Zakończenie I etapu
BIGRAM Bolesław Witkowski - Wto Lip 14, 2009 2:09 pm
W I etapie wzięły udział 534 zespoły, które zostały podzielone na 72 grupy. Sytuacja na rynku akcji była bardzo zmienna i niepewna. Kierowane przez uczestników firmy na przemian traciły na wartości i zyskiwały. Przed rozpoczęciem gry rynek wyceniał akcje spółki na 1,726 euro.
Po 5 cyklach decyzyjnych, tylko siedmiu zespołom udało się zwiększyło wartość akcji przedsiębiorstwa powyżej ceny początkowej. Na wirtualnej giełdzie dominowały spadki. Średnia cena akcji wyniosła 1,29 euro.
Rozgrywka nie należała do łatwych, z uwagi na niepewną sytuację panującą na rynku. Firmy walczyły raczej o utrzymanie swojej wartości rynkowej niż o jej wzrost. Większość straciła na wartości, a 11 drużyn doprowadziło swoje firmy do stanu w którym inwestorzy nie chcieli kupić ich akcji nawet za darmo.
W poszczególnych grupach sytuacja była bardzo zmienna, a notowania zespołów zmieniały się praktycznie co sesję. Najbardziej wyrównaną grupą była 22, gdzie różnica wartość akcji lidera i ostatniej drużyny nie przekroczyła 0,146 euro.
Wygląda na to, że najzacieklejsza walka o zwycięstwo rozegrała się w grupie 53, w której aż 5 z 7 zespołów uzyskało wartości akcji powyżej 1,6 euro, aż sześć drużyn miało przed ostatnim cyklem szansę na awans do kolejnego etapu.
Tak jak w treningu, najlepszy wynik osiągnął zespół Estymator z Wrocławia sponsorowany przez Deloitte, zdystansował konkurentów uzyskując najlepszy wynik w swojej grupie w każdej z rund i zakończył 5 cykl z ceną akcji równą 1,838 euro, co było najlepszym wynikiem tego etapu. Najwyższą wartością netto przedsiębiorstwa może pochwalić się zespół Samba, sponsorowany przez qpracy.pl.
Najwyższe ceny akcji, w dalszej kolejności, osiągnęły firmy zarządzane przez zespoły:
CZP - Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości,
giocatore sponsorowany przez TAP Portugal,
Projekt X.GD - Grupa TP,
Pozdrawiamy Rafała sponsorowany przez Bank Millennium.
Gratulujemy wszystkim zespołom.
Życzymy powodzenia w następnym etapie konkursu.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie, mając nadzieję, że zdobyli nowe cenne doświadczenia i zapraszamy do udziału w następnych edycjach konkursu!
PS Zapraszam do dyskusji
GMC Young - Wto Lip 14, 2009 8:17 pm
To ja może pociągnę kwestie zysków.
Jakie wypracowaliście zyski z całych 5 kwartałów (do wartości netto firmy dodajemy dywidendy). My wymęczyliśmy około 450tys , nie za dużo ale w grupie najwięcej, przy najniższych cenach spośród wszystkich drużyn.
Ujawnijcie swoje dochody .
Czy można powiedzieć ile uzyskała Samba? Lub jaką miała wartość netto?
GMC GWR - Wto Lip 14, 2009 9:01 pm
My na początku nastawiliśmy się na wzrost udziału w rynku, ale niestety przeceniliśmy nasze siły i popyt dlatego dużo straciliśmy na początku. Później przez 3 ostatnie decyzje mieliśmy zysk, ale niestety już straty odrobić się nie udało. Gratuluję drużynie Young i wszystkim, którzy przeszli do drugiego etapu! Mam nadzieję, że spotkamy się w nim za rok:)
GMC Estymator - Śro Lip 15, 2009 8:20 am
Mamy sugestie do organizatorow aby, jesli ma byc publikowana, to byla to najbardziej zyskowna spolka z uwzglednieniem wyplaconych dywidend w trakcie rozgrywki. Informacja o samej wartości netto firmy jest mało uzyteczna. Nie trzeba przecież zdradzać ani wartości firmy, ani czy dywidenda była wypłacona, ani w jakiej wysokości. W ten sposob moznaby podac np. 10 najbardziej zyskownych druzyn. I to byloby bardziej adekwatne niz cena akcji (mimo, iz nic nie jest w pelni porownywalne). Co o tym sadzicie ?
Liczymy na poparcie innych zespolow w tej kwestii
Zastanawiajace rowniez sa tak krytyczne oceny inwestorow. Czy to wynika tylko ze slabych zyskow ? U nas srednia cena akcji to 1,512 a srednia wartosc firmy+wyplacone dywidendy (w trakcie rozgrywki) to 5706 k. Srednia szacowana sprzedaz to 2806k (wyliczona na podstawie proporcji z udziałów rynkowych, w tym wlasna)
Dyskutujmy liczbami
PS my jestesmy glownie z okolic Katowic, a nie Wroclawia
GMC Young - Śro Lip 15, 2009 9:00 am
U nas średnia cena akcji to 1,388 przy średniej wartości netto + dywidenda to 5447k:) A więc średnio 250tys mniejsze zyski i cen a akcji o 0,124 mniejsza, czyli zyski w tys dzielimy przez 2 i przecinek 3 miejsca w lewo . Może faktycznie algorytm jest tak prosto skonstruowany
GMC Estymator - Śro Lip 15, 2009 9:53 am
U nas średnia cena akcji to 1,388 przy średniej wartości netto + dywidenda to 5447k:) A więc średnio 250tys mniejsze zyski i cen a akcji o 0,124 mniejsza, czyli zyski w tys dzielimy przez 2 i przecinek 3 miejsca w lewo . Może faktycznie algorytm jest tak prosto skonstruowany
Zobaczymy, jak będzie więcej danych od innych zespołów Czekamy na wypowiedzi także Execonów
A może ktoś zamieści dane spółki która "zbankrutowała" ? Przy jakim spadku (z ile do ile) w wartości firmy cena akcji spadła do 0 ?
GMC Piotr Gwardecki - Śro Lip 15, 2009 4:08 pm
A może ktoś zamieści dane spółki która "zbankrutowała" ? Przy jakim spadku (z ile do ile) w wartości firmy cena akcji spadła do 0 ?
Z naszych szacunków wynika że wycena firmy spadnie do zera nie wcześniej niż w momencie gdy wartość firmy netto znajdzie się poniżej 800'000 euro ale w przypadku każdej firmy będzie się kształtowało na innym poziomie
wynika to z tego że maksymalne negatywne oszacowanie (niedoszacowanie) zakładamy, że będzie nie większe niż 0,2
mimo wszystko wydaje nam się, że poziom zerowej wartości był osiągany dopiero przy niższej wartości firmy netto
Fajnie by było jednak aby wypowiedział się ktoś kto może podać konkretne sprawdzone informacje z raportu
GMC Michał Gliński - Sob Lip 18, 2009 10:44 am
W mojej grupie śr. cena akcji wyniosła 1,445. Śr. wartość firmy wraz z dywidendami (tak jak wszyscy podają) wyniosła 5439k.
Średniej szacowanej sprzedaży nie mamy, gdyż nie tylko raz kupiliśmy informacje o udziałach, a na podstawie jednego kwartału rzeczywisty obraz może być mocno zamazany.
Generalnie grupa nie była zbyt mocna Dobry poligon doświadczalny w I rundzie
Bardzo jestem ciekaw zespołu SAMBA. Wyrasta kolejny faworyt
./
GMC Grzegorz Szymański - Sob Lip 18, 2009 12:21 pm
no i macie dane od jednego z execonu i jednak zaprzeczają one wcześniejszej teorii o tak prostym algorytmie
w moim odczuciu jest kilka groźnych drużyn...
Estymator
SAMBA
CZP
giocatore
INTEGRA
(kolejność przypadkowa )
w następnej kolejność
Pozdrawiamy Rafała
Execon junior
BLOCKHOLDERS
INNOVATORS
Aureus Taurus
(kolejność również przypadkowa)
jak to się rozegra to zobaczymy...
GMC Michał Gliński - Sob Lip 18, 2009 12:35 pm
Od razu musiałeś zdradzić moją tożsamość
Może też ujawnisz swoją, bo wg mnie Twoja drużyna znajduje się wśród wymienionych przez Ciebie w pierwszej kolejności
Ja do faworytów dołączyłbym jeszcze zespoły Young i Nautilus (jeśli to ten sam Nautilus co w ubiegłym roku z SGH wzmocniony o kogoś z PW). Jednak trzeba pamiętać, iż jedne grupy były silniejsze inne słabsze i nie do końca można porównywać ceny akcji spółek z różnych grup. Dlatego też jakiś mocny zespół może nagle wyskoczyć zza pleców i dołączyć do peletony:)
Ponadto mój zespół cenę akcji w I rundzie osiągnął mocno średnią, a jednak umieściłeś nas wśród faworytów
./
GMC Grzegorz Szymański - Sob Lip 18, 2009 1:07 pm
Toźsamości niemogę zdradzić...
Ciebie zdemaskowałem bo może być tylko jedna osoba ukrywająca się hehehhe
Jednak niech ci będzie nie zaprzeczę że jestem właśnie z jednej z tych drużyn które wymieniłem w pierwszej kolejności
Gdybym miał jeszcze dodawać drużyny z dalszych pozycji do tych potencjalnie groźnych to bym jeszcze wymienił:
Get The Edge
Nautilus
Ewolwenta Bis
Atlantis
DBC-Gun-Kata-Gurus
Deception Genesis
no i ewentualnie young
Ale young i get the edge jeśli nie poprawili się od zeszłego roku to mają małe szanse na finale.
Twój zespół jest nisko jednak znam was i dodatkowo przecież sam mi powiedziałeś że zrobiliście raz błąd podczas wpisywania i się rypneliście o zero czy jedynkę w produkcji...
Natomiast co do tych silnych rywali z dalszych pozycji pozostających w cieniu, i silnych i słabych grup to muszę szczerze powiedzieć że nie wierze aby ktoś kto obecnie ma wartość akcji poniżej 1,63 mógł być groźny. Scenariusz wcale nie był taki trudny aby nie uzyskać chociażby te 1,63 a osobiście uważam że ci co mają poniżej 1,7 to też słabo się starali zaniedbując etap. Ewentualnie wylądowali tam przez jakąś pomyłkę, błąd, bądź sami się ukryli (jednak specjalne działania aby się nie rzucać w oczy też ma swoje granice).
Grupy bywają silne i słabe jednak wpływ największy te uwarunkowania mają na słabszych rywali którzy mocno zależni są od szczęścia. Wiedząc co sie robi można było co decyzje zarabiać i to wcale nie tak mało, a siła grupy tylko winduje akcje a nie zyski, ponieważ sprzedaż i tak wszyscy mają bardzo zbliżoną do siebie.
GMC Young - Sob Lip 18, 2009 3:57 pm
no i ewentualnie young
Ale young i get the edge jeśli nie poprawili się od zeszłego roku to mają małe szanse na finale.
A my się cieszymy że do silnych zespołów nas nie zaliczacie . Zawsze to lepiej jak nie zwracają na nas uwagi. Jestem tylko ciekawy skąd wiesz co takiego w tamtym roku robiliśmy źle żeby się poprawiać skoro nie byłeś z nami w grupie (no chyba że należałeś do Execon bo z nimi w treningu sie spotkaliśmy).
A jeśli chodzi o obstawianie w jakim jesteś zespole to stawiamy na Sambe .
Co do tego etapu, to również wg nas nie było ciężko wypracowywać zysków. My bardzo optymistycznie podeszliśmy w 1 kwartale do roboty i popyt sobie chyba o 40% przeszacowaliśmy (tak to jest jak najdzie ludzi ochota na wymyślanie optymistycznych scenariuszy i obwieszczają że kurs dolara od razu się zmieni ):D, i wtedy minimalne straty mieliśmy. Chcielibyśmy w końcu dostać taką historie w której od razu firma jest na kilku zmianach, byłoby ciekawie jakby ludzie zaczynali mocniej kombinować ze zmianami
GMC Grzegorz Szymański - Sob Lip 18, 2009 10:12 pm
Nie wiem na jakiej podstawie ocenialiście scenariusz tak optymistycznie dla mnie było jasne że to będzie scenariusz nie tyle mocno spadkowy ale jednak kryzysowy z ciężkim przejściem i walką o popyt. Widać było spadek wielkości rynku w historii i mocny spadek nafty. Nie powiem jednak spadek o dodatkowe 10-15% w pierwszej decyzji jednak nas zaskoczył
Co do historii z kilkoma zmianami... hmmm takie historie które miały kilka zmian to zazwyczaj były historie mocno rozwojowe, obecnie GMC idzie zgodnie z trendem światowym i historie są kryzysowe bądź restrukturyzacyjne, więc próżne twoje nadzieje. Ale jak chcesz to mogę ci przesłać jakąś z historii rozwojowych.
Uwagi o Sambie nie skomentuje... ktoś pewnie w tym momencie się nieźle śmieje
Co do oceny was jako konkurentów to może się czegoś nauczyliście od zeszłego roku jednak sam pokazałeś przez taką prognozę sprzedaży że trochę wam jeszcze brakuje.
Nie powiem ci skąd czerpie informację o tym jak graliście w zeszłym roku, i nie byłem nigdy członkiem żadnego execonu. Jednak z tego co wiem to brakuje wam wiedzy o reklamie, nie wiedzieliście jak operować w internecie, wasza polityka agentowa kuleje aby już nie wspomnieć o zagraniu z badaniami w dwóch ostatnich decyzjach
Czy mam racje czas pokaże... a to czy ktoś jest zaliczany do silnych zespołów to generalnie jest mało ważne, przecież trzeba uważać na wszystkich konkurentów i sama wiedza o tym że w grupie masz jakiegoś potencjalnie groźnego przeciwnika jest nie istotna jeśli nic o nim więcej nie wiesz....
GMC Tomasz Bielecki - Nie Lip 19, 2009 1:20 pm
Witam.
Grzegorzu Szymański - jesteś z CZP-u,
Co do konkursu u nas w grupie średnia akcja kosztowała : 1,568 âŹ, a firma netto + dywidendy : 5968k.
Co do historii to my nie mamy historii z poprzednich edycji a chciało by się zobaczyć jak wygląda historia nowej firmy, bo dość prawdopodobne, że kiedyś nastąpi koniec kryzysu , a jest możliwość iż zaczną się mnożyć nowe firmy (czy ekipa GMC weźmie to pod uwagę ?). A fajnie było by zobaczyć jakieś "przedpotopowe" optymistyczne historie na trzy zmiany.
GMC Grzegorz Szymański - Nie Lip 19, 2009 5:29 pm
Tomku więc widzę że byłeś w grupie która pod względem średniej ceny akcji była druga... pierwsza była grupa z drużynami giocatore i ARCHBUD.... jest czego pogratulować.
Jesteś z Projekt X.GD czy Deception Genesis? a może w ogóle z którejś która się nie dostała do II etapu...?
co do historii.... mówisz masz
to są historie z GMC 2006
wszystkie są na dwóch zmianach, startujące i rozwijające się
GMC Young - Pon Lip 20, 2009 1:58 pm
No i jak dla mnie takie historie w szczegolności pierwsza i trzecia są dużo bardziej ciekawe. Szkoda że wtedy nie startowaliśmy .
Zawsze można połączyć kryzys z nowopowstałą firmą i wszyscy będą zadowoleni . Czyli np malejący popyt, do tego zmianowość na 2 poziomie, mała ilość maszyn i do tego np brak któregoś rynku. To by było bardzo ciekawe . Aczkolwiek ta historia co była teraz też nie była najgorsza.
GMC Tomasz Bielecki - Wto Lip 21, 2009 7:36 am
Grzegorz Szymański - być może moja drużyna jest tylko "potencjalnie groźna", ale dopiero się rozkręcamy (na początku mieliśmy masę błędów w algorytmach).
Dzięki za historie pierwsza jest świetna , ale wszystkie są ciekawe. Zobaczymy może dadzą tą albo podobną historię w II etapie ?
GMC Maciej Kudyba - Wto Lip 21, 2009 10:00 am
widzę, że tajemnica Grzegorza została rozwiana...
radzę spojrzeć jeszcze na grupę 71, która pokazuje jak niewielkie różnice mogą decydować o wygranej
1) Lejdis87 - które nie podjęło przynajmniej 2 decyzji zajęło pierwsze miejsce, ale oczywiście zostało również zdyskwalifikowane.
2)i teraz... miejsce i cena akcji
II - 1,304
III - 1,304
IV - 1,303
V - 1,300
emocje godne finałów
PS
Nas możesz zaliczyć do tych w ogóle niegroźnych... niby algorytmy zostały te same, nawet lekko zmodyfikowane, ale motywacja, chęci do grania, a przede wszystkim ilość wolnego czasu już nie ta
mimo wszystko miło byłoby się spotkać na bankiecie, więc jak trafimy na łatwych przeciwników to powalczymy
GMC Grzegorz Szymański - Wto Lip 21, 2009 11:24 am
przez GMC Tomasz Bielecki w Wto Lip 21, 2009 8:36 am
Grzegorz Szymański - być może moja drużyna jest tylko "potencjalnie groźna", ale dopiero się rozkręcamy (na początku mieliśmy masę błędów w algorytmach).
Dzięki za historie pierwsza jest świetna , ale wszystkie są ciekawe. Zobaczymy może dadzą tą albo podobną historię w II etapie ?
GMC Tomasz Bielecki - Śro Lip 22, 2009 9:30 pm
dla mnie zabawniejsza jest grupa 72 dwóch bankrutów a zwyciezcy lekko tylko powyżej 1 euro...
To też mnie śmieszy. Ale też zastanawia, czy te dwie firmy mogły tak zdestabilizować rynek, by reszta aż tak spadła?
1) Lejdis87 - które nie podjęło przynajmniej 2 decyzji zajęło pierwsze miejsce, ale oczywiście zostało również zdyskwalifikowane.
2)i teraz... miejsce i cena akcji
II - 1,304
III - 1,304
IV - 1,303
V - 1,300
Taa też szalona Grupa . Szkoda że nie padają wartości netto (chociaż na koniec rozgrywek) w końcu to też jest element, który jest decydujący (choć w drugiej kolejności), o awansie lub odpadnięciu.
Interesujące są również największe wzrosty i spadki:
0,269 New Connect
0,245 KenigerTeam
0,228 EWOLWENTA BIS
0,226 To znowu My
0,202 JSEMy
-1,724 Magicy ze Śląska
-1,266 ZZLiM
-0,836 MEKAM
-0,750 INGENIUM IV
-0,674 MEHAK.
Z czego wszystkie wzrosty były w 4 kwartale, a spadki w 1. Wygląda na to, że "Magicy" sprzedali wszystko co się dało i "zniknęli" z pieniędzmi . O ile ta strategia bywa skuteczna w realnym świecie , to jednak jest wyraźnie niedoceniana przez akcjonariuszy. Szkoda, że nie było podobnych wzrostów... Wzrosty to jednak (może za wyjątkiem Ewolwenty) były skutkiem naprawy (dużych?) błędów. W tej rozgrywce jednak ich nie brakowało .
GMC Grzegorz Szymański - Czw Lip 23, 2009 9:16 am
ci dwaj bankruci mogli zdestabilizować rynek ale wątpie aby w przeciągu całej rozgrywki aż w takim stopniu.... są jeszcze jednak dwie grupy (34 i 49) gdzie jest dwóch banrutów i tamte nie poleciały tak znacząco a nawet grupa 34 miała względnie dobry wynik (zgodny ze średnią innych grup). A więc bankruci i inne takie niewyrobione drużyny mogły wpłynąć jednak myślę że można było skutecznie zadziałać co by jednak nie lecieć z nimi... Możliwe że osiągnięcie bardzo dobrego wyniku było by wtedy trudne ale chyba nie niemożliwe.
Dlaczego uważasz że tamte drużyny po za Ewolwentą wrosły naprawiając błędy... dlaczego wykluczasz z tego grona Ewolwente? Myślę że masz rację że ich duży wzrost był wynikiem naprawy błędów jednak nie wykluczam z tego grona Ewolwenty ponieważ wiem że również trochę namieszali i mieli co korygować... Czyżbyś wykluczał Ewolwentę tylko dlatego że w zeszłym roku była na podium?
GMC Tomasz Bielecki - Czw Lip 23, 2009 10:09 am
ci dwaj bankruci mogli zdestabilizować rynek ale wątpie aby w przeciągu całej rozgrywki aż w takim stopniu.... są jeszcze jednak dwie grupy (34 i 49) gdzie jest dwóch banrutów i tamte nie poleciały tak znacząco a nawet grupa 34 miała względnie dobry wynik (zgodny ze średnią innych grup).
Faktycznie, może w grupach 34 i 49 również były po dwie firmy, które zbankrutowały, ale zbankrutować można wyprzedając całą firmę i nie realizując zamówień wcale (co właściwie powinno działać na korzyść innych firm), a można wyłożyć ogromne pieniądze na marketing i obniżyć ceny poniżej kosztów produkcji (do ceny wyprzedaży ?). Wtedy wszyscy tracą ogromne pieniądze (marketing, koszty stałe, minimalna płaca robotników) i choć faktycznie można na taką sytuacje reagować, ale jeżeli firma nie zmieni swojej taktyki to jest prawdopodobne (przy dwóch firmach grających w ten sposób) wyjście znacznie poniżej poziomu średniej.
Dlaczego uważasz że tamte drużyny po za Ewolwentą wrosły naprawiając błędy... dlaczego wykluczasz z tego grona Ewolwente?
Szczerze mówiąc nie wiem kto był kiedy na podium, ani kto jest z jakiego powodu silny. Po prostu sprawdziłem przebieg ich kursu utrzymywali się na poziomie ~1550 więc uznałem iż może być to ich strategia długookresowa nawet jeśli popełnili błędy to moim zdaniem większość naprawili w 2-3 kwartale a w 4 zrealizowali zyski. W 5 być może popełnili błąd asekurując się na potencjalnie mniejszy spadek zamówień (wzrost?). Jeżeli jednak wiesz, iż popełnili oni błędy, które naprawili właśnie w 4 decyzji.
GMC Grzegorz Szymański - Czw Lip 23, 2009 12:35 pm
co prawda jakaś firma może mieć taki destrukcyjny wpływ na reszte spółek i rynek jednak patrząc na konstrukcje gry jest wręcz nie możliwe aby takowe działanie mogło być wykonywane przez całe 5 cykli decyzyjnych. Po 1 aby ładować w reklamę bardzo dużo trzeba miec środki finansowe. Te środki o ile w pierwszej może nawet drugiej decyzji mogą być to napewno do 4-5 decyzji się już by skończyły. Ile czasu jakaś spółka może być np minus 1 mln w cash flow? w końcu bank przestaje udzielać kredytu i kończy się "święto lasu". Po wtóre co prawda w pierwszej decyzji destrukcyjnie mogą takie spółki zadziałać na sprzedaż innych jednak sam algorytm gry ma w sobie zabezpieczenie że zaległe jakieś spółki (a przecież taki mocny akcjent napewno by wywołał zaległe u tej spółki) w następnej decyzji w połowie wracają na rynek do innych spółek. A więc pomimo że taka spółka daje duże obniżki i ładuje w reklamę konsumenci poprzez wysokie zaległe przejdą w następnych decyzjach i tak do innych "droższych" spółek. Na współczynnik popytu danej spółki nie działają tylko poziom ceny i reklamy ale również wizerunek spółki a ten ona traci przez niewystarczającą dbałość (a właściwie niemożliwość) o realizację zamówień.
Idąc dalej... spółki które były z nią w grupie nie mogąc, a właściwie widząc irracjonalność takiej konkurencji, mogły zrobić tylko jedno... obcięcie kosztów funkcjonowania firmy, ucięcie konserwacji, budżetu, nakłądów na badania, na agentów itp. maksymane ograniczenia działalności które powinno doprowadzić do sytuacji że spółka może by nie zarabiała ale przynajmniej do chwili wykończenia się irracjonalnego konkurenta przetrwałaby nie tracąc. Po przejściu tego "kryzysu" i zwiększeniu sprzedaży cena akcji powinna skoczyć naturalnie i nie przypuszczam aby taka spółka na koniec nie wywalczyłaby tego 1,6 euro.
Co prawda nie wiem co takiego dokładnie robiła Ewolwenta, jednak z moich informacji wynika że podjeli na początku kilka naiwnych/nieprzemyślanych decyzji które właśnie naprawili mniej więcej koło decyzji z tym znacznym wzrostem. Znaczny wzrost u nich był w 4 decyzji co skutkowało później większym spadkiem w 5. Są decyzje które chwilowo mogą podnieść wartość firmy, za które firma "płaci" w kolejnym kwartale. Nie są to decyzje związane z ograniczaniem kosztów, to tak gdyby ktoś chciał ryzykować na koniec obcinając znacząco wydatki. No może źle się wyraziłem, nie są to decyzje zagrania chwilowego tylko takie które dają korzyść przez całą rozgrywkę ale początkowo podnoszą najbardziej ocenę.
GMC Estymator - Czw Lip 23, 2009 1:54 pm
Grzegorzu, jak dla mnie, to wchodzimy w zbyt duzy poziom abstrakcji z tym "co by bylo gdyby" w takiej a takiej sytuacji. Przynajmniej dla mnie jakos nie jest to latwe (ani warte tego) do ogarniecia umyslem - takie sytuacje jak opisujesz, zeby z taka pewnoscia siebie stawiac diagnozy.
A co do srodkow finansowych to zapomniales chyba, ze "pozyczki niezabezpieczone" sa nielimitowane i dlatego wlasnie spolka realnie nie bankrutuje ( tak wynika z podrecznika). Wiec gotowka do wydania zawsze w takiej spolce bedzie. I ta bedzie mogla odbierac rynek innym (pomimo, iz nierentowna) I jak rozumiem zawsze bedzie to robic dopoki nie bylo za niskich decyzji o poziomie produkcji.
Czyli wiemy juz, ze -3mln to za malo w wyniku zeby osiagnac cene akcji 0 ?
Czy na pewno "polowa zaleglych" z danego rynku/produktu przechodzi do innych firm w nastepnym kwartale? Zerknalem do podrecznika i znalazlem tylko to:
"Anulowane zamówienia nie przejda bezposrednio do twoich konkurentów, jednak
zrobia to stopniowo w przyszlych kwartalach z uwagi na twój slaby wizerunek jako dostawcy"
a co do danych średnia cena akcji/srednie zarobki to widac, że rozstrzal nie jest duży.
Marcin a moze macie dane aby podac jaka mieliscie srednia sprzedaz w ostatnim kwartale?
Pozdrawiam
Przemek
GMC Grzegorz Szymański - Czw Lip 23, 2009 3:11 pm
hmmmm rzeczywiście zapomniałem o limicie w pożyczkach niezabezpieczonych.... hmmmm nie pamiętam czy faktycznie są one nielimitowane...
no to środki na brużdzenie byłyby zawsze jednak nie zmienia to faktu wynikłego z cytatu który przytoczyłeś, a mianowicie z "kiepskiego wizerunku jako dostawcy".
A więc po 3-5 decyzjach takich, takowa spółka będzie nieziemsko oceniana jako nierzetelny dostawca a więc potencjalnie pomimo bardzo dużego nakładu i niskich cen konsumenci i tak nie pójdą na to. Nie moge w tej kwestii dywagować ponieważ nigdy nie widzialem takiej sytuacji o jakiej dyskutujemy, jednak takowe jest moje przypuszczenie co do tego jak roizegrała by się w takiej grupie rozgrywka.
Firmy po początkowym załamaniu sprzedaży... które też nie było by całkowite... ponieważ z moich wyliczeń wynika że w przypadku grupy gdzie były by dwie drużyny irracjonalne na 6 w ogóle grających to spadek sprzedaży pozostałych nieirracjonalnych grup wynosiłby gdzieś w przedziale od 40-60% w pierwszej nieznanej decyzji przy obniżeniu ceny irracjonalnych spółek o ok połowe. Prognoze takową stawiam ponieważ widziałem spadek zamówień przy bardzo znaczącym wzroście ceny w odniesieniu do konkurencji. Co ciekawe nawet przy dużej zmienie ceny i tak jakaś sprzedaż jest.
W kolejnych decyzjach obcięcie kosztów i obniżka ceny po stronie pozostałych spółek poprawiłby pewnie popyt oraz spadek wizerunku spółek irracjonalnych w kolejnych decyzjach naprawił sytuację.
A to z wartością ceny na poziomie 1,6 to prognozuję przy mówionej przeze mnie sytuacji gdzie reszta spółek po cięciach nie traciłaby i próbowała tylko przeżyć. Utrzymanie się na powierzchni bez zysków ale i bez strat utrzymuje rezerwy nietknięte, a jak wiecie to wartość firmy najmocniej determinuje wartość akcji. Co prawda dwie pierwsze decyzji byłyby wybitnie trudne. Trzeba by było pewnie też sprzedać maszyny i zwolnić personel a to wiązałoby się z dodatkowymi stratami, jadnak po osiągnięciu przewidywanego spadku można spokojnie ustabilizować sytuacje a w razie poprawy sytuacji na rynku i braku mocy po prostu wejść na dwie zmiany.
Osobiście mnie bardzo interesuje ta sytuacji bo jest totalnie oderwana od rzeczywistości i tak naprawdę właśnie w takim scenariuszu pokazaneby było jak kto sobie radzi i przewiduje sytuację na rynku i czy faktycznie jest dobry.
co do spadku na poziomie 3 mln to znam wynik jednej ze spółek o wartości akcji ok. 0,5... i właśnie miała ona stratę na tym poziomie więc 3 mln jeszcze nadal mogą nie wystarczyć do dojścia do zera.
GMC Young - Pon Wrz 07, 2009 12:14 pm
A jednak, historia z 2 zmianami i popyt nieduży, czyli to czego chcieliśmy
GMC Michał Gliński - Pon Wrz 07, 2009 12:25 pm
..i wręcz doskonałe losowanie grup
./
GMC Grzegorz Szymański - Pon Wrz 07, 2009 1:19 pm
no to macie szanse pokazać co umiecie
jest spore polę do popisu dla optymalizacji wskaźników
A Michał ubolewa ponieważ jest w grupie z Estymatorem...
Widzę że właściwie "wylosowały" się dwie grupy w których może być ciekawie grupa 10 gdzie jest Estymator, Execon junior, Innovators oraz MGL PL... oraz grupa 13 gdzie jest Samba i Pozdrawiamy Rafała
Reszta to wydaje mi się że raczej nie będzie za dużych niespodzianek...
No może tylko jeszcze grupa 3 gdzie jest young i Get The Edge
za tydzień pierwsze starcie a jak narazie powiem szczerze że sam nie do końca jestem przekonany do jakiejś ze strategii...
mam dylemat
a co wy myślicie?
GMC Michał Gliński - Pon Wrz 07, 2009 1:37 pm
Grzegorz ściemnia Pewnie już ma strategie ułożoną i decyzje wysłane
Nie jestem zachwycony losowaniem, ale żeby wygrać GMC trzeba po prostu pokonać wszystkich
Grzegorzu może w końcu ujawnisz się i powiesz w jakiej drużynie grasz w tym roku ? ;>
./
GMC Grzegorz Szymański - Pon Wrz 07, 2009 3:35 pm
Ty co prawda już wiesz ale reszta jeszcze nie
A więc jestem w Estymatorze
I niestety nie ściemiałem z tymi decyzjami. Brak mi chwilowo czasu ponieważ rozpocząłem nową pracę i siedzę w niej dosyć dużo więc jak na razie poświęciłem niewiele czasu na te decyzję chociaż dzisiaj już wyszełem z roboty i pewnie w końcu uda mi się coś ruszyć więcej. Mam rozterkę między dwoma scenariuszami początkowymi i muszę je sobie dokładnie policzyć i oszacować szanse na taki obrót sprawy. Zobaczymy jaki będzie końcowy wynik tego etapu jak wygra moja drużyna to będzie rewanż za zeszły rok za finały
GMC Young - Wto Wrz 08, 2009 6:22 am
Grunt to dobrze obstawić, rozwój lub spadki rynku.
Jak sądzicie będzie rosnąć :P
GMC Grzegorz Szymański - Wto Wrz 08, 2009 7:20 am
obstawiam żę raczej nie.... może delikatnie rosnąć ale raczej będzie na stabilnym poziomie
GMC Michał Gliński - Śro Wrz 09, 2009 9:23 am
ja z kolej uważam, że popyt na produkty konkretnej firmy może rosnąć jeśli się odpowiednio i mądrze zainwestuje środki finansowe (których jest z resztą niewiele, dlatego dodałem "mądrze") i przy odpowiednim zarządzaniu przedmiotami i środkami pracy. Jeśli chodzi o te ostatnie, jest to jak na razie najciekawsza gra w jaką grałem ale niewdzięczna ..
./
GMC Piotr Gwardecki - Śro Wrz 09, 2009 9:38 pm
1 mln euro w gotówce na koncie i 150 tyś euro w inwestycjach to w zasadzie nie tak mało
Jak dla mnie to będzie kolejna "gra błędów" wygra ten kto ich popełni jak najmniej i poprawi te popełniane w historii.
Co prawda to już 2 etap, ale pewnie znajdzie się kilka zespołów, które zakończą rozgrywkę poniżej początkowej ceny aukcji.
Zaczynamy z 2 zmianami z firmą która nie przynosi zysków i nie wypłaca dywidendy. Dość niski jest także poziom rezerw co wyraźnie odbija się na wycenie akcji. Podobnie jak w 1 etapie tak i teraz rynek NAFTA wydaje się być dość słaby.
Dodatkowo smaczku rozgrywce dodaje dość niska jakość produktów.
Ogólnie będzie ciekawie bo można wiele i pójść w rożnych kierunkach.zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl romanbijak.xlx.pl
BIGRAM Bolesław Witkowski - Wto Lip 14, 2009 2:09 pm
W I etapie wzięły udział 534 zespoły, które zostały podzielone na 72 grupy. Sytuacja na rynku akcji była bardzo zmienna i niepewna. Kierowane przez uczestników firmy na przemian traciły na wartości i zyskiwały. Przed rozpoczęciem gry rynek wyceniał akcje spółki na 1,726 euro.
Po 5 cyklach decyzyjnych, tylko siedmiu zespołom udało się zwiększyło wartość akcji przedsiębiorstwa powyżej ceny początkowej. Na wirtualnej giełdzie dominowały spadki. Średnia cena akcji wyniosła 1,29 euro.
Rozgrywka nie należała do łatwych, z uwagi na niepewną sytuację panującą na rynku. Firmy walczyły raczej o utrzymanie swojej wartości rynkowej niż o jej wzrost. Większość straciła na wartości, a 11 drużyn doprowadziło swoje firmy do stanu w którym inwestorzy nie chcieli kupić ich akcji nawet za darmo.
W poszczególnych grupach sytuacja była bardzo zmienna, a notowania zespołów zmieniały się praktycznie co sesję. Najbardziej wyrównaną grupą była 22, gdzie różnica wartość akcji lidera i ostatniej drużyny nie przekroczyła 0,146 euro.
Wygląda na to, że najzacieklejsza walka o zwycięstwo rozegrała się w grupie 53, w której aż 5 z 7 zespołów uzyskało wartości akcji powyżej 1,6 euro, aż sześć drużyn miało przed ostatnim cyklem szansę na awans do kolejnego etapu.
Tak jak w treningu, najlepszy wynik osiągnął zespół Estymator z Wrocławia sponsorowany przez Deloitte, zdystansował konkurentów uzyskując najlepszy wynik w swojej grupie w każdej z rund i zakończył 5 cykl z ceną akcji równą 1,838 euro, co było najlepszym wynikiem tego etapu. Najwyższą wartością netto przedsiębiorstwa może pochwalić się zespół Samba, sponsorowany przez qpracy.pl.
Najwyższe ceny akcji, w dalszej kolejności, osiągnęły firmy zarządzane przez zespoły:
CZP - Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości,
giocatore sponsorowany przez TAP Portugal,
Projekt X.GD - Grupa TP,
Pozdrawiamy Rafała sponsorowany przez Bank Millennium.
Gratulujemy wszystkim zespołom.
Życzymy powodzenia w następnym etapie konkursu.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie, mając nadzieję, że zdobyli nowe cenne doświadczenia i zapraszamy do udziału w następnych edycjach konkursu!
PS Zapraszam do dyskusji
GMC Young - Wto Lip 14, 2009 8:17 pm
To ja może pociągnę kwestie zysków.
Jakie wypracowaliście zyski z całych 5 kwartałów (do wartości netto firmy dodajemy dywidendy). My wymęczyliśmy około 450tys , nie za dużo ale w grupie najwięcej, przy najniższych cenach spośród wszystkich drużyn.
Ujawnijcie swoje dochody .
Czy można powiedzieć ile uzyskała Samba? Lub jaką miała wartość netto?
GMC GWR - Wto Lip 14, 2009 9:01 pm
My na początku nastawiliśmy się na wzrost udziału w rynku, ale niestety przeceniliśmy nasze siły i popyt dlatego dużo straciliśmy na początku. Później przez 3 ostatnie decyzje mieliśmy zysk, ale niestety już straty odrobić się nie udało. Gratuluję drużynie Young i wszystkim, którzy przeszli do drugiego etapu! Mam nadzieję, że spotkamy się w nim za rok:)
GMC Estymator - Śro Lip 15, 2009 8:20 am
Mamy sugestie do organizatorow aby, jesli ma byc publikowana, to byla to najbardziej zyskowna spolka z uwzglednieniem wyplaconych dywidend w trakcie rozgrywki. Informacja o samej wartości netto firmy jest mało uzyteczna. Nie trzeba przecież zdradzać ani wartości firmy, ani czy dywidenda była wypłacona, ani w jakiej wysokości. W ten sposob moznaby podac np. 10 najbardziej zyskownych druzyn. I to byloby bardziej adekwatne niz cena akcji (mimo, iz nic nie jest w pelni porownywalne). Co o tym sadzicie ?
Liczymy na poparcie innych zespolow w tej kwestii
Zastanawiajace rowniez sa tak krytyczne oceny inwestorow. Czy to wynika tylko ze slabych zyskow ? U nas srednia cena akcji to 1,512 a srednia wartosc firmy+wyplacone dywidendy (w trakcie rozgrywki) to 5706 k. Srednia szacowana sprzedaz to 2806k (wyliczona na podstawie proporcji z udziałów rynkowych, w tym wlasna)
Dyskutujmy liczbami
PS my jestesmy glownie z okolic Katowic, a nie Wroclawia
GMC Young - Śro Lip 15, 2009 9:00 am
U nas średnia cena akcji to 1,388 przy średniej wartości netto + dywidenda to 5447k:) A więc średnio 250tys mniejsze zyski i cen a akcji o 0,124 mniejsza, czyli zyski w tys dzielimy przez 2 i przecinek 3 miejsca w lewo . Może faktycznie algorytm jest tak prosto skonstruowany
GMC Estymator - Śro Lip 15, 2009 9:53 am
U nas średnia cena akcji to 1,388 przy średniej wartości netto + dywidenda to 5447k:) A więc średnio 250tys mniejsze zyski i cen a akcji o 0,124 mniejsza, czyli zyski w tys dzielimy przez 2 i przecinek 3 miejsca w lewo . Może faktycznie algorytm jest tak prosto skonstruowany
Zobaczymy, jak będzie więcej danych od innych zespołów Czekamy na wypowiedzi także Execonów
A może ktoś zamieści dane spółki która "zbankrutowała" ? Przy jakim spadku (z ile do ile) w wartości firmy cena akcji spadła do 0 ?
GMC Piotr Gwardecki - Śro Lip 15, 2009 4:08 pm
A może ktoś zamieści dane spółki która "zbankrutowała" ? Przy jakim spadku (z ile do ile) w wartości firmy cena akcji spadła do 0 ?
Z naszych szacunków wynika że wycena firmy spadnie do zera nie wcześniej niż w momencie gdy wartość firmy netto znajdzie się poniżej 800'000 euro ale w przypadku każdej firmy będzie się kształtowało na innym poziomie
wynika to z tego że maksymalne negatywne oszacowanie (niedoszacowanie) zakładamy, że będzie nie większe niż 0,2
mimo wszystko wydaje nam się, że poziom zerowej wartości był osiągany dopiero przy niższej wartości firmy netto
Fajnie by było jednak aby wypowiedział się ktoś kto może podać konkretne sprawdzone informacje z raportu
GMC Michał Gliński - Sob Lip 18, 2009 10:44 am
W mojej grupie śr. cena akcji wyniosła 1,445. Śr. wartość firmy wraz z dywidendami (tak jak wszyscy podają) wyniosła 5439k.
Średniej szacowanej sprzedaży nie mamy, gdyż nie tylko raz kupiliśmy informacje o udziałach, a na podstawie jednego kwartału rzeczywisty obraz może być mocno zamazany.
Generalnie grupa nie była zbyt mocna Dobry poligon doświadczalny w I rundzie
Bardzo jestem ciekaw zespołu SAMBA. Wyrasta kolejny faworyt
./
GMC Grzegorz Szymański - Sob Lip 18, 2009 12:21 pm
no i macie dane od jednego z execonu i jednak zaprzeczają one wcześniejszej teorii o tak prostym algorytmie
w moim odczuciu jest kilka groźnych drużyn...
Estymator
SAMBA
CZP
giocatore
INTEGRA
(kolejność przypadkowa )
w następnej kolejność
Pozdrawiamy Rafała
Execon junior
BLOCKHOLDERS
INNOVATORS
Aureus Taurus
(kolejność również przypadkowa)
jak to się rozegra to zobaczymy...
GMC Michał Gliński - Sob Lip 18, 2009 12:35 pm
Od razu musiałeś zdradzić moją tożsamość
Może też ujawnisz swoją, bo wg mnie Twoja drużyna znajduje się wśród wymienionych przez Ciebie w pierwszej kolejności
Ja do faworytów dołączyłbym jeszcze zespoły Young i Nautilus (jeśli to ten sam Nautilus co w ubiegłym roku z SGH wzmocniony o kogoś z PW). Jednak trzeba pamiętać, iż jedne grupy były silniejsze inne słabsze i nie do końca można porównywać ceny akcji spółek z różnych grup. Dlatego też jakiś mocny zespół może nagle wyskoczyć zza pleców i dołączyć do peletony:)
Ponadto mój zespół cenę akcji w I rundzie osiągnął mocno średnią, a jednak umieściłeś nas wśród faworytów
./
GMC Grzegorz Szymański - Sob Lip 18, 2009 1:07 pm
Toźsamości niemogę zdradzić...
Ciebie zdemaskowałem bo może być tylko jedna osoba ukrywająca się hehehhe
Jednak niech ci będzie nie zaprzeczę że jestem właśnie z jednej z tych drużyn które wymieniłem w pierwszej kolejności
Gdybym miał jeszcze dodawać drużyny z dalszych pozycji do tych potencjalnie groźnych to bym jeszcze wymienił:
Get The Edge
Nautilus
Ewolwenta Bis
Atlantis
DBC-Gun-Kata-Gurus
Deception Genesis
no i ewentualnie young
Ale young i get the edge jeśli nie poprawili się od zeszłego roku to mają małe szanse na finale.
Twój zespół jest nisko jednak znam was i dodatkowo przecież sam mi powiedziałeś że zrobiliście raz błąd podczas wpisywania i się rypneliście o zero czy jedynkę w produkcji...
Natomiast co do tych silnych rywali z dalszych pozycji pozostających w cieniu, i silnych i słabych grup to muszę szczerze powiedzieć że nie wierze aby ktoś kto obecnie ma wartość akcji poniżej 1,63 mógł być groźny. Scenariusz wcale nie był taki trudny aby nie uzyskać chociażby te 1,63 a osobiście uważam że ci co mają poniżej 1,7 to też słabo się starali zaniedbując etap. Ewentualnie wylądowali tam przez jakąś pomyłkę, błąd, bądź sami się ukryli (jednak specjalne działania aby się nie rzucać w oczy też ma swoje granice).
Grupy bywają silne i słabe jednak wpływ największy te uwarunkowania mają na słabszych rywali którzy mocno zależni są od szczęścia. Wiedząc co sie robi można było co decyzje zarabiać i to wcale nie tak mało, a siła grupy tylko winduje akcje a nie zyski, ponieważ sprzedaż i tak wszyscy mają bardzo zbliżoną do siebie.
GMC Young - Sob Lip 18, 2009 3:57 pm
no i ewentualnie young
Ale young i get the edge jeśli nie poprawili się od zeszłego roku to mają małe szanse na finale.
A my się cieszymy że do silnych zespołów nas nie zaliczacie . Zawsze to lepiej jak nie zwracają na nas uwagi. Jestem tylko ciekawy skąd wiesz co takiego w tamtym roku robiliśmy źle żeby się poprawiać skoro nie byłeś z nami w grupie (no chyba że należałeś do Execon bo z nimi w treningu sie spotkaliśmy).
A jeśli chodzi o obstawianie w jakim jesteś zespole to stawiamy na Sambe .
Co do tego etapu, to również wg nas nie było ciężko wypracowywać zysków. My bardzo optymistycznie podeszliśmy w 1 kwartale do roboty i popyt sobie chyba o 40% przeszacowaliśmy (tak to jest jak najdzie ludzi ochota na wymyślanie optymistycznych scenariuszy i obwieszczają że kurs dolara od razu się zmieni ):D, i wtedy minimalne straty mieliśmy. Chcielibyśmy w końcu dostać taką historie w której od razu firma jest na kilku zmianach, byłoby ciekawie jakby ludzie zaczynali mocniej kombinować ze zmianami
GMC Grzegorz Szymański - Sob Lip 18, 2009 10:12 pm
Nie wiem na jakiej podstawie ocenialiście scenariusz tak optymistycznie dla mnie było jasne że to będzie scenariusz nie tyle mocno spadkowy ale jednak kryzysowy z ciężkim przejściem i walką o popyt. Widać było spadek wielkości rynku w historii i mocny spadek nafty. Nie powiem jednak spadek o dodatkowe 10-15% w pierwszej decyzji jednak nas zaskoczył
Co do historii z kilkoma zmianami... hmmm takie historie które miały kilka zmian to zazwyczaj były historie mocno rozwojowe, obecnie GMC idzie zgodnie z trendem światowym i historie są kryzysowe bądź restrukturyzacyjne, więc próżne twoje nadzieje. Ale jak chcesz to mogę ci przesłać jakąś z historii rozwojowych.
Uwagi o Sambie nie skomentuje... ktoś pewnie w tym momencie się nieźle śmieje
Co do oceny was jako konkurentów to może się czegoś nauczyliście od zeszłego roku jednak sam pokazałeś przez taką prognozę sprzedaży że trochę wam jeszcze brakuje.
Nie powiem ci skąd czerpie informację o tym jak graliście w zeszłym roku, i nie byłem nigdy członkiem żadnego execonu. Jednak z tego co wiem to brakuje wam wiedzy o reklamie, nie wiedzieliście jak operować w internecie, wasza polityka agentowa kuleje aby już nie wspomnieć o zagraniu z badaniami w dwóch ostatnich decyzjach
Czy mam racje czas pokaże... a to czy ktoś jest zaliczany do silnych zespołów to generalnie jest mało ważne, przecież trzeba uważać na wszystkich konkurentów i sama wiedza o tym że w grupie masz jakiegoś potencjalnie groźnego przeciwnika jest nie istotna jeśli nic o nim więcej nie wiesz....
GMC Tomasz Bielecki - Nie Lip 19, 2009 1:20 pm
Witam.
Grzegorzu Szymański - jesteś z CZP-u,
Co do konkursu u nas w grupie średnia akcja kosztowała : 1,568 âŹ, a firma netto + dywidendy : 5968k.
Co do historii to my nie mamy historii z poprzednich edycji a chciało by się zobaczyć jak wygląda historia nowej firmy, bo dość prawdopodobne, że kiedyś nastąpi koniec kryzysu , a jest możliwość iż zaczną się mnożyć nowe firmy (czy ekipa GMC weźmie to pod uwagę ?). A fajnie było by zobaczyć jakieś "przedpotopowe" optymistyczne historie na trzy zmiany.
GMC Grzegorz Szymański - Nie Lip 19, 2009 5:29 pm
Tomku więc widzę że byłeś w grupie która pod względem średniej ceny akcji była druga... pierwsza była grupa z drużynami giocatore i ARCHBUD.... jest czego pogratulować.
Jesteś z Projekt X.GD czy Deception Genesis? a może w ogóle z którejś która się nie dostała do II etapu...?
co do historii.... mówisz masz
to są historie z GMC 2006
wszystkie są na dwóch zmianach, startujące i rozwijające się
GMC Young - Pon Lip 20, 2009 1:58 pm
No i jak dla mnie takie historie w szczegolności pierwsza i trzecia są dużo bardziej ciekawe. Szkoda że wtedy nie startowaliśmy .
Zawsze można połączyć kryzys z nowopowstałą firmą i wszyscy będą zadowoleni . Czyli np malejący popyt, do tego zmianowość na 2 poziomie, mała ilość maszyn i do tego np brak któregoś rynku. To by było bardzo ciekawe . Aczkolwiek ta historia co była teraz też nie była najgorsza.
GMC Tomasz Bielecki - Wto Lip 21, 2009 7:36 am
Grzegorz Szymański - być może moja drużyna jest tylko "potencjalnie groźna", ale dopiero się rozkręcamy (na początku mieliśmy masę błędów w algorytmach).
Dzięki za historie pierwsza jest świetna , ale wszystkie są ciekawe. Zobaczymy może dadzą tą albo podobną historię w II etapie ?
GMC Maciej Kudyba - Wto Lip 21, 2009 10:00 am
widzę, że tajemnica Grzegorza została rozwiana...
radzę spojrzeć jeszcze na grupę 71, która pokazuje jak niewielkie różnice mogą decydować o wygranej
1) Lejdis87 - które nie podjęło przynajmniej 2 decyzji zajęło pierwsze miejsce, ale oczywiście zostało również zdyskwalifikowane.
2)i teraz... miejsce i cena akcji
II - 1,304
III - 1,304
IV - 1,303
V - 1,300
emocje godne finałów
PS
Nas możesz zaliczyć do tych w ogóle niegroźnych... niby algorytmy zostały te same, nawet lekko zmodyfikowane, ale motywacja, chęci do grania, a przede wszystkim ilość wolnego czasu już nie ta
mimo wszystko miło byłoby się spotkać na bankiecie, więc jak trafimy na łatwych przeciwników to powalczymy
GMC Grzegorz Szymański - Wto Lip 21, 2009 11:24 am
przez GMC Tomasz Bielecki w Wto Lip 21, 2009 8:36 am
Grzegorz Szymański - być może moja drużyna jest tylko "potencjalnie groźna", ale dopiero się rozkręcamy (na początku mieliśmy masę błędów w algorytmach).
Dzięki za historie pierwsza jest świetna , ale wszystkie są ciekawe. Zobaczymy może dadzą tą albo podobną historię w II etapie ?
GMC Tomasz Bielecki - Śro Lip 22, 2009 9:30 pm
dla mnie zabawniejsza jest grupa 72 dwóch bankrutów a zwyciezcy lekko tylko powyżej 1 euro...
To też mnie śmieszy. Ale też zastanawia, czy te dwie firmy mogły tak zdestabilizować rynek, by reszta aż tak spadła?
1) Lejdis87 - które nie podjęło przynajmniej 2 decyzji zajęło pierwsze miejsce, ale oczywiście zostało również zdyskwalifikowane.
2)i teraz... miejsce i cena akcji
II - 1,304
III - 1,304
IV - 1,303
V - 1,300
Taa też szalona Grupa . Szkoda że nie padają wartości netto (chociaż na koniec rozgrywek) w końcu to też jest element, który jest decydujący (choć w drugiej kolejności), o awansie lub odpadnięciu.
Interesujące są również największe wzrosty i spadki:
0,269 New Connect
0,245 KenigerTeam
0,228 EWOLWENTA BIS
0,226 To znowu My
0,202 JSEMy
-1,724 Magicy ze Śląska
-1,266 ZZLiM
-0,836 MEKAM
-0,750 INGENIUM IV
-0,674 MEHAK.
Z czego wszystkie wzrosty były w 4 kwartale, a spadki w 1. Wygląda na to, że "Magicy" sprzedali wszystko co się dało i "zniknęli" z pieniędzmi . O ile ta strategia bywa skuteczna w realnym świecie , to jednak jest wyraźnie niedoceniana przez akcjonariuszy. Szkoda, że nie było podobnych wzrostów... Wzrosty to jednak (może za wyjątkiem Ewolwenty) były skutkiem naprawy (dużych?) błędów. W tej rozgrywce jednak ich nie brakowało .
GMC Grzegorz Szymański - Czw Lip 23, 2009 9:16 am
ci dwaj bankruci mogli zdestabilizować rynek ale wątpie aby w przeciągu całej rozgrywki aż w takim stopniu.... są jeszcze jednak dwie grupy (34 i 49) gdzie jest dwóch banrutów i tamte nie poleciały tak znacząco a nawet grupa 34 miała względnie dobry wynik (zgodny ze średnią innych grup). A więc bankruci i inne takie niewyrobione drużyny mogły wpłynąć jednak myślę że można było skutecznie zadziałać co by jednak nie lecieć z nimi... Możliwe że osiągnięcie bardzo dobrego wyniku było by wtedy trudne ale chyba nie niemożliwe.
Dlaczego uważasz że tamte drużyny po za Ewolwentą wrosły naprawiając błędy... dlaczego wykluczasz z tego grona Ewolwente? Myślę że masz rację że ich duży wzrost był wynikiem naprawy błędów jednak nie wykluczam z tego grona Ewolwenty ponieważ wiem że również trochę namieszali i mieli co korygować... Czyżbyś wykluczał Ewolwentę tylko dlatego że w zeszłym roku była na podium?
GMC Tomasz Bielecki - Czw Lip 23, 2009 10:09 am
ci dwaj bankruci mogli zdestabilizować rynek ale wątpie aby w przeciągu całej rozgrywki aż w takim stopniu.... są jeszcze jednak dwie grupy (34 i 49) gdzie jest dwóch banrutów i tamte nie poleciały tak znacząco a nawet grupa 34 miała względnie dobry wynik (zgodny ze średnią innych grup).
Faktycznie, może w grupach 34 i 49 również były po dwie firmy, które zbankrutowały, ale zbankrutować można wyprzedając całą firmę i nie realizując zamówień wcale (co właściwie powinno działać na korzyść innych firm), a można wyłożyć ogromne pieniądze na marketing i obniżyć ceny poniżej kosztów produkcji (do ceny wyprzedaży ?). Wtedy wszyscy tracą ogromne pieniądze (marketing, koszty stałe, minimalna płaca robotników) i choć faktycznie można na taką sytuacje reagować, ale jeżeli firma nie zmieni swojej taktyki to jest prawdopodobne (przy dwóch firmach grających w ten sposób) wyjście znacznie poniżej poziomu średniej.
Dlaczego uważasz że tamte drużyny po za Ewolwentą wrosły naprawiając błędy... dlaczego wykluczasz z tego grona Ewolwente?
Szczerze mówiąc nie wiem kto był kiedy na podium, ani kto jest z jakiego powodu silny. Po prostu sprawdziłem przebieg ich kursu utrzymywali się na poziomie ~1550 więc uznałem iż może być to ich strategia długookresowa nawet jeśli popełnili błędy to moim zdaniem większość naprawili w 2-3 kwartale a w 4 zrealizowali zyski. W 5 być może popełnili błąd asekurując się na potencjalnie mniejszy spadek zamówień (wzrost?). Jeżeli jednak wiesz, iż popełnili oni błędy, które naprawili właśnie w 4 decyzji.
GMC Grzegorz Szymański - Czw Lip 23, 2009 12:35 pm
co prawda jakaś firma może mieć taki destrukcyjny wpływ na reszte spółek i rynek jednak patrząc na konstrukcje gry jest wręcz nie możliwe aby takowe działanie mogło być wykonywane przez całe 5 cykli decyzyjnych. Po 1 aby ładować w reklamę bardzo dużo trzeba miec środki finansowe. Te środki o ile w pierwszej może nawet drugiej decyzji mogą być to napewno do 4-5 decyzji się już by skończyły. Ile czasu jakaś spółka może być np minus 1 mln w cash flow? w końcu bank przestaje udzielać kredytu i kończy się "święto lasu". Po wtóre co prawda w pierwszej decyzji destrukcyjnie mogą takie spółki zadziałać na sprzedaż innych jednak sam algorytm gry ma w sobie zabezpieczenie że zaległe jakieś spółki (a przecież taki mocny akcjent napewno by wywołał zaległe u tej spółki) w następnej decyzji w połowie wracają na rynek do innych spółek. A więc pomimo że taka spółka daje duże obniżki i ładuje w reklamę konsumenci poprzez wysokie zaległe przejdą w następnych decyzjach i tak do innych "droższych" spółek. Na współczynnik popytu danej spółki nie działają tylko poziom ceny i reklamy ale również wizerunek spółki a ten ona traci przez niewystarczającą dbałość (a właściwie niemożliwość) o realizację zamówień.
Idąc dalej... spółki które były z nią w grupie nie mogąc, a właściwie widząc irracjonalność takiej konkurencji, mogły zrobić tylko jedno... obcięcie kosztów funkcjonowania firmy, ucięcie konserwacji, budżetu, nakłądów na badania, na agentów itp. maksymane ograniczenia działalności które powinno doprowadzić do sytuacji że spółka może by nie zarabiała ale przynajmniej do chwili wykończenia się irracjonalnego konkurenta przetrwałaby nie tracąc. Po przejściu tego "kryzysu" i zwiększeniu sprzedaży cena akcji powinna skoczyć naturalnie i nie przypuszczam aby taka spółka na koniec nie wywalczyłaby tego 1,6 euro.
Co prawda nie wiem co takiego dokładnie robiła Ewolwenta, jednak z moich informacji wynika że podjeli na początku kilka naiwnych/nieprzemyślanych decyzji które właśnie naprawili mniej więcej koło decyzji z tym znacznym wzrostem. Znaczny wzrost u nich był w 4 decyzji co skutkowało później większym spadkiem w 5. Są decyzje które chwilowo mogą podnieść wartość firmy, za które firma "płaci" w kolejnym kwartale. Nie są to decyzje związane z ograniczaniem kosztów, to tak gdyby ktoś chciał ryzykować na koniec obcinając znacząco wydatki. No może źle się wyraziłem, nie są to decyzje zagrania chwilowego tylko takie które dają korzyść przez całą rozgrywkę ale początkowo podnoszą najbardziej ocenę.
GMC Estymator - Czw Lip 23, 2009 1:54 pm
Grzegorzu, jak dla mnie, to wchodzimy w zbyt duzy poziom abstrakcji z tym "co by bylo gdyby" w takiej a takiej sytuacji. Przynajmniej dla mnie jakos nie jest to latwe (ani warte tego) do ogarniecia umyslem - takie sytuacje jak opisujesz, zeby z taka pewnoscia siebie stawiac diagnozy.
A co do srodkow finansowych to zapomniales chyba, ze "pozyczki niezabezpieczone" sa nielimitowane i dlatego wlasnie spolka realnie nie bankrutuje ( tak wynika z podrecznika). Wiec gotowka do wydania zawsze w takiej spolce bedzie. I ta bedzie mogla odbierac rynek innym (pomimo, iz nierentowna) I jak rozumiem zawsze bedzie to robic dopoki nie bylo za niskich decyzji o poziomie produkcji.
Czyli wiemy juz, ze -3mln to za malo w wyniku zeby osiagnac cene akcji 0 ?
Czy na pewno "polowa zaleglych" z danego rynku/produktu przechodzi do innych firm w nastepnym kwartale? Zerknalem do podrecznika i znalazlem tylko to:
"Anulowane zamówienia nie przejda bezposrednio do twoich konkurentów, jednak
zrobia to stopniowo w przyszlych kwartalach z uwagi na twój slaby wizerunek jako dostawcy"
a co do danych średnia cena akcji/srednie zarobki to widac, że rozstrzal nie jest duży.
Marcin a moze macie dane aby podac jaka mieliscie srednia sprzedaz w ostatnim kwartale?
Pozdrawiam
Przemek
GMC Grzegorz Szymański - Czw Lip 23, 2009 3:11 pm
hmmmm rzeczywiście zapomniałem o limicie w pożyczkach niezabezpieczonych.... hmmmm nie pamiętam czy faktycznie są one nielimitowane...
no to środki na brużdzenie byłyby zawsze jednak nie zmienia to faktu wynikłego z cytatu który przytoczyłeś, a mianowicie z "kiepskiego wizerunku jako dostawcy".
A więc po 3-5 decyzjach takich, takowa spółka będzie nieziemsko oceniana jako nierzetelny dostawca a więc potencjalnie pomimo bardzo dużego nakładu i niskich cen konsumenci i tak nie pójdą na to. Nie moge w tej kwestii dywagować ponieważ nigdy nie widzialem takiej sytuacji o jakiej dyskutujemy, jednak takowe jest moje przypuszczenie co do tego jak roizegrała by się w takiej grupie rozgrywka.
Firmy po początkowym załamaniu sprzedaży... które też nie było by całkowite... ponieważ z moich wyliczeń wynika że w przypadku grupy gdzie były by dwie drużyny irracjonalne na 6 w ogóle grających to spadek sprzedaży pozostałych nieirracjonalnych grup wynosiłby gdzieś w przedziale od 40-60% w pierwszej nieznanej decyzji przy obniżeniu ceny irracjonalnych spółek o ok połowe. Prognoze takową stawiam ponieważ widziałem spadek zamówień przy bardzo znaczącym wzroście ceny w odniesieniu do konkurencji. Co ciekawe nawet przy dużej zmienie ceny i tak jakaś sprzedaż jest.
W kolejnych decyzjach obcięcie kosztów i obniżka ceny po stronie pozostałych spółek poprawiłby pewnie popyt oraz spadek wizerunku spółek irracjonalnych w kolejnych decyzjach naprawił sytuację.
A to z wartością ceny na poziomie 1,6 to prognozuję przy mówionej przeze mnie sytuacji gdzie reszta spółek po cięciach nie traciłaby i próbowała tylko przeżyć. Utrzymanie się na powierzchni bez zysków ale i bez strat utrzymuje rezerwy nietknięte, a jak wiecie to wartość firmy najmocniej determinuje wartość akcji. Co prawda dwie pierwsze decyzji byłyby wybitnie trudne. Trzeba by było pewnie też sprzedać maszyny i zwolnić personel a to wiązałoby się z dodatkowymi stratami, jadnak po osiągnięciu przewidywanego spadku można spokojnie ustabilizować sytuacje a w razie poprawy sytuacji na rynku i braku mocy po prostu wejść na dwie zmiany.
Osobiście mnie bardzo interesuje ta sytuacji bo jest totalnie oderwana od rzeczywistości i tak naprawdę właśnie w takim scenariuszu pokazaneby było jak kto sobie radzi i przewiduje sytuację na rynku i czy faktycznie jest dobry.
co do spadku na poziomie 3 mln to znam wynik jednej ze spółek o wartości akcji ok. 0,5... i właśnie miała ona stratę na tym poziomie więc 3 mln jeszcze nadal mogą nie wystarczyć do dojścia do zera.
GMC Young - Pon Wrz 07, 2009 12:14 pm
A jednak, historia z 2 zmianami i popyt nieduży, czyli to czego chcieliśmy
GMC Michał Gliński - Pon Wrz 07, 2009 12:25 pm
..i wręcz doskonałe losowanie grup
./
GMC Grzegorz Szymański - Pon Wrz 07, 2009 1:19 pm
no to macie szanse pokazać co umiecie
jest spore polę do popisu dla optymalizacji wskaźników
A Michał ubolewa ponieważ jest w grupie z Estymatorem...
Widzę że właściwie "wylosowały" się dwie grupy w których może być ciekawie grupa 10 gdzie jest Estymator, Execon junior, Innovators oraz MGL PL... oraz grupa 13 gdzie jest Samba i Pozdrawiamy Rafała
Reszta to wydaje mi się że raczej nie będzie za dużych niespodzianek...
No może tylko jeszcze grupa 3 gdzie jest young i Get The Edge
za tydzień pierwsze starcie a jak narazie powiem szczerze że sam nie do końca jestem przekonany do jakiejś ze strategii...
mam dylemat
a co wy myślicie?
GMC Michał Gliński - Pon Wrz 07, 2009 1:37 pm
Grzegorz ściemnia Pewnie już ma strategie ułożoną i decyzje wysłane
Nie jestem zachwycony losowaniem, ale żeby wygrać GMC trzeba po prostu pokonać wszystkich
Grzegorzu może w końcu ujawnisz się i powiesz w jakiej drużynie grasz w tym roku ? ;>
./
GMC Grzegorz Szymański - Pon Wrz 07, 2009 3:35 pm
Ty co prawda już wiesz ale reszta jeszcze nie
A więc jestem w Estymatorze
I niestety nie ściemiałem z tymi decyzjami. Brak mi chwilowo czasu ponieważ rozpocząłem nową pracę i siedzę w niej dosyć dużo więc jak na razie poświęciłem niewiele czasu na te decyzję chociaż dzisiaj już wyszełem z roboty i pewnie w końcu uda mi się coś ruszyć więcej. Mam rozterkę między dwoma scenariuszami początkowymi i muszę je sobie dokładnie policzyć i oszacować szanse na taki obrót sprawy. Zobaczymy jaki będzie końcowy wynik tego etapu jak wygra moja drużyna to będzie rewanż za zeszły rok za finały
GMC Young - Wto Wrz 08, 2009 6:22 am
Grunt to dobrze obstawić, rozwój lub spadki rynku.
Jak sądzicie będzie rosnąć :P
GMC Grzegorz Szymański - Wto Wrz 08, 2009 7:20 am
obstawiam żę raczej nie.... może delikatnie rosnąć ale raczej będzie na stabilnym poziomie
GMC Michał Gliński - Śro Wrz 09, 2009 9:23 am
ja z kolej uważam, że popyt na produkty konkretnej firmy może rosnąć jeśli się odpowiednio i mądrze zainwestuje środki finansowe (których jest z resztą niewiele, dlatego dodałem "mądrze") i przy odpowiednim zarządzaniu przedmiotami i środkami pracy. Jeśli chodzi o te ostatnie, jest to jak na razie najciekawsza gra w jaką grałem ale niewdzięczna ..
./
GMC Piotr Gwardecki - Śro Wrz 09, 2009 9:38 pm
1 mln euro w gotówce na koncie i 150 tyś euro w inwestycjach to w zasadzie nie tak mało
Jak dla mnie to będzie kolejna "gra błędów" wygra ten kto ich popełni jak najmniej i poprawi te popełniane w historii.
Co prawda to już 2 etap, ale pewnie znajdzie się kilka zespołów, które zakończą rozgrywkę poniżej początkowej ceny aukcji.
Zaczynamy z 2 zmianami z firmą która nie przynosi zysków i nie wypłaca dywidendy. Dość niski jest także poziom rezerw co wyraźnie odbija się na wycenie akcji. Podobnie jak w 1 etapie tak i teraz rynek NAFTA wydaje się być dość słaby.
Dodatkowo smaczku rozgrywce dodaje dość niska jakość produktów.
Ogólnie będzie ciekawie bo można wiele i pójść w rożnych kierunkach.