ďťż
[Infrastruktura] Autostrada A1



zibi - Pon Sty 22, 2007 3:29 pm
Górny Śląsk: rusza budowa A-1

PAP22.01.2007 14:53
W najbliższych tygodniach ruszy budowa blisko 15,5-kilometrowego odcinka autostrady A-1 między Sośnicą a Bełkiem na Śląsku.

W poniedziałek w Katowicach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła wart blisko 213,5 mln euro kontrakt na jego budowę z grecką firmą J&P Avax.

Resort transportu zapewnia, że cała autostrada A-1, łącząca północ i południe Polski, będzie gotowa do końca 2010 roku. Jeszcze w tym roku mają być zawarte kolejne trzy kontrakty na realizację innych śląskich odcinków A-1.

- Śląsk przez wiele lat czekał na rozpoczęcie tej kluczowej dla rozwoju gospodarczego regionu i kraju inwestycji drogowej. Tym kontraktem niejako inaugurujemy nie tylko budowę autostrady A-1 od strony południowej, ale i wszystkie tegoroczne działania związane z budową tej transeuropejskiej trasy, realizowanej w większości ze środków unijnych - powiedział uczestniczący w podpisaniu kontraktu minister transportu Jerzy Polaczek.

W trakcie realizacji, kosztem ok. 2 mld zł, jest 91-km odcinek autostrady A-1 Gdańsk (Rusocin) - Grudziądz (Nowe Marzy). Odcinki Grudziądz-Toruń (62 km) i Toruń-Stryków (144 km) mają powstać w latach 2008-2010. Na 180-km odcinku Stryków-Pyrzowice trwa wykup gruntów pod budowę; prace mają rozpocząć się w 2008 roku.

W woj. śląskim przyszła autostrada A-1 ma długość 166,8 km. Budowę podzielono na sześć odcinków. Na większość z nich kontrakty mają być podpisane w kolejnych kwartałach 2007 roku. Chodzi m.in. o odcinki Świerklany-Gorzyczki (granica z Czechami) i Bełk- Świerklany oraz budowę węzła Sośnica, gdzie przetnie się budowana autostrada A-1 z istniejącą autostradą i A-4.

Drogowcy przewidują, że do końca tego roku rozpoczną się prace budowlane dla całego odcinka A-1 od granicy z Czechami do połączenia z autostradą A-4 w Sośnicy. Po zakończeniu inwestycji - według wojewody śląskiego Tomasza Pietrzykowskiego - Śląsk stanie się jednym z najlepiej skomunikowanych regionów kraju; dodatkowo wpłyną na to planowane inwestycje w infrastrukturze kolejowej i lotniczej w regionie (m.in. połączenie kolejowe Katowic z rozbudowywanym lotniskiem w Pyrzowicach).

Budowa 15,5-km odcinka Sośnica-Bełk ma potrwać dwa lata od momentu przejęcia przez wykonawcę placu budowy, co nastąpi najdalej za miesiąc. Autostrada będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Budowa będzie skomplikowana m.in. z powodu konieczności zabezpieczenia drogi przed szkodami górniczymi (na tym terenie działają trzy kopalnie węgla) oraz budowy 33 obiektów inżynieryjnych, głównie mostów i wiaduktów. Powstaną trzy węzły, łączące A-1 z innymi drogami.

83 proc. kosztów budowy tego odcinka pokryje unijny Fundusz Spójności. Całkowity koszt projektu przekracza 242,7 mln euro, z czego tzw. koszty kwalifikowane przez UE to prawie 233,5 mln euro.

Dyrektor zarządzający J&P Avax, Konstantinos Mitzakis, zapewniał, że prace będą wykonane dobrze i na czas. Firma buduje autostrady i obiekty budowlane m.in. w Libii, Pakistanie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Grecji, na Cyprze, na Bałkanach i w Irlandii. W Polsce obecna jest od dwóch lat, realizuje m.in. projekty w okolicach Gliwic i Lublina.

Poniedziałkowe podpisanie kontraktu na realizację pierwszego ze strony południowej odcinka A-1 drogowcy i przedstawiciele resortu transportu uznali za symboliczny moment, kończący wieloletnie przygotowania i rozpoczynający prace budowlane.

Autostrada A-1, zgodnie z obowiązującą ustawą, ma być płatna. Na niektóry odcinkach opłaty mają pobierać koncesjonariusze, na innych operatorzy reprezentujący Skarb Państwa, odprowadzający wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego. Bezpłatne mają być przejazdy na odcinkach, pełniących funkcje obwodnic dużych aglomeracji.

Polaczek zapowiedział, że w połowie roku jego resort rekomenduje rządowi, a potem parlamentowi, projekt zmiany ustawy o autostradach płatnych. Chodzi m.in. o uporządkowanie spraw związanych z budową i finansowaniem autostrad oraz mechanizmami poboru opłat.

http://www.wnp.pl/logistyka/19393_1_0_0.html




Bula - Pon Sty 22, 2007 3:39 pm
Ja się już nie mogę doczekać węzła w Sośnicy. Można powiedzieć, że krzyżówka 4 dróg w tym 2 autostrad!! No bo w bardzo bliskiej odległości jest DTŚ .
Zatem będzie A1/A4/DK[44]/DTŚ. Kosmos



Bartek - Pon Sty 22, 2007 4:15 pm
Gorzej jak sie zakorkuje takie skrzyzowanie

Chyba ze maja zamiar zrobic wiadukt np. A1 nad A4 ?



salutuj - Pon Sty 22, 2007 4:56 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko




absinth - Pon Sty 22, 2007 5:09 pm
wow

bardzo dobra wiadomosc dla regionu

tylko jeszcze te odcinki moglyby byc darmowe



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 5:50 pm

wow

bardzo dobra wiadomosc dla regionu

tylko jeszcze te odcinki moglyby byc darmowe

wolałbym zeby te 800 mlilionow zlotych dali miastu na budowe nowego rynku wedlug projektu koniora w Katach a nie na autostrade, ale lepsze to niż nic...



absinth - Pon Sty 22, 2007 5:59 pm

wow

bardzo dobra wiadomosc dla regionu

tylko jeszcze te odcinki moglyby byc darmowe

wolałbym zeby te 800 mlilionow zlotych dali miastu na budowe nowego rynku wedlug projektu koniora w Katach a nie na autostrade, ale lepsze to niż nic...



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 6:15 pm

wow

bardzo dobra wiadomosc dla regionu

tylko jeszcze te odcinki moglyby byc darmowe

wolałbym zeby te 800 mlilionow zlotych dali miastu na budowe nowego rynku wedlug projektu koniora w Katach a nie na autostrade, ale lepsze to niż nic...



absinth - Pon Sty 22, 2007 6:35 pm

15 km autostrady nigdy nie da takiego duzego zatrudnienia, a co za tym idzie - zmiejszenia bezrobocia, jak budowa kilku(nastu) biurowców - ktos pozniej musi w nich pracowac, czyscic, nadzorowac itp.
wybierając pomiedzy budową drogi, a budową biurowców, zawsze będę wybierał biurowce. oczywiscie drogi tez są wazne, ale co nam dadzą drogi jezeli ludzie i tak nie będą mieli gdzie znalezc miejsca pracy.


yyyy?????????

ale ze niby kto mialby budowac te biurowce?



babaloo - Pon Sty 22, 2007 6:39 pm
@ Zasnuty

Nie jestem ekonomistą ale z tymi biurowcami chyba odwróciłeś prawo popytu i podaży.

Co do miejsc pracy w zwiazku z drogą to nie chodzi o to ile osób znajdzie pracę przy budowie drogi, tylko ile znajdzie pracę dzięki drodze. Jeżeli nie będzie drogi (nie jest to jedyny warunek ale podstawowy, obok lotniska i uniwerku/polibudy) to nie będzie chętnych na te biurowce. Poza tym miasta nie buduja biurowców tylko prywatni inwestorzy.

Nie jesteśmy stolicą, żebyśmy mogli sobie pozolić na olewanie dróg.



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 6:42 pm

15 km autostrady nigdy nie da takiego duzego zatrudnienia, a co za tym idzie - zmiejszenia bezrobocia, jak budowa kilku(nastu) biurowców - ktos pozniej musi w nich pracowac, czyscic, nadzorowac itp.
wybierając pomiedzy budową drogi, a budową biurowców, zawsze będę wybierał biurowce. oczywiscie drogi tez są wazne, ale co nam dadzą drogi jezeli ludzie i tak nie będą mieli gdzie znalezc miejsca pracy.


yyyy?????????

ale ze niby kto mialby budowac te biurowce?



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 6:43 pm

@ Zasnuty

Nie jestem ekonomistą ale z tymi biurowcami chyba odwróciłeś prawo popytu i podaży.

Co do miejsc pracy w zwiazku z drogą to nie chodzi o to ile osób znajdzie pracę przy budowie drogi, tylko ile znajdzie pracę dzięki drodze. Jeżeli nie będzie drogi (nie jest to jedyny warunek ale podstawowy, obok lotniska i uniwerku/polibudy) to nie będzie chętnych na te biurowce. Poza tym miasta nie buduja biurowców tylko prywatni inwestorzy.

Nie jesteśmy stolicą, żebyśmy mogli sobie pozolić na olewanie dróg.

wrocław pozwolił, najpierw wykonał inne inwestycje - chocby renowacje calego centrum - a dopiero teraz zaczyna się za drogi. i to jest wlasciwa kolejnosc działania.



babaloo - Pon Sty 22, 2007 6:47 pm
We Wrocławiu nie byłoby psa z kulawą noga gdyby nie A4 + położenie (najbliżej starej Unii z dużych dobrze skomunikowanych miast) + uznane uczelnie (zwłasza Polibuda). Rynek to ładny i ważny ale kwiatek do kożucha. Liczy sie też zaangażowanie władz w ściąganie inwestorów.

Acha Miasto Wrocław nie wybudowało żadnych biurowców.



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 6:52 pm

We Wrocławiu nie byłoby psa z kulawą noga gdyby nie A4 + położenie (najbliżej starej Unii z dużych dobrze skomunikowanych miast) + uznane uczelnie (zwłasza Polibuda). Rynek to ładny i ważny ale kwiatek do kożucha. Liczy sie też zaangażowanie władz w ściąganie inwestorów.

Acha Miasto Wrocław nie wybudowało żadnych biurowców.

nie wybudowało, za to odnowiło kamienice - a to byl porownywalny koszt z budową nowego centrum katowic.

katowice czy górny ślask caly tez mają dobre uczelnie, tez mają niezłą lokalizację, mają DUZO lepszy uklad komunikacyjny i jakos do nas sie inwestorzy nie pchają drzwiami i oknami.
oprocz budowania drog trzeba tez cos innego zrobic - albo budowac biurowce albo tworzyc kampus UŚ-iu i nowe budynki uczelni w centrum albo odnawiać WSZYSTKIE kamienice w centrum. trzeba wlozyc swoj wlasny wklad aby potem czerpac z tego zyski. my tego caly czas nie robimy.



absinth - Pon Sty 22, 2007 6:55 pm
chyba nie dostrzegasz pewnych niezwykle istotnych niuansow
powiem tak lepiej miec nogi zeby moc chodzic niz miec ladna marynarke

wydaje mi sie ze babaloo dosc dobrze to wyjasnil ze biurowce pojawiaja sie i maja sens wtedy gdy jest na nie popyt a nie dlatego ze tak uchwali rada miasta

budowa biurowcow przez podmiot typu miast/panstwo po to "zeby ludzie w nim pracowali" jest czyms kuriozalnym dla mnie

kto mialby ta, zatrudniac tych ludzi? miasto?

miasto ma zadbac o to co niezbedne aby pojawil sie prywatny inwestor i wybudowal ten biurowiec a nie budowac go na zapas bo ktos mialby tam pracowac
kto? kolejni urzednicy



babaloo - Pon Sty 22, 2007 7:04 pm
Odnowienie rynku wrocławskiego na pewno tyle nie kosztowało. Teza o tym, że najważniejszą wartościa Wrocławia przyciągającą inwestorów jest ładny rynek, jest na maksa karkołomna. Oprócz powyższych wskazanych przeze mnie elementów przyciagających dochodzą jeszcze: niższe koszty pracy we Wrocławiu niż na Śląsku oraz wielkość miasta (Katowic nie traktuje sie ciągle na zewnątrz jak centrum aglomeracji)

Poza tym, my nie mamy ładnego rynku i mieć go nie będziemy. Chyba nie sądzisz, że miasto remontując wszystkie kamienice, w których w większosci wszyscy wiemy kto mieszka, przyciagnie tym inwestorów.

Acha, ja nie jestem przeciwnikiem remontowania kamienic czy budowy kampusu, ale samo w sobie to nie przyciągnie inwestorów.

Ponadto, trzeba rozróżnić kto co buduje. Drogi są państwowe. Dlaczego zamiast autostrady północ - południe w całym kraju (ok. w całym regionie) w mieście Katowice miano by budować cokolwiek. To jest trochę absurdalny pomysł.



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 7:04 pm

wydaje mi sie ze babaloo dosc dobrze to wyjasnil ze biurowce pojawiaja sie i maja sens wtedy gdy jest na nie popyt a nie dlatego ze tak uchwali rada miasta

miasto ma zadbac o to co niezbedne aby pojawil sie prywatny inwestor i wybudowal ten biurowiec a nie budowac go na zapas bo ktos mialby tam pracowac
kto?

czytalem chocby tutaj. ze popyt na powierzchnie biurową w katowicach jest - nie ma inwestorów - bo poza drogami to nie mamy niczego do zaoferowania.
miasto (czy państwo) by oferowało wynajem pomieszczeń w biurowcach. po pewnym czasie mozna by takie dobrze prosperujące biurowce sprzedawac prawda?

chyba nie dostrzegasz pewnych niezwykle istotnych niuansow
powiem tak lepiej miec nogi zeby moc chodzic niz miec ladna marynarke



babaloo - Pon Sty 22, 2007 7:08 pm
Mamy kapitalizm. Jakby był taki ogromny popyt (te newsy na forum pochodzą głównie od firm zajmujących się obrotem nieruchomościami - a więc to w ich interesie jest podgrzewać atmosferę), to by były biurowce. Altus stał kupę czasu pusty.

Rolą miasta nie jest budować biurowce tylko dysponować planem zagospodarowania i szybko wydawać pozwolenia.



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 7:11 pm

Odnowienie rynku wrocławskiego na pewno tyle nie kosztowało. o ile dobrze sobie przypominam kosztowalo pół miliadra złotych wtedy.
Teza o tym, że najważniejszą wartościa Wrocławia przyciągającą inwestorów jest ładny rynek



absinth - Pon Sty 22, 2007 7:11 pm

czytalem chocby tutaj. ze popyt na powierzchnie biurową w katowicach jest - nie ma inwestorów - bo poza drogami to nie mamy niczego do zaoferowania.

hmm pewnie tez czytales o zapowiedziach budowy licznych budynkow biurowych przez inwestoow prywatnych

zapewne wiesz ze budowa czegokolwiek przez podmiot taki jak miasto ze srodkow publicznych wymagalaby stosowania przepisow o zamowieniach publicznych

o tym ile trwaja procedury (wliczajac w to odwolania protesty etc) zapewne takze wiesz

o efektywnosci budowania czegoas przez podmioty publiczne tez zapewe wiesz ze jest znacznie nizsza niz podmiotow prywatnych w dodatku angazuje srodki publiczne a wiec pochodzace m.in z placonych przezemnie podatkow

wiec skoro podmiot prywatny ma zrobic cos efektywnie w dodatku za swoje pieniadze nie widze powou zeby miasto mialo sie tym zajmowac



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 7:20 pm


hmm pewnie tez czytales o zapowiedziach budowy licznych budynkow biurowych przez inwestoow prywatnych
oprocz GKW, takze rozne gazety tez o tym pisaly ( nie tylko regionalny dodatek wyborczej) wiec z tym popytem nie jest tak źle bo popyt jest na wynajem powierzchni biurowej - a nie na budowę nowych budynkow. dlatego cos z tym trzeba zrobic.
zapewne wiesz ze budowa czegokolwiek przez podmiot taki jak miasto ze srodkow publicznych wymagalaby stosowania przepisow o zamowieniach publicznych
o tym ile trwaja procedury (wliczajac w to odwolania protesty etc) zapewne takze wiesz



absinth - Pon Sty 22, 2007 7:24 pm

bo trzeba tez inwestora natchnąć do tego aby coś budować zaczął jezeli pokarze mu sie ze jest popyt na powierzchnie biurową to inwestorzy tez zaczną budowac. : ]

widzisz z tego co wiem to inwestorzy juz by zaczeli budowac tylko niech miasto zrobi to co do niego nalezy ( i na pewno nie jest to budowanie biurowcow) czyli sporzadzi plan zagosdpodarowania przestrzennego bo na to w sporej czesci czekaja inwestorzy



babaloo - Pon Sty 22, 2007 7:25 pm
@ Zasnuty
Wyciągasz daleko idące wnioski. Oni mają rynek i inwestorów. My mamy DTŚ (od 3 miesięcy) i nie mamy inwestorów. To znaczy, że rynek przyciąga inwestorów. Nie wgłębiając sie w metodologię, trochę to naciągane.

Odnośnie uczelni przypominam, że w Katowicach nie ma polibudy co jest maks ważne w wypadku Wrocławia.

Pytasz co przyciągnie inwestorów:
- drogi
- plan zagospodarowania przestrzennego
- promocja (pomijamy ją w dyskusji a ma ogromne znaczenie)
- gwarancja dla inwestoa, że nie będzie miał problemów z pozwoleniem budowlanym, ewentualnymi decyzjami środowiskowymi i uda mu się to szybko załatwić
- tania siła robocza
- lotnisko
- uczelnie (w tym techniczna)
- efekt synergii wytworzony przez aglomerację
- efekt śnieżnej kuli (jak przyciągniesz kilku, przyjda inni)
- obecność instytucji publicznych ( z niezrozumiałych dla mnie względów oddaliśmy np. WSA Gliwicom)
- i zgadzam sie z tobą, że ogólny klimat miejsca.

Co do wycięcia 15 km z autostrady, to sens autostrady wynika z tego, że nie ma przerw. Bo jak są to nic Ci ona nie daje. Pamiętsza Gliwice kiedy budowano A4?
-



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 7:37 pm

@ Zasnuty
Wyciągasz daleko idące wnioski. Oni mają rynek i inwestorów. My mamy DTŚ (od 3 miesięcy)
ale DTŚ-kę to my już mamy od kilku dobrych lat (3 ? ) pomiając rondo.

Odnośnie uczelni przypominam, że w Katowicach nie ma polibudy co jest maks ważne w wypadku Wrocławia.



absinth - Pon Sty 22, 2007 7:45 pm

- plan zagospodarowania przestrzennego
nie mamy takiego w centrum i to jest niestety zenujące ze projekt koniora, kotry obejmuje tylko fragment (sic!) centrum jest tez tak dlugo i dlugo przerabiany zamiast jak najszybciej podjąc procedury i go uchwalić.



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 7:53 pm
nie obraz sie ze zapytam czy wiesz jak sie uchwala MPZP?



babaloo - Pon Sty 22, 2007 7:59 pm
@Zasnuty

- drogi
DTŚ jako autostrada miejska w Katowicach jest tak na prawdę od 3 miesięcy. Wcześniej przez Katowice trudniej było przejechać niż przez Wrocław. Zresztą, akurat z oddaniem DTŚki zbiegły się informacje o nowych inwestycjach. I zwróć uwagę gdzie są te inwestycje - wzdłuż DTŚ Więc przyciąga. Zresztą, nie mamy wcale tak mało inwestycji. Mamy mniej od Wrocławia bo jesteśmy słabsi w innych dziedzinach.

- Polibuda
Dla ludzi nazwy mają znaczenie. Polibuda jest w Gliwicach. Stąd potrzebna jest Silesia. Wtedy to będzie to samo.

- Biurokracja
Nie chodzi o probemy z otrzymaniem decyzji tylko o gwarancję. Z tego co wiem we Wrocku sie inwestora za rączke prowadzi przez wszystkie procedury, nie tylko w UM ale także w Sanepidzie, WiOŚ, UW itd. Te sprawy na prawdę mają znaczenie. Firmy np. pklanują, że otworzą jakąś działalność dajmy na to za 7 miesięcy i już pozyskują zlecenia na za 7 miesięcy. Muszą mieć pewność że nikt z UM bądź innych instytucji im z niczym nie wyskoczy. We wrocku robi się taki klimat, że maja przekonanie, że nie wyskoczy.

- siła robocza
Siłe ropboczą mamy najdroższą po Warszawie. Wyższe od przeciętnej są chociażby zarobki w kopalniach. W Kato nie znajdziesz dużej grupy ludzi do pracyza minimalną pensję.

- UŚ
Nie wiem czy UŚ wypada lepiej od wrocławskiego w rankingach.

- ludność
Biorąc pod uwagę 320 tys. ludzi to i tak nieźle stoimy z inwestycjami. To jest mało ludzi nawet jak na polskie warunki.

Zestawienie wszystkich powyższych elementów pokazuje różnicę pomiędzy Katowicami a Wrocławiem.



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 8:19 pm

@Zasnuty

- Polibuda
Dla ludzi nazwy mają znaczenie. Polibuda jest w Gliwicach. Stąd potrzebna jest Silesia. Wtedy to będzie to samo.

dla ludzi nazwy mają znaczenie - dla inwestorow nie -> przeciez oni "badają rynek" zastanawiają sie nad wszystkimi aspektami inwestycji i fakt istnienia uczelni w bardzo bliskiej odleglosci od miasta w ktorym inwestują nie powinno dla nich stanowic problemu. - Biurokracja
Nie chodzi o probemy z otrzymaniem decyzji tylko o gwarancję. Z tego co wiem we Wrocku sie inwestora za rączke prowadzi przez wszystkie procedury, nie tylko w UM ale także w Sanepidzie, WiOŚ, UW itd. Te sprawy na prawdę mają znaczenie. Firmy np. pklanują, że otworzą jakąś działalność dajmy na to za 7 miesięcy i już pozyskują zlecenia na za 7 miesięcy. Muszą mieć pewność że nikt z UM bądź innych instytucji im z niczym nie wyskoczy. We wrocku robi się taki klimat, że maja przekonanie, że nie wyskoczy.



absinth - Pon Sty 22, 2007 8:24 pm
dla inwesorow wieksze znaczenie niz asp i a muz maja z pewnoscia Politechnika i uczelnie ekonomiczne

co do miast w Polsce jestesmy na 10 miejscu



zasnuty - Pon Sty 22, 2007 8:29 pm

dla inwesorow wieksze znaczenie niz asp i a muz maja z pewnoscia Politechnika i uczelnie ekonomiczne ale my mamy wszystkie te uczelnie jakbys nie zauwazyl
co do miast w Polsce jestesmy na 10 miejscu



salutuj - Pon Sty 22, 2007 9:09 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



martin13 - Pon Sty 22, 2007 10:04 pm

http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35019,3868579.html

Rusza budowa autostrady A1 na Śląsku

Tomasz Głogowski 2007-01-22, ostatnia aktualizacja 2007-01-22 20:55

W Katowicach podpisano w poniedziałek kontrakt na budowę 15-kilometrowego odcinka autostrady A1 między Sośnicą a Bełkiem.

To pierwszy odcinek autostrady A1 budowany na Śląsku. Będzie miał 15,4 km długości i po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Roboty rozpoczną się na przełomie lutego i marca, potrwają dwa lata. Koszt inwestycji to ponad 800 mln zł, z czego 83 proc. pochodzić będzie z europejskiego Funduszu Spójności, a reszta z budżetu państwa.

Budowa autostrady A1 to - zdaniem Tomasza Pietrzykowskiego, wojewody śląskiego - jeden z dwóch najważniejszych dla Śląska projektów (obok ustawy aglomeracyjnej). - Za jakiś czas województwo śląskie będzie jednym z najlepiej skomunikowanych ze światem regionów w Polsce - stwierdził wojewoda.

Cały śląski odcinek A1 będzie miał 166,8 km długości i, według zapewnień ministra transportu Jerzego Polaczka, ma być gotowy do 2010 roku. Inwestycję podzielono na sześć etapów, a umowy z przyszłymi wykonawcami mają być podpisane jeszcze w tym roku. Chodzi m.in. o odcinki Świerklany - Gorzyczki (granica z Czechami) i Bełk -Świerklany oraz budowę węzła Sośnica, gdzie budowana autostrada A1 przetnie się z istniejącą autostradą A4.

Odcinek między Sośnicą a Bełkiem będzie jednym z najtrudniejszych. Na zaledwie 15 km powstaną bowiem aż 33 mosty i wiadukty. Wybudowane zostaną trzy węzły, na których będzie można wjechać i zjechać z autostrady: Knurów (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 921 w Knurowie), Dębieńsko (na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr S 4353 w Czerwionce-Leszczynach) i Bełk (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 925 w Czerwionce-Leszczynach).

Drogę wybuduje grecka firma J & P Avax. Konstantinos Mitzakis, dyrektor zarządzający, zapewniał wczoraj, że firma ma doświadczenie. Budowała autostrady m.in. w Libii, Pakistanie, Grecji i Irlandii. W Polsce obecna jest od dwóch lat, realizuje m.in. projekty w okolicach Gliwic i Lublina.

Autostrada A1, zgodnie z obowiązującą ustawą, ma być płatna, ale resort finansów nie podał jeszcze żadnych szczegółów. Nie wiadomo więc, ile będziemy płacić ani od kiedy. Wszystko ma być jasne w połowie roku, gdy resort przedstawi projekt ustawy o autostradach płatnych.



absinth - Wto Sty 23, 2007 8:22 am


Wyłoniono pierwszego wykonawcę autostrady A-1

Wczoraj w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach podpisano umowę na budowę pierwszego odcinka autostrady A-1 w województwie śląskim. Wykonawcą robót na odcinku Sośnica-Bełk będzie grecka firma J and P-Avax SA. Trasa budowana przez Greków będzie miała 15 kilometrów długości i będzie oddana do użytku za dwa lata. Koszt inwestycji wynosi 800 milionów złotych, z czego 83 procent pochodzić będzie z europejskiego Funduszu Spójności.


graf. Bogusław Tomża

Zwycięstwo w przetargu firmy greckiej może budzić spore kontrowersje. Mieszkańcy południa Europy na pewno nie mają bowiem doświadczenia ani w budowie dróg, które wytrzymują konfrontacje z ostrymi zimami ani z sytuowaniem ich na terenie szkód górniczych. Tym bardziej, że na niewielkim odcinku Sośnica-Bełk będzie aż 19 mostów drogowych, 12 wiaduktów oraz po jednym przejściu dla pieszych i zwierząt.

- Wykonawcy zostali jednak zobligowani do współpracy z przedstawicielami polskich firm inżynieryjnych, którzy będą sprawować nadzór nad całą inwestycją - tłumaczy Krzysztof Raj, dyrektor katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W sytuacji wciąż dużego bezrobocia w województwie śląskim wątpliwości budzi również wybór inwestora z zagranicy. Minister transportu Jerzy Polaczek zapewnia jednak, że w charakterze podwykonawców zatrudnianie będą miejscowe przedsiębiorstwa.

Sześć odcinków autostrady A-1 w województwie śląskim ma być gotowe do końca 2010 roku. Łączna ich długość wynosić będzie 166 kilometrów. Najważniejszym elementem inwestycji ma być węzeł Sośnica, gdzie krzyżować się będą autostrady A-4 i A-1. Jak na razie nie wyłoniono jednak wykonawcy tej inwestycji. Mamy go poznać do końca bieżącego roku.

Także w tym roku poznamy firmy, które wykonywać będą prace na odcinkach Świerklany-Gorzyczki i Bełk-Świerklany. W przyszłym roku natomiast, po skomplikowanej procedurze wykupu gruntów, rozpoczną się prace na odcinku łączącym lotnisko w Pyrzowicach z granicą województwa łódzkiego. Cała trasa A-1 może być gotowa już w 2011 roku.
Witold Pustułka - Dziennik Zachodni



absinth - Wto Sty 23, 2007 8:38 am
i jeszcze wizualki ze strony Ministerstwa Transportu











salutuj - Wto Sty 23, 2007 9:29 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Wit - Wto Sty 23, 2007 10:20 am
A nie lepiej było ominąć ten staw, a nie budować w nim autostrady?



salutuj - Wto Sty 23, 2007 10:46 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Luki_SL - Wto Sty 23, 2007 12:19 pm

A nie lepiej było ominąć ten staw, a nie budować w nim autostrady?

Raczej nie ma możliwości, gdyż wokół stawu znajduje się wiel domków jednorodzinnych( na wizualce spłaszczone) ,sam się kiedyś zastanawiałem jak oni w tamtym miejscu chcą poprowadzić tą autostradę.



Luki_SL - Wto Sty 23, 2007 12:30 pm
Jeszcze artykuł z katowickiej Wyborczej:
Rusza budowa autostrady A1 na Śląsku

W Katowicach podpisano w poniedziałek kontrakt na budowę 15-kilometrowego odcinka autostrady A1 między Sośnicą a Bełkiem.



To pierwszy odcinek autostrady A1 budowany na Śląsku. Będzie miał 15,4 km długości i po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Roboty rozpoczną się na przełomie lutego i marca, potrwają dwa lata. Koszt inwestycji to ponad 800 mln zł, z czego 83 proc. pochodzić będzie z europejskiego Funduszu Spójności, a reszta z budżetu państwa.

Budowa autostrady A1 to - zdaniem Tomasza Pietrzykowskiego, wojewody śląskiego - jeden z dwóch najważniejszych dla Śląska projektów (obok ustawy aglomeracyjnej). - Za jakiś czas województwo śląskie będzie jednym z najlepiej skomunikowanych ze światem regionów w Polsce - stwierdził wojewoda.

Cały śląski odcinek A1 będzie miał 166,8 km długości i, według zapewnień ministra transportu Jerzego Polaczka, ma być gotowy do 2010 roku. Inwestycję podzielono na sześć etapów, a umowy z przyszłymi wykonawcami mają być podpisane jeszcze w tym roku. Chodzi m.in. o odcinki Świerklany - Gorzyczki (granica z Czechami) i Bełk -Świerklany oraz budowę węzła Sośnica, gdzie budowana autostrada A1 przetnie się z istniejącą autostradą A4.

Odcinek między Sośnicą a Bełkiem będzie jednym z najtrudniejszych. Na zaledwie 15 km powstaną bowiem aż 33 mosty i wiadukty. Wybudowane zostaną trzy węzły, na których będzie można wjechać i zjechać z autostrady: Knurów (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 921 w Knurowie), Dębieńsko (na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr S 4353 w Czerwionce-Leszczynach) i Bełk (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 925 w Czerwionce-Leszczynach).

Drogę wybuduje grecka firma J & P Avax. Konstantinos Mitzakis, dyrektor zarządzający, zapewniał wczoraj, że firma ma doświadczenie. Budowała autostrady m.in. w Libii, Pakistanie, Grecji i Irlandii. W Polsce obecna jest od dwóch lat, realizuje m.in. projekty w okolicach Gliwic i Lublina.

Autostrada A1, zgodnie z obowiązującą ustawą, ma być płatna, ale resort finansów nie podał jeszcze żadnych szczegółów. Nie wiadomo więc, ile będziemy płacić ani od kiedy. Wszystko ma być jasne w połowie roku, gdy resort przedstawi projekt ustawy o autostradach płatnych.



SPUTNIK - Wto Sty 23, 2007 4:30 pm


myśle ze jest to niekoniecznie przyszłościowe myślenie a raczej "przejście dla zwierzaŧ"



babaloo - Wto Sty 23, 2007 8:50 pm
Z tej mapy wynika, że Zabrze będzie miało prawie obwodnicę nie wkładając w nią ani grosza. Od południa A4. Od zachodu i północy A1. Od wschodu dojdzie DTŚ. Jakby dopłacili i zrobili połaczenie DTŚ z A4 i A1 to by mieli całą obwodnicę.



jacek_t83 - Wto Sty 23, 2007 8:56 pm

http://i5.photobucket.com/albums/y197/odbiciepalmy/65c24527a0a22b10382d1875f791908d.jpg

myśle ze jest to niekoniecznie przyszłościowe myślenie a raczej "przejście dla zwierzaŧ"

to to czarne to nie jest droga??



martin13 - Wto Sty 23, 2007 10:00 pm

Z tej mapy wynika, że Zabrze będzie miało prawie obwodnicę nie wkładając w nią ani grosza. Od południa A4. Od zachodu i północy A1. Od wschodu dojdzie DTŚ. Jakby dopłacili i zrobili połaczenie DTŚ z A4 i A1 to by mieli całą obwodnicę.

Jest podobno pomysł budowy trasy N-S, która częściowo bedzie stanowić ten brakujący element obwodnicy.



Safin - Śro Sty 24, 2007 2:54 am

http://i5.photobucket.com/albums/y197/odbiciepalmy/65c24527a0a22b10382d1875f791908d.jpg

myśle ze jest to niekoniecznie przyszłościowe myślenie a raczej "przejście dla zwierzaŧ"

to to czarne to nie jest droga??



Darkat - Śro Sty 24, 2007 8:35 am

Z tej mapy wynika, że Zabrze będzie miało prawie obwodnicę nie wkładając w nią ani grosza. Od południa A4. Od zachodu i północy A1. Od wschodu dojdzie DTŚ. Jakby dopłacili i zrobili połaczenie DTŚ z A4 i A1 to by mieli całą obwodnicę.

Nie tylko Zabrze ale cała aglomeracja. Mam nadzieję że wreszcie odetchnie z ulgą ciąg DK 86 w Katowicach czy A4 bo przed Katowicami od strony Wrocławia nie ma jak dotąd sensownego odbicia północ-południe



absinth - Czw Sty 25, 2007 7:50 am
OGŁOSZENIE O WSZCZĘCIU
POSTĘPOWANIA NUMER
OWP/2007/01/24-1466882

NAZWA I ADRES ZAMAWIAJĄCEGO

Nazwa: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Katowice
Adres: Myśliwska 5, 40-017 Katowice
Województwo: śląskie

PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

Określenie przedmiotu zamówienia:
Rozbiórka obiektów budowlanych zlokalizowanych w pasie drogowym przeznaczonym pod budowę autostrady A-1 w m. Świerklany i Mszana.

Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia:
www.gddkia.gov.pl



Luki_SL - Pon Sty 29, 2007 2:34 pm
Mam informację dotyczącą w sumie bardziej terenu leżącego w pasie przyszłej autostrady niż samej trasy.Otóż jak już wiedzą zorientowani za pewien czas w momencie budowy węzła A1 z DTŚ, swoją lokalizację będzie musiała zmienić gliwicka giełda samochodowa(właśnie tam będzie węzeł),podobno znaleziono już jej nową lokalizację: są to tereny Rudzkiego Inkubatora Przedsiębiorczości w Rudzie Śląskiej Rudzie wzdłuż ul.Szyb Walenty ,na terenach po byłej kopalni i koksowni ( aktualnie teren jest po rekultywacji)



martin13 - Pon Sty 29, 2007 2:55 pm
^^ Oby sie to potwierdziło i wreszcie coś powstało na tych terenach. A tak poza tym to miałbym w takim przypadku 5 minut do giełdy



cin - Wto Sty 30, 2007 10:41 am
A w lecie smrod frakcji po koksowni... Ta rekultywacja to chyba polegala tylko na przykryciu wszystkiego warstwa kamienia pokopalnianego. Jak tam wybralem sie 1,5 roku temu, to konczyli burzyc ostatnie zelbetowe obiekty koksowni (bodajze wieza) i syf byl wszedzie straszny... Tzn. wyglada to jak plaski, czarno-szary grzebiet golej haldy, caly ten teren po kopalni i koksowni.











Luki_SL - Wto Sty 30, 2007 1:14 pm
Miałem dziś chwilę wolnego czasu i postanowiłem uwiecznić tereny ,na które już za miesiąc może wkroczyć ciężki sprzęt, na zdjęciach miejsce w którym będzie budowany WA 470 (estakada nad stawem Moczury,DW921 i torami PKP)w Knurowie.

Widok z ul.Dworcowej(DW921) w stronę torów PKP



W oddali tory:



Pozostałości po stacji benzynowej ,gdzieś w tym miejscu górą pobiegnie estakada




Widok w drugą stronę, za drzewami jest staw nad którym będzie A1.



Gdzieś pomiędzy 2 a 4 słupem oświetleniowym bedzie estakada,widok w stronę centrum Knurowa.



Pozdrawiam:)



Wit - Wto Sty 30, 2007 4:35 pm
i oto nam się zaczęły fotorelacje z budowy A1



Luki_SL - Wto Sty 30, 2007 8:19 pm
^^Przynajmniej teraz już wiem jakie będą kierunki moich wycieczek rowerowych na wiosne



martin13 - Wto Sty 30, 2007 8:23 pm
^^ Gwarantuje Ci Luki, że nie tylko ty będziesz tam robić wycieczki rowerowe



absinth - Pią Lut 16, 2007 8:30 am


Autostrada kontra szkoła

Zostawcie naszą szkołę w spokoju! - apelowali do wiceprezydent Renaty Caban rodzice uczniów SP nr 15 przy ul. Wielickiej w Sośnicy. Podczas burzliwego spotkania, w którym uczestniczyli radni z Sośnicy oraz przedstawiciele Kuratorium Oświaty i Wychowania, rodzice stwierdzili, że decydentom nie zależy na dzieciach, a na zyskaniu atrakcyjnej działki. Włodarze miasta twierdzą, że za likwidacją szkoły przemawia rychłe rozpoczęcie budowy autostrady. W okolicach szkoły powstanie potężny plac budowy. Z tym z kolei wiąże się hałas i znaczne pogorszenie bezpieczeństwa uczniów.

Rodzice nazywają pomysł przeprowadzki dzieci z "piętnastki" do Szkoły Podstawowej nr 21 przy ul. Reymonta absurdalnym, ponieważ objęłaby ona tylko maluchy z klas II i III. Do pierwszej klasy nabór nie byłby prowadzony, natomiast klasy od IV do VI zostałyby w tym samym miejscu! Rodzice retorycznie pytają: czy starszym dzieciom hałas nie będzie przeszkadzał?

- Jak się buduje autostradę, to trzeba się liczyć z niedogodnościami. Czy argumenty o hałasie zostaną również wykorzystane wobec mieszkańców skazanych na takie sąsiedztwo? - pytała Agata Jaros, mama dwójki dzieci z przeznaczonej do likwidacji szkoły.

Wiceprezydent Renata Caban została wygwizdana, gdy powiedziała, że kilka lat temu były plany wygaszania nauki w "piętnastce". Rodzice zakrzyczeli ją, że gdyby wcześniej były takie zamierzenia, to nie godziliby się na dobrowolne składki na budowę sali gimnastycznej. Mieszkańcy Sośnicy twierdzili, że spada liczba uczniów "piętnastki", bo od trzech lat krążą plotki o planach jej likwidacji i rodzice nie zapisują do niej swych pociech. Prosili, by wstrzymać się z decyzją do 2010 roku. Według prognoz, ten rok ma być krytyczny, jeśli chodzi o nabór uczniów. Tłumacząc racje urzędników wiceprezydent Caban podkreślała m.in., że do SP nr 21 przejdą całe klasy, wraz z nauczycielami.

- To nie jest gorsza szkoła, ma nawet lepszą bazę lokalową. Działa tu system nauki na dwóch zmianach, ale późniejsze godziny obowiązują tylko te dzieci, których rodzice wyrazili taką chęć. Kto natomiast będzie odpowiadał za ewentualne wypadki dzieci idących na lekcje do "piętnastki", jeśli na swej drodze będą się natykać na sprzęt budowlany? Nie ma na razie planów sprzedaży budynku "piętnastki". Zostanie rozpisany konkurs na jego zagospodarowanie. Może powstanie w nim dom kultury? - próbowała tonować emocje Renata Caban.

Przeciwny likwidacji jest radny Jan Wiśniewski. Podkreślał, że jego wnuk jest uczniem SP nr 21 i dojście do niej nie należy do najbezpieczniejszych. Natomiast przechodzenie dzieci przez ulicę pod nadzorem wyznaczonych pracowników skończyło się tak szybko, jak się zaczęło.

Swój sprzeciw wobec planów magistratu wyraziła także Rada Osiedlowa. Jak mówi Gabriela Samek, przewodnicząca Rady Rodziców SP nr 15, do niej samej nie trafia żaden z przedstawionych argumentów.

- Nawet ten o obietnicy powołania domu kultury. Przecież w Sośnicy była taka placówka. Od lat stoi pusta, pojedyncze pomieszczenia są wynajmowane na działalność gospodarczą - mówi pani Gabriela.

O losie szkoły w Sośnicy zdecydują radni.
Joanna Heler - Dziennik Zachodni



Mies - Śro Lut 21, 2007 11:29 am


Pomnik radnych na węźle
Przemysław Jedlecki 2007-02-20

Każde polskie miasto może się pochwalić przynajmniej jednym pomnikiem, ale takiego nie ma na pewno nigdzie w kraju. - Wybudujmy w Gliwicach pomnik katowickim radnym za to, że nie chcieli mieć u siebie skrzyżowania dwóch autostrad! - zaproponował marszałek Janusz Moszyński, gliwiczanin

W Sosnowcu, podczas poniedziałkowego spotkania na temat Aglomeracji Śląskiej, Moszyński (PO) stwierdził, że w Gliwicach powinien stanąć pomnik poświęcony katowickim samorządowcom. W ten sposób chciałby im podziękować, że za sprawą ich decyzji na początku lat 90. to w tym mieście, a nie w Katowicach, skrzyżują się ze sobą autostrady A1 i A4. - Przypilnuję moich kolegów, by ten pomnik postawili - powiedział. I wskazał nawet lokalizację - najlepiej, gdyby "podziękowanie" zostało ustawione na autostradowym węźle w Sośnicy.

W gliwickim magistracie pomysł marszałka potraktowano z lekkim niedowierzaniem, ale i z uwagą. - Sprawa jest na tyle poważna, że pewnie trafi na sesję i zajmie się nią rada miejska - mówi Marek Jarzębowski, rzecznik Urzędu Miejskiego w Gliwicach. Dodaje, że o takim skrzyżowaniu inne miasta mogą tylko pomarzyć i teraz Gliwice czeka prawdziwy boom inwestycyjny. - Trzeba ufundować ten pomnik katowickim samorządowcom. Zresztą to chichot historii. W XIX wieku bytomscy rajcy nie chcieli u siebie kolei żelaznej, więc pociągi jeździły przez Zabrze oraz Katowice. I to te miejscowości zaczęły się szybko rozwijać - uśmiecha się rzecznik.

Jan Kaźmierczak, przewodniczący rady miasta, mówi, że skoro marszałek chce postawić pomnik, to warto się temu przyjrzeć. Sam jednak wolałby stawiać pomniki tylko osobom nieżyjącym. - Marszałek na pewno miał na myśli osoby żyjące? - ma lekkie wątpliwości przewodniczący.

Waldemarowi Bojarunowi, rzecznikowi Urzędu Miasta w Katowicach, plany postawienia pomnika tutejszym rajcom niezbyt przypadły do gustu. - Pieniądze lepiej wydać na coś innego, choćby na budowę DTŚ-ki. I nie przesadzajmy, mówiąc, że autostrady krzyżują się w Gliwicach. Dla mnie skrzyżowanie w Sośnicy jest tak naprawdę pod Katowicami.

Józef Kocurek, wiceprezydent Katowic i od 1990 roku miejski radny: - Sądzę, że z tym pomnikiem to jakiś żart.

Jarzębowski nie boi się, że katowiccy samorządowcy poczują się urażeni pomysłem. Podkreśla, że przecież nikt nie zamierza ich wyśmiewać. - Stwierdzamy po prostu fakt, że chyba popełnili błąd - mówi.

Moszyński pytany, czy w chwili, gdy miasta regionu mają tworzyć metropolię, warto wypominać sobie takie wpadki, mówi: - Dobrze jest pamiętać, że czasem jedna decyzja może zmienić przyszłość miasta. Jednak jeżeli z mojej wypowiedzi ma wyniknąć awantura, to lepiej dać sobie spokój z pomnikiem. Nawet w poważnych sprawach zachowajmy dystans i poczucie humoru - apeluje marszałek.

Przez Sośnicę zamiast przez stadion GKS-u

Jerzy Polaczek, minister transportu, obiecał niedawno, że za trzy lata będzie gotowa autostrada A1 z Gdańska do granicy z Czechami. Nowa droga przetnie Górny Śląsk. Początkowo zakładano, że będzie biegła przez Katowice: koło stadionu GKS-u i WPKiW, następnie przez Załęże aż do skrzyżowania z autostradą A4. Katowiccy urzędnicy nie chcieli jednak o tym słyszeć. W efekcie obie autostrady będą się przecinać w odległej o ok. 30 km od Katowic Sośnicy, dzielnicy Gliwic.

Przemysław Jedlecki

http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35019,3934220.html

-------
Przypomnę, że A1 pierwotnie miała biec przez WPKiW, stadion GKS, Załęże, Os. Witosa i chyba Ligotę, Panewniki. Nie wiem czy to byłoby takie świetne rozwiązanie.



d-8 - Śro Lut 21, 2007 11:49 am
wg mnie mniemanie tego pana odnosnie wezla A1-A4 jest zupelnie bzdurne !

po pierwsze - swietnie sie stalo, ze autostrady nie bedzie na Debie w Katowicach ( to by dopiero bylo! )

po drugie - dla tego pana, w jego mentalnosci, Gliwice od Katowic leza tak samo jak Legnica od Zabrza! serio, o co chodzi ?! do tego wezla z Katowic bedzie jakies 12-15 minut ! jakie inne miasto ?! jaka odleglosc ??!! koles chyba nigdy nie wyjechal poza swoje "wielkie Gliwice" i chyba serio malo wie a przynajmniej jego orientacja w kwestii takich wezlow jest ZEROWA !

a pomnik niech sobie stawiaja. niech im na zdrowie wyjdzie. moze kiedys przy okazji wystawia sobie pomnik swojej glupoty.

aha - zeby nie bylo - mnie pomysl pomnika ( jako poniekad dotyczacy katowiczanina ) nie obraza i nie irytuje. fruwa mi obok.
irytuje mnie glupi sposob pojmowania rzeczywistosci przez ludzi, ktorzy piastuja wysokie urzedy i powinni swoja osoba reprezentowac jakis przyzwoity poziom. ostatnio az zal czytac gazety i sluchac wiadomosci, moze dlatego kazda kolejna informacja w tym stylu to jedna za duzo...



kropek - Śro Lut 21, 2007 11:52 am
^^^ Moze A1 przez Katowice to nie byl swietny pomysl, ale taka droga i tak powstanie bo:
*z poludnia na polnoc miasta nie mozna sie dostac,
*potrzeba jest droga do Pyrzowic przez Siemianowice,
*w UM zakladaja budowe obwodnicy, ktora przeciez bedzie biegla i tak prawieze ta sama trasa.

Tak wiec nie wiem czy ta budowa przez Katowice A1 bylaby az taka zla, ale fakt, ze moze rzeczywiscie lepiej oddzielic ruch Gdansk-Lodz-GOP-Czechy od Siemianowice-Dab-Zaleze-Brynow?-Panewniki i dalej na poludnie.

Kiedys widzialem na SSC forum taka mapke, na ktorej byla dorysowana droga, ktora zaczynala sie od Kosciuszki i biegla wlasnie przez Panewniki, Zaleze (Bochenskiego) i laczyla sie z DTŚka. To by nie byla taki zly pomysl, bo moznaby zmienic przebieg DK 81. Prezbudowa Trzech Garbow cos tam da, ale nie widze jakos tych tirow jadacych Kolejowa.



d-8 - Śro Lut 21, 2007 11:56 am
ja wiem ze taka droga ma powstac i bedzie praktycznie szla po planie tej planowanej tam kiedys kiedys A1

ale zwazmy na to, ze ruch na takiej A1 a ruch na drodze, ktora bedzie bardziej lokalna bedzie sie nieco roznil, wiec...



Luki_SL - Śro Lut 21, 2007 3:57 pm
Niektórzy ludzie mają durnowate pomysły(słowo bardzo ostatnio popularne),co może zrobić z człowiekiem jakaś dziwna zazdrość...



kaspric - Śro Lut 21, 2007 8:44 pm
^^ a ja myślę, że opanowała Was zaraza totalnej powagi. Przedstawię Wam, jak było. Moszyński pewnie w kuluarach lub poproszony o komentarz co do lokalizacji A1 powiedział w żarcie "Gliwice powinny postawić pomnik katowickim radnym" co znaczy tyle, że Gliwice dużo zawdzięczają ich decyzji (dobrej czy też nie). Pisarczyna podłapał temat, zapytał się, co o tym sądzi rzecznik UM Gliwic (który wyraźnie sobie zakpił, ze ktoś się go o takie durnoty pyta), przewodniczący rady odpowiedział dyplomatycznie, tak samo rzecznik UM Katowic. No i co? Wystarczą 3 szczątkowe wypowiedzi, kilka faktów wplecionych w tekst, tez i nagłówek i już mamy sensację. Dajcie spokój, nikt nie jest tak durny, by w ogóle rozważać takie pomysły.



d-8 - Czw Lut 22, 2007 1:30 pm

Dajcie spokój, nikt nie jest tak durny, by w ogóle rozważać takie pomysły.

wiesz - akurat tego to nie byl bym tak na 100% pewien. i to akurat mowie calkiem powaznie.



Safin - Czw Lut 22, 2007 7:20 pm
ALe juz wypowiedzi na forum, odnośnie chęci dokopania Katowicom odbieram jako mocno niestosowne i pytam się-dlaczego? Skąd takie posty, skad taka postawa, co powoduje te emocje i roszczenia?

Też nie wierzę żęby ktokolwiek brał to na powaznie. Ale sam fakt rozpoczęcia takiej dyskusji już o czymś świadczy. Czy o niechęci gliwiczan do Katowic, czy o chorobie psychicznej randych z Gliwic, czy moze o negatywnej propagandzie GW-tego nie wiem. Ale wszytko razem brzmi niemiło.



kaspric - Czw Lut 22, 2007 8:49 pm
Safin, nie chcę nic sugerować, ale poczytaj sobie czasem posty katowiczan o Gliwicach, np planach budowy Podium



Safin - Czw Lut 22, 2007 8:53 pm
Sugerujesz ze nie czytam, gdy właśnie czytam na okrągło. Nikt nie pisze tam o marginalizacji Gliwic, o tym zeby wprowadzic płatne bramki na DTŚ przt wjeździe do Katowic, ani o tym by jakkolwiek blokowac ta inwestycje. I bardzo dobrze. Ludzie podkreslaja tylko niepełną zasadnosc tego projektu.

Działajmy razem, jeden chory podział natury pseudoetnicznej nam wystarczy.



gilbertus86 - Czw Lut 22, 2007 8:56 pm
ja tam nie jestem za stawianiem jakiś bezsensownych pomników a tym bardziej za robieniem wielkiej sensacji z jakiegoś żartu czy plotki, są ważniejsze problemy i potrzeby niż nikomu niepotrzebne pomniki, gdyby rzeczywiście ktoś chciał to postawić to byłby to szczyt głupoty i bezmyślności, to tak samo jak z brakiem pięniędzy dla szpitali, ale za to świątynia w stolicy powstanie przy wsparciu z kieszeni obywateli...



MarcoPolo - Czw Lut 22, 2007 8:58 pm
Summa summarum jest niezly szum na temat aglomeracji od pewnego czasu. I w zasadzie dobra strona tych ostatnich przekomarzanek jest sznasa odlozenia sie na podstawie tego szumu w swiadomosci potencjalnych inwestorow, ze w naszej aglo jest taki ponetny wezel komunikacyjny.



Kris - Czw Lut 22, 2007 9:25 pm
Najważniejsze, że takie skrzyżowanie powstanie na Śląsku. A czy będzie to w Sośnicy, w Katowicach, to sprawa drugorzędna. Przecież wygramy na tym wszyscy. Nie ma sensu porównywać sytuacji obecnej z wyznaczaniem kolei w XIX wieku. Nie te czasy i realia.



MarcoPolo - Czw Lut 22, 2007 9:31 pm

Najważniejsze, że takie skrzyżowanie powstanie na Śląsku. A czy będzie to w Sośnicy, w Katowicach, to sprawa drugorzędna. Przecież wygramy na tym wszyscy. Nie ma sensu porównywać sytuacji obecnej z wyznaczaniem kolei w XIX wieku. Nie te czasy i realia.

Nic dodac, nic ujac. Choc dobrze ze nie w katowicach bo po prostu nie ma warunkow zbytnio.



kaspric - Czw Lut 22, 2007 9:33 pm

Sugerujesz ze nie czytam, gdy właśnie czytam na okrągło. Nikt nie pisze tam o marginalizacji Gliwic, o tym zeby wprowadzic płatne bramki na DTŚ przt wjeździe do Katowic, ani o tym by jakkolwiek blokowac ta inwestycje. I bardzo dobrze. Ludzie podkreslaja tylko niepełną zasadnosc tego projektu.

Działajmy razem, jeden chory podział natury pseudoetnicznej nam wystarczy.
Chyba czytamy inne komatarze. Co innego krytyka taka, jaka pojawia się na gkw, a co innego szukanie argumentów na siłę, by udowodnić swoje zdanie, jak moim zdaniem zachowuje się np Pietrzykowski. A co do marginalizacji - oj dużo jest komentarzy w stylu "po co budować coś takiego na prowincji". Bez urazy, ale takich wywyższających się komantarzy jest w cholerę, wcale mnie nie dziwi takie jechanie i zawiść. Niestety spora część społeczeństwa dalej żyje takimi lokalnymi wojenkami zamiast się jednoczyć.
A GW tylko to podsyca.



gooma - Czw Lut 22, 2007 10:05 pm
Witam (po raz pierwszy;)
Zdaje mi się, że marszałek Moszyński z Gliwic uczestniczy - jak zresztą również radni Sejmiku z Katowic - w swoistej wojence tych dwóch miast. Doszły mnie z Sejmiku słuchy że gliwiczanie montują koalicje razem z Cz-wą, BB i ROW-em - w skroce chodzi o to żeby poki co max dużo ładować w Gliwice, a potem w inne miasta - oczywiście poza Katowicami;)
Nie wiem ile w tym prawdy, ale tak mi pewien radny mówił...



kropek - Czw Lut 22, 2007 10:13 pm
^^^ No to by bylo przegiecie paly na calej lini. Niech Kato robia koalicje z cala reszta.
Ale mowiac to szczerze watpie, zeby te inne miasta na to poszly. Najpierw Gliwice potem reszta, hmmm..... no nie wiem; raczej to sie nie uda.



absinth - Czw Lut 22, 2007 10:14 pm
Powiem szczerze, że po tym co slyszalem o Panu Marszalku i jego gliwicocentryzmie jakos by mnie to nie zdziwilo
oczywiscie mam nadzieje, że jednak zle slyszalem



kaspric - Czw Lut 22, 2007 10:23 pm
^^ taaa i wierzcie w takie bzdury. Gliwice robią koalicję praktycznie po to, by Katowicom dowalić. Katowicom nie skapnie nic z boskiego kielicha . W to, że w sejmiku powstają jakieś koalicje akurat wierzę i jest to absolutnie normalne.



MarcoPolo - Pią Lut 23, 2007 7:05 am
Heh o to jak sie rodzi i rokwita ten wolny zwiazek miast!



rasgar - Sob Lut 24, 2007 10:23 pm
po kometarzu Marco zrobiło się zmutno cicho i refleksyjnie...



gooma - Nie Lut 25, 2007 7:08 pm
a mogło być odwrotnie, gdyby Uszok zdecydowal się kandydować w wyborach do Sejmiku, to byłby teraz marszalkiem;)



SPUTNIK - Nie Lut 25, 2007 7:12 pm
chyba nie warto zawracać sobie głowy rozdziałem pieniędzy z budzetu woj. bo w porównaniu z budżetem miast suma ta nie imponuje



Tequila - Nie Lut 25, 2007 7:13 pm
Oczywiście Gliwice zyskają skrzyżowanie dwóch autostrad - a Centrum miasta z powodu braku innych inwestycji drogowych rozleci się w huku tirów i smrodzie spalin (vide DTŚ około 2011 roku)



kaspric - Nie Lut 25, 2007 8:08 pm
^^ dokładnie odwrotnie - dzięki skrzyżowaniu autostrad, czyli budowie A1, centrum miasta uzyska praktycznie pełną obwodnicę na każdym kierunku.



Luki_SL - Pon Lut 26, 2007 12:57 pm
Faktycznie roboty się zaczęły:) Zdjęcia są niewyraźne, ale to wina bardzo pochmurnej i mglistej pogody...może opisy coś pomogą;)Wszystkie są z obrębu przyszłej estakady w Knurowie.

W pył roznoszone są resztki stacji benzynowej, dokładnie nad nią będzie estakada.


Wyznaczony przebieg drogi,widok w stronę stawu Moczury(Gliwice), po drugiej stronie od strony torów PKP takich palików jest dość dużo, geodeci działają:)





Staw Moczury ,w tym miejscu estakada pobiegnie nad wodą;)




d-8 - Pon Lut 26, 2007 3:09 pm
na prawde ciekaw jestem jak ta estakada w wodzie bedzie sie prezentowac ?

a czy ktos sie moze orientuje czy takie rozwiazanie jest gdzies zastosowane juz ?



Pieczar - Pon Lut 26, 2007 4:31 pm
Uwaga na ekologow



martin13 - Pon Lut 26, 2007 6:07 pm

na prawde ciekaw jestem jak ta estakada w wodzie bedzie sie prezentowac ?
a czy ktos sie moze orientuje czy takie rozwiazanie jest gdzies zastosowane juz ?


Ja też jestem bardzo ciekaw efektu końcowego. Ciekawe jak będą ją budować i jak wyglada technologia wykonywania.
Takie rozwiązania są zapewne bardzo rzadko stosowane i nie przypominam sobie podobnych estakad.



babaloo - Pon Lut 26, 2007 6:12 pm

Uwaga na ekologow

Jak dotychczas nasza regionalna "dupowatość" powoduje, że nie ma szczególnie wielkich protestów w sprawie dróg. A nad tym stawem zdaje się są jakieś domki letniskowe.



d-8 - Pon Lut 26, 2007 7:28 pm

Uwaga na ekologow

no i to nie jest chyba zaden szczegolnie cenny teren, chroniony czy jakkolwiek ?



Luki_SL - Wto Lut 27, 2007 8:54 am

Uwaga na ekologow

Ekolodzy już nic nie powiedzą przynajmniej w tej sprawie, bo projekt i tak został zmieniony. Przypomnę,że pierwotnie nie miało być estakady nad stawem Moczury, tylko autostrada miała tutaj iść nasypem, plan zmieniono własnie z przyczyn ochrony środowiska. Ogólnie mam wrażenie ,że jeśli w naszej okolicy nawet znajdował się jakiś obszar chroniony to ekolodzy nie byli by skorzy tutaj protestować bo są np przekonani,że u nas nie ma czego chronić(albo by to dziwnie brzmiało na forum krajowym,że jest tutaj coś cennego).



absinth - Śro Lut 28, 2007 1:45 pm
OGŁOSZENIE O WSZCZĘCIU
POSTĘPOWANIA NUMER
OWP/2007/02/27-409826

NAZWA I ADRES ZAMAWIAJĄCEGO

Nazwa: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Katowice

PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

Określenie przedmiotu zamówienia:
Rozbiórka obiektów budowlanych zlokalizowanych w pasie drogowym przeznaczonym pod budowę autostrady A-1 w m. Połomia, Krostoszowice, Świerklany, Mszana i Skrzyszów.

PROCEDURA

Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
Tryb postępowania: Przetarg nieograniczony

Kryteria oceny ofert: najniższa cena - 100 %



Luki_SL - Czw Mar 01, 2007 11:04 am
W miejscu gdzie mają być wiadukty MA 464k nad ul.Rolników w Gliwicach i WD 466 nad ulicą Bojkowską nie ma już śladów po drzewach tam rosnących. Pas wycięty przy ulicy Rolników jest gigantyczny, od razu widać,że chcą tam pomieścić cztery jezdnie:) Jestem ciekawy czy tak samo wygląda już pas pod A1 w rejonie lasów pomiędzy Knurowem, a Czerwionką, zatem jest za mokro ,żeby tam dojechać(te kilka km w lesie jest bardzo trudno dostępne...)



Luki_SL - Czw Mar 01, 2007 12:24 pm
Tego chyba jeszcze nie było:) Całość :http://www.uzp.gov.pl/biulety/2006/47/47_10030.html

Poniżej najważniejsze informacje:) :
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Warszawa: opracowanie materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, projektu budowlanego, wykonawczego i dokumentacji przetargowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego dla budowy węzła "Sośnica" na skrzyżowaniu autostrad A1 i A4 wraz z odcinkiem autostrady A1 "Sośnica" - "Maciejów" (z węzłem) od km 510+530 do km 518+734,34. Nr kontraktu FS 2003/PL/16/P/PA/014-4.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Opis

1.1) Rodzaj zamówienia na roboty budowlane:

1.2) Rodzaj zamówienia na dostawy:

1.3) Rodzaj zamówienia na usługi: 12.

1.4) Czy jest to umowa ramowa: Nie.

1.5) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: "Opracowanie materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, projektu budowlanego, wykonawczego i dokumentacji przetargowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego dla budowy węzła "Sośnica" na skrzyżowaniu autostrad A1 i A4 wraz z odcinkiem autostrady A1 "Sośnica" - "Maciejów" (z węzłem) od km 510+530 do km 518+734,34. Nr kontraktu FS 2003/PL/16/P/PA/014-4."

1.6) Opis/przedmiot zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest opracowanie materiałów do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, projektu budowlanego i wykonawczego, dokumentacji przetargowej, kosztorysu inwestorskiego dla budowy węzła "Sośnica" na skrzyżowaniu autostrad A1 i A4 wraz z odcinkiem autostrady A1 "Sośnica - Maciejów" (z węzłem), a także pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót wykonywanych w oparciu o wykonaną dokumentację projektową oraz w okresie gwarancyjnym.

Długość odcinka wynosi 8,204 km. Na trasie przewiduje się zaprojektowanie 3 dwupoziomowych, bezkolizyjnych węzłów drogowych:

1. "Maciejów" km 511+528,49 na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 4 Wrocław - Kraków przebiegającą pod autostradą

2. "Gliwice" zaprojektowany jako dwa węzły zlokalizowane w km 516+952,10 autostrady A1 oraz w km 316+792 autostrady A4. Oba węzły poprzez skomunikowanie miedzy sobą i ulicą Pszczyńską zapewniają połączenie autostrad A1 i A4 z miastem Gliwice i gminą Gierałtowice

3. "Sośnica" km 517+980,04 na skrzyżowaniu ze realizowaną autostradą A4 (wykonać jako odrębne opracowanie)

oraz 21 obiektów inżynierskich w tym:

- obiekty w ciągu autostrady A1 - 8 szt.

- obiekty nad autostradą A1 - 4 szt.

- obiekty w ciągu autostrady A4 (związane z budową węzła "Sośnica") - 2 szt.

- obiekty nad autostradą A4 (związane z budową węzła "Sośnica") - 3 szt.

- obiekty nad / w ciągu drogi krajowej nr 44 - 3 szt.

- obiekty w ciągu drogi krajowej nr 4 (związane z budową węzła 'Maciejów") -1 szt.

Parametry techniczne projektowanej autostrady:

- klasa techniczna - A

- prędkość projektowana - 120 km/h

- liczba jezdni - 2

- liczba pasów ruchu - 4 ( dwie jezdnie po 2 pasy )

- docelowa liczba pasów ruchu - 6 ( dwie jezdnie po 3 pasy )

- szerokość pasa ruchu - 3,75 m

- szerokość pasa dzielącego - 5,00 m ( w tym dwie opaski po 0,5 m )

- szerokość pasa awaryjnego - 3,00 m

- szerokość korony - 28,50 m

- docelowa szerokość korony - 36,00 m

- szerokość pobocza ziemnego - 1,25 m

- pochylenie skarpy - 1:3, 1:1,15

- szerokość pasa drogowego - min.70 m

- skrajnia pionowa - 4,70 m

- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś

- klasa obciążeń obiektu - A + Stanag 2021

Projekt budowlany, wykonawczy oraz dokumentację przetargową należy przygotować w oddzielnych opracowaniach, tj. w sposób umożliwiający uzyskanie odrębnego pozwolenia na budowę i przeprowadzenie odrębnych postępowań przetargowych dla:

- węzła Sośnica na skrzyżowaniu autostrad A1 i A4 oraz drogi krajowej nr 44

- odcinka autostrady A1 Sośnica (bez węzła) - Maciejów (z węzłem).



Luki_SL - Sob Mar 03, 2007 8:17 am
Podaje link do forum miejskiego Knurowa, jest tam topic o auotstradzie A1, można znaleźć kilka "archiwalnych" fotek, m.i.n. stacji benzynowej,która zniknęła już z powierzchni ziemi;)
http://www.forum.knurow.net.pl/viewtopi ... c&start=15



Luki_SL - Wto Mar 06, 2007 1:47 pm
Czas na lepsze zdjęcia z miejsca, gdzie za dwa lata będzie gigantyczna estakada:)

Tutaj będzie droga łącząca DW921 z autostradą, mniej więcej w miejscu gdzie widać staw( kawałek jednak zasypią) będzie SPO.



Na wysokości słupa będziemy skręcali w prawo na autostradę w tym miejscu chyba będzie rondo (?)


Po stacji benzynowej nie ma śladu


Wycięte drzewa,które były jeszcze w zeszłym tygodniu widok w kierunku stawu Moczury nad którym pobiegnie estakadą A1.


Sam staw Moczury, w oddali widać biały samochód, mniej więcej tam będzie zaczynała się estakada;) Widziałem jak przejżdżała tamtędy porządna koparka;)


Gdzieś za drugim masztem oświetleniowym będzie przerzucona A1


Ujęcie od strony ulicy Przemysłowej widok w stronę stacji towarowej (kierunek Gliwice)



Widok w kierunku Bełku za w oddali widziałem z dziesięciu panów z piłami mechanicznymi:D





madam - Śro Mar 07, 2007 7:47 am
Witam na forum poraz pierwszy.




Na wysokości słupa będziemy skręcali w prawo na autostradę w tym miejscu chyba będzie rondo (?)
http://url143.imageshack.us/url143/3610/s3701513xd0.jpg



Rondo i droga dojazdowa do autostrady będzie po prawej za tym białym "blokiem".
Trwają tam wyburzenia czterech domów.

Pozdrawiam Adam.



Luki_SL - Śro Mar 07, 2007 7:52 am
^^Aż za tym białym? Zmyliły mnie te paliki powbijane paliki,które są na pierwszej mojej fotce, jeden jest tuż przy stawie jeśli się przyjrzeć.



Luki_SL - Śro Mar 07, 2007 7:57 am
Na stronie:http://www.a1.sosnica-belk.pl/aktualnosci.html pojawiły się dwie informacje:

2007.02.21
Rozpoczęcie robót budowlanych zgodnie z poleceniem Inżyniera Kontraktu z dnia 14.02.2007 r.

2007.02.14
Przekazanie placu budowy Wykonawcy Robót Budowlanych firmie J&P - Avax S.A.

W sumie to już wiemy, ale żeby formalności stało się zadość;)



madam - Śro Mar 07, 2007 8:07 am


Jest to skan z gazety:Przegląd Lokalny.
W oparciu o Geoportal lub Google Map widać dokładnie to miejsce.
Info i zdjecia domów do wyburzenia na forum knurowskim.

Pozdrawiam Adam.



Luki_SL - Czw Mar 08, 2007 8:50 pm
Na oficjalnej stronie o budowie autostrady A1 pojawiły się pierwsze fotki:)
http://www.a1.sosnica-belk.pl/galeria.html



martin13 - Czw Mar 08, 2007 9:05 pm
^^ Fajnie że inwestor zadbał o robienie fotorelacji i dzielenia się nimi. Bo widziałem że Skanska w Rudzie robi tez fotki, ale nie dzieli się nimi, ale może to i dobrze .



madam - Wto Mar 13, 2007 7:38 am
Maszyny w "gotowości" zaparkowane w Knurowie przy ul.Dworcowej.


Zdjęcia: Marek Ostrowski, http://www.forum.knurow.net.pl/index.php

Pozdrawiam



macu - Wto Mar 13, 2007 7:52 am
Piękny widok :-)



Luki_SL - Wto Mar 13, 2007 4:09 pm
Mały przelot przez Gliwice i Knurów

Mapka orientacyjna:



1.ul.Bojkowska, miejsce przyszłego MA 464k



2. Za tym wzniesieniem jest węzeł Sośnica



3.


4.WD 466,ul. Bojkowska, dokładnie na wprost widać wycięte drzewa wzdłuż ul. Rolników


5.


6.




7.


8.


9.


11.Sprzęt budowlany w gotowości





12


13.


14




Bula - Wto Mar 13, 2007 5:39 pm
Dzięki za fotki ale podwójnych nie trzeba



martin13 - Pon Mar 26, 2007 6:30 pm


Ruszyła budowa A1 na Śląsku

tg 2007-03-26, ostatnia aktualizacja 2007-03-26 18:00

Jerzy Polaczek, minister transportu, wbił w poniedziałek symboliczną łopatę pod budowę autostrady A1 na Śląsku między Sośnicą a Bełkiem. Odcinek będzie miał 15,4 km długości i po trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Koszt inwestycji to ponad 800 mln zł, z czego 83 proc. pochodzić będzie z europejskiego Funduszu Spójności, a reszta z budżetu państwa.

A1 między Sośnicą a Bełkiem będzie jednym z najtrudniejszych odcinków. Na zaledwie 15 km powstaną aż 33 mosty i wiadukty.

Cały śląski odcinek A1 będzie miał 166,8 km długości i - według zapewnień ministra Polaczka - ma być gotowy do 2010 roku. Inwestycję podzielono na sześć etapów, a umowy z przyszłymi wykonawcami mają być podpisane jeszcze w tym roku. Chodzi m.in. o odcinki Świerklany - Gorzyczki (granica z Czechami) i Bełk - Świerklany oraz budowę węzła Sośnica, gdzie powstająca A1 przetnie się z istniejącą autostradą A4.



d-8 - Pon Mar 26, 2007 7:17 pm
^^^ najs



Mies - Wto Mar 27, 2007 7:18 am
Świetna wiadomosć. Myslalem że juz tego nie doczekam.



Luki_SL - Wto Mar 27, 2007 10:25 am
Mam nadzieję,że jeśli tam jutro pojadę to zobaczę już jakiś sprzęt budowlany w akcji



Kris - Wto Mar 27, 2007 1:12 pm


Budowa kolejnego odcinka autostrady rozpoczęta
dziś


Jerzy Polaczek zainaugurował budowę.

Minister transportu Jerzy Polaczek zainaugurował wczoraj budowę piętnastokilometrowego odcinka autostrady A-1 w okolicach stawu Moczury, gdzie przebiegać będzie 800-metrowa estakada - największy obiekt inżynierski nowej drogi.

- Na wykonanie prac mamy dwa lata. Na teren przyszłej inwestycji wkroczyli już geodeci, wycięto drzewa, trwa organizowanie objazdów - powiedział nam Krzysztof Fahrenholz z greckiej firmy J&P Avax, która jest wykonawcą robót.

O wizycie ministra Polaczka Grecy wiedzieli od piątkowego popołudnia. Z knurowskiego magistratu na plac budowy ściągano wiceprezydent Barbarę Zwierzyńską. Nie powiadomiono natomiast władz Gliwic, mimo że gdy odcinek A-1 skrzyżuje się z A-4, to właśnie tu znajdzie się kluczowe drogowe połączenie wschód - zachód.

- To było tylko robocze spotkanie. Nie organizowaliśmy konferencji prasowej, nie zapraszaliśmy mediów. Pan minister uczestniczył w podpisaniu umowy z wykonawcą i był zainteresowany postępem prac. To było wbicie łopaty w przyjacielskim gronie - stwierdził Maciej Preidl, doradca ministra, bagatelizując rangę uroczystości.

Koszt budowy odcinka Sośnica - Bełk wyniesie 213,5 mln euro.
(jh) - Dziennik Zachodni

http://gliwice.naszemiasto.pl/wydarzenia/714462.html



Luki_SL - Śro Mar 28, 2007 1:12 pm
Tak jak obiecywałem zwiedziłem dziś trochę placu budowy na A1 pomiędzy Sośnicą a Knurowem i oto moje wnioski:

- w Bojkowie nie było czego fotografować, gdyż od mojej poprzedniej relacji w sumie się nic nie zmieniło... widziałem jedynie kilku geodetów szwędających się po polach, ale wyglądali bardziej jakby byli zajęci wykopywaniem ziemniaków, aniżeli budową autostrady:D

Jedynym miejscem gdzie się coś dzieje jest baza sprzętu przy DW921 w Knurowie, tyle maszyn budowlanych w jednym miejscu dawno nie widziałem:)









Dalej w kierunku Czerwionki w miejscu wyciętych lasów trwa wywóz ściętych drzew.



Bula - Czw Mar 29, 2007 5:11 pm
Strasznie lubię takie czyściutkie budowlane fury równo ustawione. A jak ich dużo to już w ogóle miodzio



Luki_SL - Pią Mar 30, 2007 7:27 am
Na stronie http://www.a1.sosnica-belk.pl/ pojawiły się nowe informacje i fotki



adrianhttp - Czw Kwi 05, 2007 8:08 am
aa wiecie moze gdzie mozna sie zglosic zeby dostac prace na te samochody ??



Luki_SL - Pią Kwi 06, 2007 10:40 am
Chyba do biura budowy na ulicę Dworcową w Knurowie



Luki_SL - Śro Kwi 11, 2007 1:37 pm
Wybrałem się dzisiaj korzystając z chwili wolnego czasu na sprawdzenie ,czy w końcu się coś ruszyło przy budowie A1 z Sośnicy do Bełku. Tym razem wycieczkę rozpocząłem od bazy sprzętu w Knurowie (przy DW921) i ...........prawie nic się tam nie dzieje, z wyjatkiem tego ,że zakupiono (albo raczej sprowadzono z Niemiec) kilka autobusów do przewozu pracowników i trwają prace nad ustawianiem baraków dla personelu W pasie przyszłej autostrady w okolicy przyszłej estakady cisza...więc pojechałem w stronę Sośnicy.

No i wreszcie napotkałem pierwsze przejawy wiosny znaczy sprzęt budowlany na wysokości przyszłego wiaduktu nad ulicą Bojkowską w Gliwicach





A na południe od przyszłego wiaduktu nad ul. Rolników rozpoczęto odhumusowywanie warstwy wierzchniej





Bonusowo zrobiłem fotki na węźle Sośnica, miejsce w którym A1 będzie przechodziła nad DK44, a następnie nad A4(jest w wykopie 50m od miejsca w którym robiłem zdjęcie) a następnie pobiegnie w stronę granicy czeskiej (na horyzoncie począwszy od ostatniego słupa energetycznego w lewą stronę widać wycięte drzewa, tam jest ul.Rolników)


Tutaj widok na północ, te pola za niecałe 3 lata będą zabudowane autostradą ,łącznicami i drogami zbiorczymi węzła Sośnica





Luki_SL - Wto Kwi 17, 2007 2:10 pm
Byłem dzisiaj w okolicach węzłów Bełk i Dębieńsko, tam też już zaczęły się prace ziemne;)

Poniżej trzy fotki z Dębieńska, przepraszam za jakość,ale miałem tylko komórkę.









Luki_SL - Pon Kwi 30, 2007 8:05 pm
Pojawił się update w dziale aktualności na stronie http://www.a1.sosnica-belk.pl/aktualnosci.html

2007.04.20
Rozpoczęcie rozbiórki nasypu kolejowego w Dębieńsku na odcinku autostrady od km 529+500 do km 529+600.

2007.04.19
Przekazanie pomieszczeń biurowych przez Wykonawcę Robót na potrzeby stałej siedziby Zespołu Inzyniera Kontraktu.

2007.04.18
Rada Budowy z udziałem przedstawicieli Zamawiającego, Inżyniera Kontraktu i Wykonawcy Robót.

2007.04.16
Rozpoczęcie robót związanych ze zdjęciem warstwy humusu oraz usunięciem karpin - na odcinku autostrady od km 533+800 do km 534+200 (m. Bełk, pomiędzy ulicami Wolności i Zwycięstwa)

2007.04.12
Rozpoczęcie robót związanych ze zdjęciem warstwy humusu oraz usunięciem karpin - na odcinku autostrady od km 529+750 do km 529+900 (m. Dębieńsko, ul. Jesionka)

2007.04.11

Rozpoczęcie usuwania gałęzi oraz karpin na obszarze przeznaczonym pod wzmocnienia podłoża (kolumny kamienne) - na odcinku autostrady od km 526+200 do km 526+700 (na obszarze projektowanego MOP Knurów)

2007.04.02
Rozpoczęcie robót związanych ze zdjęciem warstwy humusu - na odcinku autostrady od km 519+450 do km 520+900 (m.Gliwice, pomiedzy ul. Rolników - ul. Bojkowską).



Luki_SL - Sob Maj 19, 2007 12:43 pm
Dzisiaj udałem się na malutką wycieczkę w okolice Gliwic i Knurowa, poniżej przedstawiam najciekawsze fotki;)

Widok w stronę granicy z ul. Rolników w Gliwicach




Droga tymczasowa ul.Rolników na czas budowy WD464k



Widok w stronę przyszłego węzła Sośnica(A1/A4/44)


Widok z przyszłego miejsca przyszłego wiaduktu WD466 na ul.Bojkowskiej w stronę Sośnicy


Widok w stronę Knurowa, faktycznie rozpoczęły się jakieś małe wykopki:D


Baza w Knurowie, przywieziono dużo różnych ciekawych rzeczy, min olbrzymie pojemniki na beton. Dziś w nocy o 2,30 rano wracając z Juwenaliów mijałem w Rudzie Śląskiej transport specjalny, który właśnie je przewoził:D Trochę się zdziwiłem gdy zobaczyłem je dziś po raz kolejny;)





Przy południowym brzegu stawu Moczury zaczynają coś kombinować:D



Po drugiej stronie stawu jak zatem cisza...



martin13 - Pon Maj 28, 2007 7:35 pm

Budowa autostrady A1 stanęła przez bomby
Tomasz Głogowski 2007-05-28, ostatnia aktualizacja 2007-05-28 20:09

Budowa autostrady A1 w Dębieńsku nieoczekiwanie utknęła w miejscu! Wszystko przez arsenał z czasów drugiej wojny światowej, który teraz muszą rozbroić saperzy. Może to potrwać trzy albo cztery tygodnie i będzie kosztować nawet milion złotych.
Odcinek A1 pomiędzy Sośnicą a Bełkiem ma mieć 15,4 km długości. Powstaje od lutego, gdy na placu budowy pojawiły się pierwsze buldożery greckiej firmy J&P Avax - głównego wykonawcy inwestycji. Od początku zapowiadano, że będzie to jeden z najtrudniejszych etapów, bo powstaną tu aż 33 mosty i wiadukty. Nieoczekiwanie jednak to nie wiadukty sprawiły drogowcom największy kłopot, ale stara amunicja z czasów drugiej wojny światowej. Budowa utknęła w Dębieńsku, dzielnicy Czerwionki-Leszczyn. Wykopano tu prawdziwy arsenał: do tej pory wydobyto już 130 sztuk amunicji i pancerfausta. - Saperzy byli tu już sześć razy - obliczył Damian Kopacz, mieszkaniec Dębieńska, którego dom znajduje się nieopodal budowanej drogi.

To jednak nie koniec, bo wstępne rozpoznanie wykazało, że amunicji jest więcej. Tak dużo, że budowę autostrady A1 w tym miejscu przerwano, a specjalistyczna firma Uni Saper będzie musiała dokładnie sprawdzić i wyczyścić teren. - Może to potrwać trzy, cztery tygodnie - przyznaje Sylwester Kasperek z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach. - W żaden sposób nie można było tego przewidzieć, bo starych arsenałów nie ma przecież na mapach. Dobrze, że nie stało się żadne nieszczęście - dodaje.

Akcja saperów będzie kosztowna i może pochłonąć nawet milion złotych. W żaden sposób nie można z niej jednak zrezygnować. - Amunicja z czasów drugiej wojny to śmiertelne zagrożenie dla budowlańców. Wystarczy poruszyć zardzewiały zapalnik, by doprowadzić do eksplozji - mówi Ryszard Janklowski, szef Uni Sapera.

Jest przekonany, że w ziemi czekają kolejne niespodzianki. Teren wskazuje, że podczas wojny były tu stanowiska ogniowe.

Potwierdzają to mieszkańcy Dębieńska, którzy mówią, że Niemcy toczyli tu w 1945 r. zacięte boje z czerwonoarmistami. - Z opowieści rodzinnych wynika, że w dawnym majątku ziemskim był magazyn broni. Dlatego amunicji jest tak dużo - mówi Damian Kopacz, który interesuje się historią Dębieńska.

Autostrada pomiędzy Sośnicą a Bełkiem ma być gotowa za dwa lata, a cały śląski odcinek A1, liczący 166,8 km, powstanie - według zapewnień ministra transportu Jerzego Polaczka - do 2010 r. Koszt inwestycji to ponad 800 mln zł, z czego 83 proc. pochodzić będzie z europejskiego Funduszu Spójności, a reszta z budżetu państwa.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice



Safin - Pon Maj 28, 2007 7:42 pm
Obciążyć kosztami Niemców i Rosjan



Slimowski - Śro Maj 30, 2007 6:47 am
Safin to samo sobie pomyslalem, skoro juz powoli od Polakow wymaga sie odszkodowan za "wysiedlenia" Niemcow, wiec oni w takim razie chyba powinni po sobie posprzatac? Tymbardziej ze to nie sa tanie "zabiegi"!



brysiu - Sob Cze 02, 2007 9:58 pm

Protestują przeciwko drodze A1
Małgorzata Czajkowska, Krzysztof Aładowicz
2007-05-30, ostatnia aktualizacja 2007-05-31 10:56

Rodzina Cumbrowskich spod Grudziądza blokuje budowę autostrady A1, która ma przebiegać przez ich gospodarstwo. Dostali już odszkodowanie, ale teraz wiedzą, że nie kupią za nie nowego domu. - Dlatego nie ruszymy się stąd - zapowiadają.

Cumbrowscy mieszkają w Nowych Marzach koło Grudziądza. W okolicach tej miejscowości A1 wkracza na teren naszego województwa. Na półhektarowej nieruchomości stoi jednopiętrowy dom, dwie stodoły, a pośrodku podwórka gołębnik. W pobliżu widać gigantyczne hałdy ziemi, pracujące na pełnych obrotach dźwigi i kilkudziesięciotonowe ciężarówki. Kiedy kolosy przejeżdżają, tuż przy oknach budynku słychać, jak brzęczą talerze w kredensie. Dom znajduje się praktycznie w środku budowy.

- Tak żyjemy od kilku lat - skarżą się Cumbrowscy. - Ale się nie wyprowadzimy, dopóki nie dostaniemy za nasz rodzinny majątek godziwych pieniędzy - zapowiada Roman Cumbrowski.

Trzy lata temu wojewoda wypłacił im 170 tys. zł odszkodowania za gospodarstwo, przez które zgodnie z planami ma przebiegać autostrada A1 (Gdańsk-Toruń-Łódź-Śląsk). Na tyle wartość nieruchomości wycenili rzeczoznawcy. Cumbrowscy pieniądze przyjęli, ale później zorientowali się, że wiele za to nie kupią. Czują się oszukani przez rząd.

- Wystarczyło jedynie na działkę niedaleko Grudziądza, ale z tego, co zostało, domu już nie zbudujemy. Nawet na taki najmniejszy trzeba dziś 350 tys. - mówi Cumbrowski i dodaje: - My też chcemy, żeby ludzie mogli jeździć po dobrych, szybkich drogach, ale nie możemy dać się okraść.

Cumbrowscy odwołali się od tej decyzji do ministra transportu. Ale nic nie wskórali.

Dwa lata temu Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnie orzekł, że kwota odszkodowania została obliczona prawidłowo i że ziemia jest już własnością Skarbu Państwa. Rodzina z Nowych Marz nadal mieszka w nie swoim już domu. Urzędnicy wojewody wysłali wezwanie do opuszczenia nieruchomości. - Ci państwo mają do lipca czas na opuszczenie tego miejsca. Jeśli tego nie zrobią, to nastąpi eksmisja - zapowiada rzecznik wojewody kujawsko-pomorskiego Paweł Skutecki.

Czy upór mieszkańców Nowych Marz może zagrozić budowie autostrady? Zdaniem Zdzisława Glonka, zastępcy dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy, jeśli lokatorzy opuszczą swoje mieszkanie do września, to zagrożenia dla trasy nie ma. Później sytuacja zacznie się komplikować.

- Teraz praca wre i ci ludzie siedzą tam na własną odpowiedzialność. To jest nasz teren i nie mają oni prawa tam przebywać. Nic nie zdziałają już teraz swoim uporem, bo wszystkie racje i orzeczenia sądowe są po naszej stronie. Przecież jedna rodzina nie może blokować najważniejszej inwestycji drogowej w kraju - dodaje Glonek.

Cumbrowscy nie chcą dać za wygraną i na razie ani myślą się wynosić, bo zresztą nie mają dokąd: - Jeśli nas uczciwie potraktują i sprawiedliwie zapłacą, to się wyprowadzimy - zapowiadają.

Źródło: Gazeta Wyborcza Bydgoszcz



skimaniac - Pon Cze 04, 2007 6:50 pm
Autostrada A-1: to będzie przełomowy rok
(PAP, pr/04.06.2007, godz. 15:41)
Blisko 450 mln zł zagwarantował w tym roku budżet państwa na przygotowania i budowę południowego odcinka autostrady A-1; to przełomowy rok dla tej jednej z najważniejszych w Polsce inwestycji - podkreślił w poniedziałek w Katowicach minister transportu, Jerzy Polaczek.

Resort transportu zapewnia, że autostrada A-1, łącząca północ i południe Polski, będzie gotowa do końca 2010 roku. Jeszcze w tym roku mają być zawarte kolejne kontrakty na realizację następnych śląskich odcinków A-1. Na jednym z nich prace już się rozpoczęły.

"Z ok. 450 mln zł, jakie w tym roku budżet państwa daje na przygotowanie i realizację tego projektu, ok. 100 mln zł przeznaczone jest na rozpoczętą już budowę odcinka Sośnica-Bełk, ok. 218 mln zł na finansowanie wykupu gruntów, a pozostała część sfinansuje dokumentację projektową i ekspercką" - powiedział minister podczas konferencji prasowej.

Przypomniał, że jeszcze kilka lat temu budżet państwa wydawał na przygotowanie nowych inwestycji w zakresie budowy autostrad i dróg ekspresowych niewiele ponad 200 mln zł rocznie. Teraz przygotowania nabrały dynamiki - zapewniał Polaczek, przypominając, że wiele procedur przetargowych na budowę kolejnych odcinków A-1 jest już w toku.

Jako pierwsza ruszyła w lutym tego roku budowa blisko 15,5- kilometrowego odcinka A-1 między Sośnicą a Bełkiem. Wartość kontraktu to 213,5 mln euro. Budowa ma potrwać dwa lata. W tym roku roboty budowlane pochłoną 100,2 mln zł. Budowę współfinansuje unijny Fundusz Spójności.

W woj. śląskim przyszła autostrada A-1 ma długość 166,8 km. Budowę podzielono na osiem odcinków. Na większość z nich kontrakty mają być podpisane w kolejnych kwartałach 2007 roku. Chodzi m.in. o odcinki Świerklany-Gorzyczki (granica z Czechami) i Bełk- Świerklany oraz budowę węzła Sośnica, gdzie przetnie się budowana autostrada A-1 z istniejącą autostradą A-4. Na nabywanie nieruchomości leżących na trasie drogi przeznaczono w tym roku 83,2 mln zł, a na dokumentację 23,2 mln zł.

Drogowcy przewidują, że najpóźniej do pierwszego kwartału przyszłego roku rozpoczną się prace budowlane dla całego odcinka A- 1 od granicy z Czechami do połączenia z autostradą A-4 w Sośnicy. Natomiast na odcinkach od granicy woj. śląskiego i łódzkiego trwają prace przygotowawcze. Na wykup gruntów między granicą województw a węzłem Pyrzowice przeznaczono w tym roku 83,1 mln zł, a na odcinkach Pyrzowice-Maciejów i Maciejów-Sośnica łącznie 130 mln zł, nie licząc 17,6 mln zł na dokumentację techniczną. Budowa ma ruszyć w drugiej połowie 2008.

Poza woj. śląskim w trakcie realizacji, kosztem ok. 2 mld zł, jest 91-km odcinek autostrady A-1 Gdańsk (Rusocin) - Grudziądz (Nowe Marzy). Odcinki Grudziądz-Toruń (62 km) i Toruń-Stryków (144 km) mają powstać w latach 2008-2010. Na 180-km odcinku Stryków- Pyrzowice trwa wykup gruntów pod budowę; prace mają rozpocząć się w 2008 roku. Trwa też procedura wyboru koncesjonariusza tego odcinka; umowa z nim ma być podpisana w pierwszym kwartale 2008.

Autostrada A-1, zgodnie z obowiązującą ustawą, ma być płatna. Na niektóry odcinkach opłaty mają pobierać koncesjonariusze, na innych operatorzy reprezentujący Skarb Państwa, odprowadzający wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego. Niewykluczone, że bezpłatne będą przejazdy na odcinkach, pełniących funkcje obwodnic dużych aglomeracji.



Kris - Wto Cze 05, 2007 5:24 am
Minister Polaczek obiecuje
dziś


Fot. Karina Trojok

Supernowoczesna trasa łącząca Gdańsk z Ostrawą ma być gotowa do końca 2010 roku - powiedział nam wczoraj minister transportu Jerzy Polaczek. Do grudnia zakończy się wykup działek pod autostradę A-1 między granicami województw śląskiego i łódzkiego a granicą z Czechami.

- Tylko w tym roku w budżecie państwa na budowę południowego odcinka A-1 przeznaczono 450 milionów złotych - mówi minister Polaczek. Przypomnijmy, że pierwotnie zakończenie budowy trasy A-1 planowano na koniec 2011 roku. Po ogłoszeniu decyzji o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji Euro 2012 prace postanowiono przyspieszyć. W połowie lutego ruszyła budowa 16-kilometrowego odcinka A-1 między Sośnicą a Bełkiem. Potrwa ona dwa lata. Wartość kontraktu realizowanego przez greckich wykonawców to 213 milionów euro, z czego 80 procent pokrywa unijny Fundusz Spójności.

Budowę trasy A-1 w województwie śląskim podzielono na 8 odcinków. Kontrakty na budowę każdego z nich mają być gotowe do końca bieżącego roku. Chodzi m.in o odcinki Świerklany-Gorzyczki (granica z Czechami), Bełk-Świerkalny oraz budowę największego w Polsce węzła Sośnica, gdzie na trzech poziomach istniejąca autostrada A-4 (Kraków-Wrocław) przetnie się z trasą A-1.

Szefowie Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad przewidują, że do końca tego roku rozpoczną się prace budowlane dla całego odcinka planowanej trasy A-1 między Sośnicą a granicą z Czechami. Natomiast na odcinku między granicą województw łódzkiego i śląskiego a lotniskiem w Pyrzowicach trwa właśnie wykup gruntów. Według Polaczka rząd nie wie też jeszcze od kiedy przejazd trasą A-1 będzie płatny i czy mieszkańcy naszego regionu będą zwolnieni z opłat.
Witold Pustułka - Dziennik Zachodni
http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/736385.html
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • romanbijak.xlx.pl



  • Strona 2 z 8 • Wyszukano 729 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
    Copyright (c) 2009 | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.