ďťż
[Katowice] Dworzec Międzynarodowej Komunikacji Autokarowej



absinth - Śro Maj 11, 2005 10:28 am
Niech artykul Tequili bedzie zaczynem dyskusji na temat tej inwestycji

moim zdaniem calkiem niezla byla by lokalizacja na terenie miedzy ulica Kozielska a torami kolejowymi (wczesniej staly tam jakies budynki fabryczne)

teren ten bylby dobry gdyz jest stosunkowo blisko centrum a jednoczesnie obszar ten nie wyglada za ciekawie mysle ze taka inwestycja pozolila by zmienic nieco charakter okolicy przy czym zaznaczyv trzeba ze sam budynek musialby byc czyms ciekawszym niz to dotychczas proponowano




Piospy - Śro Maj 11, 2005 10:48 am
zaletą obecnego dworca jest jego położenie

- to miejsce jest trochę za daleko od np. ul Sokolskiej... czy Mickiewicza
a dla większości ludzi dworzec jest tylko miejscem przesiadki...



absinth - Śro Maj 11, 2005 10:52 am
piszac obecnego dworca powinienes dac znak "dworca "

hmmm choc rzeczywiscie zle sie wyrazilem chodzilo mi o dworzec komunikacji miedzynarodowej... poprawie blad



Piospy - Śro Maj 11, 2005 10:58 am

chodzilo mi o dworzec komunikacji miedzynarodowej... poprawie blad
aaa - to zmienia postać rzeczy...

ale proponowany przez Ciebie teren - to taka prowincja [można na tym forum używać słowa "zadupie" ?], że po powrocie z zagranicy - bałbym się tam wysiąść z autokaru




absinth - Śro Maj 11, 2005 11:06 am
ale nie inaczej jest w przypadku obecnej lokalizacji na Sadowej a ta odpadda bo jak psal Tequila w swoim artykule tamtedy ma leciec droga
nie powiedzialbym zeby to bylo az takie zadupie bo to jest calkiem blsko chocby ulicy Mikolowskiej a wlasnie dlatego ze ten teren jest zdegradowany przydaloby sie nieco odswierzyc okolice
podam przyklad na wyrost:
Muzeum w bilbao bylo budowane na jakims poprzemyslowym zadupiu a teraz ozywia okolice
dlatego napisalem ze w tym przypadku moglo by byc podobnie ale tu juz wiele by zalezalo od jakosci architektury rozplanowania itp itd



salutuj - Śro Maj 11, 2005 2:25 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Tequila - Śro Maj 11, 2005 8:56 pm
Po wybudowaniu przedłużenia ul.Grundmanna do Śąsowej oraz jej dalszym przedłużeniu do A4 teren ten będize dobrze skomunkowany. dołożyłbym do tego tramwaj z Załęża i szybką kolejkę do Lotniska. Można poświęcić te 3 kamienice naprzeciwko sądu by zrobić tam porządny dojazd od ul.Mikołowskiej.



absinth - Śro Maj 11, 2005 10:01 pm
hehe Tequila te budynki sa w takim stanie ze chyba same sie rozleca no w koncu naleza do PKP



salutuj - Czw Maj 12, 2005 2:53 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



drzewko - Pon Maj 16, 2005 9:50 am
Ja bym widzial nowoczesny dworzec np. w miejscu po hasi sportowej (Baildon).
Po 1:
Tory tramwajowe + przystanek po drugiej stronie chorzowskiej
Po 2:
Przystanek autobusowy
Po 3:
Latwy i szybki dojazd
Po 4:
Omijanie centrum przez autokary poprawi troszke sytuacje z ruchem w miescie oraz spalinami
Po 5:
Autokary zazwyczaj jezdza chorzowską na lini wschód - zachód (80% przewozów) po czym skrecaja w sokolską i tam tracą ok 15m by dotrzeć co sądowej
Po 6:
Dworzec, który dysponowal by ponadczasową architekturą idealnie wkąponowal by się do Ch50,ING lub SCC.

Trzeba jeszcze jakis dynamit popodkładać pod zajezdnią PKM-u oraz wyremontować budynki HB i zrobić tam jakies centrum kulturalne: galerie, kluby, muzea przemysłu itp. i mamy calkiem ladny i praktyczny kawalek miasta.



Wit - Pon Lip 04, 2005 10:43 pm
"Dworzec jak marzenie

Wtorek, 5 lipca 2005r.

Już w przyszłym roku przy ul. Rzepakowej 4 otwarta zostanie główna hala centralnego dworca autokarowego. Centrum Przesiadkowe Autokarowej Komunikacji Międzynarodowej i Dalekobieżnej w Katowicach – tak dokładnie nazywa się inwestycja. Budowa ruszy kiedy tylko uwzględnione zostaną zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego miasta.

Zarówno przewoźnicy jak i turyści mogą się cieszyć. Wreszcie Katowice będą miały centralny dworzec autokarowy. Ma mieć taki właśnie wizerunek. Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Jan Hollain z Kancelarii Obsługi Inwestycji M. B. Consulting, firmy powołanej do zaprojektowania i wykończenia inwestycji, zapewnił przewoźników, że do przyszłorocznego, jesiennego rozkładu jazdy będą mogli wpisać Rzepakową.
– Braliśmy pod uwagę pięć miejsc pod inwestycję. Rzepakowa to punkt, do którego mieliśmy najmniej zastrzeżeń. W porównaniu z innymi terenami, tutaj była stosunkowa tania ziemia – mówi Marian Borowczak z M.B. Consulting. Inwestora poznamy dzisiaj. – Takie było zastrzeżenie w umowie. Ale mogę powiedzieć, że jest to firma ze Śląska – zdradza Borowczak. Koszt całej inwestycji powinien się zamknąć w 20 mln złotych.

Powstanie dworca wiąże się z przebudową kilku węzłów komunikacyjnych. Na skrzyżowaniu ulic Kościuszki i Kolejowej powstanie dwupoziomowe skrzyżowanie. Trzeci pas ruchu pojawi się na ulicy 73 Pułku Piechoty. Przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Pszczyńskiej, Kolistej i 73 Pułku Piechoty.
Waldemar Steinmetz, prezes PKS Katowice, zapewnia, że stary dworzec PKS na ulicy Piotra Skargi nie zostanie zlikwidowany. – Stąd jest dogodny dojazd z każdego punktu GOP-u. Poza tym, komunikacja dalekobieżna jest u nas tylko marginesem – mówi prezes.
Komunikacja dalekobieżna obejmuje kursy powyżej 300 km. Najdalej z Katowic odjeżdżają obecnie autokary do Lublina i Zakopanego. Steinmetz dodaje, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na nowym dworcu był punkt przystankowy PKS, zwłaszcza, że na ulicy Rzepakowej mieści się zarząd PKS i baza autokarów.

Nieoficjalnie jednak dowiedzieliśmy się, że plac przy ul. P. Skargi cieszy się już zainteresowaniem kilku potencjalnych inwestorów. Poza tym, to pasażerowie ocenią, skąd wolą wyruszać w podróż.
Nowe centrum komunikacji międzynarodowej oznaczać będzie koniec wszystkich „dzikich” przystanków, a przede wszystkim likwidację punktu na ulicy Sądowej (docelowo ul. Sądowa połączona będzie z ulicą Grundmanna). Sprawą żywo zainteresowani są regionalni przewoźnicy, od lat czekający na dworzec z prawdziwego zdarzenia. – To uwłacza godności ludzkiej, że coś takiego funkcjonuje w centrum Europy – tak mówią o pseudodworcu z Sądowej. Dworzec PKS dysponuje wprawdzie lepszą infrastrukturą, ale daleko mu do standardów europejskich. – Na Sądowej nie ma żadnego monitoringu, nie ma porządnych węzłów sanitarnych. Przez kilka lat nasi pasażerowie byli tam okradani przez szajkę kieszonkowców. Do tego dochodzi sąsiedztwo targowiska. To nie jest reprezentacyjne miejsce – twierdzi Joanna Klepka, szefowa linii pasażerskiej Omnia Sp. z o.o.

Nowy dworcowy kompleks to:
hala odpraw podróżnych, zespół obsługi technicznej autokarów, hotel, perony przejazdowe i odjazdowe, place postojowe, manewrowe oraz drogi wewnętrzne, parking ogólnodostępny i strzeżony, kontenerowa stacja paliw. Nie zabraknie też zieleni.

Hala odpraw podróżnych:
2 tysiące metrów kwadratowych i dwie kondygnacje. Oprócz stanowisk przewoźników, kas, przechowalni bagażu itp. będzie się tu znajdować sklep samoobsługowy oraz punkty usługowe (fryzjer, foto, Internet i inne). Na piętrze planowane jest otwarcie kawiarni i restauracji oraz ajencji pocztowej. Będą też bankomaty.

Dla kierowców i pasażerów
Na wewnętrznym dziedzińcu przewiduje się usytuowanie 8-16 peronów przyjazdowych i odjazdowych dla autokarów. Wszystkie wysepki będą przykryte dachem.
Parking ogólnodostępny przewidziany jest na 120 miejsc (bezpłatny do godziny parkowania, na wzór systemu miast niemieckich kierowcy za szybę będą wkładać papierowy zegar z nastawioną godziną i minutą rozpoczęcia postoju). Wewnątrz dziedzińca będzie płatny parking strzeżony na 80 miejsc. Między parkingiem bezpłatnym a budynkiem Hali Odpraw Podróżnych będą się mieścić stanowiska taxi i taxi-bus oraz przystanek autobusowy linii miejskiej, łączący dworzec ze śródmieściem."




Tequila - Pon Lip 04, 2005 10:49 pm
Nareście koniec z syfem na Sądowej - a i uporzadkuja mi drogi w Ochojcu








MarcoPolo - Pon Lip 04, 2005 10:56 pm
Logistycznie malo przejrzyste, ale zobaczymy...



absinth - Pon Lip 04, 2005 10:57 pm
Wit z jakiego zrodla ten artykul?:)
licze na troche lepsze wizualizacje



Tequila - Pon Lip 04, 2005 11:04 pm
Co ty masz tam mało przejrzyste logistycznie ?
Teren jest prywatny, kasa tez inne lokalizacje nikomu nie pasują - miasto powinno całować po niogach za chęc budowy porządnego dworca. Ponadto w koncu bedzie porzadek z ta łaką przy NFZ na Ochojcu



Wit - Pon Lip 04, 2005 11:09 pm

Wit z jakiego zrodla ten artykul?:)
licze na troche lepsze wizualizacje

DZ
http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/493679.html



MarcoPolo - Pon Lip 04, 2005 11:12 pm
Nie wiem czy mnie dobrze zrozumiales. Chodzi o logistyke.



Wit - Pon Lip 04, 2005 11:18 pm
Dokładnie....tam dworzec jest zdecydowanie za daleko od centrum....będziemy drugą Rumunią czy Bułgarią (wiem coś o tym)...pasażer międzynarodowego autobusu chce przede wszystkim wysiąść w centrum lub w dobrym punkcie przesiadkowym (a takim dla Katowic jest centrum), gdzie spokojnie w dalszą drogę uda się czy to pociągiem, komunikacją miejską czy taxi. W Katowicach najlepsza pod to jest Sądowa i nic tego nie zmieni
Stanowcze nie dla Rzepakowej



absinth - Pon Lip 04, 2005 11:27 pm
a w ktorym to miejscu Rzepakowej? blizej ul kolejowej czy petli tramwajowej?



jackhalli - Wto Lip 05, 2005 6:35 am
Zgadzam się z WIT`em

Lokalizacja na Rzepakowej z tych które były brane pod uwage jest dla mnie najmniej trafiona !
Niestety miasto nie miało (i nie ma) kasy na wybudowanie dworca więc wybór lokalizacji był zależny od inwestora, który za budowe zapłaci.

Owszem, komunikacyjnie (dla autokarów) nie jest źle, ale dla pasażerów - porażka. Większość autokarów przyjeżdża i odjeżdża w ciągu dnia, ale zdażają się nocne połączenia. A wiadomo jak to u nas w nocy z komunikacją tramwajowo-autobusową. Pozostaną taksóweczki.



absinth - Wto Lip 05, 2005 7:20 am
Ja mam nadzieje ze ta inwestycja zostala na tyle profesjonalnie przygotowana ze zaklada odpowiednie skomunikowanie z centrum miasta ( glownie dworcem PKP ) bo jezeli nie no to hmm...



jackhalli - Wto Lip 05, 2005 7:45 am
jeżeli chodzi o skomunikowanie z centrum to nie jest źle.
Pętla tramwajowa znajduje się pareset metrów od miejsca planowanej inwestycji.

W interesie KZK GOP będzie stoworzyć tam extra przystanek, najlepiej by było zgrać godziny przyjazdu autobusów KZK GOP z godzinami największych natężeń ruchu na dworcu.

Na pewno interes poczują też właściciele minibusów.



Oskar - Wto Lip 05, 2005 8:06 am
Na plus należy zaliczyć to, ze ostatecznie podjeto konkretna decyzje; niestety lokalizacja - faktycznie - niezbyt trafiona. Chybiona przede wszystkim dla podrozujacych, bo wspolczuje im noszenia walizek, plecakow etc. az do petli, gdzie beda czekali dobre pol godziny na tramwaj. Niestety w godzinach porannych i popoludniowych moga liczyc sie z tym, ze zwyczajnie - z powodu tlumow - do niego nie wejda. Pamietajac korki z Mikołowskiej, to zanim znajda sie w centrum przejda kolejna droge przez meke.

Jednak jesli spojrzec ze strony miasta, to lokalizacja jest trafiona (chyba lepiej skomunikowanym miejscem jest tylko wezel a4 - murckowska). Autobusy nie wjada do centrum, co bardzo istotne.

Wlasciwie ciezko podjac jednoznaczna opinie i ocenic to wszystko, uwazam, ze mimo wszystko koncepcja dobra, szkoda ze kosztem pasazerow.

PS. Projekt bedzie wspolgral z otoczeniem, a moze i przysluzy sie wreszcie do jakis inwestycji tamze.



MarcoPolo - Wto Lip 05, 2005 8:29 am


Wlasciwie ciezko podjac jednoznaczna opinie i ocenic to wszystko, uwazam, ze mimo wszystko koncepcja dobra, szkoda ze kosztem pasazerow.



Ciekawe podejÂście.



Oskar - Wto Lip 05, 2005 8:42 am

Ciekawe podejÂście.

Z natury jestem optymista, wiec musialem to jakos tak napisac.

To jest dobre z perspektywy rozwoju miasta.

PS. W zwiazku z ta inwestycja przydaloby sie wyremontowac i poszerzyc "3 garby" (trasa ochojec - giszowiec), cos o tym wiadomo?



jackhalli - Wto Lip 05, 2005 9:04 am
poszerzenie "3 garbów" jest wręcz koniecznością.

Idealne połączenie z Tychami, Bielskiem, a i autokary z kierunku Warszawskiego mogłyby tamtędy wjeżdżać do Katowic !

Tylko wtedy zniknęły by te extra wygodne ławeczki po obu stronach drogi



MarcoPolo - Wto Lip 05, 2005 9:52 am
Jezeli takie rozwiazanie, to ja widze szybkie polaczenia w dzien i czeste w nocy z PKP- glownym KZK, PKS regionalnym, hotelami, centrum miasta.



kickut - Wto Lip 05, 2005 1:12 pm
Co do komunikacji i oddalenia od centrum to i tak większość osób przyjeżdżających lub odjeżdżających autokarem w dalekie kraje udaje sie na dworzec lub z dworca właśnie taksóweczką lub zostaje podwieziona przez rodzine itp. Bagaże są raczej serio ciężkawe i trudno się z nimi wlec po tych całych autobusach miejskich lub tramwajach.



MarcoPolo - Wto Lip 05, 2005 1:17 pm
O, to też śmiała obserwacja.



jackhalli - Wto Lip 05, 2005 1:32 pm
niezwykle śmiała !

wszystko zależne od kierunku jazdy !

"dalekie kraje owszem" ale wyjazdy do Niemiec, Austria, Czechy (Praga) w dużej części traktowane są jak weekendowe wypady, albo tygodniowe wyskoki do pracy.

Ja bym podzielił to po połowie. Połowe odwozi rodzina, połowa przyjeżdża sama !



absinth - Wto Lip 05, 2005 1:38 pm
no nieprzesadzajmy najlepiej gdyby przedluzyli linie tramwajowa bezposrednio do tego Dworca o czym z reszta gdzies czytalem
kiedy np przyjechalem do Pragi pociagiem to wystarczylo zjechac eskalatorami na stacje metra to samo suie tyczy dworca komunikacji autokarowej w Pradze a ze my nie mamy metra to tramwaj bylby akurat



jackhalli - Wto Lip 05, 2005 1:44 pm
gdzie o tym czytałeś absinth ??? kojażysz ???



PIO - Wto Lip 05, 2005 3:06 pm
To dobra wiadomość . Jasne, że sądowa była by 1000 razy lepsza ale niestety trzeba bylo by dogadac się z PKP, a bardziej możliwe wybudowanie jest w Bytkowie stacjio do startów promów kosmicznych niż zrealizowanie jakiego kolwiek przedsięwzięcia z PKP. Największa wada Rzepakowej jest odleglośc od centrum. Ale być moze uda się stworzyć jakieś specjalne połączenie z śródmieściem tego typu jak obecnie łączy Dworzec PKP z Pyrzowicami. Trasę ta tez z całą pewnością opanują MINI-BUSY. Po za tym jest to dworzec międzynarodowy. A z reguły gdy udajemy się na dalsze wojarze toktoś z znajomych wraz z naszymi tabołami nas odwozi. Dlatego z calego serca życzę tej inwestycji powodzenia



absinth - Wto Lip 05, 2005 3:28 pm

gdzie o tym czytałeś absinth ??? kojażysz ???
niestety nie



Tequila - Wto Lip 05, 2005 5:14 pm
Przypuszczam tylko że ewentualne wydłużenie linii tramwajowej nie zakończy się na Dworcu - lecz tak jak było to w materiałach Wita zamieszczonych na Bajo bedą to linie do Kostuchny przez Ochojec / Piotrowice (ciekawe czy pójdą przez Manhattan?) oraz do Ligoty.
W artykule wyraźnie pisze o poszerzeniu "3 Garbów" do 3 pasów ruchu, plus przebudowa fatalnego skrzyzowania przy wjeździe na Giszowie i Kopalni Staszić. Interesujące będzie rozwiąznie kwestii dwupoziomowości skrzyżowania Kościsuzki, Kolejowa (tunel. wiadukt?)
Wydaje mi się że skoro przewoźnicy zgodzili sie na taka lokalizację to znaczy że nie obawiają się oni braku chętnych na podróż z Rzepakowej. Co do tych tramwajów co pół godizny -hmmmmm chyba jednak z Brynowa kursuja częściej - a gdyby doszło do wydłużenia tars zapewne powstana również nowe wiec tym bym się nie martwił. Już na forum Bajo przedstwiłem analizę ilości połaczeń za pomoca komunikacji miejskiej i to serio nie wygląda aż tak tragicznie. W mojej głwoie kiełkuje równiez myśl że jednak będzie przebudowa ul.Francuskiej na południe - bo stanowiłoby to świetny skrót do A4.



jackhalli - Wto Lip 05, 2005 5:22 pm

Przypuszczam tylko że ewentualne wydłużenie linii tramwajowej nie zakończy się na Dworcu - lecz tak jak było to w materiałach Wita zamieszczonych na Bajo bedą to linie do Kostuchny przez Ochojec / Piotrowice (ciekawe czy pójdą przez Manhattan?) oraz do Ligoty.
W artykule wyraźnie pisze o poszerzeniu "3 Garbów" do 3 pasów ruchu, plus przebudowa fatalnego skrzyzowania przy wjeździe na Giszowie i Kopalni Staszić. Interesujące będzie rozwiąznie kwestii dwupoziomowości skrzyżowania Kościsuzki, Kolejowa (tunel. wiadukt?)
Wydaje mi się że skoro przewoźnicy zgodzili sie na taka lokalizację to znaczy że nie obawiają się oni braku chętnych na podróż z Rzepakowej. Co do tych tramwajów co pół godizny -hmmmmm chyba jednak z Brynowa kursuja częściej - a gdyby doszło do wydłużenia tars zapewne powstana również nowe wiec tym bym się nie martwił. Już na forum Bajo przedstwiłem analizę ilości połaczeń za pomoca komunikacji miejskiej i to serio nie wygląda aż tak tragicznie. W mojej głwoie kiełkuje równiez myśl że jednak będzie przebudowa ul.Francuskiej na południe - bo stanowiłoby to świetny skrót do A4.


Niestety zdanie przewoźników autokarowych nie było brane pod uwage w pierwszej kolejności.

Najważniejsze dla miasta było znalezienie inwestora chętnego na sfinalizowanie tego projektu.



bty - Wto Lip 05, 2005 6:39 pm
przyłączam sie do głosów, że lokalizacja jest chybiona. Im bliżej dworca pkp tym lepiej. W Krakowie (opornie im idzie i można się różnych rzeczy przyczepić) wszystko będzie razem: PKP, PKS i premetro. Sam budynek wydaje się być zgrabny



Tequila - Wto Lip 05, 2005 7:13 pm
Gdbyby była inna i inwestor z kasa zapewne by juz taki obiekt powstał - skoro jednak nie ma ani terenu (lub jeżeli jest to chorendalnie drogi), ani nie było do tej pory inwestora (miasto niestety niue może nim być) to wychodzę z założenie jeśli nie ma co się lubi tolubi co sie ma. No chyba że nadal wolicie wysiadac na klepisku na Sądowej. Inna kwestia nie tak daleko biegnie linia kolejowa Ochojec - Ligota - Centrum. Można wiec pomyslec o jakims odgalezieniu (ślaski SKM sie kłania), który łaczył by dworce kolejowe ze soba.
Trochę w waszych postach narzekania, zamiast pomyslenia jak mozna owo oddalnie (ratem 10 min kom. miejską) od Centrum zniwelowac.



Bula - Wto Lip 05, 2005 10:05 pm
Co do tramwajów to w tygodniu 16 jeździ średnio co 10 minut, a do tego jeszcze dochodzi 6 co 20 min i sporo autobusów, więc jeśli chodzi o komunikację to naprawdę nie jest źle. Jedyny problem to, że minutkę by się trzeba przejść, ale jeśliby rzeczywiście przedłużyli linie tramwajową to wg mnie by w zupełności wystarczyło.



Wit - Wto Lip 05, 2005 10:21 pm

... to wychodzę z założenie jeśli nie ma co się lubi tolubi co sie ma. No chyba że nadal wolicie wysiadac na klepisku na Sądowej. ...i powiem, ze tak...cóż z tego, ze mam zajebisty dworzec autobusowy, kiedy do centrum , które chcę zwiedzić i potem z dworca kolejowego chcę się udać w dalszą drogę, mam hektary do pokonania komunikacją publiczną....sorry, ale dla mnie jako trapera to jest najgorsze w podróży.....Bałkany, a nie nowoczesna Europa
Powinno się dążyć do budowy nowoczesnego dworca przy Sądowej...niech UM dalej blokuje tę inwestycję przy Rzepakowej...nich Katowice będą normalnym i przyjaznym miastem



Tequila - Wto Lip 05, 2005 10:25 pm
Jak chcesz dozyć nowoczesnego dworca na Sądowej przy zarządzie PKP to lmożesz się nie miło rozczarować. Wg. mnie wprowadzacie tutaj niepotrzebna histerię - ludzie to jest 10 min jazdy tramkiem do centrum - jakie tam hektary? Widze że wolicie wysiadać w gównie na Sądowej Alternatywa jest taka -albo Rzepakowa - albo długie lata nic . Lokalizacja jest ani złaa ani dobra, połaczenia drogowe w okolicy, po wprowdzeniu zapowiadanych modernizacji nie będa tragiczne. Poza tym Sądowa nie rozwiązuje problemu, ponieważ autobusy i tak będa gniotły sie w Centrum, tam gdzie są one najmniej potrzebne.



Wit - Wto Lip 05, 2005 10:30 pm
Widzę Teq, że nie podróżujesz dalekobieżnymi autobusami z plecakiem lub walizą na plecach...spróbuj choć raz, a przekonasz się jaki to jest bezsens....wszelakie dworce tylko w centrum...przynajmniej w takim mieście jak Katowice, bo w kilkumilionowych miastach te sprawy wyglądaja zupełnie inaczej



Tequila - Wto Lip 05, 2005 10:33 pm
Wit - dworzec będzie obsługiwał raczej nie tylko Katowice. Nie róbcie na serio z igły widły. Mamy inwestora, teren, kasę, zamysł i nagle źle? Zgloście sie do PTH Amoże wam postawią na Sądowej budke z marchewka.



salutuj - Wto Lip 05, 2005 10:37 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Wit - Wto Lip 05, 2005 10:40 pm
Mówcie co chcecie...ten dworzec na Rzepakowej to i tak utopia....przynajmniej przy obecnych władzach miasta....(i dobrze )



Tequila - Wto Lip 05, 2005 10:42 pm
Możesz się (nie) miło rozczarować.



Wit - Wto Lip 05, 2005 10:54 pm
Nie sądzę Adaś....z moich w miare pewnych info ta inwestycja ma takie same szasnse jak dworzec kolejowy made by PTH



Tequila - Śro Lip 06, 2005 5:49 pm
To samo dotyczy Sądowej



Tequila - Śro Lis 02, 2005 8:33 pm


Czy Towarzystwo Finansowe Silesia zainwestuje w nowe centrum komunikacji autokarowej?

Czwartek, 3 listopada 2005r.

Na wiosnę przyszłego roku rusza budowa Centrum Przesiadkowego Autokarowej Komunikacji Międzynarodowej i Dalekobieżnej w Katowicach Brynowie, przy ul. Rzepakowej. We wrześniu 2006 roku będzie już gotowa główna hala. To bardzo dobra wiadomość, zwłaszcza że dwa miesiące temu Marian Borowczak z Kancelarii Obsługi Inwestycji M. B. Consulting, jednego z inwestorów, obawiał się, że jego firma będzie musiała sama realizować przedsięwzięcie, a to oznaczałoby, że dworzec stanie dopiero za pięć lat.

– Główny inwestor, Towarzystwo Finansowe Silesia, które jest Spółką Skarbu Państwa, nie dawało jednoznacznej odpowiedzi, co do współpracy. Zarząd podjął stosowną uchwałę, ale nie było decyzji Rady Nadzorczej – tłumaczy Borowczak. – Teraz jest już gotowa umowa, a Towarzystwo Finansowe Silesia z jej podpisaniem czeka tylko na uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego dla ulic Kolejowej, Rzepakowej i Kościuszki.

Przedstawiciel zarządu TF Silesia powiedział nam natomiast, że nie chce ujawniać szczegółów swoich projektów bez wcześniejszego uzgodnienia z nowym ministrem skarbu państwa. Nie potwierdził i nie zaprzeczył informacjom przekazanym nam przez M. B. Consulting. Prezydent Piotr Uszok obiecał Borowczakowi, że w przyszłym tygodniu plan zagospodarowania przedstawi wszystkim zainteresowanym stronom.

Prace nad planem trwały długo, ale też układ komunikacyjny, w który wpisany jest nowy dworzec, czeka gruntowna przebudowa. W ulicę Rzepakową będzie wjeżdżać dziennie około czterystu autokarów, dodajmy do tego samochody osobowe i być może linię tramwajową.

Inwestycja ma kosztować ponad 20 mln złotych. Nie wiadomo natomiast jeszcze, w jakim stopniu i czy w ogóle będzie w niej uczestniczyć M. B. Consulting.

– Podmioty prywatny i państwowy nie mogą razem współfinansować inwestycji. Może się więc okazać, że my jedynie sprzedamy Silesi teren i projekt, nad którym pracowaliśmy osiem lat – mówi Borowczak. – Ale dla nas najważniejsze jest dobro miasta i tej inwestycji.

M. B. Consulting podpisało już listy intencyjne z największymi śląskimi przewoźnikami i biurami podróży, które mają zamiar dzierżawić halę dworca. Świadczeniem usług zainteresowane są już dwie korporacje taksówek.

Katarzyna Wolnik - Dziennik Zachodni



Bula - Śro Lis 02, 2005 8:57 pm
Szczerze mówiąc po tak długiej przerwie trochę zaczynałem wątpić czy możliwym jest aby coś w przyszłym roku ruszyło a tu proszę jaka dobra wiadomość. Tylko ciekawe jak to będzie z tą wiosną...



Osek - Nie Lis 06, 2005 10:36 pm
nie podoba mi się ta lokalizacja. Nie ma nic gorszego jak rozwalone po całym mieście węzły przesiadkowe. A tak bedzie w Katowicach. Zapewne będą tam odjężdżać autobusy nie tylko międzynarodowe.
I cóż z tego, że tramwaj być może kiedyś będzie tam dojeżdżał skoro żeby tam dojechać, będziemy mieli dodatkową przesiadkę, co często zajmuje więcej czasu niż sama jazda. Tak więc w domu toboły na ramię i trucht na przystanek, do centrum. np na Sokolską lub pl. Szewczyka, bo jechaliśmy z Wełnowca. Tutaj znowu toboły na ramię i truchtem na rynek. Czekamy na tramwajkę i jedziemy na Brynów. Tutaj znowu toboły na ramię i trucht kilkaset metrów na dworzec. O kurcze, ale się spociłem.
Żarty, żartami, ale parę razy zdażyło mi się obładowanym jechać na PKS, czy PKP i przejście 200m z tobołami to ciężka praca, zwłaszcza jak się spieszyłem, a tu trzeba będzie dokładać jeszcze jedną przesiadkę. O Taxi nie wspomnę, bo z 80% korzystających będzie musiało dopłacić chcąc dostać się na tenże dworzec.
Mam wrażenie, ze lokalizacja tegoż dworca jest na rękę inwestorowi, a nie korzystający potem z niego, bo oni nie będą mieli wyboru.



nti1 - Nie Lis 06, 2005 10:41 pm

Niech artykul Tequili bedzie zaczynem dyskusji na temat tej inwestycji

moim zdaniem calkiem niezla byla by lokalizacja na terenie miedzy ulica Kozielska a torami kolejowymi (wczesniej staly tam jakies budynki fabryczne)

teren ten bylby dobry gdyz jest stosunkowo blisko centrum a jednoczesnie obszar ten nie wyglada za ciekawie mysle ze taka inwestycja pozolila by zmienic nieco charakter okolicy przy czym zaznaczyv trzeba ze sam budynek musialby byc czyms ciekawszym niz to dotychczas proponowano


Właśnie tutaj powinien być położony dworzec.
Wogóle cały teren w promieniu 500 m od dworca musi zostać zreorganizowany, bo jest fatalną wizytówką Katowic. Te miejsce na zdjęciu aż się prosi o zagospodarowanie...



salutuj - Nie Lis 06, 2005 11:03 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Osek - Pon Lis 07, 2005 10:54 am
a na marginesie, to podróż tramwajkiem na pętle w Brynowie nie zajmuje paru czy też dziesięciu minut, ale jadąc z ronda czy rynku sama jazda wg rozkładu to prawie 20minut. Jesli doliczyć do tego przesiadkę w centrum z innego środka komunikacji jakim musieliśmy dojechać z dzielnic z poza centrum, czy też z innego miasta potem oczekiwanie na przyjazd tramwaju, a następnie trucht z pętli na Brunowie na tenże dworzec, to jak z byka strzlił trzeba wyjść z domu wcześniej o godzinę, niż jeśliby ten dworzec był zlokalizowany w centrum Katowic.



MarcoPolo - Pon Lis 07, 2005 11:30 am
No ale w autobusie juz sobie dychniesz.

A tak serio, zgadzam sie z Twoja opinia.



Tequila - Pon Lis 07, 2005 6:07 pm
I tak zbuduja dworzec na Brynowie - a na Sądową i tak się taszczyłoby się toboły pieszo - bo tam zupelnie nie dojezdzała komunikacja miejska. Pomyslec trzeba o przedlużeniu linii z Pyrzoiwc do Brynowa (autobusowej), dołożyc 1 km torów i przesunac petle pod Farmacol, uruchomic SKM przez Ochojec, Ligotę do Dworca.
Kiedy ś na forum Bajo wyliczyłem ile autobusów KM jeżdzi w tamtym kierunku - argument o kiepskiej komunikacji to wciskanie kitu ludziom i straszanie dzieci kominiarzem.



nti1 - Pon Lis 07, 2005 10:13 pm
Czyli będzie jak na Warszawie Wschodniej - tam jest dworzec PKSu. Może to i dobre - turyści więcej kasy wydadzą przemieszczając się w mieście ze stacji PKP



Tequila - Wto Lis 08, 2005 9:31 pm

Czyli będzie jak na Warszawie Wschodniej - tam jest dworzec PKSu. Może to i dobre - turyści więcej kasy wydadzą przemieszczając się w mieście ze stacji PKP

Gdzie pisze że bedzie tam stawał PKS ?



Osek - Czw Lis 10, 2005 4:44 pm

Czyli będzie jak na Warszawie Wschodniej - tam jest dworzec PKSu. Może to i dobre - turyści więcej kasy wydadzą przemieszczając się w mieście ze stacji PKP

Gdzie pisze że bedzie tam stawał PKS ?



Tequila - Czw Lis 10, 2005 10:20 pm
Dalekobieznych czyli powyżej 300km to z Katowic jeżdzi dosłownie 5 na krzyż



salutuj - Czw Lis 10, 2005 10:51 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



nti1 - Czw Gru 15, 2005 9:18 pm

Czyli będzie jak na Warszawie Wschodniej - tam jest dworzec PKSu. Może to i dobre - turyści więcej kasy wydadzą przemieszczając się w mieście ze stacji PKP

Gdzie pisze że bedzie tam stawał PKS ?



Tequila - Czw Gru 15, 2005 9:25 pm
Tak apropos - firmy ulokowane w budynkach na terenie planowanego Dworca zaczynają powolne wyprowadzki.



kropek - Sob Sty 07, 2006 5:54 pm

Tak apropos - firmy ulokowane w budynkach na terenie planowanego Dworca zaczynają powolne wyprowadzki.

Czyli coś zaczyna się dziać



Pieczar - Wto Maj 02, 2006 7:09 pm
A tak buduja dworce w innych miastach, a kiedy u nas poczatek budowy????

www.muratorplus.pl

Budowa nowego dworca PKS
Zaczęła się budowa toruńskiego dworca autobusowego. 19 kwietnia 2006 r. kontener z kasami i poczekalnią trafił na drugą stronę ul. Dąbrowskiego. Nowy terminal ma być gotowy w styczniu 2007 r.

Z tymczasowego dworca o powierzchni 115 mkw., w którym mieszczą się kasy, toalety, dyspozytornia i niewielka poczekalnia, torunianie korzystają od maja 2002 r.
Nowy gmach będzie miał ok. 43 m długości, 1361 mkw. powierzchni użytkowej, dwie kondygnacje i piwnicę. Jednorazowo pod dachem dworca będzie się mogło schronić 200 podróżnych. Konstrukcja ma się składać z trzech części. W środkowej znajdą się m.in. hol z antresolą, kasy biletowe, informacja i poczekalnia, na górze - pomieszczenia biurowe, a w lewej części budynku i na parterze - wejście główne na perony, toalety, bar, kiosk i przechowalnia bagażu. Administracja ulokuje się po prawej stronie kompleksu. Jej część przeprowadzi się tu z bazy Conneksu przy ul. Poznańskiej.

Budowa ruszy pod koniec kwietnia 2006 r. Inwestycja została podzielona na dwa etapy. Wiadomo, że pierwsza część prac przy terminalu pochłonie blisko 5 mln zł. - Oprócz nowego budynku, powstanie też stacja paliw, nowe parkingi i stanowiska odjazdowe - wylicza Tomasz Fic, wiceprezes PKS Connex.

Projekt terminalu powstał na desce kreślarskiej Marka Bielskiego z bydgoskiej Pracowni Architektonicznej Arus sp. z o.o
www.muratorplus.pl/17139_26999.htm tutaj zdjecie



Kriss - Wto Maj 02, 2006 11:06 pm

Czyli będzie jak na Warszawie Wschodniej - tam jest dworzec PKSu. Może to i dobre - turyści więcej kasy wydadzą przemieszczając się w mieście ze stacji PKP

Warszawie Zachodniej :-)



nielott - Czw Lip 27, 2006 7:38 am
Wszyscy marzą o dworcu




Marian Borowczak ma nadzieję, że za rok w tym miejscu będą już stały perony nowoczesnego międzynarodowego dworca autobusowego w Katowicach.

Kiedy w końcu rozpocznie się budowa międzynarodowego dworca przy ulicy Rzepakowej w Katowicach Brynowie?! W zeszłym roku czytałem o zapewnieniach inwestorów, że we wrześniu stanie już hala Centrum Przesiadkowego Autokarowej Komunikacji Międzynarodowej, a przecież tam nikt nawet łopaty nie wbił! - denerwuje się Stefan Kapuściński, mieszkaniec Katowic.

- Miastu należy się w końcu dworzec z prawdziwego zdarzenia. Jak długo jeszcze w stolicy dużego województwa będzie takie dziadostwo? - złoszczą się Czytelnicy i przywołują obraz katowickiego "międzynarodowego" dworca, który mieści się przy ulicy Sądowej. Od lat straszy swoim wyglądem, jest niefunkcjonalny, zaniedbany i prowizoryczny. Wystawia Katowicom jak najgorsze świadectwo.

Perony na wiosnę

Budowa Centrum Przesiadkowego Autokarowej Komunikacji Międzynarodowej miała się rozpocząć, gdy tylko zostanie uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego miasta dla terenu, na którym zlokalizowany będzie dworzec. Marian Borowczak z Kancelarii Obsługi Inwestycji M. B. Consulting, główny inwestor, złożył stosowną dokumentację w katowickim magistracie już jesienią 2004 roku. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w rejonie ulic: Kościuszki-Kolejowa-Rzepakowa w Katowicach Brynowie został uchwalony dopiero na sesji Rady Miasta 29 maja tego roku. Uchwała została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. Pod koniec lipca wejdzie w życie. Wtedy też inwestor złoży w Urzędzie Miasta projekt ze stosownymi uzgodnieniami. Jeśli dokumentacja okaże się kompletna, urząd wyda pozwolenie na budowę w ciągu dwóch tygodni.

Plany i komplikacje

Na wydanie pozwolenia ma najwyżej 65 dni. - Jestem optymistą - uśmiecha się Borowczak. - Mam nadzieję, że jesienią przystąpimy do prac. Na wiosnę perony powinny już być gotowe. Nauczony doświadczeniem nie chcę już jednak niczego obiecywać na sto procent.

Teresa Homan-Chanek, zastępczyni naczelnika Wydziału Rozwoju Miasta UM w Katowicach, twierdzi, że plan zagospodarowania przestrzennego został uchwalony w ustawowych terminach.- Teren obejmuje bardzo wiele nieruchomości. Prowadzą na nim swoją działalność różne podmioty, z którymi musieliśmy wyjaśnić sporne kwestie. Ten plan był dla nas priorytetem - podkreśla. - Nie zmienia to faktu, że inwestorzy narzekają na polskie prawo, które przewiduje tak długą i skomplikowaną procedurę przygotowywania planu.

Projekt międzynarodowego dworca o światowym standardzie w Katowicach ma długą historię. Cztery lata temu spółka Doradztwo Gospodarcze i Inwestycje kupiła ziemię pod budowę w Katowicach Brynowie. Firmie M.B. Consulting zostało powierzone pełnomocnictwo do wykonania zadania. Teraz Marian Borowczak przewiduje, że prawdopodobnie sprzeda teren i projekt spółce Skarbu Państwa - Towarzystwu Finansowemu Silesia.

Ostrożne deklaracje

- Być może inwestor zechce skorzystać z mojego doświadczenia i zaproponuje mi udziały - mówi Borowczak.

Marian Uherek, pełniący obowiązki prezesa Silesii, jest jednak ostrożny w deklaracjach: - Zainwestowanie w dworzec to zadanie, które mieści się w naszej strategii rozwoju. Projekt przedstawimy naszym właścicielom - mówi.

Gruntowna przebudowa

Układ komunikacyjny, w który wpisany jest nowy dworzec w Katowicach Brynowie, czeka gruntowna przebudowa. Ulicą Rzepakową dziennie będzie przejeżdżało około czterysta autokarów. Marian Zych, naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta Urzędu Miasta w Katowicach, przewiduje, że prace związane z przebudową skrzyżowań przy ul. Kościuszki-Kolejowa, Kościuszki-Rzepakowa-Kłodnicka, Rzepakowa-Kolejowa rozpoczną się dopiero w 2008 roku. - Musimy czekać na pieniądze unijne, z których współfinansowana będzie inwestycja - komentuje.

Nie tylko autobusy

Budowa Międzynarodowego Dworca Autobusowego będzie kosztować około 20 mln zł. Powstanie nowego centrum komunikacji międzynarodowej będzie równoznaczne z likwidacją dworca przy ul. Sądowej w Katowicach. W hali odpraw podróżnych nowoczesnego obiektu, oprócz stanowisk przewoźników, kas, przechowalni bagażu itp., będą też sklepy, punkty usługowe, kawiarnia, restauracja, bankomaty. Na dziedzińcu usytuowane zostaną parkingi, stanowiska postoju taksówek, przystanek autobusowy linii miejskiej łączącej dworzec z przedmieściem.

http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/629175.html



absinth - Czw Lip 27, 2006 8:28 am
w takim razie czekam jeszcze na Brynowie na centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia bo inaczej sobie jakos nie wyobrazam sensu tej lokalizacji bez czegos takiego



MarcoPolo - Czw Lip 27, 2006 11:16 am
Powinno sie nazywac Centrum Superszybkich Przesiadek.



Osek - Czw Lip 27, 2006 12:32 pm

w takim razie czekam jeszcze na Brynowie na centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia bo inaczej sobie jakos nie wyobrazam sensu tej lokalizacji bez czegos takiego

to sobie poczekasz, jeszcze dłuuugo!
zerknij na działania miasta w/s stworzenia nowoczesnych roziązań komunikacyjnych przy okazji przebudowy dworca PKP. ... i co dostrzegłeś jakieś? a przecież jest to najważniejszy punkt miasta w tej materii, zwłaszcza jeśli chodzi i komunikację zbiorową i wynika z tego, że wszyscy sa zdani na łaskę inwestora prywatnego.



salutuj - Czw Lip 27, 2006 1:33 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Osek - Czw Lip 27, 2006 2:23 pm

A ja podtrzymuję swoje zdanie że przy Sądowej powinien powstać kompleks dworców: PKP, Międzynarodowych busów, PKS, Autobusowego
i stacja szybkiej kolejki do Pyrzowic.

Ale u nas biorą się drobnomieszczańsko za to.
Może ci co zostaną tu na stare lata zmienią to.


też bym chciał, żeby sądowa była wykorzystana pod komunikację, zwłaszcza, że na sądową będzie bardzo dobry dojazd od DTŚ'ki, która defacto daje możliwość dojazdu drogą szybkiego ruchu praktycznie z każdego kierunku(N-S,E-W), ale już się pogodziłem z tym, że w Katowicach komunikację traktuje się od przypadku, wyrywkowo i bez koncepcji, a ostatnia możliwość stworzenia jakiegokolwiek nowoczesnego centrum komunikacyjnego choćby komunikacji miejskiej i kolei zostaje zaprzepaszczona indolencją władz miasta, które nawet nie mają na to jakiejkolwiek koncepcji i chęci, żeby stworzyć coś takiego przy okazji przebudowy dworca PKP.



Safin - Czw Lip 27, 2006 3:17 pm

A ja podtrzymuję swoje zdanie że przy Sądowej powinien powstać kompleks dworców: PKP, Międzynarodowych busów, PKS, Autobusowego
i stacja szybkiej kolejki do Pyrzowic.

Ale u nas biorą się drobnomieszczańsko za to.
Może ci co zostaną tu na stare lata zmienią to.

Zgadzam się. Koncentracja komunikacji ułatwia to, do czego cała ta machina przewozowa jest utworzona- szybki przepływ ludzi z punktu A do B. Po co to rozkladać na A do centrum, z centrum do C. Bezsensu.....bojkotujemy



salutuj - Czw Lip 27, 2006 5:12 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MarcoPolo - Czw Lip 27, 2006 6:50 pm
Kompleks dworcow moze powstac na obecnym terenie ( PKP dalekobiezne, dodatkowe wykorzystanie na pasaze handlowe oraz wygodne przejscie na 2 strone miasta+ reszta komunikacji na terenie Sadowej. Czyli dworzec slaskiej szybkiej kolejki miejsko-regionalnej(krzyzak relacji Czestochowa-Gliwice oraz Tychy-Pyrzowice), poprzez platforme peronu nowa czesc polaczona z dalekobieznym . Na Sadowej jeszcze dworzec PKS (dogodnie na DTS-A4-poludnie)oraz KZK GOP oraz dostep tramwaju( dodatkowa linia tram - Zaleze-Sadowa Centrum Przesiadkowe - wiadukt nad torami - Kozielska - Kopernika- Zajaczka ?-PCK-(mozliwosc skretu na Kosciuszki)-Powstancow -Pl. Rady Europy-Dolina 3 Stawow ( oraz Damrota do Warszawskiej)czy np. Zaleze- Sadowa Dworzec PKS - Wiadukt- Kamienna- Pl Mlodziezy Powstanczej-( plac z tylu obecnego dworca- jako centrum przesiadkowe, rowniez zgrupowac pobliskie przystanki busowe)-Batorego-Kosciuszki-Powstancow-Pl. Rady Europy-Dolina.



yaro - Nie Sie 13, 2006 4:27 pm
A czy jest zrobiony już jakiś projekt Dworca Autokarowego a jesli tak,to czy można go zobaczyć?Zastanawia mnie też fakt,że planowane jest 2000m.kw.pow.hali,wg.mnie to jest wystarczająca powierzchnia na dziś ale nie na jutro czyli za ok.10 lat,no chyba,że projektanci zakładaja,że do tego czasu technika przemieszczania się ludzi będzie zupełnie odmienna od tej znanej nam dziś i wtedy pozostanie zaadoptowanie Hali Dworca na jakąś galerię albo Mall...



absinth - Nie Sie 13, 2006 4:51 pm
oto i projekt:


Nareście koniec z syfem na Sądowej - a i uporzadkuja mi drogi w Ochojcu







martin13 - Śro Lis 29, 2006 5:27 pm
Artykuł z jutrzejszego Echa miasta





maciek - Śro Lis 29, 2006 5:35 pm
Lokalizacja debilna, ale ja się nie znam. A na Skragi jak było tak będzie nadal.



Bartek - Śro Lis 29, 2006 6:07 pm

A na Skragi jak było tak będzie nadal.

Mam nadzieje ze jednak nie bedzie i dzialka zostanie sprzedana pod fajny budynek ;-)



jacek_t83 - Śro Lis 29, 2006 7:21 pm

Lokalizacja debilna, ale ja się nie znam. A na Skragi jak było tak będzie nadal.
ale taka lokazlizacje to sie chyba stosuje w wiekszosci krajow w jakich bylem. pamietasz dworzec we Lwowie na jakim byl zadupiu??
podobnie bylo z dworcami w USA, tam chyba tylko w Chicago byl w miare bilsko centrum.



Darkat - Śro Lis 29, 2006 7:25 pm

Lokalizacja debilna, ale ja się nie znam. A na Skragi jak było tak będzie nadal.

zgadzam się. Lepiej już to pozostawić tam gdzie jest. Tym bardziej że większość autobusów korzysta wygodnie już ze Stęślickiego no i dzięki niej poprawił się nieco otoczka dworca choćby nowy płot



martin13 - Śro Lis 29, 2006 7:37 pm

Lokalizacja debilna, ale ja się nie znam. A na Skragi jak było tak będzie nadal.

Zgadzam się z tobą i innymi że lokalizacja fatalna. Nie wiem jak to wygląda w innych krajach ale jak byłem w Hamburgu to tam dworzec autobusowy znajduje się tuż obok dworca kolejowego i niemal w samym centrum miasta. W Katowicach jeśli na Skargi było zamało miejsca to mogli poszukać innej działki, ewentualnie coś zburzyć. Albo tal jak w Krakowie zbudować piętrowy dworzec.



MarcoPolo - Śro Lis 29, 2006 7:55 pm
Ciekawe jakie byly wytyczne lokalizacyjne?



miglanc - Śro Lis 29, 2006 9:52 pm
Na Skargi te miedzynarodowe autobusy zajmuja miejsce dla PKSow i potem pasazerowie tych drugich musza wchodzic do autobusow na parkingu.



d-8 - Śro Lis 29, 2006 11:03 pm
w sumie dla mnie lokalizacja na Rzepakowej nie jest az jakos strasznie tragiczna.
jest tramwaj na Brynow, 10 minut i sie jest w centrum. dojazd na Rzepakowa dla autobusow z trasy - rzeczywiscie jest ok - latwy, szybki i sprawny.

z reszta zobaczymy co tak na prawde z tego wyjdzie. najblizsze miesiace pokaza.



salutuj - Czw Lis 30, 2006 12:26 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Jaimar - Czw Lis 30, 2006 8:50 am
Pewnie dlatego że te gigantyczne ilości miejsca w pobliżu Sądowej należą do PKP, która je komuśtam dzierżawi (pewnie zresztą dlatego te miejsca wyglądaja jak wygladają). A z PKP rozmawia się na pewno gorzej niż z właścicielami gruntu przy Rzepakowej. Generalnie na zachód od linii kolejowej na Bielsko marnują się wielkie i świetnie położone tereny.



salutuj - Czw Lis 30, 2006 9:56 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



maciek - Czw Lis 30, 2006 10:58 am

Lokalizacja debilna, ale ja się nie znam. A na Skragi jak było tak będzie nadal.

Zgadzam się z tobą i innymi że lokalizacja fatalna. Nie wiem jak to wygląda w innych krajach ale jak byłem w Hamburgu to tam dworzec autobusowy znajduje się tuż obok dworca kolejowego i niemal w samym centrum miasta. W Katowicach jeśli na Skargi było zamało miejsca to mogli poszukać innej działki, ewentualnie coś zburzyć. Albo tal jak w Krakowie zbudować piętrowy dworzec.



MarcoPolo - Czw Lis 30, 2006 11:02 am
Dominik, ale jak ktos sie chce przesiasc z autobusu jadacego np z Efu, na dworcu w Katowicach do pociagu do Gliwic, a tam znowu do PKMu zeby dojechac do celu to juz sie robi dramatyczna podroz.

Londyn Victoria - dworce kolejowy i autobusy obok siebie.
Rotterdam to samo.



miglanc - Czw Lis 30, 2006 1:31 pm
@Salutuj z tymi punktami informacji o miescie to jest tak, ze kazda lokalizacja jest fatalna bo nigdzie ich nie ma.

Co do obecnego dworca to wiele osob mysli, ze w kasie dwroca PKS sprzedaje sie bilety miedzynarodowe. Tymczasem faktycznie sprzedaje sie je w biurze w sasiednim budynku. Bylem swiadkiem jak obcokrajowcy podchodzili do punktu informacji w PKS, a tam pisze "Informacji o przejazdach zagranicznych nie udziela sie". Babki ktore tam pracuja nie znaja ani slowa po angielsku i nie potrafily wskazac gdzie jest biuro sprzedajace bilety miedzynarodowe. Witamy w Unhii Europejskiej



salutuj - Czw Lis 30, 2006 1:56 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Jaimar - Czw Lis 30, 2006 2:01 pm
Nie przesadzajmy - w takiej Francji czy we Włoszech też nie umiałyby niczego powiedzieć po angielsku (we Włoszech umiałyby powiedzieć że umieją po angielsku "little bit" - i na tym by się ich znajomośc angielskiego kończyła)

Tak czy inaczej będziemy mieli Międzynarodowy Dowrzec Autobusowy na zadupiu z którego nie będzie łatwo (szczególnie cudzoziemcom) dotrzeć do jakiegokolwiek miejsca przesiadkowego. A na Sądowej dalej będzie obskurny plac z obskurnym targiem.

Co do ringu komunikacji miejskiej - Katowice nie są chyba aż tak duże żeby mnożyć dworce (już teraz jest to wszystko za bardzo podzielone i ludzie się gubią). Główny Dworzec PKP i bardzo mu bliskie (tak aby np. dało się poprowadzić zadaszone przejścia) dworce autobusowe - miejski i dalekobieżny - byłoby idealnym rozwiązaniem. Miejsce jest - okolice Sądowej, Kozielskiej, tyły Raciborskiej - w centrum ale poza centrum, byłoby blisko, ale nikomu by nie przeszkadzało; dojazd prawie jest - a jak będzie przedłużenie Grundmanna do A4 to będzie już bez "prawie". Tylko to PKP...

Jeszcze offtopiczne pytanko - plac przy Sądowej był nie do ruszenia bo oprócz tego że kolejowy, to jeszcze zarezerwowany pod KRR. Czy on dalej jest zarezerwowany i jakim cudem zostało tam zbudowane przedłużenie Grundmanna (chyba pierwszy teren wyrwany PKP)?



salutuj - Czw Lis 30, 2006 2:05 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bula - Czw Lis 30, 2006 3:18 pm

Tak czy inaczej będziemy mieli Międzynarodowy Dowrzec Autobusowy na zadupiu z którego nie będzie łatwo (szczególnie cudzoziemcom) dotrzeć do jakiegokolwiek miejsca przesiadkowego.

Wystarczy jedna rzecz: porządne i czytelne oznakowanie i mapa gdzie są jakie dworce, jak i czym tam dojechać.
Jeśli się dociągnie tramwaj, zrobi dosatkowy autobus (chociaż i tak już dużo ich jeździ) to z dojazdem do miasta nie powinno być żadnego problemu.
Ja się kilka razy spotkałem z dworcami międzynarodowymi poza centrum, choćby Alicante i uważam że jest to dobre rozwiązanie, bo po pierwsze te autobusy nie muszą wjeżdżać do miasta, a po drugie na stosunkowo dużą liczbę pasażerów kominikacji międzynarodowej przypada samochód który po nich przyjechał.
A jeśli chodzi o rozwiązania drogowe (obecne + planowane) to jest to miejsce prawie idealne.
Wiadomo, że dworzec w centrum miałby swoje plusy, ale moim zdaniem jeśli jest rzeczywiście szansa na postawienie tego dworca to należy to zrobić. Na taki sam w centrum moglibyśmy czekać jak na kolejowy czyli wieczność.

P.S. Przy okazji fajnie bo będę miał do niego około 5-6 minut spacerkiem



Jaimar - Pią Gru 01, 2006 8:19 am
Ogólnie rzecz biorąc to dobrze że wogóle będzie coś co można nazwać dworcem - bo stan obecny jest żałosny
To że gdzie indziej dworce są poza miastem - OK, niech będą - może tam było to najlepsze rozwiązanie. Zresztą lotniska też sa zwykle poza miastem i jakoś sobie ludzie radzą ;-)
To co mnie boli to to że ten dworzec będzie budowany z dala od innych miejsc przesiadkowych podczas gdy w ich pobliżu jest mnóstwo wolnego miejsca z dobrym dojazdem. Na dodatek obecnie to miejsce jest w takim stanie że straszy i trudno mu znaleźć lepsze przeznaczenie (kto by chciał mieszkać lub pracować kilka metrów od przejeżdżających pociągów).
Wbrew pozorom sporo pasażerów międzynarodowych autobusów korzysta z PKP, komunikacji miejskiej i taksówek - często kursuję pomiędzy Placem Wolności (dom) a parkingiem na Sądowej (parking) i widzę tych nieszczęśników wlokących się z walizami po dziurawym chodniku.



jacek_t83 - Pią Gru 01, 2006 9:57 am

w sumie dla mnie lokalizacja na Rzepakowej nie jest az jakos strasznie tragiczna.
jest tramwaj na Brynow, 10 minut i sie jest w centrum. dojazd na Rzepakowa dla autobusow z trasy - rzeczywiscie jest ok - latwy, szybki i sprawny.

z reszta zobaczymy co tak na prawde z tego wyjdzie. najblizsze miesiace pokaza.

masz racje, ale...
1) na ten tramwaj trzeba sobie zrobic spacerek maly
2) sporo autobusow przyjezdza tez pozno w nocy a wtedy jak wiadomo kiepsko z jakimkolwiek polaczeniem
i to chyba punkt 2. wydaje sie byc wiekszym problemem niz 1.



absinth - Pią Gru 01, 2006 10:59 am
zgadzam sie z Jackiem
licze jednak ze ten tramwaj w pewnej przewidywalnej perspektywie czasowej bedzie jednak dojezdzal pod sam dworzec autobusowy bo inaczej to ta lokalizacja rzeczywiscie nie bedzie najszczesliwasza



koniaq - Pią Gru 01, 2006 11:58 am
czytajac salutuj mozna pomyslec ze notingham to raj na ziemi, centrum wszechswiata :] !



salutuj - Pią Gru 01, 2006 12:11 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



tremolo - Wto Gru 05, 2006 1:11 am
Dworzec plajtnie i będzie OK. ktos go wynajmie i bedzie to wyglądalo jak Wandy w sosnowcu. Duży sklep poza centrum... tez w 10 minut można dojechac do centrum i juz go nie ma.

Powinien byc jakis uklad logiczny komunikacyjny. jakby ten dworzec byl bliżej głównych dróg Katowickich. Łączacych drorzec PKP z DTŚ + portem lotniczym.

O ile jest ladne połączenie w osi Północ południe to to się jakoś nie uklada z osiami Wschód-Zachód. Brak jakichs dużych węzłów drogowych bez niepotrzebnych dla autobusów skretów zatrzymań na skrzyzowaniach, swiateł kolizji z tramwajami. Coś będzie wjeżdżało od Bytomia na Chorzowską a potem tylko jeszcze męczarnie przez cale centrum przez 20-30 sygnalizatorów... i jestesmy na dworcu PKS. Aha po drodze trzeba odwiedzić jeszcze stary PKS "dworzec" popatrzeć czy czasem nie wygląda obleśniej niż wyglądał.

Wg logiki PKS// Proponuje ew nowy dworzec PKP Katowice wybudować na Wesolej, albo jeszcze lepiej na jakiejś górze powyżej 300metrów, zeby oszczędzac na elektryczności. Tam blisko do A4 i Wschodniej obwodnicy GOP. TAK jak to tlumaczą PKS na obecnym dworcu postawić przystanek osobowy taki jak na wsiach 400osób.

Chyba, żeby rozbudować centrum tak, by zjadło dookólne dzielnice jak to bedzie wyglądac ktoś przyjeżdża patrzy do Souveniru Katowice centrum aglomeracji 4000 000. Zaraz za dworcem autobusowym Las. I jeszcze niech zobaczy jak jedzie autobus 292 taki sam jak dla komunikacji krajowej (stary Autosan). To pomysli, ze dzielnice katowic sa oddalone o 20 kilometrów.

Jakby zamiast tramwajów było metro to by ten pasek szyn tramwajowych szłoby zamienić na dodatkowe pasy ruchu dla tych autobusów.



MarcoPolo - Wto Gru 05, 2006 7:00 am
O tak! Przesunmy centrum na Rzepakowa! Ta nazwa zobowiazuje!



Iluminator - Wto Gru 05, 2006 2:24 pm

O tak! Przesunmy centrum na Rzepakowa! Ta nazwa zobowiazuje!

W końcu żyjemy w kraju, gdzie najważnieszy budynek stoi przy ulicy Wiejskiej



Tequila - Wto Gru 05, 2006 7:03 pm
Tylko narzekanie, stekanie, a to źle, a to niedobrze, a to siamto, a to owanto. Gdyby czekać aż PKP z gestem sprzeda teren przy Kozielskiej / Sądowej pod MDA to będę juz Dziadem Borowym. Generalnie pomimo, lasu za płotem (rzeczywiście straszna mi rzecz!), istnieje tam dość sprawna tkanka drogowa, która i tak dodatkowo pójdzie do poprawki. I nie mówice mi że ktos musi się pchać KM z walizami na wczasy.
Wszystkie kursy z południa z Europy nie muszą się już pchac do Centrum, to co ze wszchodu (przebudowaną A4 i poszerzoną 73 Płk Piechoty). Inna kwestia czy nikt nie pomyśłał żeby wkorzystać linię kolejową do Muchowca idącą skrajem tego terenu? Gdyby tylko ruszyć głową ma się os MDA - Dworzec PKP - Pyrzowice.



salutuj - Wto Gru 05, 2006 11:31 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MarcoPolo - Wto Gru 05, 2006 11:54 pm
Wlasnie zakladam firme rikszowa.



Jaimar - Śro Gru 06, 2006 11:29 am
Jest narzekanie bo jest źle jeżeli z powodu jednego wrzoda o nazwie PKP marnuje się tyle dobrego terenu w mieście, a teren który się nie marnuje jest tak zagospodarowany, zadbany i wykorzystany, że pozostaje tylko płacz i zgrzytanie zębami.
To że ma powstać MDA to bardzo dobrze i to sie chwali - szkoda tylko że nie w lepszym miejscu.



d-8 - Śro Gru 06, 2006 3:00 pm

Wlasnie zakladam firme rikszowa.

powaznie



jacek_t83 - Śro Gru 06, 2006 3:08 pm

Wlasnie zakladam firme rikszowa.
bedziesz mial jakies znizki dla nas? i czy te riksze beda klimatyzowane??



Tequila - Śro Lut 21, 2007 8:21 pm


Kolejny chętny do budowy dworca autobusowego

Anna Malinowska
2007-02-21, ostatnia aktualizacja 2007-02-21 20:36

Wygląda na to, że jeszcze wiele lat katowiczanie będą musieli się obejść bez dworca autobusowego. Chętny do wybudowania go przy ul. Rzepakowej uzależnia bowiem inwestycję od przebudowy dróg w tej okolicy.

Miejsce, w którym zatrzymują się dzisiaj autobusy do Niemiec czy Anglii, trudno nazwać nawet przystankiem. Ul. Sądowa ma tylko jeden plus - położona jest w centrum miasta. Brakuje poczekalni, punktu informacyjnego czy zwykłego zadaszenia od deszczu i słońca. Są natomiast brudne toalety, tumany kurzu, kiedy jest gorąco, i błoto, kiedy leje. - Niestety, w świetle prawa budowa takiej inwestycji nie jest zadaniem własnym gminy. Musimy szukać inwestora - wzdycha Marian Zych, naczelnik wydziału rozwoju w katowickim magistracie.

Inwestor poszukiwany jest od lat. Miasto wskazało kilka konkretnych miejsc, gdzie dworzec mógłby zostać wybudowany. Chodzi m.in. o ul. Rzepakową koło Pętli Brynowskiej, ul. Bracką, naprzeciwko hipermarketu Auchan koło Drogowej Trasy Średnicowej i przy ul. Kolońskiej na Załężu. W przypadku tej ostatniej lokalizacji kilka lat temu znalazł się inwestor. Na zainteresowaniu się skończyło, a Katowice straciły kilkanaście tysięcy złotych. - Miasto opracowało miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ogłosiliśmy przetarg i nic. Inwestor do niego nie przystąpił - nie ukrywa rozczarowania Zych.

Ponad dwa lata temu budową dworca zainteresowała się Kancelaria Obsługi Inwestycji MB Consulting Marian Borowczak. Wskazała też miejsce - ul. Rzepakową. Również i tym razem miasto opracowało miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Do tej pory jednak budowa nie ruszyła. - Tylko pośredniczymy we wszystkim. Nasz pierwszy inwestor zrezygnował, ale znaleźliśmy kolejnego - angielską firmę deweloperską Hoolybrook - zapewnia Marian Borowczak. I przedstawia wizję dworca: dwukondygnacyjny budynek z restauracją, sklepikami, hotelem, punktem informacyjnym, stacją benzynową i myjnią dla autobusów.

Dwa dni temu władze miasta spotkały się w tej sprawie z zainteresowanymi. - Rozmowy były bardzo konkretne. Jest tylko jeden problem: miasto musi udrożnić drogi wokół Rzepakowej. Już teraz są tam potworne korki. Trudno więc sobie wyobrazić, jakby miało tam jeszcze jeździć ponad 300 autokarów w ciągu doby - dodaje Borowczak.

- Miasto planuje przebudowę okolicznych dróg, głównie Kolejowej i 73. Pułku Piechoty. Nie stanie się to jednak z dnia na dzień. Jeśli więc inwestor uzależnia budowę od przebudowy dróg, na dworzec będziemy musieli poczekać jeszcze kilka lat - mówi Zych.

http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35019,3936951.html



gladiator79 - Czw Lut 22, 2007 11:36 am
A nie można by było zmodernizować obecnego dworca autobusowego? Można by go przecież na jakiś czas przenieść gdzieś w okolice dworca PKP, wynajć od nich trochę pomieszczeń i w międzyczasie od podstaw zrobić nowy dworzec w tym samym miejscu. Jest to przecież centrum miasta, nie będzie problemu z przesiadkami, no i może powstanie nam jakiś ładny budyneczek w tym miejscu.



Safin - Czw Lut 22, 2007 11:43 am
Bracka do dobra lokalizacja. Ul. rzepakowa-to brzmi śmiesznie. Naprwde Absinth ma rację, ze w aktowicach promuje sie nazywanie ulic wszytkimi żyjątkami i roslinkami, kiedy znani ludzie związani z regionem nadal pozostają zapomniani i niedocenieni.



absinth - Czw Lut 22, 2007 11:50 am
bracka komunikacyjnie bylaby calkiem ok
tylko tak sie zastanawiam gdzie dokladnie tam...
w zasadzie jedyna lokalizacja to na zachod od estakady miedzy cmentarzem a Rawa

no alo ewentualnie z drugiej strony na terenie Baildonu

hmm tak sabie mysle ze w tym rejonie przy okazji mogloby powstac centrum przesiadkowe zwlaszcza ze stosunkowi niedaleko siebie leca linie tramwajowe
jedna kolo dts a druga Chorzowska

byc moze nawet daloby sie tam jakos polaczyc te linie i utworzyc petle w okolicach estakady i tam wlasnie stworzyc centrum przesiadkowe obslugujace jednoczesnie ten miedzynarodowy dworzec autobusowy

mniej wiecej tak:




d-8 - Czw Lut 22, 2007 7:44 pm
jedno jest pewne - jeszcze dlugi czas ( duzo za dlugi ) nasze miasto bedzie na powitanie przyjezdnych szokowac dworcem zywcem z jakiegos zupelnego zadupia na koncu swiata. wstyd.



MarcoPolo - Pią Lut 23, 2007 9:53 am
Ta Bracka to rzeczywiscie lepsza miejscowka pod taki dworzec niz obecnie planowana. Choc zapewne musieliby cos zrobic z Bochenskiego.
Polaczenie lini to tez swietny pomysl, myslalem juz kiedys na ten temat. Jak najwieksza dywersyfikacja polaczen komunikacyjnych!



Safin - Pią Lut 23, 2007 12:45 pm
Ha, ja bym ta widział dodatkowa pionową płn-płd linię tramwaju, łaczącą diw równloegłe, i idącą dalej w siemianowice na pólnoc, oraz południe-Witosa, Ligota itd. Też się zgadzam ze Bocheńskitgo-Bracka to dużo lepsza lokalizacja, szcegolnie ze tam teraz[na tym zielonym polu które namalował Absinth] sa ugory/ śmietnisko. Na mapie wyglada to jak park, ale jadąc górą DTŚką widok jest dość paskudny.



Tequila - Pią Lut 23, 2007 6:36 pm
Zarówno wjednej lokalizacji jak i drugiej byłyby (są) jakies problemy. Jezlei chodzi o tą Bracką to miasto widziało by ten dworzec bliżej granicy Chorzowa prawie vis a vis Auchan na Tysiącleciu. Poza tym ten zielony teren az tak duży na 300 autokarów dziennie to chyba nie jest.



Jastrząb - Pią Lut 23, 2007 6:38 pm
Lokalizacja znacznie lepsza i bardziej wyeksponowana szczególnie biorąc pod uwagę jak tam wygląda na dzień dzisiejszy. Do tego bliżej centrum i lepiej dostępna komunikacyjnie. A ja z tramwajami bym się posunął jeszcze dalej i z tej pętli puścił lokalny tramwaik przez środek tysiąclecia. Linia tramwajowa 6/41 biegnie całkowicie obrzeżem osiedla, więc niektórzy mieszkańcy do przystanku tramwajowego mają po 20 min i więcej i dla tego wybierają autobusy. Linia 6/41 jest dobra, jeśli jedziemy do Bytomia, ale na tałzena powinna zjeżdżać osobna między bloki i kończyć się pętlą za osiedlem (może kiedyś to wam rozrysuję )



Pieczar - Czw Mar 01, 2007 8:42 am
Będzie dworzec autokarowy

DZIENNKI ZACHODNI

Wreszcie ma ruszyć budowa Centrum Przesiadkowego Międzynarodowej i Dalekobieżnej Komunikacji Autokarowej przy ulicy Rzepakowej w Katowicach Brynowie. Sprawa ciągnie się od lat. 18 kwietnia ma zostać podpisana końcowa umowa z nowym głównym inwestorem, Kevinem Parsonem z brytyjskiej firmy Hollybrook.

W czerwcu ma ruszyć budowa. Plac przyjazdów i odjazdów będzie gotowy w ciągu roku. 18 miesięcy ma zająć wykończenie całości, a więc m.in. hali odpraw podróżnych, placów postojowych, dróg wewnętrznych, parkingów ogólnodostępnych i strzeżonych, hotelu. Oprócz stanowisk przewoźników, kas, przechowalni bagażu na dworcu będą się znajdować sklepy i punkty usługowe. Koszt inwestycji to ok. 30 mln zł.
Z powstaniem dworca wiąże się konieczność przebudowy węzła komunikacyjnego w jego okolicy. Inwestycja ma być sfinansowana z budżetu gminy, państwa i przy udziale środków unijnych. - Przebudowa rozpocznie się dopiero na przełomie 2008 i 2009 roku. Wiąże się ona między innymi z przeniesieniem Drogi Krajowej 81, która teraz biegnie ulicą Brynowską i Kościuszki, na ciąg ulicy Kolejowej i 73 Pułku Piechoty - informuje Marian Zych, naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta Urzędu Miasta w Katowicach.

Inwestor zapewnia, że oczekiwana dopiero przebudowa nie będzie hamować inwestycji. Istniejący układ komunikacyjny jest wystarczająco wydolny.



gladiator79 - Czw Mar 01, 2007 10:54 am
Żeby się tylko nie zdziwił:)



Jastrząb - Pią Mar 02, 2007 9:10 am

Inwestor zapewnia, że oczekiwana dopiero przebudowa nie będzie hamować inwestycji. Istniejący układ komunikacyjny jest wystarczająco wydolny.

Jakoś kilka tygodni temu układ komunikacyjny był dla inwestora nie wydolny (w sumie zgodnie z prawdą) a teraz jest już wydolny. Co się stało, że nastąpiła taka zmiana? Jakiś szybko sprawnie i za naszymi plecami przeprowadzony remont? Czy też nagle wszyscy się przerzucili na komunikacje miejską?

Dobrze jest, że inwestorowi udało się porozumieć w tej sprawie z miastem ale póki co to najdłuższą częścią podróży tych autobusów międzynarodowych może być samo przebicie się przez Katowice



Safin - Pią Mar 02, 2007 12:15 pm
nagle dostrzegli ze autokary stojace w korku do nowego dworca przyniosą wiekszy zysk z pokładowych minibarów



SPUTNIK - Pon Maj 21, 2007 1:25 pm
Nasz Człowiek w Tiwi 3 donosi ,że dzisiaj w Aktualnosciach o 18 będzie materiał o nowym dworcu autobusoawym .



martin13 - Pon Maj 21, 2007 1:45 pm
^^ A więc trzeba to zobaczyć i może jakieś konkrety podają co do rozpoczęcia budowy.



Iluminator - Pon Maj 21, 2007 1:54 pm
Najbardziej wydolna jest Mikołowska...

Najlepiej jak jeszcze powstanie nowe osiedle przy Mikołowskiej to już zupełnie, cała ta okolica będzie tak wydolna, że szok.



Jastrząb - Pon Maj 21, 2007 8:09 pm
Jeśli dobrze oglądałem to chyba nie było Cóż zrobić, sytuacja zmienia się tam jak w kalejdoskopie, być może było w wieczornym wyadniu, albo poleci innego dnia



Bartek - Wto Maj 22, 2007 4:18 pm
Przed chwilą był materiał o tym dworcu. Ogólnie to nie ma inwestora, a dokładnie było 7 takich, ale wg. UM żaden z nich sobie nie radził...



Jastrząb - Wto Maj 22, 2007 4:19 pm
Co się odwlecze to nie uciecze, o dworcu było dzisiaj, czyli jednak moje informacje nie były takie nieprawdziwie, wręcz przeciwnie, były podane z odpowiednim wyprzedzeniem



Jastrząb - Wto Maj 22, 2007 4:20 pm
Widzę Bartek, że mnie wyprzedziłeś z tym postem o kilka sekund



salutuj - Wto Maj 22, 2007 4:27 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bartek - Wto Maj 22, 2007 4:40 pm

Widzę Bartek, że mnie wyprzedziłeś z tym postem o kilka sekund




babaloo - Wto Maj 22, 2007 5:06 pm

Przed chwilą był materiał o tym dworcu. Ogólnie to nie ma inwestora, a dokładnie było 7 takich, ale wg. UM żaden z nich sobie nie radził...

Nie wiem, wg mnie trudno żeby taki dworzec sie zwrócił. Zwłaszcza na takim zatybrzu. Szukanie inwestora w tej sprawie raczej nie będzie sukcesem.



salutuj - Wto Maj 22, 2007 5:06 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



babaloo - Wto Maj 22, 2007 5:12 pm
A chodzi o ten na Brynowie??? Jeżeli tak, to nie mam wątpliwości



salutuj - Wto Maj 22, 2007 5:17 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



babaloo - Wto Maj 22, 2007 5:22 pm
Acha, ciężko kapujący dzisiaj jestem. Wiesz, postanowiłem jednak nie uzywać wulgaryzmów



salutuj - Wto Maj 22, 2007 5:41 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MarcoPolo - Wto Maj 22, 2007 11:36 pm

Przed chwilą był materiał o tym dworcu. Ogólnie to nie ma inwestora, a dokładnie było 7 takich, ale wg. UM żaden z nich sobie nie radził...
Malo. A czemu nie 100? Byloby bardziej medialnie.



maniak - Śro Maj 23, 2007 10:09 pm
Predzej zarawie

Co do dworca to widocznie tegim glowom z UM jest on zbyteczny.



Wit - Wto Mar 04, 2008 12:36 am


Klapa z dworcem
dziś
W Katowicach przy ul. Rzepakowej nie powstanie Centrum Przesiadkowe Międzynarodowej i Dalekobieżnej Komunikacji Autokarowej. O takiej lokalizacji dworca mówiło się już od kilku lat. Niestety władze miasta nie dogadały się z inwestorem. - Po raz kolejny daliśmy się w tej sprawie wpuścić w przysłowiowy kanał. Inwestor się wycofał - tłumaczy Marian Zych, naczelnik Wydziału Rozwoju Urzędu Miasta w Katowicach. - Wycofał się, ponieważ miasto nie dało zielonego światła dla tej inwestycji - denerwuje się Jan Hollain z Kancelarii Obsługi Inwestycji M.B. Consulting, która jest autorem koncepcji projektu dworca i przedstawicielem inwestora.

Plany związane z powstaniem w Katowicach międzynarodowego dworca o światowym standardzie mają już swoją długą historię. Trzecim i ostatnim inwestorem zainteresowanym finansowaniem budowy była brytyjska firma Hollybrook. Prace nad projektem trwały kilka lat. Główna hala dworca miała być gotowa w pierwotnej wersji już we wrześniu 2006 roku. Budowa nie mogła się jednak rozpocząć, bo nie było uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego miasta dla terenu, na którym zlokalizowany byłby dworzec. Gdy z kolei Rada Miasta podjęła stosowną uchwałę, wycofał się inwestor.

Od początku było wiadomo, że z powstaniem dworca wiąże się konieczność przebudowy węzła komunikacyjnego w jego okolicy. Pieniądze na te cele miały pochodzić z budżetu gminy, państwa i w znacznej części ze środków unijnych. Zdaniem Hollaina brytyjska firma zrezygnowała z katowickiego dworca, bo przedstawiciele miasta poinformowali, że funduszy na przebudowę nie ma. - Myśleli, że to inwestor wyłoży pieniądze - twierdzi Hollain. - Nieprawda - ripostuje naczelnik Zych. - Pieniądze na przebudowę dróg są: 300 milionów złotych.

- Półtora roku temu, gdy toczyły się rozmowy, słyszeliśmy zupełnie co innego - mówi Hollain. - Katowice nie są miastem przyjaznym dla inwestorów - podsumowuje. Zamierza zainteresować projektem dworca prezydenta Chorzowa. Najpierw jednak musi znaleźć nowego inwestora. Tymczasem w Katowicach dworca autokarowego z prawdziwego zdarzenia ciągle nie ma, a turyści przyjeżdżają na pseudo-dworzec przy ul. Sądowej, szumnie nazywany międzynarodowym. Dziś to jedna z najgorszych wizytówek Katowic. Ale to właśnie w węźle ulic Sądowej i Marii Goeppert-Mayer miasto widziałoby przyszły dworzec. - Chcielibyśmy pozyskać ten teren od PKP. Toczą się w tej sprawie rozmowy - informuje naczelnik Zych.

- Tylko kiedy ten dworzec tam w końcu powstanie? - pyta Krystyna Papiernik, prezes Śląskiej Izby Turystyki. - Branża turystyczna od lat domaga się obiektu o europejskich standardach, a miasto od lat nie zrobiło w kwestii dworca nic. To skandal.

Katarzyna Wolnik - POLSKA Dziennik Zachodni
...............................
hehe....przynajmniej jakaś klapa, z której się cieszę
Dworzec autobusowy tylko w centrum



Safin - Wto Mar 04, 2008 2:23 am
HA BOMBOWO! Mnie też od dawna żadna taka klapa nie ucieszyła! Jeszcze tylko Opera się nie uda, centrum pozostanie nie uszkodzone hipermarketami i jeszcze akcja burzenia dworca sie nie uda-wtedy uznam ze lata Uszokady nawet nie za najgorsze

1. Dworzec tylko w centrum!
2. okolice Sądowej-TAK!
3. Pozyskać od PKP-możliwe, ale Forum Samorzadowe i PU nie dadza rady....poczekamy jeszcze-może Aglomeracja to załatwi


Nieprawda - ripostuje naczelnik Zych. - Pieniądze na przebudowę dróg są: 300 milionów złotych.
4..... 300m.........eeech. Ciekawe w jakiej perspektywie te pieniadze sa. oraz ile z nich mialo isc[jesli wogole jakies] na dworzec, a nie na sam asfalt. [BTW-moze jaki konkurs międzynarodowy ]

Panie i Panowie z PO, PiS, FSiPU i LiD: czy miasto Katowice, nadal musi wydawać tak dużo na drogi. Stan ich jest w większości BDB. A z centrum tragicznie. 30milionow starczyłoby na odstrzelenie 3 maja na poziomie NY.



d-8 - Wto Mar 04, 2008 7:39 am
kolejny kamyczek do koszyczka ciążącego naszym kochanym pupilkom z młyńskiej.
żal tylko troche, że tyle czasu tracimy, bo ten dworzec tak czy tak trzeba będzie czym prędzej zbudowac...
to co teraz jest na sądowej to po prostu złotopolice

dzięki tej ekipie która teraz zasiada w UM Katowice tracą cenny czas



MarcoPolo - Wto Mar 04, 2008 6:27 pm

[...]

dzięki tej ekipie która teraz zasiada w UM Katowice tracą cenny czas

E no co Ty?




Tequila - Wto Mar 04, 2008 6:33 pm
Nie wiem jak można sie cieszyć że w ogóle nic nie powstanie... Tereny PKP - hehehehhe łabędzi śpiew za, chwilę sie okaże że nie ma chętnych do przebudowy dworca.



Jastrząb - Wto Mar 04, 2008 6:47 pm


[Hollain] Zamierza zainteresować projektem dworca prezydenta Chorzowa.


...więc bardzo możliwe, że problem dworca międzynarodowego już w krótce zostanie rozwiązany



kropek - Wto Mar 04, 2008 6:50 pm
Mam nadzieje, ze Hollybrok po takiej "współpracy" z UM nie zniechcęci się do budowy wieżowca na Sokolskiej, czy w ogóle jakichkolwiek poczynań w Katowicach.



chuck%norris - Wto Mar 04, 2008 7:09 pm
A widział ktoś wogole jakies informacje od hollybroke'a oddnosnie tego katowickiego wieżowca????



absinth - Wto Mar 04, 2008 7:12 pm
ktoś słyszał, może nie od hollybrooka, ale z innego źródła o tej inwestycji



Bartek - Wto Mar 04, 2008 8:47 pm

ktoś słyszał, może nie od hollybrooka, ale z innego źródła o tej inwestycji

Więcej, więcej info poproszę



BEZETWU - Wto Mar 04, 2008 11:25 pm


- Katowice nie są miastem przyjaznym dla inwestorów


Brawo, po raz kolejny robimy sobie fantastyczną autoreklamę za granicą...



salutuj - Śro Mar 05, 2008 6:56 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bartek - Śro Mar 05, 2008 7:01 am

ktoś słyszał, może nie od hollybrooka, ale z innego źródła o tej inwestycji

A coś więcej?



rasgar - Śro Mar 05, 2008 7:28 pm
Budowa nie mogła się jednak rozpocząć, bo nie było uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego miasta dla terenu, na którym zlokalizowany byłby dworzec



Kris - Nie Mar 09, 2008 8:05 am
czy

Międzynarodowy dworzec

Dziury, brud i odrapane ściany - tak turystów wita pseudodworzec w Katowicach szumnie nazywany międzynarodowym. Branża turystyczna od lat czeka na dworzec z prawdziwego zdarzenia. Co jakiś czas pojawiają się inwestorzy, ale bardzo szybko się wycofują. Teraz pojawiła się nowa szansa na centrum przesiadkowe o światowym standardzie.


(fot. arch.)

Pasażerów na tym dworcu wita mnóstwo dziur, kilka obskurnych budek z jedzeniem i odrapane ściany poczekalni. Małgorzta Burbasz jest tu po raz pierwszy, ale już wie, że na miano międzynarodowego ten dworzec na pewno nie zasługuje.
Najlepszego zdania o katowickim dworcu autobusowym nie mają także kierowcy.

Dworzec z prawdziwego zdarzenia miał powstać w nieco oddalonej od centrum miasta dzielnicy Brynów. Miał powstać, ale inwestor się wycofał.
Pojawiła się jednak nowa szansa. Dworzec dla przewozów międzynarodowych może powstać przy okazji przebudowy dworca PKP. Część chętnych inwestorów bierze to pod uwagę w swoich planach. Czy takie plany zostaną wybrane dowiemy się pod koniec kwietnia.
Taka połączona inwestycja to byłoby najlepsze wyjście - uważa Krystyna Papiernik ze Śląskiej Izby Turystyki. Jednocześnie krytykuje władze Katowic nie zrobiły nic, żeby dworzec z prawdziwego zdarzenia powstał już wcześniej.
Przedstawiciele miasta odpowiadają, że z pieniędzy publicznych takiego dworca wybudować nie mogą.
Jednoznacznej odpowiedzi czy miasto może inwestować w takie obiekty nie udało nam się uzyskać nawet w Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

Prowizoryczny dworzec w centrum Katowic nazywany międzynarodowym powstał ponad 15 lat temu. Przez ten czas wielokrotnie zapowiadano budowę nowego. Najnowsza perspektywa to rok 2011.
http://ww6.tvp.pl/2858,20080308672907.strona



MarcoPolo - Nie Mar 09, 2008 8:40 am
[edit]Proponuje nazwe: Miedzynarodowy Dworzec Komunikacji Miedzynarodowej W Tym Miedzykontynentalnej Autokarowej Imienia Polaczonych Sil: Genowefy Pigwy Miss Napierstkowa Oraz Babci Johna Cleesa Z Pcimia.



Kris - Nie Mar 09, 2008 9:01 am
Prowizoryczny dworzec w centrum Katowic nazywany międzynarodowym powstał ponad 15 lat temu. Przez ten czas wielokrotnie zapowiadano budowę nowego. Najnowsza perspektywa to rok 2011.




BEZETWU - Pon Mar 10, 2008 1:52 pm
Weżcie może na 2 lata ten temat zablokujcie, bo tylko się ludzie niepotrzebnie denerwować będą... To co się u nas dzieje to skandal.

"Katowice nie są miastem przyjaznym dla inwestorów" = Najchętniej bym to naszemu quasi-prezydentowi na czole wytatuował żeby juz do końca życia musiał to oglądać po wstaniu i spojrzeniu w lustro oraz zdaniu sobie sprawy że to w wielkiej mierze jego wina...No i ciekawe jakby Nam, mieszkańcom, w oczy patrzył, mijając Nas na ulicy z tą "pozytywną energią" na czole...



Kris - Wto Mar 25, 2008 6:09 am


Ruszyła budowa centrum przesiadkowego na miarę XXI wieku
22.03.2008


W miejscu przyszłego dworca trwają już prace. Fot. Joanna Heler

Gliwice mają szansę wyprzedzić Katowice, jeśli chodzi o budowę międzynarodowego dworca autobusowego. O ile w stolicy województwa po kilku latach fiaskiem zakończyły się rozmowy między Urzędem Miasta a inwestorem, o tyle w mieście nad Kłodnicą właśnie ruszyły prace, dzięki którym plac przy ulicy Toszeckiej stanie się centrum przesiadkowym z prawdziwego zdarzenia. Budowa ma się zakończyć w 2009 roku. Czy więc przewoźnicy przeniosą się do Gliwic?

Z Gliwic co miesiąc odprawianych jest około 1800 autobusów, głównie z pracownikami zmierzającymi do Niemiec i Anglii. Jako miejsce zbiórki wyznaczają je także biura podróży. Docelowo Gliwice mają przejąć część przelotowych połączeń krajowych. PKS z własnych funduszy realizuje inwestycję. Na razie Andrzej Solnica, prezes PKS przyznaje, że trudno nazwać użytkowane teraz miejsce dworcem. Jego zdaniem to co najwyżej przystanek.

- Nie można mówić o europejskim standardzie, gdy jedynym miejscem, gdzie mogą odpocząć turyści jest zadaszona wiata. Nie lepsze warunki mają także kierowcy. Ale za kilka lat będzie tu pierwszy na Śląsku międzynarodowy dworzec autobusowy w pełni zasługujący na swą nazwę. Modernizację rozpoczęliśmy od budowy drogi łączącej dworzec z ulicą Toszecką. W połowie roku zaczynamy starania o pozwolenie na budowę budynku z poczekalnią, punktami gastronomicznymi, węzłem sanitarnym z łazienkami. Na miejscu będzie można wykupić ubezpieczenie oraz zapoznać się z ofertami biur podroży - wylicza Andrzej Solnica.

Zgodnie z aktualnymi przepisami, w budynku znajdą się osobne pomieszczenia dla matek z dziećmi, a obiekt ma być dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych. Dworzec ma być przygotowany na jednorazowe przyjęcie 30 autobusów. W ostatnim etapie powstanie myjnia, stacja paliw i diagnostyczna oraz laboratorium badające sprawność tachografów.

Również sąsiednie Zabrze ma zyskać nowoczesny dworzec międzynarodowych linii autobusowych. Prace mają ruszyć za rok w związku z przygotowaniami do Euro 2012, a obiekt ma się wpisać w budowę Centrum Przesiadkowego, obejmującego dworzec kolejowy i autobusów miejskich. Marian Zych, naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta katowickiego magistratu od PDZ dowiedział się o rosnącej w Gliwicach konkurencji. - Jedna inwestycja drugiej nie wyklucza. O szansach Katowic na podobną inwestycję nie chciałbym na razie mówić, bo już przegrałem z tego tytułu zakład - przyznaje Zych. Krzysztof Retmańczyk, właściciel biura podróży Retman z Opola twierdzi, że wieść o tym, że w Gliwicach turyści oraz kierowcy mogą odpocząć w lepszych warunkach, na pewno szybko się rozniesie.

- Z dworca przy ul. Sądowej w Katowicach nie sposób jednak zrezygnować. Dziś podróżni chcą mieć blisko z domu do miejsca zbiórki. Może się jednak zdarzyć tak, że będziemy tu tylko przystawać na chwilę, a w Gliwicach będzie czas i warunki na dłuższą przerwę - mówi.
Joanna Heler - POLSKA Dziennik Zachodni
http://gliwice.naszemiasto.pl/wydarzenia/832420.html



maciek - Wto Mar 25, 2008 6:50 am
^ Co to za wypowiedź do prasy? Takie teksty Pan naczelnik może puszczać swojej żonie a nie poważnemu dziennikowi :/



taxi - Wto Mar 25, 2008 12:29 pm

^ Co to za wypowiedź do prasy? Takie teksty Pan naczelnik może puszczać swojej żonie a nie poważnemu dziennikowi (dziennik zachodni) :/




maciek - Wto Mar 25, 2008 2:03 pm




Cóż za błyskotliwa wypowiedź Panie taxi.



kiwele - Czw Kwi 10, 2008 3:58 pm
Przegladnalem uwaznie caly watek i widze, ze moja wizja dworca autobusowego nie jest w kolizji z wyrazonymi dotad pogladami Forumowiczow, raczej je uzupelnia.

Bez wchodzenia w szczegoly przedstawia sie ona tak:

1. Dworzec jest zlokalizowany tak przy Sadowej jak i przy Kozielskiej. Obydwie czesci laczy plytki przejazd podziemny pod torami PKP dostepny tylko dla tych autobusow, ewentualnie jeszcze dla taksowek i pojazdow uprzywilejowanych.

2. Posrodku tunelu autobusowego jest odnoga w strone Dworca PKP: przejscie podziemne do peronow dworca (np. w osi przejscia pod peronem 4) - to dojscie do dworca moze byc ewentualnie wyposazone w chodniki ruchome (uwaga! kolizja z Mikolowska!).

3. Sadowa ewentualnie jest bezposrednio polaczona z pl. Szewczyka dzieki poszerzeniu wiaduktu PKP (dystans od slawetnego domu jest wystarczajacy) - dla autobusow i taksowek.

4. Umieszczona na estakadzie przelotowa miejska trasa N-S (od Steslickiego do Mikolowskiej Pd) ma zjazdy laczace sie z dworcem od Kozielskiej.

5. Jesli posrodku wiaduktu z p.4 bedzie przebiegac szybki tramwaj czy kolej, to z Dworca Autobusowego musi byc zapewnione przejscie, bezkolizyjne w stosunku do PKP, do przystankow zlokalizowanych na tym wiadukcie.

6. Jest oczywiste,ze projekty przebudowy Dworca PKP i budowy Dworca Autobusowego powinny byc ze soba skoordynowane, podobnie jak rezerwa miejsca dla estakady na przedluzeniu Grundmanna.



absinth - Czw Kwi 10, 2008 5:51 pm
jesli moglbys to zwizualizowac jakos



kiwele - Sob Lip 12, 2008 7:07 pm

jesli moglbys to zwizualizowac jakos
Przedstawiana propozycja budowy Dworca Autobusowego wyraznie wiednie i sie deaktualizuje, gdyz szanse na realizacje przedluzenia Grundmanna do Mikolowskiej w sensownym czasie sa bardzo mizerne. Nie wierze, by to mgliste zamierzenie bylo zrealizowane w ciagu mniej niz dekady.
W zwiazku z tym proponuje rozwiazanie zastepcze, moze bardziej realistyczne, o ktorym juz pisalem czesciowo na innym miejscu:
1.By ulzyc ruchowi na Mikolowskiej, zwlaszcza pod wiaduktem, proponowalbym budowe nowego przejazdu podziemnego pod torami PKP, dlugosci 120 m, od Geppert Mayer-Sadowej w strone Kozielskiej (+/- os Wilimowskiego) i ruch kolowy w strone Wezla Mikolowska i A4 ulicami Kozielska i Adamskiego.
2. Utworzenie przejazdu z Sadowej bezposrednio na Plac Szewczyka przez poszerzenie obecnego wiaduktu PKP.
3. Utworzenie komunikacji pieszej a moze i dla taxi miedzy dworcami kolejowym i autobusowym przez przedluzenie Kordeckiego (poszerzenie wiaduktu nad Mikolowska po stronie poludniowej) do obecnego pustego placu po rzezni przy Kozielskiej.
4. Dworzec autobusowy dla komunikacji dalekobieznej moglby byc zlokalizowany tak po stronie Sadowej jak i Kozielskiej, tuz przy torach PKP, na obecnie pustych terenach.
5. Powyzsze prace powinny byc okazja, by uporzadkowac caly ten fragment miasta i sfinalizowac jego urbanizacje odpowiednia zabudowa.



heniek - Sob Lip 12, 2008 8:29 pm
a ja bym był za tym aby ci którzy jadą z Gliwickiej pod most mogli jechać tylko na Mikołowską a nie mogli jechać na dworzec, natomiast jadący z Mikołowskiej mogli jechać prosto na plac Wolności bądź pod dworzec, dzięki temu można by zlikwidować w ogóle te światła



kiwele - Nie Lip 13, 2008 5:43 pm

a ja bym był za tym aby ci którzy jadą z Gliwickiej pod most mogli jechać tylko na Mikołowską a nie mogli jechać na dworzec, natomiast jadący z Mikołowskiej mogli jechać prosto na plac Wolności bądź pod dworzec, dzięki temu można by zlikwidować w ogóle te światła
Odpowiedz przeniesiona do tematu drogowego, watek: Sygnalizacja swietlna, plynnosc ruchu.



kiwele - Wto Lip 15, 2008 5:33 pm

Przedstawiana propozycja budowy Dworca Autobusowego wyraznie wiednie i sie deaktualizuje, gdyz szanse na realizacje przedluzenia Grundmanna do Mikolowskiej w sensownym czasie sa bardzo mizerne. Nie wierze, by to mgliste zamierzenie bylo zrealizowane w ciagu mniej niz dekady.
W zwiazku z tym proponuje rozwiazanie zastepcze, moze bardziej realistyczne, o ktorym juz pisalem czesciowo na innym miejscu:
1.By ulzyc ruchowi na Mikolowskiej, zwlaszcza pod wiaduktem, proponowalbym budowe nowego przejazdu podziemnego pod torami PKP, dlugosci 120 m, od Geppert Mayer-Sadowej w strone Kozielskiej (+/- os Wilimowskiego) i ruch kolowy w strone Wezla Mikolowska i A4 ulicami Kozielska i Adamskiego.
2. Utworzenie przejazdu z Sadowej bezposrednio na Plac Szewczyka przez poszerzenie obecnego wiaduktu PKP.
3. Utworzenie komunikacji pieszej a moze i dla taxi miedzy dworcami kolejowym i autobusowym przez przedluzenie Kordeckiego (poszerzenie wiaduktu nad Mikolowska po stronie poludniowej) do obecnego pustego placu po rzezni przy Kozielskiej.
4. Dworzec autobusowy dla komunikacji dalekobieznej moglby byc zlokalizowany tak po stronie Sadowej jak i Kozielskiej, tuz przy torach PKP, na obecnie pustych terenach.
5. Powyzsze prace powinny byc okazja, by uporzadkowac caly ten fragment miasta i sfinalizowac jego urbanizacje odpowiednia zabudowa.

Jak donosi dzisiaj MM.Silesia, na nowo rozwazana jest sprawa budowy Dworca Autokarowego przy Sadowej i to w kontekscie przebudowy Dworca PKP.
Skadinad, pare dni temu przygotowalem cytowany wyzej post.
Jego istota jest przekonanie, ze nowy Dworzec Autokarowy przy Sadowej (i Kozielskiej) musi miec zapewniona wlasciwa komunikacje, bo obecna juz od dawna jest niewydolna, zwlaszcza ulica Mikolowska i przejazd pod wiaduktem Mikolowska. Dlatego pisalem o koniecznosci budowy nowych przejazdow: pod torami PKP miedzy Sadowa i Kozielska oraz nad Matejki do Pl. Szewczyka.
Mysle, ze dobrze by bylo, gdyby projektanci nowego Dworca mogli rozwazyc takze mozliwosc zastosowania tych rozwiazan komunikacyjnych.
Moze jednak te rozwiazania nie sa dobre czy istotne, skoro post nie wywolal zadnego odzewu na Forum?



Strona 1 z 2 • Wyszukano 390 wypowiedzi • 1, 2
Copyright (c) 2009 | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.