego ta droga ma mieć tu 2 pasy ruchu. Jeśli kiedyś wszystko dobrze pójdzie Warszawska będzie większości wyłączona z ruchu samochodowego.
Wjazd do śródmieścia powinien odbywać się dzięki DTŚ a nie dwupasmowej drodze wdzierającej się w śródmieście. Droga zresztą łączy inne dzielnice a nie powinna stanowić jakiegoś łącznika z drogą tranzytową to jest z DK86
No i wreszcie jeśli ten teren traktujemy jako fragment centrum to komunikacja miejska powinna być na pierwszym miejscu.


Biorąc pod uwagę planowaną rozbudowę Granicznej dwupasmówka na odcinku 1 Maja ma sens.



mark40 - Śro Sie 12, 2009 4:58 pm

Poza tym mam znowu nieodparte wrażenie że u nas wszystko robione jest od d.. strony. Poszerzono przystanki, i to np. przed skrzyżowaniem z Dudy-Gracza, gdzie biorący lewoskręt mieli do tej pory osobny pas.
Przystanek trzeba było przenieść za skrzyżowanie.


Poszerzanie wysepki tramwajowej wydaje się zupełnie niepotrzebne, sam z niej wielokrotnie korzystałem i nie wydawało mi się do tej pory że była zbyt wąska.
Wysepka była za waska. Nie mieściła sie wiata, a ta na przystanku być powinna.


Ślicznie zrobione torowisko zostawić jako bus lane (co być może nawet ktoś przewidział, bo zauważyłem że torowisko jest równo betonowane nie tylko "pod tory", ale nieco szerzej - od strony jezdni dodatkowymi, niestandardowymi płytami uzupełniającymiRaczej nie należy sie tego spodziewać



mark40 - Czw Sie 13, 2009 9:25 pm
No to mamy pierwszy przetarg z programu "modernizacji infrastruktury itd...", przetarg na 2 zadania dot modernizacji odcinka Bytom Zamłynie do granicy ze Świętochłowicami.

Na razie brak SIWZ.
http://bip.tram-silesia.pl/?id=przetarg ... /index.htm

Ciekawe czy odbudują jeden tor czy dwa.



MephiR - Pią Sie 14, 2009 8:59 am

Ciekawe czy odbudują jeden tor czy dwa.
Jakieś dwa miesiące od radnego Kostka pracującego w zajezdni na Stroszku, usłyszałem że TŚ na razie chcą zrobić tylko jeden tor.



Jastrząb - Pią Sie 14, 2009 7:12 pm
^ Z tego co udało mi się wydedukować z urzędniczego bełkotu zawartego w opisie zamówienia to chyba faktycznie zostanie zrealizowany tylko jeden tor.



kris_61 - Pon Sie 17, 2009 10:05 am

^ Z tego co udało mi się wydedukować z urzędniczego bełkotu zawartego w opisie zamówienia to chyba faktycznie zostanie zrealizowany tylko jeden tor.
To chyba juz tak pozostanie
A przecież 7 jeszce kilkanaście lat temu jeździła co 7 minut.



absinth - Pon Sie 24, 2009 3:15 pm




mark40 - Pon Sie 24, 2009 5:25 pm
Dalej nie rozumiem, dlaczego na przystankach nie stawia się barierek :-/



SPUTNIK - Pon Sie 24, 2009 5:41 pm
a po co ?



macu - Pon Sie 24, 2009 6:14 pm
Żeby było biało-czerwono.



mark40 - Pon Sie 24, 2009 7:16 pm
Moze po to, by było bezpieczniej, żeby ludzie nie przelatywali między samochodami, moze po to by gdy jest śnieg czy deszcz samochody nie chlapały na stojacych na przystanku...

Zdjęcia z Gdańska






d-8 - Wto Sie 25, 2009 8:32 am
obstawiam że barierki będą tylko że później tzn rozkopią to co teraz jest już ładnie i gładko zrobione i wmontują barierki tak subtelnie jak najbardziej tylko potrafią :-)



mark40 - Sob Sie 29, 2009 10:32 am
W Zaborzu wkrótce będą przerzucać fragment torowiska



Po lewej jakieś nowe osiedle, dosyć spore, kilkanaście takich bloków.

Dwa przystanki dalej za pętlą w Porembie również powstanie nowe torowisko, póki co od dziś tramwaje 1 kursują tam po jednotorze. Obie inwestycje zwiazane są z budową DTŚ.



Michał Gomoła - Sob Sie 29, 2009 11:02 am

Zdjęcia z Gdańska




Niestety nasze wysepki 'nieco' odstają od tych Gdańskich jeżeli chodzi o estetykę.. powiedziałbym nawet, że jest u nas tragicznie pod tym względem.



Darkat - Sob Sie 29, 2009 2:27 pm
na forum FTŚ http://www.forum.tramwaje.slask.pl/view ... &start=105 jest kilka fajnych fotek z przebudowy odcinka na 1 maja w Katowicach.
Miłośnikom tramwajów nie podoba się ta betonowa część trasy co może w ich przypadku jest zrozumiałe bo obawiają się że ktoś mógł by wpaść na pomysł jazdy pojazdów po linii tramwajowej ale dla mnie jako szerzej traktujący aspekt miasta jest ok. Gdy kiedyś miejmy nadzieję zostanie wyłączona z ruchu Warszawska na odcinku Kościół Mariacki rynek to ruch pieszych nie powinien być zakłócany przez linię tramwajową



salutuj - Sob Sie 29, 2009 4:17 pm
Akurat ja w liście do UM zasugerowałem by wzorem Krakowa puszczać niektóre busy tymi betonami o ile nie uszkodzą torów.



kiwele - Sob Sie 29, 2009 4:26 pm

Gdy kiedyś miejmy nadzieję zostanie wyłączona z ruchu Warszawska na odcinku Kościół Mariacki rynek to ruch pieszych nie powinien być zakłócany przez linię tramwajową

Nie radze sobie ze zrozumieniem tego zdania.



Michał Gomoła - Sob Sie 29, 2009 5:16 pm
http://www.forum.tramwaje.slask.pl/down ... 9dd6e892dc

O tym pisałem wcześniej. Wiata za szeroka, źle umiejscowiona, materiały tragiczne ( w większości behaton ).



Darkat - Sob Sie 29, 2009 5:37 pm


Nie radze sobie ze zrozumieniem tego zdania.


a co tu do zrozumienia. Chyba po taki czymś http://img17.imageshack.us/img17/6613/hpim4659.jpg nie dało by się sensownie chodzić. Jeśli chcemy z Warszawskiej zrobić deptak (modne słowo ostatnio ) to w ten sposób rozwiązana linia tramwajowa jest ok. Owszem może im bliżej rynku jakieś bardziej szlachetne materiały by się przydały ale ten beton nie przeszkadza w zrobieniu deptaku



salutuj - Sob Sie 29, 2009 5:54 pm
A tak swoją drogą to wg mnie z Warszawiskej nie trzeba robić deptaku. Wg mnie lepiej byłoby połączyć Warszawską z Mickiewicza a zamiast Rynku zrobić ciąg spacerowy od Mariackiej po pl Wolności. A w miejscu Rynku zrobić dwa małe place/skwery normalnie przecięte ulicą i go domknąć od północy.



GoldBoy - Sob Wrz 05, 2009 10:29 am
Tory jak nowe już za trzy miesiące

2009-09-04 11:04:36, Aktualizacja 2009-09-04 11:04:36
Na torach tramwajowych robota wre. Chodzi o remont trzykilometrowego odcinka od zajezdni tramwajowej w Zawodziu do Rynku. Zmodernizowany jest już jeden tor w kierunku Zawodzia, na odcinku od ul. Bogucickiej do Warszawskiej 55.

Spółka Tramwaje Śląskie na wykonanie całej modernizacji ma ok. 25 mln zł. Pieniądze pozwolą na ulepszenie stanu około 6 km torów ( po 3 km w obie strony ). Zakończenie prac planowane jest na listopad. Pieniądze na remont pochodzą z tzw. kontraktu wojewódzkiego, czyli z budżetu państwa. Z tych samych źródeł finansowane są też remonty torów w innych miastach. Ok. 6 mln zł zainwestowano w przebudowę torów w Świętochłowicach, chodzi o odcinek na ul. Barlickiego. Z kolei prawie 1 mln zł kosztowała naprawa sieci trakcyjnej tramwajów linii 6 i 41 w Bytomiu.

Remont katowickiego odcinka między Zawodziem a Rynkiem, mimo że jest największą i najdroższą prowadzoną obecnie przez TŚ inwestycją, nie przewiduje modernizacji ani trakcji, ani infrastruktury wokół torów, czyli przystanków. Nie ma też pieniędzy na remont zajezdni.

Znacznie więcej kasy na generalne remonty będzie miała spółka w przyszłym roku. Właśnie trwają prace projektowe i kompletowanie dokumentacji oraz przygotowywanie wniosku aplikującego o pieniądze unijne. Tramwaje Śląskie mają chrapkę aż na 130 mln zł.

- W przyszłym roku chcemy realizować duży, unijny program na katowickich torowiskach. Terminy dopiero zostaną określone. Nie wcześniej niż w 2010 dowiemy się też, czy dostaniemy pieniądze z funduszy unijnych. Jesteśmy zobligowani do złożenia wniosku do 26 lutego przyszłego roku - wyjaśnia Szczepan Wodniok ze spółki Tramwaje Śląskie. Ok. 130 mln zł. wystarczy na kilka dużych remontów. Planowo miałyby objąć torowisko na trasie od pl. Wolności do Rynku, czyli na ulicy 3 Maja. A także odcinek od Śląskiego Wesołego Miasteczka do pętli zachodniej przy Stadionie Śląskim, tory na ul. Kościuszki od Akademii Wychowania Fizycznego do Kinoteatru Rialto oraz tory między pętlą Słoneczną i Rynkiem.

- Kolejny jest odcinek dwutorowy w Brynowie, na trasie linii 16, przed pętlą. Na tych odcinkach modernizacja ma być pełna, czyli oprócz torów obejmuje także infrastrukturę przystankową - tłumaczy Wodniok.



mark40 - Czw Wrz 10, 2009 8:27 pm
Trochę zdjęć z Łagiewnik. Obecnie remontowane jest skrzyżowanie na granicy ze Świętcohłowicami i przygotowywany jest teren do inwestycji odbudowy torowiska do Bytomia. Budowa nowego torowiska bedzie przebiegać w tym samym czasie co budowa równoległej ulicy (czyli rozpocznie się jesienią 2010 r). Zdjęcia duże wiec wklejam linki:

1 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1216
2 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1217
3 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1218
4 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1219
5 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1222
6 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1223
7 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1228
8 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1232
9 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1233
10 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1235
11 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1237
12 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1239
13 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1244
14 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1245
15 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1246
16 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1248
17 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1250
18 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1251
19 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1252
20 http://www.forum.tramwaje.slask.pl/download.php?id=1253

Miejmy nadzieję, ze te tereny dzięki nowej drodze i trasie tramwajowej ucywilizują się, staną sie abrdziej atrakcyjne. Widziałbym tu mieszkaniówkę.



Michał Gomoła - Pią Wrz 11, 2009 3:28 pm
Jak widzę jakie przystanki nam zafundowali na trasie Warszawska - Zawodzie to aż mnie skręca.. czerwony behaton, normalne budki tramwajowe, dodatkowo przykręcone w złym miejscu i dopełniające wszystko "żółte barierki". Fantastyczne wyczucie smaku.

ręce mi opadły. ŻENADA!

Myślałem, że "kolorowa moda" opuściła już Katowice, jak widać niesłusznie.



mark40 - Pią Wrz 11, 2009 3:31 pm
Montują barierki? Żółte?



Michał Gomoła - Pią Wrz 11, 2009 3:33 pm

Montują barierki? Żółte?

Niestety tak, co prawda nieco inne niż te standardowe, ale jednak żółte.. Dzisiaj będę jeszcze jechał na zapalenie Neonu, jeżeli wybiorę tę trasę to zrobię fotkę.



rasgar - Pią Wrz 11, 2009 6:13 pm

Jak widzę jakie przystanki nam zafundowali na trasie Warszawska - Zawodzie to aż mnie skręca.. czerwony behaton, normalne budki tramwajowe, dodatkowo przykręcone w złym miejscu i dopełniające wszystko "żółte barierki". Fantastyczne wyczucie smaku.

ręce mi opadły. ŻENADA!

Myślałem, że "kolorowa moda" opuściła już Katowice, jak widać niesłusznie.


Dodatkowo z atrakcji wokół remontu torowiska: "wysepkę" na Zawodziu (przystanek: Łączna) wysepkę (kierunek centrum) zrobiono dokładnie na wysokości przystanku autobusowego. Efekt - każdy autobus blokuje ruch (i tak zwężony do 1go pasa dzięki wysepkom).
Dokładając to do świateł na żądanie świecących się tam 2-3 min (z zegarkiem w ręku), przejazd przez tory na wysokości pętli, wypadkogenny wyjazd z DTŚ (z kierunku centrum) - przejazd samochodem przez Zawodzie, niełatwy do tej pory, stał się właśnie koszmarem



Bercik_Myslowice - Pią Wrz 11, 2009 7:20 pm
Rzekomo mają powstać wysepki dla autobusów na łącznej. A co do żółtych barierek to już była mowa o przemalowaniu... Jaki żal...



Silesian - Pią Wrz 11, 2009 7:46 pm
Kto jest za to odpowiedzialny?Jako Stowarzyszenie pewne osoby powinny podjąć działania.Przecież żółte barierki to jest masakra.Co za debil decyduje o takich kwestiach...Jak nie da się nic zrobić będzie trzeba w nocy przeprowadzić "partyzantkę"z piłą mechaniczną.

Przepraszam za ton "wypowiedzi" ale czasami naprawdę żal ludzi ,którzy dostarczają nam takich przykrych niespodzianek.



mark40 - Sob Wrz 12, 2009 2:28 pm
Drugi tor na 1 maja już gotowy, pewnie za niedługo wkroczą na Warszawską







mark40 - Nie Wrz 13, 2009 4:53 pm


Unijna pomoc na tramwajowej bocznicy?

Projekt modernizacji sieci tramwajowej w aglomeracji trzeszczy w szwach. Po tym, jak wycofała się z niego Ruda Śląska, zagrożone mogą być również inwestycje w Zabrzu. Jak ratować przedsięwzięcie?



O tym dyskutować będzie w czwartek Rada Nadzorcza Tramwajów Śląskich. To miała być pierwsza od lat kompleksowa inwestycja w infrastrukturę tramwajową w aglomeracji. Modernizacja torowisk i sieci trakcyjnych w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Sosnowcu, Rudzie Śląskiej i Zabrzu kosztować miała ponad 328 mln zł (oprócz tego 228 mln zł wydać miały Tramwaje Śląskie na lifting i zakup taboru). Połowa tej kwoty miała zostać zwrócona gminom i spółce z unijnej dotacji, przydzielonej bez konkursu w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko".

Umowa z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego miała zostać podpisana w połowie przyszłego roku. Nie czekając na nią, część miast rozpoczęła już prace projektowe. Tym większym zaskoczeniem było nieprzystąpienie do porozumienia - wbrew wcześniejszym ustaleniom - Rudy Śląskiej.

- Nie mamy gwarancji, że Tramwaje Śląskie zmodernizują te odcinki torowiska, które są najgorsze - argumentuje prezydent Rudy Śląskiej, Andrzej Stania. Jego zdaniem, do liftingu bardziej niż szlaki na trasach wschód-zachód kwalifikują się te prowadzące z północy na południe. - Ponadto modernizacja linii wschód-zachód stała się mniej zasadna od 1 września, kiedy to Gliwice wprowadziły autobusy w miejsce linii tramwajowych - dodaje Stania.

Taką argumentacją kompletnie zaskoczony jest Bolesław Knapik z zarządu Tramwajów Śląskich. Jak zapewnia, przewidziane do modernizacji odcinki były konsultowane z miastami na etapie tworzenia założeń do projektu. Na to, że pozostałe gminy pokryją wkład Rudy Śląskiej, nie ma co liczyć. Nie zrobią tego również Tramwaje Śląskie, bo nie mają wolnych środków. Brak akcesu do programu przez Rudę Śląską oznacza konieczność zmiany studium wykonalności. Prace nad nim trwają już blisko rok i pochłonęły ok. miliona złotych. Korekta oznacza dodatkowe wydatki i stratę czasu. A im później złożony zostanie wniosek o dotację, tym mniejsze są szanse na pomyślną realizację programu. - Jeśli do końca roku 2012 nie wydamy całej dotacji, to będziemy musieli ją oddać - tłumaczy Knapik.

Teoretycznie można zmienić harmonogram prac tak, by mimo późniejszego rozpoczęcia, ukończyć je w terminie. W praktyce taki scenariusz jest trudny do wykonania. - Jeśli rozkopiemy wszystkie torowiska naraz, to w obrębie tych miast przestaniemy w ogóle jeździć. I może się okazać, że przy takim skomasowaniu zleceń nie będzie dość firm, zdolnych przeprowadzić te inwestycje - komentuje Knapik.

Tramwajarze boją się jeszcze jednego - program oparty był na budowie ciągów komunikacyjnych. To oznacza, że do modernizacji przewidziano wybrane linie na całej długości. Lifting pojedynczych kawałków może nie spodobać się oceniającym projekt urzędnikom z resortu rozwoju regionalnego. A zatem, jeśli projekt zakładał modernizację linii przebiegającej przez Rudę Śląską i Zabrze, to brak w programie Rudy może pozbawić unijnego dofinansowania Zabrze. Tamtejsi urzędnicy nie chcą nawet słyszeć o takiej możliwości. Dariusz Krawczyk, rzecznik zabrzańskiego magistratu zapewnia, że miasto chce promować u siebie komunikację tramwajową. - Jest ekologiczna i ergonomiczna. Dlatego też my ze swych zobowiązań na pewno się wywiążemy - przekonuje.

http://www.polskatimes.pl/dziennikzacho ... material_2

Prezydent Rudy dalej bełkocze . Zabrze dalej twardo stoi (brawo), pomimo tego, ze jest otoczone z jednej i drugiej strony zacofanymi umysłami



Cuma - Pon Wrz 14, 2009 1:50 pm
Stania, idź już na emerytura :/



bidzis004 - Wto Wrz 15, 2009 1:10 am
A tak to zrobili w Warszawie , pofatygowali sie i dorzucili grosza na pomalowanie słupów na szaro estetycznie i nie rzucająco sie w oczy, w Warszawie te słupy pełnią dwie funkcje czyli latarnie i słupy trakcyjne u nas tego nie wykorzystali i słupów jest 2x więcej co psuje estetyke ulic , nie jestem pewien ale wydaje mi się że są to te same słupy co u nas , nasze władze tramwajów śląskich nie dorzucili nic a wręcz skasowali za estetyke kase do własnych kieszeni mowa o "TŚ" druga sprawa w Katowicach zrobili przy przystanku bodaj na 1 maja na całej długości dobrej arteri miejskiej kostke szaro czerwoną co wogóle tam nie pasuje w Warszawie zrobili to z lepszych materiałów i wygląda estetycznie kolejne bodaj 5 zdjęcie o tym fakcie wskazuje , jestem zniesmaczony pewnie jak niejeden z was i wolał bym gdyby lepiej może nic nie robiono niz robiono na ot tak bez jakiej kolwiek myśli estetycznej , kto nad tym czuwa ? nikt za to nie odpowiada wolna amerykanka? róbta co chceta jak chceta etc krew człowieka zalewa jak widzi taki burdel i samowolke urzędniczą w naszej aglomeracji

Sami zobaczcie... wystarczyło dać tylko pare puszek farby i pomalować a jakże zyskała by na tym nasza aglomeracja natomiast jest odwrotnie zrobili tak w Katowicach robia aktualnie w Bytomiu i w ten kolej rzeczy nasza aglomeracja cała przez zielone słupy staje sie kolejnym bezguściem Polskim na pięknym Śląsku. , o kostce to juz wogóle nie ma co bo to wstyd juz wogóle o barierkach nie wspomne.









heniek - Wto Wrz 15, 2009 10:11 am
Nie widzę nic złego w zielonym kolorze słupów trakcyjnych. Jakość materiałów w Warszawie faktycznie na Europejskim poziomie. Ta kostka która jest wzdłuż bulwarów Rawy to pomysł jakiegoś wariata, bądź sadysty...



mark40 - Wto Wrz 15, 2009 10:40 am
Słupy powinny być czarne, zielone nie wyglądaja dobrze. Widziałem dziś przy AE żółte barierki Aha wzdłuz Chorzowskiej na pasie zieleni rodzielajacej jezdnie malowali stare barierki w kratę... też na żółto



heniek - Wto Wrz 15, 2009 10:45 am
Może taka zieleń rozjaśnia nasze "szare śląskie miasta"?



SPUTNIK - Wto Wrz 15, 2009 11:55 am
nie wiem jak wyglądają te żółte ale wolę np. żółto-czarne wzdłuż korfantego niż biało-czerwone, które po pierwszym deszczu są brudno-czerwone

choć prawda jest taka że wystarczyłby popiel jak w warszawie



mark40 - Wto Wrz 15, 2009 12:14 pm
heniek, nasze miasta nie są szare. Są za to oszpecone zielonymi słupami udającymi drzewa. Ponizej znalezione zdjecia z sieci






Po za tym zielen wzdłuż DTŚ jest wyblakła, nie rozjasnia ale jeszcze bardzie potęguje wrażenie szarzyzny, z czarnym nie ma takiego problemu. Zawsze wyglada estetycznie








ZbeeGin - Pon Wrz 21, 2009 6:38 pm
Dzisiejsze szybkie zdjęcie z Łagiewnik. Byle do przodu. (Jakość komórkowa).


Widać miejsce na przystanek. Poustawiane zwrotnice. Zasypane podkłady. Są już słupy sygnalizacji świetlnej.



bidzis004 - Śro Wrz 23, 2009 1:30 am
Szlak mnie trafia jak widze te słupy jasna cholera ile można? , puste słupy zamiast je zagospodarować na 2x tzn oświetlenie torowisk i ulic bo jest to możliwe jak widac w Wawie sie udało i ktoś nad tym czuwał tutaj jest bezguście , ... mać to sie nadaje do prokuratury bo jak można tak bezmyślnie podejmować decyzje i w KZKGOP i w TŚ juz niemówie o UM którym zwisa czy są latarnie czy ich nie ma czy są zielone słupy czy czerwone , no ludzie złoci nie wiem jak wy ale ja wymiękam.



kris_61 - Śro Wrz 23, 2009 7:37 am
To chyba dlatego, że u nas brakuje zielonych drzew - powstał zielony "żelazny" las



tremolo - Śro Wrz 30, 2009 10:22 am
Śląsk jest bardzo zielony - w porównaniu z innymi miastami polski nie mamy się czego wstydzić. Ciekawi mnie jak firma, która wygrała przetarg na przebudowe Rynku rozwiąże problem tramwajów na Rynku? Objazd?



kropek - Śro Wrz 30, 2009 11:01 am
^ ^ ^ Rynku w Katowicach?
Tramwaje pozostają na nim; będzie tylko korekta przybiegu torów itd., ale rewolucja raczej się nie szykuje.



tremolo - Czw Paź 01, 2009 12:47 pm
Słupy zielone; może zielona farba była tania. Na szczęście nie są na przykład tęczowe.



ellilamas - Czw Paź 01, 2009 1:11 pm
Czy obowiązują jakieś zasady przy malowaniu takich elementów (np jasne kolory)?
Czy np mogłoby to być coś takiego:




kropek - Czw Paź 01, 2009 1:53 pm

Czy obowiązują jakieś zasady przy malowaniu takich elementów (np jasne kolory)?
Czy np mogłoby to być coś takiego:


najlepiej to jednak jakby byly cale czarne / szare...
a tam gdzie to mozliwe - wcale (trakcja na elewacji budynkow).

poza tym, mozna by przeciez zamiast dwoch slupow, umieszczać tylko jeden, który znajdowałby się pomiędzy torami - to chyba możliwe



Jastrząb - Czw Paź 01, 2009 8:17 pm
Możliwe, ale tam gdzie tory są od siebie odpowiednio oddalone.



absinth - Czw Paź 01, 2009 8:26 pm
Katowice, Warszawska




kropek - Czw Paź 01, 2009 8:31 pm
swoją drogą ładny korek...



Darkat - Pią Paź 02, 2009 6:28 am

swoją drogą ładny korek...

którego tam nie powinno być
W moich marzeniach jest żeby od tego miejsca czyli placu przed kościołem Mariackim wyłączyć z ruchu drogowego ten odcinek do rynku. W końcu to jest tylko kilkaset metrów do rynku



ZbeeGin - Nie Paź 04, 2009 11:00 am
Częściowo torowisko w Łagiewnikach już gotowe (jakość komórkowa)



Tylko ten przystanek jest dalej spartolony, gdyż nie ma podwyższenia.



surfen - Wto Paź 06, 2009 4:24 pm

Śląsk jest bardzo zielony - w porównaniu z innymi miastami polski nie mamy się czego wstydzić. Ciekawi mnie jak firma, która wygrała przetarg na przebudowe Rynku rozwiąże problem tramwajów na Rynku? Objazd?

Przebudowa Rynku i Korfantego wg koncepcji Koniora jest już nieaktualna. Strona www.przemiana.katowice.eu podała 24 września 2009, że projektanci
polsko-hiszpańskiego konsorcjum rozpoczęli prace nad planami przebudowy Rynku i Korfantego. "W wielu trudnych wyborach pomogą im sami katowiczanie podczas konsultacji społecznych." Będzie więc powtórka akcji "Katowice na warsztacie". Trochę po czasie... bo betonowe podkłady pod torowisko mają być od Bogucickiej do Zenitu/Teatru, więc tu już pytań nie będzie.

Co do budowy nowego torowiska od Zawodzia Pętli do Rynku, rzucę tu cztery sprawy:
- dlaczego płyty betonowe nie są na całej długości (zbawienie dla karetek i więcej ciszy niż przy podkładach)
- fatalnie to wygląda, że każdy przystanek jest inny
- strasznie wolne tempo prac (zaczęli w lutym!)
- wysepki zwężające jezdnię na wysokości przystanków autobusowych

Niestety to co piszą osoby na forach chyba trafia do kosza :/ Pytanie brzmi, gdzie są radni wybrani z Zawodzia? Ożywią się w 2010 roku w czasie kampanii wyborczej?



d-8 - Wto Paź 06, 2009 4:58 pm

Niestety to co piszą osoby na forach chyba trafia do kosza :/ Pytanie brzmi, gdzie są radni wybrani z Zawodzia? Ożywią się w 2010 roku w czasie kampanii wyborczej?

odpowiedź brzmi - zapewne na 100% tak.

pytanie jednak następne : czy mieszkańcy w ogóle interweniują i swoich radnych??? czy ich relacje wzajemnego olewania się nawzajem są raczej w normie ?



mark40 - Wto Paź 06, 2009 6:41 pm

- dlaczego płyty betonowe nie są na całej długości (zbawienie dla karetek i więcej ciszy niż przy podkładach)

Bo od AE nie są potrzebne, nawet dla karetek. Nie potrzeba wywalać podwójnej kasy na betonowe torowisko aż do Zawodzia, wystarczy takie jak jest teraz (choc mogło by byc trawiaste). Pamietajmy tez, że remont finansują TŚ a nie miasto Katowice, wiec te srodki finansowe wystarczą na tak zaplanowany remont.

- fatalnie to wygląda, że każdy przystanek jest inny



mark40 - Śro Paź 07, 2009 4:44 pm
Zdjecia by gpj70

Zdjęcia z postępów prac przy budowie DTŚ Zabrze

budowa nowego torowiska w rejonie węzła też idzie do przodu




trwa budowa torowiska tramwajowego w rejonie Wolnosci a P. Skargi








mark40 - Śro Paź 07, 2009 4:47 pm

Tylko ten przystanek jest dalej spartolony, gdyż nie ma podwyższenia.Czy mógłbyś zrobić zdjecia temu przystankowi z bliska?



surfen - Śro Paź 07, 2009 6:54 pm

odpowiedź brzmi - zapewne na 100% tak. pytanie jednak następne : czy mieszkańcy w ogóle interweniują i swoich radnych??? czy ich relacje wzajemnego olewania się nawzajem są raczej w normie ?

Ja rozumiem zgłaszanie rzeczy powiedzmy - niewidocznych, czy specyficznych, czy widzimisię, ale remont torowiska na Zawodziu-Centrum spotkał się z dość szeroką krytyką i sądząc po jej ilości, zapewne dotarła ona także do radnych, chociażby za sprawą niebezpiecznych zwężeń jezdni. Poza tym przynajmniej jeden z katowickich radnych mieszka na Zawodziu i korzysta z tramwajów. Nie widzi? Nie interesuej się? Pytanie więc raczej brzmi, czy radny nie powinien być wyczulony na pewne problemy, czy zjawiska bardziej niż szary mieszkaniec miasta? (pomijam tu już motywację finansową, a diety w Katowicach do niskich nie należą). Moim zdaniem to radny powinien takie kwestie wyłapywać, a przy takiej inwestycji (torowiska właściwie nie ruszano od momentu jego zbudowania!) powinien wiedzieć o pewnych sprawach na etapie PLANOWANIA. Teraz to już musztarda po obiedzie. Argumentem za tym, że to radny się bardziej orientuje jest też to, że to co zobaczył wyborca to już efekt pewnych wcześniejszych ustaleń.

Nie jest też tak, że z remontem tego torowiska nie ma nic wspólnego miasto Katowice i jego władze, bo po pierwsze nie jest to jakaś "autostrada eksterytorialna", ale część miasta. Na dodatek jest to szczególnie ważny odcinek po tym, jak zlikwidowano większość tras autobusów, kiedyś jadących do centrum Katowic, a dziś zatrzymujących się i zawracających na pętli. Śmiało zatem można powiedzieć, że jest to inwestycja kluczowa nie tylko dla mieszkańców tej części Katowic, ale też dla wszystkich przesiadających się na Zawodziu.

Co więcej - Katowice mają 1/4 akcji Tramwajów Śląskich, a prezydent Piotr Uszok jest Przewodniczącym Rady Nadzorczej tej spółki. Nie są to dane tajne, choć sądzę, że wielu mieszkańców o tym nie wie: http://www.tram-silesia.pl/?id=html/wla ... m&dzial=32



surfen - Śro Paź 07, 2009 7:31 pm

Bo od AE nie są potrzebne, nawet dla karetek.

Dlaczego nie są potrzebne? Kiedy chodzi o ratowanie zdrowia czy mienia liczy się każda minuta i w miastach w Polsce odchodzi się od torowisk trawiastych czy na nasypach... :/ Napisz jakie są argumenty za niebetonowymi? Nie chcę być ignorantem i zwyczajnie chciałbym wiedzieć, czy się mylę podając wcześniejsze argumenty za betonowymi podkładami. No, a poza tym, tak jak piszę - chciałbym znać argumenty za tymi niebetonowymi.


Nie potrzeba wywalać podwójnej kasy na betonowe torowisko aż do Zawodzia, wystarczy takie jak jest teraz (choc mogło by byc trawiaste).

Tak, mogło być trawiaste. Można by też je zaorać żeby w ogóle "nie było niczego" (by zacytować Kononowicza). Czemu wystarczy takie jak jest? To torowisko nie było "ruszane" w zasadzie odkąd je zbudowano. Przykre, że poważną inwestycję chcesz nazywać "wywalaniem kasy". To, że zrezygnowano z betonu na całej długości to każdy może powiedzieć, że z braku pieniędzy. Tylko, że po przebudowie torowiska realizowanego po latach zaniedbań spodziewać by się można zwyczajnie czegoś lepszego.


Pamietajmy tez, że remont finansują TŚ a nie miasto Katowice, wiec te srodki finansowe wystarczą na tak zaplanowany remont.

Jak już napisałem 25% udziałów w TŚ ma miasto Katowice, zaś Uszok jest Przewodniczącym Rady Nadzorczej.


Wydaje mi sie, że wszystkie sa jednakowo brzydkie.

Może być tanio, ale schludnie i z jakąś skromną, ale estetyką, logiką. Tymczasem zrobiono sobie jakieś jaja. Co najmniej trzy przystanki pod rząd mają inny kolor... Szczegół, ale po nich też ocenia się jakość całości.


Niestety tak to wyglada przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu tramwajowego. Chociaż krótszy fragment Gliwickiej remontowali 1,5 roku

Podajesz przykład moim zdaniem pewnej "niezręczności" (by mówić delikatnie) i ośmieszenia się miasta w oczach jego mieszkańców i nie tylko. Nie jest to dobry punkt odniesienia, zdecydowanie lepiej porównywać się "do góry", do lepszych, a nie do gorszych. Owszem porównanie do tych drugich zapewne uciszy sumienia zlecających ten remont, ale wierz mi, że pasażerowie mają inne zdanie.


Warszawska i 1 Maja maja byc w przyszłym roku przebudowane wiec ten problem moze jakos sie rozwiąże. Choc nie wiem czy pamietam dobrze, ale te ulice były przecież niedawno remontowane, mozliwe ze nie na całej długosci.

Można złośliwie powiedzieć, że Warszawska jest w remoncie permanentnym od jakiś 5 lat... Kanalizacja, wymiana nawierzchni, torowisko, wymiana nawierzchni... Przy wymianie torowiska na długości 1 Maja-Warszawska i tak ekipa musiała wyjechać na drogę, żeby przygotować część jezdni do jazdy po jej rozkopaniu przy wymianie torów. Nie można było pomyśleć i zaplanować tych remontów sensowniej? I tu się można spierać, że byłoby za dużo naraz, ale też już można przewidywać, że po wymianie nawierzchni przypomni im się o jakiś rurach, a potem o chodnikach i tak zamiast raz a porządnie jest takie "szczypanie" po kawałeczku.

Podsumowując, cieszę się, że w ogóle jest coś robione, ale jednak jest różnica między "coś" a "porządną robotą". Nie mam tu zastrzeżeń do firmy wykonującej czy do pracowników TŚ, bo cóż, taki był przetarg i coś takiego wybrano, a nie innego. Uważam po prostu, że miasto Katowice poza udziałem 25% w TŚ stać na coś więcej. Przede wszystkim wielki minus za brak wyciszenia torowisk.



mark40 - Śro Paź 07, 2009 8:02 pm

Dlaczego nie są potrzebne? Sam widziałem jak straż pożarna miała spore problemy by z bazy w Szopienicach (ul. Krakowska) dotrzeć do palącego się budynku na ul. Piaskowej przez zwężenie na ul. 1 Maja (zwężenie jest do dziś). Kiedy chodzi o ratowanie zdrowia czy mienia liczy się każda minuta.Nie są potrzebne bo na tym odcinku nie wystepują jakieś zatory. Straż nie mogła przejechać bo zwężenie jest za wąskie?

Tak, mogło być trawiaste. Można by też je zaorać żeby w ogóle "nie było niczego" (by zacytować Kononowicza). Czemu wystarczy takie jak jest? To torowisko nie było "ruszane" w zasadzie odkąd je zbudowano. Przykre, że poważną inwestycję chcesz nazywać "wywalaniem kasy". To, że zrezygnowano z betonu na całej długości to każdy może powiedzieć, że z braku pieniędzy. Tylko, że po przebudowie torowiska realizowanego po latach zaniedbań spodziewać by się można zwyczajnie czegoś lepszego.



surfen - Śro Paź 07, 2009 8:29 pm
Tak tylko, że przejazd dla karetek jest tylko jednym z argumentów za betonowym torowiskiem. Dziwi mnie i rozczarowuje, że nie zadbano o wyciszenie torowisk. Tak, znowu przez brak kasy. Ten argument można podać zawsze i wszędzie. Tyle, że tak jak pisałem, torowiska nie ruszano odkąd powstało i teraz kiedy była szansa na zmianę, według mnie ją zmarnowano. Bo przecież, to co zbudowano będzie na następne xx lat. I skoro robi się coś raz na taki szmat czasu, to czemu nie wyciszono torowisk, a jednocześnie miasto od lat buduje kolejne domy mieszkalne tuż przy torach tramwajowych? Słychać, że torowisko na betonowych płytach jest bardziej ciche niż to na podkładach na nasypach. I tu podkreślam - chętnie się dowiem, jak to jest naprawdę? Czy betonowe jest bardziej ciche? I czy umożliwia łatwiejsze wyciszenie niż nasyp? Które torowisko zużyje się szybciej, które łatwiej jest konserwować? Na betonie, czy na nasypach? Czy wybrano taniochę, czy jakość, która musi kosztować, jeśli ma być na lata?



mark40 - Śro Paź 07, 2009 8:37 pm
Oba rodzaje torowisk mogą być ciche. Tramwaje od AE do Zawodzia szumią co słychać. Rozwiązaniem byłoby wysypanie tłucznia pod samą górę szyny (tak jak przy chorzowskiej, gdzie tramwaju w ogóle nie słychać, tak też chyba zrobiono teraz w Łagiewnikach).



surfen - Śro Paź 07, 2009 8:37 pm

Remont jest finansowany ze srodków TŚ pozyskanych z kontraktu wojewódzkiego. Nawet za organizacje sygnalizacji świetlnej w ciągu Zawodzie-rynek odpowiadają TŚ, co jest już paranoją.

I tu się zgadzam. Udział miasta Katowice w tym remoncie i w ogóle w kwestii komunikacji miejskiej jest zdecydowanie niewystarczający. Ale już widzę oczami wyobraźni plakaty i ulotki wyborcze na tle nowego torowiska...

Chciałbym też zapytać, jakie jest Wasze zdanie na temat rozmieszczenia przystanków? Czy Waszym zdaniem dobrze zrobiono, że zostawiono tę kwestię bez zmian? Wg mnie na tak krótkim odcinku przystanków jest za wiele... Zastanawia zwłaszcza odległość przystanków Katowice Zawodzie Pętla - Łączna - Ośrodek Sportowy. Z jednego można machać osobie stojącej na drugim... ale nie o machanie tu chodzi tylko ma marnowanie energii i czasu jazdy... kompletnie to nieekonomiczne.



surfen - Śro Paź 07, 2009 8:39 pm

Oba rodzaje torowisk mogą być ciche. Tramwaje od AE do Zawodzia szumią co słychać. Rozwiązaniem byłoby wysypanie tłucznia pod samą górę szyny (tak jak przy chorzowskiej, gdzie tramwaju w ogóle nie słychać, tak też chyba zrobiono teraz w Łagiewnikach).

Proszę wybaczyć, jeśli pytanie moje było z gatunku tych głupszych, ale jednak zawsze warto się czegoś nowego dowiedzieć. Czyli jest szansa by torowisko od AE do Zawodzia Pętli było - przynajmniej jako tako - wyciszone? Dziękuję za odpowiedź.



surfen - Czw Paź 08, 2009 6:50 am

Nie są potrzebne bo na tym odcinku nie wystepują jakieś zatory. Straż nie mogła przejechać bo zwężenie jest za wąskie?

Od Pętli do przystanku Katowice AE, ale także dalej zwężono jezdnię do 1,5 pasa. Owszem wystarczy by przejechał wóz strażaki, ale nie kpiłbym tu z sytuacji, lecz z osób, które to zaprojektowały i "puściły" w Tramwajach Śląskich.

Dla osób, które orientują się w tym obszarze miasta - skrótowo pisząc - zamiast poszerzać ulice wobec rosnącej liczby samochodów, to je zwężono...

Są przystanki autobusowe na wysokości tramajowych, to chyba przeoczyłeś... podobnie jak genialni projektanci. Gdyby były tu płyty betonowe, autobusy rano nie korkowałyby przejazdu, a wystarczy, że na innej pobliskiej drodze co się wydarzy i już korek się powiększa. A nie jest tak, że tu tylko "30" jeździ. Odjeżdża stąd 7 autobusów. I OK, to krótki odcinek, ale jednak - wybrano taniość i zatory się zdarzają. I tu można polemizować, natomiast nie ma wątpliwości, co do innych problemów - zwężenia oraz przejścia dla pieszych na tym odcinku zaplanowane są fatalnie - po pierwsze jest to na wysokości skrzyżowań (od Pętli w stronę 1 Maja skrócono pas lewy do zawracania i jazdy prosto), wcześniej są zwężenia na przystanku Łączna - oba na wysokości wysepki i jednocześnie jest tam co? Przystanek autobusowy. Albo przejście dla pieszych 1 Maja/Boh Monte Casino od Centrum w stronę Pętli i dosłownie parę metrów dalej kolejne przejście na wysepkę, to aż prosiło się o połączenie. Zwężony jest pas przy AE, za skrzyżowaniem z Bogicicką, jadąc od Centrum w stronę Zawodzia. Zwężony jest odcinek przy przystanku Paderewskiego. Następnie zwężono możliwości skrętu na skrzyżowaniu Graniczna-Warszawska-Dudy Gracza, a to ważne skrzyżowanie. To jest cały ciąg komunikacyjny, na którym jest jeszcze mnóstwo sygnalizacji i przejść dla pieszych. Na dodatek wymiana nawierzchni nie wszędzie będzie mogła łączyć się z poszerzeniem i likwidacją tych niebezpiecznych zatorów. Co więcej - tramwaje na odnowionym torowisku będą też stać, zamiast jechać - nagromadzenie przystanków i świateł bez priorytetu dla tramwaju.

Bardzo pomysłowo się to wszystko kształtuje i argument typu brak pieniędzy jest tu najłatwiejszy, a to miał być remont po xx latach nic-nie-robienia na następnych xx lat, gdzie to nic-nie-robienie poza konserwacją byłoby uzasadnione. A nie będzie, bo już widać, że konieczne będą poprawki.



salutuj - Czw Paź 08, 2009 7:03 am


Od Pętli do przystanku Katowice AE, ale także dalej zwężono jezdnię do 1,5 pasa. Owszem wystarczy by przejechał wóz strażaki, ale nie kpiłbym tu z sytuacji, lecz z osób, które to zaprojektowały i "puściły" w Tramwajach Śląskich.

Dla osób, które orientują się w tym obszarze miasta - skrótowo pisząc - zamiast poszerzać ulice wobec rosnącej liczby samochodów, to je zwężono...

Są przystanki autobusowe na wysokości tramajowych, to chyba przeoczyłeś... podobnie jak genialni projektanci. Gdyby były tu płyty betonowe, autobusy rano nie korkowałyby przejazdu, a wystarczy, że na innej pobliskiej drodze co się wydarzy i już korek się powiększa. A nie jest tak, że tu tylko "30" jeździ. Odjeżdża stąd 7 autobusów. I OK, to krótki odcinek, ale jednak - wybrano taniość i zatory się zdarzają. I tu można polemizować, natomiast nie ma wątpliwości, co do innych problemów - zwężenia oraz przejścia dla pieszych na tym odcinku zaplanowane są fatalnie - po pierwsze jest to na wysokości skrzyżowań (od Pętli w stronę 1 Maja skrócono pas lewy do zawracania i jazdy prosto), wcześniej są zwężenia na przystanku Łączna - oba na wysokości wysepki i jednocześnie jest tam co? Przystanek autobusowy. Albo przejście dla pieszych 1 Maja/Boh Monte Casino od Centrum w stronę Pętli i dosłownie parę metrów dalej kolejne przejście na wysepkę, to aż prosiło się o połączenie. Zwężony jest pas przy AE, za skrzyżowaniem z Bogicicką, jadąc od Centrum w stronę Zawodzia. Zwężony jest odcinek przy przystanku Paderewskiego. Następnie zwężono możliwości skrętu na skrzyżowaniu Graniczna-Warszawska-Dudy Gracza, a to ważne skrzyżowanie. To jest cały ciąg komunikacyjny, na którym jest jeszcze mnóstwo sygnalizacji i przejść dla pieszych. Na dodatek wymiana nawierzchni nie wszędzie będzie mogła łączyć się z poszerzeniem i likwidacją tych niebezpiecznych zatorów. Co więcej - tramwaje na odnowionym torowisku będą też stać, zamiast jechać - nagromadzenie przystanków i świateł bez priorytetu dla tramwaju.
.

Miasto jest dla pieszych pozniej dla komunikacji masowej a dopiero na koncu dla samochodow. poszerzanie ulic powoduje przyrost aut i korkow i na Zachodzie odchodzi sie od tego juz. - wystarczy poczytac o tym zjawisku.



Maciek B - Czw Paź 08, 2009 9:01 am
Rozumiem, że "miasto" w sensie centrum miasta?



salutuj - Czw Paź 08, 2009 9:38 am

Rozumiem, że "miasto" w sensie centrum miasta?
Centrum w szczegolnosci.



ZbeeGin - Czw Paź 08, 2009 4:54 pm

Czy mógłbyś zrobić zdjecia temu przystankowi z bliska?

Dzisiejsze zdjęcia z "bliska". Trochę już było ciemnawo stąd włączyłem ISO400 w rezultacie są nieco zaszumione.











mark40 - Czw Paź 08, 2009 8:48 pm
@ZbeeGin; Dzięki



Proszę wybaczyć, jeśli pytanie moje było z gatunku tych głupszych, ale jednak zawsze warto się czegoś nowego dowiedzieć. Czyli jest szansa by torowisko od AE do Zawodzia Pętli było - przynajmniej jako tako - wyciszone? Dziękuję za odpowiedź.
Wysypanie tłucznia do wyskości szyny załatwiłoby sprawę. Szyny mozna tez wyszlifować.

Odnosnie przystanków to niestety nie pomyślano o ich innym umiejscowniu. Przy Damrota jest OK, choc ja bym zaproponował przy Francuskiej, przy Granicznej też OK (choc usytuowane powinno być za skrzyzwoaniem a nie przed. Przystanek Paderewskiego do wywalnia, w zamian przeniesienie przystanku AE na skrzyzowanie z Bogucicką. Obecny przystanek koło AE na górce jest beznadziejnie usytuowany. Dalej juz bez zmian.

Zwężenia w miejscu przystanków są stosowane w wielu innych miastach. Jest to o wiele bezpieczniejsze od wysiadania wprost na ulice dwupasową. Zaleta jest równeiz to, że jeden pas jest zawsze przejezdny, podczas gdy wcześniej pasazerowie każdego tramwaju wysiadajac/wsiadajac blokowali dwa pasy.



Argument o braku pieniedzy odnosił sie do tego, że skoro ich nie mamy zbyt wiele tym bardziej nie powinno się wydawac na niepotrzebne rozwiązania.



surfen - Pią Paź 09, 2009 9:45 am

Wysypanie tłucznia do wyskości szyny załatwiłoby sprawę. Szyny mozna tez wyszlifować.

I dlaczego nie wysypano tego tłucznia do wysokości szyny? Tak, jest to, coś co mnie rozczarowało, ale niezależnie od tego pytam: czy zadecydowały tu tylko koszty? (to aż tak drogie?), czy względy technologiczne? Czy jakieś inne? Odnośnie szyn, również mam pytanie, bo widać było, że te kładzione były brązowe u dołu, co budzi pewne skojarzenia (rdza, stare szyny), ale tu też obstawiam, że to tylko złudzenia.


Odnosnie przystanków to niestety nie pomyślano o ich innym umiejscowniu. Przy Damrota jest OK, choc ja bym zaproponował przy Francuskiej, przy Granicznej też OK (choc usytuowane powinno być za skrzyzwoaniem a nie przed. Przystanek Paderewskiego do wywalnia, w zamian przeniesienie przystanku AE na skrzyzowanie z Bogucicką. Obecny przystanek koło AE na górce jest beznadziejnie usytuowany. Dalej juz bez zmian.

Tu się zgadzam w 100% i szkoda, że albo nie posłuchano takich głosów, albo je zignorowano na etapie planowania. Przystanek na górce nie został zlikwidowany, bo pewnie zależy na nim proboszczowi pobliskiego kościoła, a może też rektorowi AE ;-)


Zwężenia w miejscu przystanków są stosowane w wielu innych miastach. Jest to o wiele bezpieczniejsze od wysiadania wprost na ulice dwupasową. Zaleta jest równeiz to, że jeden pas jest zawsze przejezdny, podczas gdy wcześniej pasazerowie każdego tramwaju wysiadajac/wsiadajac blokowali dwa pasy.

Dla pasażerów - bezpieczniej, tu 100% racji, ale jednak ruch samochodowy i tak jest blokowany. Były dwa pasy - samochody teoretycznie zatrzymywały się na obu, więc oba były zablokowane, ale też wszystkie auta były zablokowane. Teraz jest jeden pas, jeden się blokuje na wysokości przystanku, ale jest dokładnie tak samo - wszystkie auta stoją, bo wszystkie muszą jechać tym jednym pasem. Pasażerowie wychodzą z obu stron wysepki, z jednej legalnie, z drugiej już nie przez pasy. Fatalnie jest też na wysokości przystanku przy Ośrodku Sportowym. Kierowcy jadący od Centrum w stronę Pętli Zawodzie, najpierw mają skrzyżowanie i przejście dla pieszych (sygnalizacja), a dosłownie parę metrów dalej znowu jest przejście dla pieszych (z wysepki), tam stają i zanim ruszą, znowu niekiedy muszą hamować, bo pasażerowie schodzą z wysepki też dalej... Bardzo dobrze, że zrobiono wysepki, bo to bezpieczniejsze, ale po pierwsze: można było przemyśleć ich lokalizację, a po drugie: jeszcze raz przemyśleć ich lokalizację. Teraz autobusy stają na wysokości zwężenia (wysepka), bo jest tam przystanek. Myślę, że rozwiązanie tej ostatniej kwestii uspokoiłoby kierowców.

Zostawiając jednak nastrój pewnego rozczarowania w tyle, chciałem podziękować za cierpliwe odpowiedzi i tłumaczenia.



surfen - Pią Paź 09, 2009 9:58 am

Miasto jest dla pieszych pozniej dla komunikacji masowej a dopiero na koncu dla samochodow. poszerzanie ulic powoduje przyrost aut i korkow i na Zachodzie odchodzi sie od tego juz. - wystarczy poczytac o tym zjawisku.

Tyle, że zaproponowane rozwiązania w mieście są niekonsekwentne, jeśli wziąć pod uwagę, to co piszesz (z czym się generalnie zgadzam). Bo jeśli zwęża się ulicę to w korkach stoją też autobusy, które nie mają wydzielonego pasa. Jeśli zamiast samochodu wsiąść na rower, to nie bardzo, bo na ścieżce rowerowej robi się parkingi dla samochodów (o ile jest już ścieżka). No i największa bolączka, by trzymać się tematu torowiska Zawodzie-Centrum: tramwaje stoją w korkach, które same powodują - jeden tramwaj blokuje drugi, bo: 1. stoją na światłach 2. stoją na przystankach, które są źle zlokalizowane 3. skutkiem 1. i 2. oraz może częściowo złego rozkładu jazdy, tramwaje "nachodzą na siebie" (ten opis dotyczy sytuacji przed remontem torowiska, bo teraz są dodatkowe zmienne: z jednej strony mijanki, a z drugiej wycięcie dużej części kursów).

Zauważ też, że niekonsekwencję widać też na Zawodziu, gdzie zwężono pasy ruchu ze względu na wysepki tramwajowe także na wysokości przystanków autobusowych. Auta jadą "wężykiem", już opóźniony autobus podjeżdża na przystanek blokując jedyny pas ruchu, w tyle stoją kolejne auta (najczęściej z jedną osobą w środku - kierowcą w samochodzie 5osobowym) i autobusy (wiozące kilkadziesiąt osób) następnych linii pogłębiając opóźnienie. Tak, to dzieje głównie w szczycie, ale też to wtedy najwięcej jest pieszych i pasażerów, którzy nie tylko Twoim zdaniem powinni być na pierwszym miejscu. To powinno zostać rozwiązane.



mark40 - Pią Paź 09, 2009 3:05 pm

I dlaczego nie wysypano tego tłucznia do wysokości szyny? Tak, jest to, coś co mnie rozczarowało, ale niezależnie od tego pytam: czy zadecydowały tu tylko koszty? (to aż tak drogie?), czy względy technologiczne? Czy jakieś inne? Odnośnie szyn, również mam pytanie, bo widać było, że te kładzione były brązowe u dołu, co budzi pewne skojarzenia (rdza, stare szyny), ale tu też obstawiam, że to tylko złudzenia.Na pewno więcej tłucznia to wiekszy koszt, przy czym nie wiem jaki. Możliwe, że ktoś po prostu uznał wiecej tłucznia za zbędne i tyle przewidział do wysypania. Trudno powiedziec dlaczego wysypano go tylko tyle. Na zdjeciach z Łagiewnik widać, że wysypano go do wyskjosci szyny, czyli prawidłowo.

Szyny juz maja taki kolor, nie mogą rdzewieć.



heniek - Sob Paź 10, 2009 9:36 am
Na wysokości SCC szyny nie tylko są zasypane w całości tłuczniem ale również w szynach są umieszczone jakieś takie gąbki czy papa...



Cuma - Sob Paź 10, 2009 10:10 am

Na wysokości SCC szyny nie tylko są zasypane w całości tłuczniem ale również w szynach są umieszczone jakieś takie gąbki czy papa...Chyba nie w szynach a między szynami a podkładem?



heniek - Sob Paź 10, 2009 10:28 am
jeśli szyna ma przekrój podwójnej litery T to pomiędzy tymi "deseczkami" liter T



Cuma - Sob Paź 10, 2009 2:06 pm
Aha, rozumiem. Do tej pory myślałem że tylko między szyną a podkładem jest możliwe "włożenie" wyciszenia. Thx za wyjaśnienie



heniek - Sob Paź 10, 2009 9:38 pm
Szczerze powiedziawszy nie wiem czy to jest wyciszenie ale na takowe to wygląda, przynajmniej przy Silesii



rasgar - Nie Paź 11, 2009 7:59 am
Ma ktoś pod ręką szczegółowe plany remontu torowiska do Zawodzia?
Czy jest ktoś w stanie ostatecznie potwierdzić czy wyremontowany zostanie takze przejazd przez tory przy samej pętli?



Kamyk85 - Nie Paź 11, 2009 9:30 am

Szczerze powiedziawszy nie wiem czy to jest wyciszenie ale na takowe to wygląda, przynajmniej przy Silesii
Tak to jest wyciszenie



mark40 - Sob Paź 17, 2009 7:27 pm

Ma ktoś pod ręką szczegółowe plany remontu torowiska do Zawodzia?
Czy jest ktoś w stanie ostatecznie potwierdzić czy wyremontowany zostanie takze przejazd przez tory przy samej pętli?


Bedzie też wyremontowany. W oststnim etapie, kiedy to ruch tramwjaowy będzie całkowicie zawieszony.



heniek - Pon Paź 19, 2009 10:22 am
Czy ktoś może potwierdzić że to torowisko jest wyciszone dzięki tym wkładkom wewnętrznym?





mark40 - Pon Paź 19, 2009 8:11 pm
Tak można to potwierdzić

Nowe tory w Zabrzu. Zdjecia by gpj70

zmiany przy budowie torowiska tramwajowego






Dwa przystanki dalej

miejsce pod nowe torowisko




d-8 - Pon Paź 19, 2009 9:56 pm
czy tam byl wczesniej jednotor ? czyli jest tak ze w zwiazku z budowa DTS i/lub remontem torow dokoptowano druga nitke ?



m20 - Pon Paź 19, 2009 10:28 pm

czy tam byl wczesniej jednotor ? czyli jest tak ze w zwiazku z budowa DTS i/lub remontem torow dokoptowano druga nitke ?

Jak widzisz na pierwszych zdjęciach - tam był krótki fragment z jednym torem, budowane sa dwa nowe.

Na kolejnych zdjęciach inny odcinek gdzie były juz 2 tory ale sa budowane 2 nowe.



mark40 - Wto Paź 20, 2009 7:52 am
Tu tez były 2 tory

Nowy prawy tor lezy w miejscu lewego starego.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • romanbijak.xlx.pl



  • Strona 2 z 4 • Wyszukano 701 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4
    Copyright (c) 2009 | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.