ďťż
[Śląskie] Górnośląskie kopalnie



Tubylec - Pon Paź 18, 2010 6:10 am

Jeśli mówicie tyle o szybach kopalni Katowice, to czy uwzględniliście szyb chyba wentylacyjny na miejscu którego stoi od prawie 40 lat pawilon handlowy na rogu Oblatów i Korfantego?
Nie pamiętam dziś jego głębokości, ale to mogło być może 100-200 metrów a może więcej.
Koledzy zajmujący się ochroną powierzchni pokazywali mi jego lokalizację na planach kopalnianych w czasie gdy budowano ten pawilon.

Tu zaznaczone wszystkie szyby kop.Katowice:
http://www.mapywig.org/m/Russian_and_Soviet/Soviet/50K/M-34-63-A_(KATOVICE)_1944.jpg
Ten szyb na rogu Oblatów i Zamkowej w momencie likwidacji-Marchlewskiego i Armii Czerwonej) nazywał się Henryk.Był to budynek podobny do obecnego,bez wieży.Wystawał nad nim niewielki "komin" .Na pewno był czynny jeszcze w roku 1953.




Void - Pon Paź 18, 2010 8:07 am
zdjęcie kopalni sprzed ponad 30 lat





kiwele - Pon Paź 18, 2010 10:51 am

zdjęcie kopalni sprzed ponad 30 lat


Myślę, że to zdjęcie nie jest starsze niż z końca lat 60-tych, bo pierwsza wieża szybowa jest już nowocześniejsza.
Pamiętam z przełomu lat 50/60 widok przez ulicę Wodną z dwoma podobnymi wieżami szybowymi kopalni Katowice w perspektywie.
Ten widok uważałem za symboliczny i syntetyczny dla ówczesnego Sląska.
Chyba nigdy nie natknąłem się na zdjęcie z takim widokiem.



Void - Pon Paź 18, 2010 11:45 am
mnie niestety znany był tylko widok z lat 90. - za kopalnią tam w okolicy ulicy Nadgórników w garażu miałem próby z kapelą nawet, a to już były czasy rozbiórki zakładu. Pamiętam, jak sobie obiecywałem porobić zdjęcia.. a niestety nie porobiłem

Dodaję jeszcze jedno, myślę że dosyć ciekawe ujęcie:






Tubylec - Pon Paź 18, 2010 12:02 pm
Dziwne wagony.Może się mylę,ale te albo podobne wagony widziałem daaaawno temu w okolicach szybu Ryszarda.Chyba wywożono nimi kamień którym zasypywano piaskownię na Normie?A może wcześniej wożono piasek do zamułki na Ryszardzie?



packa28 - Pon Paź 18, 2010 7:17 pm
[/quote]

Są to wąskotorowe wagoniki, którymi był przewożony piasek i kruszywo do zamułki. Na szybie Bogucice oprócz mostu zsypowego obsługiwanego koleją normalnotorową, wybudowany został specjalny zbiornik na kamień, który był obsługiwany koleją wąskotorową do około 1989 r.

Super zdjęcia Maćku .



Void - Pon Paź 18, 2010 9:38 pm
a dzięki, dzięki
staram się wrzucać co ciekawsze jakie znajdę - a wiem że kolej i mosty podsadzkowe to Twoje jedne z ulubieńszych tematów



Marek Stańczyk - Pon Paź 18, 2010 9:46 pm
Te foty są w knigach monograficznych KWK Katowice z 1973 i 1988 roku..
Już kiedyś dawałem linka do prezentacji-filmu o tym miejscu z 05 2009:
http://www.youtube.com/watch?v=Szlmn1DJ2sM

Pozdr!



Void - Pon Paź 18, 2010 10:06 pm
dokładnie, mniej więcej z tych źródeł one pochodzą - ale nie ma do nich też bezpośredniego dostępu, dlatego myślę, że warto co ciekawsze zdjęcia pokazać



Void - Pon Paź 18, 2010 10:08 pm
W Jastrzębiu pokazali serce nowej kopalni FILM I ZDJĘCIA

W poniedziałek po raz pierwszy władze Jastrzębskiej Spółki Węglowej wpuścili dziennikarzy na teren budowy nowego szybu Bzie1 , dzięki któremu kopalnia Zofiówka może fedrować nawet do 2100 roku.
Inwestycja powstaje na obszarze 1,2 hektara w szczerym polu - ale robi olbrzymie wrażenie.
- To tak naprawdę nowa kopalnia, tylko bez zakładu przeróbczego - przyznaje Andrzej Tor, wiceprezes JSW, ojciec chrzestny przedsięwzięcia.

Sercem nowej kopalni jest wysoka na 24 metry wieża wyciągowa z zamontowanymi już kołami i maszynami wyciągowymi. W środku jest już wydrążone
30 metrów szybu - a lada dzień zacznie się jego głębienie metodą górniczą do głębokości 1164 metrów.

- Pracownicy razem na specjalnym podeście z ładowarką są będą spuszczani na dół. Tak będą postępować roboty do głębokości 700 metrów. W przypadku, gdy skały będą twardsze, będziemy stosować technikę strzałową. Wszystko jest już zapięte na ostatni guzik - mówi Janusz Olszewski, prezes Kopeksu Przedsiębiorstwa Budowy Szybów, realizującego projekt.

To pierwsza taka inwestycja w śląskim górnictwie od 20 lat - a 79 szyb budowany przez tę firmę w regionie rybnickim w historii. Wszyscy przyznają jednak, że robota będzie pionierska, bo z wykorzystaniem najnowszej technologii komputerowej - prace na poszczególnych etapach będzie nadzorował maszynista wyciągowy, siedzący za nowoczesnym pulpitem sterowniczym. Przed nim rzędy kolorowych przycisków i duży ekran ciekłokrystaliczny z komputerowym obrazem pozycji maszyny wyciągowej z zaznaczeniem głębokości opuszczania załogi.

Wnętrze w ogóle nie przypomina tradycyjnej kopalni, a bardziej laboratorium badawcze.
- Głębienie szybu potrwa 29 miesięcy. Miesięcznie będziemy się posuwać w dół o 50 metrów - mówi prezes Olszowski.

Według podanych w poniedziałek informacji, do wydobycia pod terenem będzie 200 milionów ton węgla koksowego najlepszej jakości. Pierwsza tona wyjedzie stamtąd jednak dopiero w 2019 roku - do tamtej pory trzeba będzie zainwestować ponad miliard złotych.

W ostatnim czasie zweryfikowano plany na korzyść mieszkańców Pielgrzymowic (gmina Pawłowice Śląskie), którzy ostro protestują przeciwko wydobyciu pod ich domami.

- Zmieniliśmy plany aby ochronić obiekty w centrum wsi, a przede wszystkim zabytkowy kościół. Zostawimy pod tym rejonem 15 milionów ton węgla, ale domy ludzi będą bezpieczne. To nasz ukłon w ich stronę - mówi wiceprezes Andrzej Tor. Fedrunek będzie odbywał się także pod Jastrzębie i Zebrzydowicami. Spółka nie wyklucza, że będzie ograniczała wydobycie, by chronić obiekty. A zanim roboty ruszą, wszystkie domy, drogi i mosty zostaną uprzednio zbadane pod kątem wytrzymałości i zapisany zostanie ich stan.

http://www.dziennikzachodni.pl/fakty24/ ... ,id,t.html

foty: http://www.dziennikzachodni.pl/fakty24/ ... material_1





Void - Wto Paź 19, 2010 7:59 am
Teraz ino wypatrywać wieści o Dębieńsku. Oby pozytywnych



Tubylec - Wto Paź 19, 2010 10:16 am
Oby w kilka lat po uruchomieniu nowego szybu do władzy nie doszedł jakiś pogrobowiec AWSu i nie zrobił tego co z niedokończonym "Morcinkiem","Warszowicami" i jeszcze paroma takimi inwerstycjami...O starym "Dębieńsku nie wspominając.



Void - Wto Paź 19, 2010 10:28 am
mam taką nadzieję, że tak się nei stanie - chyba obecnie czasy ociupinkę mniej dzikie niż wtedy



PAWEŁ 43 - Wto Paź 19, 2010 2:53 pm
Piękne budynki znajdowały się na terenie kopalni.Pamiątka po kopalni Katowice. Znak drogowy malowany farbą olejną, już takich znaków się nie znajdzie. W czasie likwidacji zostało bardzo dużo starych rzeczy np. telefony, tablice BHP, kaski i inne bardzo ciekawe rzeczy. Nikt tego nie brał no bo po co to komu, wtedy nikt nie myślał, że w przyszłości takie rzeczy będą cenne i mało dostępne, teraz o takie rzeczy ludzie się biją. Ja byłem w czasie likwidacji kopalni, była wielka szansa na uratowanie większości zabudowan na terenie kopalni, no ale niestety pieniądze były wydane na cos innego na ‼głupoty”.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us



Marek Stańczyk - Wto Paź 19, 2010 4:14 pm
Zgadzam się z Toba.. Ja też mam kilka pamiątek i dość dużo map. Kiedyś chciałem sprzedać/zamienić się z jedną - ale od razu mnie ktoś zaczepił anonimowo że ta mapa należy do niego. Ja znam historię tej mapy odkąd ją znalazłem a usłyszałem dość fantastyczne historie na jej temat. Za 10,15 lat wyciągnę te znajdy na światło dzienne.
Wracając do tematu.. Zdjęcie poniżej wygląda jak makieta, którą chciałbym mieć obok kolejki H0.
Pozdrawiam!



RAD - Wto Paź 19, 2010 7:10 pm
Wracając do tematu.. Zdjęcie poniżej wygląda jak makieta, którą chciałbym mieć obok kolejki H0.



kiwele - Wto Paź 19, 2010 8:01 pm
Jeśli mowa o mapach górniczych, to najstaranniejsze jakie znam miała kopalnia Czeladz i to głównie dzięki szefowi Dz. Miern.-Geol., który pracował wyjątkowo starannie, metodycznie i z wielkim rygorem. Starszy pan, był na kopalni jeszcze w latach 70-tych. Zapomniałem obecnie jego nazwisko.
Np. odbitki map pokładowych w ozalidzie miały zaznaczone bardzo przejrzyście i z wyjątkową estetyką nie tylko wszystkie zaszłości eksploatacyjne i szczegółową sytuację geologiczną, ale również kontury eksploatacji i głównych wyrobisk w pokładach nadległych, usytuowanie filarów ochronnych, zabudowę powierzchni i inne użyteczne detale. Odbitki były delikatnie kolorowane dla ułatwienia lektury i podniesienia przejrzystości zawartych informacji - dużo lepiej niż te z innych zródeł.
Trzymałem kilka takich odbitek prawie jako dzieła sztuki w swoich papierach w pracy. Niestety przed wyjazdem na kontrakt nie zadbałem o nie. Po kilku latach nastąpił tajfun reorganizacyjny w biurze i to nawet kilkakrotny i oczywiście nie miałem nawet jak się dopytać o stare, nikomu już niepotrzebne szpargały.

Mapy górnicze z kopalni Czeladz byłyby zawsze ciekawym eksponatem w każdym muzeum górniczym.



Marek Stańczyk - Wto Paź 19, 2010 8:34 pm

Wracając do tematu.. Zdjęcie poniżej wygląda jak makieta, którą chciałbym mieć obok kolejki H0.

Musiałbys miec sporo miejsca Marek, ja teraz przeskalowałem w oparciu o dokumentacje dwa nadszybia i jedną wieże do skali 1:100 i 1:120. W tej pierwszej skali wychodzi na niecałe 60cm (dokł .59.3)na wysokosc. Mowie o wiezy - od zrębu do zadaszenia. Do H0 to by było 1:87 czyli jeszcze wiecej. Ale na 10 mkw moze bys sie wyrobił Pozdro



Void - Wto Paź 19, 2010 10:17 pm
Pawle, świetne zdjęcie - aż się prosi by powiedzieć, że chcemy więcej takich

Też się zastanawiałem dlaczego Warszawę pozbyto jej mniejszego brata. W każdym razie, fajnie jakby jeszcze daszek wrócił A propos tego daszku, bo nie pamiętam - nie było go przypadkiem ponownie montowanego?



Marek Stańczyk - Śro Paź 20, 2010 12:17 pm
Kolejny artykuł o KWK Bytom - Powstańców Śląskich:
http://www.kurier.wzz.org.pl/kz/kz180/5.shtml

Polityczne szambo mamy jak nic czytajac ten tekst.
Wychodzi na to że wznawianie wydobycia jest nie na rękę..?



Petelicki - Śro Paź 20, 2010 12:25 pm
Trochę z innej beczki. Ostatnio doszły mnie słuchy że na terenie KWK Nowy Wirek ma zacząć działać Haldex. Jedną z kwestii która mogła by to potwierdzać było pojawienie się wagonów z piaskiem na linii piaskowej do zakładu. Toru ze stacji PKP nie ma, ale przywieziono tam piasek lub inne kruszywo. Jeśli nic nie miało by tam już jechać to CTL by nie remontował szlaku. Wie ktoś może coś więcej na ten temat?



PAWEŁ 43 - Śro Paź 20, 2010 3:14 pm
Ten mały szyb nazywał się Warszawa 1, był używany do transportu cieśli, materiałów (drewna) i maszyn (winda towarowa). Po zabezpieczeniu chodników kopalni został zlikwidowany był niepotrzebny. Zdjęcie szybów (Warszawa 1 i 2 oraz szyb Gwarek) skan z ksiązki. Ja od dłuszego czasu buduje makiete kopalni.Pozdrawiam.


Uploaded with ImageShack.us



Marek Stańczyk - Śro Paź 20, 2010 3:25 pm
Świetna sprawa.. Chciałbym ją zobaczyć kiedyś... A w jakiej skali ją przygotowujesz?
Pozdrowienia!



PAWEŁ 43 - Śro Paź 20, 2010 6:19 pm
Fotografia porównawcza słynnego przejścia pod torami do kopalni, przez te przejście przechodziło kilka milionów ludzi do pracy. Na zdjęciu przetrwały tylko drzewa i stary familok.
Makietę buduje w nietypowej skali 1:43. (nie KWK Katowice, chodź w przyszłości chce ją zbudować).


Uploaded with ImageShack.us



Chudy1210 - Śro Paź 20, 2010 6:49 pm
A kiedy zburzono szyb Warszawa 1?



Chudy1210 - Śro Paź 20, 2010 6:52 pm
Zdjęcie wrzucone w innym wątku, ale że tu się toczy dyskusja na temat KWK Katowice wrzucam tez tu:

Zdjęcie z września, nie zwracajcie uwagi na napisy na płocie



huling - Czw Paź 21, 2010 5:26 am

Kolejny artykuł o KWK Bytom - Powstańców Śląskich:
http://www.kurier.wzz.org.pl/kz/kz180/5.shtml

Polityczne szambo mamy jak nic czytajac ten tekst.
Wychodzi na to że wznawianie wydobycia jest nie na rękę..?


Ten artykuł jest z listopada 2003 roku. Podobno teraz mają już koncesję i chcą zatrudnić ok. 150 ludzi.



Marek Stańczyk - Czw Paź 21, 2010 6:37 am
u mnie nie wyświetla się data.. ni mniej sprawa i tak się ociąga. Koncesja jest.. Wydobycie ma iść tak jak na Siltechu.. Ciekawiej by wyglądało gdyby uruchomiono 2gą maszynę wyciągową..
Dodam jeszcze pocztówkę tej kopalni:

Dla porównania wygląd obecny:
http://fredmentor.deviantart.com/art/To ... -149151725
Pozdrawiam!



Tubylec - Czw Paź 21, 2010 7:03 am

Trochę z innej beczki. Ostatnio doszły mnie słuchy że na terenie KWK Nowy Wirek ma zacząć działać Haldex. Jedną z kwestii która mogła by to potwierdzać było pojawienie się wagonów z piaskiem na linii piaskowej do zakładu. Toru ze stacji PKP nie ma, ale przywieziono tam piasek lub inne kruszywo. Jeśli nic nie miało by tam już jechać to CTL by nie remontował szlaku. Wie ktoś może coś więcej na ten temat?
Nie wiem jak wygląda tor przy kopalni Nowy Wirek.Ale widzę jak wygląda tor tzw. (tzw. kiedyś?) Południowej Magistarali Piaskowej.W pobliżu Osiedla Witosa zaczyna zarastać drzewkami.I pewnie spotka go los odgalęzienia do śp.szybu Zachodniego kop Kleofas.Kilka lat temu,kiedy już nie było torow kilkanaście metrów za mostem zsypowym,podwyższono ,w pewnym miejscu o ok 4m,nasyp bocznicy.Nasyp magistrali też.Pół roku po ukończeniu prac z podwyższaniem,rozebrano tor bocznicy,zwrotnicę i podniesiony o ok.2m. posterunek rozgałęźny.O wcześniejszym cyrku ze słupami trakcji elektrycznej zmilczę.



Petelicki - Czw Paź 21, 2010 11:28 am
No ja właśnie o tym mówię, bo to jest Magistrala Południowa. Obecnie kończy się na Macieju. Problem w tym że jeśli miałoby tam nic nie jeździć to nikt nie remontował by szlaku. A tam stały wagony samowyładowcze z piaskiem lub kruszywem. Nie jechalo to na szyb, bo nie da sie ich tam rozładować. Dlatego sprawa jest dziwna, i możliwe że święci się coś z Haldexem.



packa28 - Czw Paź 21, 2010 6:35 pm
Jak udało mi się dzisiaj ustalić, podnoszą tor między Wujkiem, a Maciejem.



PAWEŁ 43 - Pią Paź 22, 2010 4:19 pm
Zdjęcie kopalni zrobione z budynku DOKP. Trochę zamazane bo stary aparat i był wietrzny dzień.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us



Chudy1210 - Sob Paź 23, 2010 7:52 pm
Andaluzja z dzisiaj:




Marek Stańczyk - Nie Paź 24, 2010 8:02 am
Na Andzie się nic nie zmieniło i nie zmieni przez pare tygodni..



Void - Nie Paź 24, 2010 8:28 am
a po paru tygodniach jakie plany tam są?



Petelicki - Nie Paź 24, 2010 12:05 pm
Jednak coś się święci z Haldexem na nowym wirku. Na magistrali południowej podsypany został rozjazd umożliwiający zjechanie na linię do Haldexu na Brzezince. Sama linia została gruntownie wykoszona po paru latach nieużywania. Czyli wygląda na to, że będą pociągi śmigające z Wirka na Brzezinkę.



Chudy1210 - Pon Paź 25, 2010 2:58 pm
Witam
Może mi ktoś powiedzieć, przy jakiej ulicy znajduje się szyb Zygmunt-August?



Marek Stańczyk - Pon Paź 25, 2010 3:48 pm

Witam
Może mi ktoś powiedzieć, przy jakiej ulicy znajduje się szyb Zygmunt-August?


Szyb znajduje się na ulicy Głównej:
http://www.zumi.pl/namapie.html?loc=Sie ... mit=Szukaj



kuznior - Wto Paź 26, 2010 6:38 pm
Witam
Trochę odbiegnę od tematu Kopalni Katowice ale są ku temu powody. Oto kilka z nich:
KWK Jowisz, Szyby Karol i Edward



przesuwnica

Karol

Edward

Alfred


A wszystko to (i wiele więcej) znalezione tu: http://nk.pl/profile/12632873

Również z KWK Grodziec znajdzie się parę perełek, zwłaszcza jeśli chodzi o zdjęcia wyrobisk: http://nk.pl/profile/19970715/gallery/album/2



packa28 - Wto Paź 26, 2010 8:17 pm
Foteczki super.



Void - Wto Paź 26, 2010 10:11 pm
nie wyświetla się tutaj nic



Marek Stańczyk - Śro Paź 27, 2010 5:13 am

nie wyświetla się tutaj nic

Foty się wyświetlają.. Gorzej z linkiem - bo musiałbyś chyba konto zakładać..



kuznior - Śro Paź 27, 2010 7:22 am

nie wyświetla się tutaj nic

Foty się wyświetlają.. Gorzej z linkiem - bo musiałbyś chyba konto zakładać..



Void - Śro Paź 27, 2010 7:31 am
O, dzisiaj już działają
Z usług NK zrezygnowałem już dawno, więc muszę się niestety obejść smakiem. Chyba, że można by co poniektóre zdjęcia tutaj wstawić



Marek Stańczyk - Śro Paź 27, 2010 5:27 pm
Nie mam czasu na te pierdoły /ale konto mam żeby ktoś za mnie nie zrobił mojego/.. Są ważniejsze sprawy...:




Chudy1210 - Śro Paź 27, 2010 5:28 pm
Ta... na NK można dużo fajnych zdjęć znaleźć.



Marek Stańczyk - Śro Paź 27, 2010 5:40 pm

Ta... na NK można dużo fajnych zdjęć znaleźć.

Pytał się kolega o Szyb Zygmunt.. Podałem Ci adres.. I co? Trafiłeś?



Chudy1210 - Śro Paź 27, 2010 7:19 pm
Trafiłem Marku.



Marek Stańczyk - Śro Paź 27, 2010 8:18 pm

Trafiłem Marku.

A to prosze bardzo. Dziękuje



Chudy1210 - Czw Paź 28, 2010 12:00 pm
Ja również dziękuję za odpowiedź.



kiwele - Czw Paź 28, 2010 12:10 pm
Ale tu Wersal.



Pajal - Czw Paź 28, 2010 1:36 pm
A ja mam takie pytanie odnośnie firmy EKO PLUS która rozpoczyna wydobycie węgla na terenie Powstańców Śląskich. Co to jest za firma bo strony www nie umiałem wysznupać i czy ktoś wie ile tam zarabiają? bo wiadomo przyjmują (chyba) tylko na dół na powierzchnię nie bardzo bo jak? kiedy przeróbka zlikwidowana. Jeśli ktoś się oriętuje coś więcej na temat tej firmy jak i zarobków na Powstańców to niech mi odpisze był bym wdzięczny bo aktualnie szukam pracy i kto wie może bym sie tam załapał, a sentyment jest bo ojciec tam robił przez 25 lat więc ciągnie mnie. Czekam na jakieś info bo w necie na prawdę nic konkretnego nie ma na temat tej firmy.

Mam tylko nadzieję że to nie jest (kolejna) firma która proponuje 1000zl netto za robote na dole bo to śmiechu warte......

Pozdrawiam



Void - Czw Paź 28, 2010 2:16 pm
Najlepiej chyba się tam po prostu przejść osobiście i zapytać co i jak



Pajal - Czw Paź 28, 2010 4:50 pm
Ta byłem dziś i się jak na razie nic nie dowiedziałem siedzą tam chyba w 10-ciu po 2 osoby na jeden komp:P zamieszanie i tyle daje jakiemuś kolesiowi CV żeby aby spojrzał obczaił powiedział czy są przyjęcia czy jest szansa na przyjęcie, nic nie gadał tylko powiedział ze CV za mało ze komplet papierów (świadectwo pracy itp). Ja miałem tylko CV bo myślałem że starczy na razie po kija będę dawał stos papierów latał kserował jak nawet nie wiem czy przyjmą no ale jak na razie cv im mało. Dobrze że byłem autem a nie cisłem z buta bo by mi ryj chyba rozerwało jak bym z buta leciał przez lasek z cv i w sumie bym nic nie załatwił i wrócił z tym cv do domu:P



Petelicki - Czw Paź 28, 2010 8:02 pm
A można po polsku? Bo nic z tego nie rozumiem.



brysiu - Pią Paź 29, 2010 6:19 am
^^ Przyszedł, olali go, poszedł - już bardziej po polsku się nie da:-P



Marek Stańczyk - Pią Paź 29, 2010 6:23 am

Ta byłem dziś i się jak na razie nic nie dowiedziałem siedzą tam chyba w 10-ciu po 2 osoby na jeden komp:P zamieszanie i tyle daje jakiemuś kolesiowi CV żeby aby spojrzał obczaił powiedział czy są przyjęcia czy jest szansa na przyjęcie, nic nie gadał tylko powiedział ze CV za mało ze komplet papierów (świadectwo pracy itp). Ja miałem tylko CV bo myślałem że starczy na razie po kija będę dawał stos papierów latał kserował jak nawet nie wiem czy przyjmą no ale jak na razie cv im mało. Dobrze że byłem autem a nie cisłem z buta bo by mi ryj chyba rozerwało jak bym z buta leciał przez lasek z cv i w sumie bym nic nie załatwił i wrócił z tym cv do domu:P

Szczerze.. Pisanie bez jakichkolwiek znaków przestankowych wraz z chaotycznym textem - nie wystawia dobrego świadectwa.. Zatem dołaczę do prośby kolegi Patelicki`ego.
Napiszę Ci tak. Wszędzie jak się szuka pracy są potrzebne papiery..
Jeżeli Twoja rozmowa wygladała tak jak to co napisałeś - to życzę powodzenia..
2ga sprawa - jak komuś na czymś zależy to idzie "nawet z buta".
Pozdrawiam!



Pajal - Pią Paź 29, 2010 11:57 am
1.Szczerze.. Pisanie bez jakichkolwiek znaków przestankowych wraz z chaotycznym textem - nie wystawia dobrego świadectwa.. Zatem dołaczę do prośby kolegi Patelicki`ego.

odp 1:Pisałem na szybko bo musiałem do dziecka dlatego tak chaotycznie, owszem przecinków itp itd zawsze jak piszę tym bardziej w necie na forum zapominam o tym: raz nie pisze książki, dwa nie jestem polonistą, trzy taki głupi nawyk chyba z gg. Co do świadectwa za bardzo nie rozumiem bo tu raczej pracy nie znajdę, a i zdawać z polonistyki też mi nic nie wiadomo. Aha nie pisze się ''dołaczę'' tylko ''dołączę'' jeśli już tak sobie wytykamy poprawną pisownię, ale tak wiem wiem literówka szkoda tylko że widzimy czyjeś gafy a swoich chyba nie.

2.Napiszę Ci tak. Wszędzie jak się szuka pracy są potrzebne papiery..

odp2:Nie zgodzę się z tym że ''wszędzie'', teraz to bardziej pracodawca wymaga dać pierw cv co więcej czasem drogą elektroniczną na meila ślesz i czekasz, jeśli pracodawca jest zainteresowany Tobą po przez właśnie cv (czasem też list motywacyjny) to zaprasza Cie na rozmowę kwalifikacyjną i w tedy daje się wszelakie papiery w tym świadectwo pracy żeby wiedział że zwolnienie było takie i takie a nie, np dyscyplinarka za picie itp itd.

3.Jeżeli Twoja rozmowa wygladała tak jak to co napisałeś - to życzę powodzenia..

odp3:Po pierwsze pisze się ''wyglądała'' , tak wiem chyba (alt) Ci nie zapodaje:P. Ok do rzeczy widzę że źle wyczytałeś, ale rozumiem poprzez moje błędy jaki chaos w pisaniu mogłeś nie zrozumieć. Otóż rozmowy jako takiej nie było więc nie rozumiem twojej aluzji. Po pierwsze panowały tam za chaotyczne warunki żeby rozmawiać na temat pracy, jest to malutkie pomieszczenie gdzie siedzi chyba z 10 chłopa wszyscy gadają jak na targu tak więc wiesz wszystko na kupie jak by zero organizacji. Pan który się do mnie jako jedyny odezwał (chyba tylko dlatego że siedział zaraz przy drzwiach i tylko on mnie zauważył, reszta była za bardzo pochłonięta pracą co nie twierdze że owy pan nie pracował bo pracował:P). Wręczyłem mu cv, ale od razu oddał bo nie miałem reszty papierów ( tu racja Twoja, akurat oni mają gust brać od razu wszystko), zapytał tylko czy pracowałem na dole. odp że tak bo pracowałem w innej firmie 3 lata na przeróbkach różnych kopalń: oświetlenie awaryjne, szaltry itp itd na dole też się zdarzało robić. Powiedział że samo cv nie starczy przynieść komplet papierów, zweryfikują. No i tyle z tej owocnej rozmowy.

4.2ga sprawa - jak komuś na czymś zależy to idzie "nawet z buta".

odp.4:Tu masz całkowitą rację.

Pozdrawiam

Co złego to nie ja:P



Marek Stańczyk - Sob Paź 30, 2010 7:20 am
Ciekawe jak tam ruszy wydobycie?? Tam nie ma żadnej sortowni - tak jak to jest na Staszicu z byłego Pstrowskiego. Nadszybie Kopernika jest dość duże i pewnie tam coś będa działać/adaptować.
Zapewne widzieliście ten mój materiał o Staszicu z SILTECHA http://www.youtube.com/watch?v=7kDX6MQHJCI
ale go tu wrzucę w razie czego...
Pozdrawiam!



Pajal - Sob Paź 30, 2010 8:49 am
Właśnie, dlatego pisałem tu by się dowiedzieć cokolwiek na temat tej że firmy bo uwierz na miejscu się konkretów nie dowiesz za dużo ludzi w jednym miejscu. Ja pracowałem na ''czynnych'' kopalniach wiem jak to wygląda i właśnie tez mnie zastanawia to jak ten cały EKO-PLUS widzi te ''wydobycie''. Bo wiadomo zjechać na dół to nie sztuka, ale tak: na dole nic nie ma kombajnów itp itd bo wiadomo jak była zamykana kopalnia to wszystko z dołu co można było sprzedać innej kopalni lub oddać na złom zostało sprzedane, ściany pewnie też zostały zrabowane, tym bardziej że tyle lat to nie funkcjonowało, więc należało by powymieniać ringi, ociosy resztę rzeczy odpowiadających za bezpieczeństwo, powinni zakupić np maszynę chłodniczą bo zapewne warunki tam nie za chłodne, a wiem z doświadczenia że takie maszyny nie są tanie wiem bo pracowałem na produkcji tych maszyn. To tak na szybko po części o dole. Teraz właśnie powierzchnia tu też zagadka, przeróbka jak wiemy zlikwidowana zrównana z ziemią, jak się tamtędy przechadzałem (za szukaniem pracy:P) zauważyłem że łaźnie również jest wypruta od środka (nie zapominajmy o tym że kopalnia ratowała się finansowo by móc wypłacać zaległości jak i odprawy pracownikom więc sprzedawali co się dało, mój ojciec w tedy przechodził na ''urlop przedemerytalny'' jeszcze się załapał i tez pamiętam ze kasy nie dostał dopiero jak z pracownikami poszli do sądu pracy po 6 rozprawie wypłacili kasę). Co tam jeszcze hmm nie widziałem budynku odpowiedzialnego za lampownie, również za budynek gdzie się pobierało aparaty ucieczkowe. Tak więc nie wiem jak oni to rozegrają, bo żeby to rozkręcić tak na serio to trzeba kupę kasy w to zainwestować....

Ps. Mam nadzieję że teraz w miarę dobrze napisałem nie chaotycznie itp itd

Pozdrawiam:)



MGL - Sob Paź 30, 2010 9:16 am

Jak udało mi się dzisiaj ustalić, podnoszą tor między Wujkiem, a Maciejem.

Podsypali kamieniami ten tor w okolicy Makro zaraz od wiaduktu w stronę Witosa. Czyli chyba jest szansa że zobaczę loka na nasypie i wiadukcie w Batorym? Panowie wtajemniczeni powiedzcie coś jak sie dowiecie
Pozdro



Petelicki - Sob Paź 30, 2010 12:22 pm
Tor jest jeżdżony, na Macieju widziałem też piasek ostatnio wiec coś tam lata. Miejmy nadzieję że Haldex zadziała.

I teraz pytanie z innej beczki.
Wie ktoś gdzie można kupić wozy dołowe? Chodzi o jakieś wagony przeznaczone na złom, najlepiej ładowności 750kg. Na złomowiskach nic nie udało się znaleźć, jeden tylko miał jakiś skup złomu.



PAWEŁ 43 - Sob Paź 30, 2010 12:54 pm
Przeszukiwałem swoje archiwalne zdjęcia i znalazłem takie zdjęcia.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us



Void - Nie Paź 31, 2010 5:18 am
swietne zdjęcia!



Chudy1210 - Nie Paź 31, 2010 7:17 am
Mam jedno pytanie: do czego służą szyby zjazdowo-materiałowe?



huling - Nie Paź 31, 2010 9:43 am
Jak sama nazwa wskazuje: do jazdy ludzi i transportu materiału. W klatkach są szyny dla wozów kopalninych. Niekiedy daje się też podnieść "podłogi" między piętrami klatki, jeśli trzeba przetransportować długie przedmioty.



PAWEŁ 43 - Nie Paź 31, 2010 12:58 pm
Dziś znalazłem prawdziwe antyki, na terenie kopalni Katowice. Pierwszy z nich to stary kask górniczy znaleziony koło byłej stacji rozdzielczej. Drugi rarytas to tablica znaleziona w opuszczonym garażu. A później muzeum poszukuje eksponatów związane z kopalnią, szukajcie a znajdziecie.



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us



huling - Nie Paź 31, 2010 4:11 pm
Kask rzeczywiście zabytkowy, bo to stary typ - z ebonitu. Nosiłem taki kiedyś, a nie było łatwo go zdobyć, bo od dawna ich nie produkowali. Miał wkład płócienny i nie wyrywał tak włosów jak plastykowy. Teraz stoi na półce w garażu.



Chudy1210 - Nie Paź 31, 2010 6:17 pm

Jak sama nazwa wskazuje: do jazdy ludzi i transportu materiału. W klatkach są szyny dla wozów kopalninych. Niekiedy daje się też podnieść "podłogi" między piętrami klatki, jeśli trzeba przetransportować długie przedmioty.
No dobra, ale nie ma chyba szybów wyłącznie materiałowo-zjazdowych? Chyba szyby wydobywcze mogą przyjąć na czas taką funkcję?



huling - Nie Paź 31, 2010 7:11 pm
Szyb wydobywczy to przeważnie skip - zamiast klatki jest wielki kubeł na węgiel. Jak sobie wyobrażasz jazdę w nim ludzi?



Chudy1210 - Nie Paź 31, 2010 7:17 pm
OK już wszystko wiem, dowiedziałem się o szybach pomocniczych, jakim był np. Krystyn w Michałkowicach. Co do skipu, to wiem co to jest. Ale mogą być też skipoklatki.



huling - Nie Paź 31, 2010 7:57 pm
Krystyn był szybem materiałowym



Chudy1210 - Nie Paź 31, 2010 8:04 pm
Na wikipedii pisze o materiałowym i pomocniczym.



huling - Nie Paź 31, 2010 8:36 pm
Ten tekst z Wikipedii oparty jest na artykule o projekcie Parku Tradycji. Autor artykułu nie miał chyba dużej wiedzy o kop. Michał, bo napisał, że miała 4 szyby, a miała ich co najmniej 5. To ja na Wikipedii poprawiłem ten błąd. W artykule o Krystynie jest napisane: szyb materiałowy, wydobywczo-pomocniczy, co jest nieprawdą. To był szyb mteriałowy. Cały materiał z placu drzewa był opuszczany tylko tym szybem. Wschodni i Zachodni były wydobywcze. Jeden miał skip, a drugi 4 piętra na wozy. Tym z wozami (chyba Zachodnim) niekiedy wyjeżdżałem na powierzchnię.



kiwele - Nie Paź 31, 2010 9:15 pm

Na wikipedii pisze o materiałowym i pomocniczym.
Nazewnictwo funkcji szybów kopalnianych nie podlega sztywnej terminologii.
W ramach kopalni można przyjąć, że są przede wszystkim szyby główne, a zależnie od wielkości kopalni i wielu innych parametrów,to mogą być jeszcze szyby pomocnicze (najczęściej umieszczone peryferyjnie w obszarze nadania kopalni) albo też w ogóle ich może nie mieć dana kopalnia.
Konfiguracje szybów danej kopalni mogą być bardzo różne i różnie też mogą być nazywane ich funkcje w zależności od tego które są dominujące.

Szyby główne mają przede wszystkim funkcje wydobywcze i zjazdowe (oczywiście dla zatrudnionej załogi), przy tym prawie z zasady są szybami wdechowymi.
Funkcje wydobywcze sa zapewniane przez skipy albo bardzo dziś rzadko przez klatki mieszczące wozy z urobkiem.
Dla zjazdu załogi przeznaczane są wyciągi klatkowe, najczęściej wielopoziomowe, dla sprawnego transportu załogi między zmianami, 2- albo 4-piętrowe.
Bardzo, bardzo rzadko zdarzało się, że wyciąg skipowy miał pomocniczo zainstalowane pomosty do transportu załogi.
Poszczególne szyby mogą być jednoprzedziałowe albo z wyciągiem skipowym albo z wyciągiem klatkowym.
Najczęściej są jednak dwuprzedziałowe skipowo-klatkowe, a tym samym wydobywczo-zjazdowe.
Oczywiście, że zdarzają się szyby bardzo wielkie, które mają w różnych układach i funkcjach więcej niż dwa przedziały. W jednym z takich przedziałów może się mieścić całkiem mały dorazny wyciąg pomocniczy dla transportu osób.
Wyciągi klatkowe dla zjazdu i wyjazdu załogi, na początku i końcu dniówki, w trakcie dniówki używane są prawie zawsze dla opuszczania materiałów, choćby pomocniczo.

Szyby pomocnicze mogą mieć bardzo różne funkcje, często zgrupowane w tym samym szybie, w różnych układach.
Tak więc mogą być one wentylacyjnymi, materiałowymi, podsadzkowymi, odwadniającymi, a nawet pomocniczo wydobywczymi albo zjazdowymi.
Szyby wentylacyjne są szybami wydechowymi, wyciągajacymi zużyte powietrze z kopalni za pomocą wentylatorów (1, 2 albo 3) połączonych z szybem poprzez kanał wentylacyjny, podczas gdy naszybie takiego szybu jest prawie całkowicie doszczelnione.
W kopalniach nie-węglowych zdarzasię że wentylatory są umieszczone na dole, co zmniejsza ich pobór energii i poprawia parametry układu sieci wentylacyjnej kopalni - w takim wypadku szyb wentylacyjny jest poprostu ogrodzoną dziurą na powierzchni z której wydobywają się opary kopalniane.
Szyby podsadzkowe mają rurociągi podsadzkowe do opuszczania podsadzki do wyrobisk z instalacji podsadzkowej umieszczonej przy szybie na powierzchni.
Szyby materiałowe mają do opuszczania materiałów albo klatki albo wielkie platformy do pomieszczenia wielkich maszyn górniczych.
Szyby odwadniające (chyba niespotykane dziś w górnictwie węglowym) mają rurociągi głównego odwadniania i są połączone bezpośrednio z komorami głównego odwadniania na poszczególnych poziomach kopalni.
W klasycznym układzie są połączone z ogółem wyrobisk kopalnianych poprzez wodne tamy bezpieczeństwa, co zabezpiecza skuteczne funkcjonowanie komór odwadniania w każdej sytuacji.
Wśród szybów pomocniczych najczęściej spoykanym układem w górnictwie węglowym jest wentylacyjno-materiałowy, często z doraznymi zjazdami załogi.



Pajal - Nie Paź 31, 2010 10:12 pm
ehh lepiej byście coś napisali o tej firmie EKO-PLUS . A pro po dowiedziałem się że już podobno wydobycie ruszyło...



Chudy1210 - Pon Lis 01, 2010 8:24 am
Dziękuję bardzo



MGL - Pon Lis 01, 2010 12:20 pm

Ale mogą być też skipoklatki.

Na przykład posiadał je szyb Wilson KWK Wieczorek:


Zdjęcie z 96roku napewno autorstwa niemieckiego fotografa, nie pamiętam nazwiska, ale od kilku lat nie ma już w internecie tej galerii.

Pozdr



Petelicki - Pon Lis 01, 2010 5:52 pm
Podobne rozwiązanie jest na szybie Wanda KWK Pokój http://www.osb.cba.pl/details.php?image_id=122
Jeden przedział ma 2 skipy po 18 ton, drugi skipoklatkę także ze skipem 18 ton.



Marek Stańczyk - Pon Lis 01, 2010 6:12 pm
Zrąb Wandy:


Samych naczyń nie mam sfotografowanych tylko sfilmowane - ale następnym razem...



Chudy1210 - Pon Lis 01, 2010 6:29 pm
Byłem dzisiaj na terenie szybu Wschodniego Kleofasa. Generalnie wiele tam nie ma, bardzo zarośnięte, psów żadnych nie ma (a tabliczki o nich ostrzegające są). Udało mi się znaleźć zbiornik podsadzkowy i resztki mostu. Dwa budynki za nadszybiem są niechronione, dostęp wolny. Ale pod nadszybiem stacjonuje ochrona, więc podejść nie mogłem. Łatwe wejścia na teren (ja wszedłem po moście). Jak będę miał czas wrzucę fotki.



MGL - Pon Lis 01, 2010 6:43 pm

Zrąb Wandy

Na tabliczce z lewej pisze WANDA II, a na wrotach: lewy przedział to II, prawy I zerknałem u siebie.
Lewy przedział to zdaje się skipowy, pamiętam jak czekałem z aparatem żeby uchwycić rozmycie wyjeżdżającego skipu, tempo było zawrotne ale śledziłem cechy na linie, wówczas było wiadomo że zaraz wyjedzie !



Petelicki - Pon Lis 01, 2010 7:06 pm
Prawy to skipowy. Na lewym jest skipoklatka



PAWEŁ 43 - Pon Lis 01, 2010 7:12 pm
Tego chyba nikt nie posiada, orginalna lampa górnicza karbitowa typu 850 Z, wraz z instrukcją obsługi. ma już ponad 60 lat, była używana przez sztygarów.



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us



kropek - Pon Lis 01, 2010 7:28 pm
ostatnie zdjęcie świetne! ;D



Marek Stańczyk - Wto Lis 02, 2010 6:39 am

Zrąb Wandy

Na tabliczce z lewej pisze WANDA II, a na wrotach: lewy przedział to II, prawy I zerknałem u siebie.
Lewy przedział to zdaje się skipowy, pamiętam jak czekałem z aparatem żeby uchwycić rozmycie wyjeżdżającego skipu, tempo było zawrotne ale śledziłem cechy na linie, wówczas było wiadomo że zaraz wyjedzie !



Void - Wto Lis 02, 2010 1:10 pm
@ MGL
Marku, posiadasz może jakieś zdjęcie z Wilsona, tego co obecnie zostało ale z szybem? By móc to łatwiej odnieść do zastanych pozostałości



MGL - Wto Lis 02, 2010 4:34 pm

@ MGL
Marku, posiadasz może jakieś zdjęcie z Wilsona, tego co obecnie zostało ale z szybem? By móc to łatwiej odnieść do zastanych pozostałości

Pozdro




WOJCIECH - Wto Lis 02, 2010 5:00 pm

Zrąb Wandy:


Samych naczyń nie mam sfotografowanych tylko sfilmowane - ale następnym razem...

Pierwsze wrota szybowe po lewej są do skipoklatki, dlatego są inne.Reszta idąc do prawej do skipów gdzie regularna (podkreślam: REGULARNA) jazda ludzi jest zabroniona.



WOJCIECH - Wto Lis 02, 2010 5:04 pm

Przeszukiwałem swoje archiwalne zdjęcia i znalazłem takie zdjęcia.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Piękny był Rozbark



WOJCIECH - Wto Lis 02, 2010 5:06 pm

Zrąb Wandy:


Samych naczyń nie mam sfotografowanych tylko sfilmowane - ale następnym razem...

Marku, a gdzie masz sfilmowane naczynia wyciągowe Wandy? Chętnie bym to obejrzał Mogę prosić o linka?



Marek Stańczyk - Wto Lis 02, 2010 7:04 pm
Większość naczyń mam sfilmowanych z różnych kopalń i są w moim archiwum poki co..
Gdyby były w jakimś filmie to dam znać.. bo poki co żaden film na stole montażowym u mnie nie gości.. - dopiero na wiosnę.



Marek Stańczyk - Wto Lis 02, 2010 7:12 pm

@ MGL
Marku, posiadasz może jakieś zdjęcie z Wilsona, tego co obecnie zostało ale z szybem? By móc to łatwiej odnieść do zastanych pozostałości


To musisz uśmiechnąć się do kolegi Szombierka:) Ale mam coś równie cennego, orto-foto mapę z 97 roku, jak szyb jeszcze stał - hala naszybia z wieżą błyszczy się najbardziej:

Pozdro



Petelicki - Wto Lis 02, 2010 7:15 pm
Niestety Marku, ot Polska właśnie.

A z innej beczki, coś z serii znalezione na Allegro.
Nie jest to szyb Paweł II z KWK Paweł?




Marek Stańczyk - Wto Lis 02, 2010 7:32 pm
Wiesz co.. Mam tę książkę - to dość duży unikat.. Wydana 10 lat wcześniej niż "XV lecie Zjednoczenia.." Nie mam jej pod ręką ale sprawdzę.. Z tego co wiem - mało było tam rzeczy poopisywanych - ogólnie tylko..



Void - Wto Lis 02, 2010 11:13 pm
jak się ta ksiązka nazywa?

zatem zwracam się do kolegi Szombierka - czy można prosić o wspomniane wczesniej zdjęcia?



Marek Stańczyk - Śro Lis 03, 2010 5:33 am

jak się ta ksiązka nazywa?

zatem zwracam się do kolegi Szombierka - czy można prosić o wspomniane wczesniej zdjęcia?


Węgiel nasze bogactwo - książka z 1955 roku. Fotografia autorstwa A. Bogusza - nie ma niestety podpisu - tyle że ja się zastanawiałem czy to nie jakiś Szyb z Łagiewnik.. Sam nie wiem.
Obecnie książka jest na aukcji - jej stan.. Ale dla tych zdjęc warto kupić!!



Void - Śro Lis 03, 2010 8:03 am
dzięki Marek - kupione



MBTM - Śro Lis 03, 2010 2:00 pm
To ja coś na piszę o "mojej" kopalni.
Zdjęcie z około 1930 roku.

Kopalnia Beuthengrube, rok około 1935. Z lewej strony widać szyb "Gluck auf-Kopernik", po prawej domy osiedla przykopalnianego Bergmansgluck(szczęście górnika) wybudowanego w 1927-30 roku. Osiedle było zaprojektowane dla pracowników kopalni i urzędników. Kopalnia jak na swoje czasy była bardzo nowoczesna, zaprojektowana przez Theodora Ehla. Dzisiaj został tylko jeden z tych domków dla czterech rodzin, niestety w ich miejsce powstały bloki z wielkiej płyty ku chwale Gierka.

Największą zagadką kopalni są zakopane przez Niemców rzeczy na jej terenach. Pomimo wielu prób odnalezienia tych rzeczy, po dziś dzień nikt nie wie co, i gdzie zakopali Niemcy.



szombierek - Śro Lis 03, 2010 2:14 pm

jak się ta ksiązka nazywa?

zatem zwracam się do kolegi Szombierka - czy można prosić o wspomniane wczesniej zdjęcia?


Węgiel nasze bogactwo - książka z 1955 roku. Fotografia autorstwa A. Bogusza - nie ma niestety podpisu - tyle że ja się zastanawiałem czy to nie jakiś Szyb z Łagiewnik.. Sam nie wiem.
Obecnie książka jest na aukcji - jej stan.. Ale dla tych zdjęc warto kupić!!



Marek Stańczyk - Śro Lis 03, 2010 4:10 pm

dzięki Marek - kupione

No
Kiedyś Ci o niej mówiłem.. Warta tej ceny, ja dałem 2 razy więcej.. ale w dobrym stanie.



Marek Stańczyk - Śro Lis 03, 2010 4:16 pm
@ szombierek
KWK Michał.. tyz prowda.. - ale w takim stanie i z daszkiem go nie pamiętam - nie mówiąc o 2ch kominch tak dymiących..



huling - Śro Lis 03, 2010 4:27 pm
Też myślałem, że to Michał i szyb Wschodni. Zastrzały wieży na północ charakterystyczny komin i pomost nad torami na pierwszym planie pasowały, ale wolałem poczekać na "znawcę"



Marek Stańczyk - Śro Lis 03, 2010 6:16 pm

Też myślałem, że to Michał i szyb Wschodni. Zastrzały wieży na północ charakterystyczny komin i pomost nad torami na pierwszym planie pasowały, ale wolałem poczekać na "znawcę"

Mnie mylił ten 2gi komin.. Którego ja nie pamiętam wogóle. Mam panorame z bloków na Michała z 94 roku i nie ma ani śladu po nim.. /nie robiłem zdjęć kopalniom, goniłem ze smieną 8 po dachach poprostu..-jakość do D./



huling - Śro Lis 03, 2010 6:19 pm
Mam znalezione w necie zdjęcie z PGR-ów na Michał - to twoje?



Marek Stańczyk - Śro Lis 03, 2010 6:58 pm
Wrzucaj to zobaczymy.. Ja nie pamiętam co wrzucałem na tym forum/a te dawne linki nie działają../ Aha! Z reguły opisywałem zdjęcia..



Void - Śro Lis 03, 2010 11:08 pm
@Szombierek
W porządku, wklejaj jak będziesz miał czas



huling - Czw Lis 04, 2010 5:56 pm
Zdjęcia z szybu Grunwald IV kop. Halemba. Zrobiłem je w lipcu 2004 r. Wieża ta została zbudowana obok otworu szybowego, a po ukończeniu została na niego nasunięta.

(Poprawione opisy)
Widok na Elektrownię Halemba


Widok na szyb Grunwald II (w tle KWK Bielszowice)


Widok na szyb Grunwald IV


Maszyny wyciągowe










Marek Stańczyk - Czw Lis 04, 2010 6:36 pm
Gdzieś widziałem w jakimś odcinku kroniki kilka ujęć z nasuwania tej wieży.. W monografi natomiast są zdjęcia.
Co do zdjęć z Szybów - fotografie z KWK Jankowice są na stronie 16&17:
http://www.kwsa.pl/biezace/kw/KW-nr08-p ... ik2010.pdf
Co miesiąc są tam zresztą zdjęcia..



Petelicki - Czw Lis 04, 2010 7:00 pm
Huling, trochę namieszałeś. Kozłowy to Szyb Grunwald II Halemby. Grunwald I już nie istnieje. Grunwald III to baszta z Halemby Głębokiej, a Grunwald IV to najniższy szyb zastrzałowy, także z Halemby Głębokiej.

A teraz z innej beczki. Wie ktoś co się dzieje na KWK Mysłowice? Dzisiaj pod sortownią rozładowywali 2 składy po 15 wagonów załadowanych węglem. Trzeci czekał na grupie towarowej na wjazd na teren kopalni.



huling - Czw Lis 04, 2010 7:01 pm
Zdjęcia kop. Michał znalezione w necie.

Zdjęcie z wieżowca z około 1990 r.


To samo, ale kilkadziesiąt lat wcześniej (zdjęcie z wieży kościoła) - widoczne są 2 kominy


Widok z góry, lata 1950-1960




huling - Czw Lis 04, 2010 7:12 pm

Huling, trochę namieszałeś. Kozłowy to Szyb Grunwald II Halemby. Grunwald I już nie istnieje. Grunwald III to baszta z Halemby Głębokiej, a Grunwald IV to najniższy szyb zastrzałowy, także z Halemby Głębokiej.

Możliwe, że namieszałem, ale oparłem się na tym poście:
viewtopic.php?p=131273#p131273

Jutro zadzwonię do kumpla, który tam jeszcze pracuje i się upewnię, czy masz rację.



Petelicki - Czw Lis 04, 2010 7:41 pm
Nic się nie musisz upewniać. Swoje poprawki opieram na monografii kopalni z 1997r.



szombierek - Pią Lis 05, 2010 6:22 pm
Dla Void'a :



I Halemba tyle, że w sceneri zimowej- kontrast dla zdjęć hulinga




WOJCIECH - Nie Lis 07, 2010 8:50 am
Szyb " Artur " należący najpierw do kop. " Nowy Wirek ", przekazany następnie do kop. " Halemba " jako wentylacyjny.Przez pewien czas był wydobywczym (!) oraz pełnił funkcję oddzielnego ruchu z łaźnią, lampiarnią.
Dzisiaj już go niema...


Uploaded with ImageShack.us

Źródło: film " Grzeszny żywot Franciszka Buły "



Chudy1210 - Nie Lis 07, 2010 10:05 am
Szyb "Kolejowy II" kopalni Barbara-Chorzów:

Jak dawniej wyglądał "Prezydent"

I "Pułaski" z Wieczorka:




Petelicki - Nie Lis 07, 2010 2:47 pm
@Wojciech. Mógłbyś pokazać na mapie gdzie Artur się znajdował? Nie udało się tego ustalić.
@Chudy. Kolejowy II się nazywa. Kolejowy I już nie istnieje.



Mascot - Nie Lis 07, 2010 3:31 pm
Fotografie z " Wieże szybowe - od żurawia do konstrukcji żelbetowej "

Szyb Piotr i Paweł wybudowane w 1892r.


Kopalnia " Hrabina Laura " - Chorzów. Szyb Hugo Zwang. Budowa w latach 70-tych. XXw.


Wieże szybów Poręba I - III, Kop. " Królowa Luiza ( pole Wschodnie ). Wybudowane w 1869-1875. Zburzone w 2000r.


KWK Andaluzja - Sienkiewicz.


Budowa kopalni " Szczygłowice " w Knurowie. Wieża szybu I, fotka z 1962r.


Wieża basztowa z KWK " Moszczenica ( Jastrzębie-Zdrój _, wybudowana w latach 1957-1965r.




MGL - Nie Lis 07, 2010 6:41 pm

@Wojciech. Mógłbyś pokazać na mapie gdzie Artur się znajdował? Nie udało się tego ustalić.


Została po nim ulica w Rudzie i jakiś tam plac, nie byłem tam jeszcze:
http://www.zumi.pl/,Ruda%20%A6l%B1ska_S ... mapie.html?



packa28 - Nie Lis 07, 2010 7:03 pm
Byłem tam w 2007 r., jest tam baza transportowa ( przynajmniej była).



Petelicki - Nie Lis 07, 2010 8:54 pm
Tak też sądziłem. Dziwił mnie jedynie brak śladów po bocznicy skoro miało tam być wydobycie.



WOJCIECH - Pon Lis 08, 2010 9:23 am

@Wojciech. Mógłbyś pokazać na mapie gdzie Artur się znajdował? Nie udało się tego ustalić.
@Chudy. Kolejowy II się nazywa. Kolejowy I już nie istnieje.

Szyb " Artur " znajdował się na końcu Kochłowic i początku Halemby.Od ulicy Wyzwolenia skręcało się w małą otoczoną drzewami uliczkę która się nazywała: szyb Artura
Jeszcze na początku lat 90-tych jak jeździłem autobusem linii 7 to można go było zobaczyć między drzewami z ulicy Wyzwolenia,później szybko zniknął

Uploaded with ImageShack.us



WOJCIECH - Pon Lis 08, 2010 9:34 am

Tak też sądziłem. Dziwił mnie jedynie brak śladów po bocznicy skoro miało tam być wydobycie.
Przy szybie "Artur" nie było bocznicy kolejowej, urobek wyciągany był i ładowany jako niesort do samochodów a później jak wykonano połączenie przekopem z rejonem głównym wyciągano szybem na poz.165 m i dalej na głowny szyb wydobywczy "Wirek".Przy szybie do czasu przekazania "Halembie" istniała łaźnia, maskownia i lampiarnia.Był to oddzielny rejon wydobywczy głównie dla eksploatacji pokładu 405.



eugen - Pon Lis 08, 2010 7:02 pm
[quote="Petelicki"]@Wojciech. Mógłbyś pokazać na mapie gdzie Artur się znajdował? Nie udało się tego ustalić.
Witam szyb Artur znajdował się Kochłowicach na Mrówczy Górce,z którego urobek transportowano kolejką linową na sortownie szybu Andrzej znajdujący się na Wirku .



Chudy1210 - Pon Lis 08, 2010 7:23 pm
No to zdjęcia z szybu Wschodniego kopalni Kleofasa.
Podeszłem na teren szybu przez most po kolei. Widok na wieżę po przejściu na drugą stronę mostu:

Tutaj znajdował się most i zbiornik podsadzkowy (POPRAWKA zsypowy):

I po kilku minutach przedzierania się przez zarośla pokazały się budynki:

Zszedłem na dół i oto wnętrze pierwszego budynku:

Drugi budynek z zewnątrz:

I z wewnątrz:

I jest szyb, ale bliżej nie podszedłem,bo ochrona była:

Wracając trochę dalszą drogą natrafiłem na starą bramę kolejową:

No i most który umożliwił mi wejście:




packa28 - Pon Lis 08, 2010 8:40 pm
Tutaj znajdował się most i zbiornik podsadzkowy:




Chudy1210 - Czw Lis 11, 2010 6:29 am
Mam pytanie: co to za szyb i do jakiej kopalni należy? Nie pamiętam gdzie robiłem zdjęcie.




le_szek - Czw Lis 11, 2010 1:31 pm
Trochę jakby Zygmunt z Murcek?



packa28 - Czw Lis 11, 2010 1:33 pm
Jest to szyb "Zygmunt" dawnej KWK Murcki, obecnie KWK Staszic-Murcki. Szyb znajduje się w Katowicach przy ul. Głuszczów, obok osiedla "Bażantów".



Chudy1210 - Czw Lis 11, 2010 1:50 pm
Dziękuję za odpowiedź
Zdjęcia z dzisiaj: Szyb Roździeński:

Szyb Giszowiec (chyba)




packa28 - Czw Lis 11, 2010 1:56 pm
Tak, Giszowiec.



Chudy1210 - Czw Lis 11, 2010 9:46 pm
Szyb V z kopalni Staszic:

Dyfuzory tego szybu:




Marek Stańczyk - Czw Lis 11, 2010 10:04 pm
Ja byłem na tym terenie Wschodniego Kleofasa w poniedziałek, wczas rano i dziś..:
http://fredmentor.deviantart.com/gallery/#/d32fw4b
We wnętrzach są 2 świetne suwnice.. Jedna jest solidnej nitowanej konstrukcji z szerokim stelażem konstrukcyjnym.. - myślę że jutro zamieszczę jakieś zdjęcia..



dimekk - Pią Lis 12, 2010 12:08 am
Wiadomo coś więcej na temat reaktywacji Powstańców Śląskich? Chodzą plotki ale właściwie żadnych konkretów. Jeśli ktoś wie coś więcej to bardzo proszę o informacje. Będę zobowiązany!



Void - Pią Lis 12, 2010 12:31 pm
chciałem się zapytać Forumowiczów, czy ktoś umiałby umiejscowić na taj mapie gdzie znajdowały się dokładnie szyby kopalni Paweł w Rudzie Śląskiej?

http://mapy.zumi.pl/,ruda śląska,,18.878693300000002,50.3052994,2,1,index.html



eugen - Pią Lis 12, 2010 4:36 pm
Można to zobaczyć na mapie topograficznej z 1942roku, adres:htt://mapy.azmp.pl w kwadracie Bytom.



Petelicki - Pią Lis 12, 2010 5:16 pm
Void, niebieski budynek kortu tenisowego to pozostałość budynku maszyny wyciągowej Pawła II.
A tutaj się znajdowały Paweł I i Paweł II.
http://www.zumi.pl/,ruda%20%B6l%B1ska,S ... mapie.html?



eugen - Pią Lis 12, 2010 9:07 pm
Kopalnia Paweł




Void - Pią Lis 12, 2010 9:52 pm
no własnie, dzisiaj rano stałem na dworcu w Rudzie i sie zastanawiałem jaki był widok na szyby, i po tym wklejonym zdjęciu wiem - jak sie nie mylę, budka stoi do dzisiaj (pamiętam ją doskonale, ale nie zwróciłem na nią dzisiaj uwagi)
Swoją droga, kiedy likwidowano wieże?
Postaram się wkleić swoje foty tejże kopalni. Też archiwalne



Petelicki - Pią Lis 12, 2010 11:37 pm
Więc. Może od podszewki o tych Szybach. Paweł mial 5 szybów, 3 peryferyjne: Jerzy (przejęty w 1978r z KWK Śląsk-Matylda) , Zachodni i Czesław (likwidacja 1985) oraz 2 główne: Paweł I i Paweł II.
2 przedziałowy to Paweł I, jednoprzedziałowy to Paweł II. Oba były wydobywczymi o głębkości 327m. Obsługiwały poziomy 240 i 320m. Oba szyby miały klatki 2 i 4 piętrowe. Przedział północno-wschodni Pawła I służył tylko do zjazdu załogi. Zdolność wydobywcza przedziału południowego Pawła I wynosiła 192t/h, a Pawła II 286t/h. Maksymalne wydobycie kopalni wynosiło 1mln ton w pierwszej połowie lat 50. Na zakładzie nigdy nie było płuczki. Tylko 2 sortownie, na jednej sortowano węgiel gazowy bezpośrednio do wagonów, a na drugiej płomienny. Były plany pogłębienia szybów w celu udostępnienia głębszych pokładów, jednak zadanie to powierzono wtedy KWK Śląsk i Walenty-Wawel. Powodowało to czasem zakłócenia w pracy Pawła. 1 stycznia 1971r Paweł został włączony w struktury KWK Walenty-Wawel tworząc zakład o nazwie KWK Wawel. Wydobycie w większości szło przekopem do poziomu 450 Wawla na szyb centralny. Niewielkie ilości wyjeżdżały Pawłem I na potrzeby elektrowni.
Książka to KWK Wawel 1752-1987r Jerzego Jarosa. Nie znalazłem wzmianki kiedy likwidowano szyby Pawła.
Natomiast wg tego co dziadek mówił Pawła II zasypali jeszcze przed 1971r. Pawła I zasypali kiedy zakończono 15 letni proces likwidacji Ruchu II, czyli w drugiej połowie lat 80.



WOJCIECH - Sob Lis 13, 2010 6:48 am

Kopalnia Paweł

To jest stara fotografia kopalni "Paweł", potem jedną wieżę dwuprzedziałowego szybu przebudowano na cztery koła obok siebie równolegle.



Void - Sob Lis 13, 2010 6:58 am
wspomniane zdjęcia:



lata 60.


Widać, że jeden Paweł ma już inną konstrukcję



WOJCIECH - Sob Lis 13, 2010 7:17 am

wspomniane zdjęcia:



lata 60.


Widać, że jeden Paweł ma już inną konstrukcję

Dziękuję Void, o to mi chodziło.Dodam jeszcze że pod koniec lat 90 - tych jak jeździłem pociągiem z Katowic do Zabrza to przejeżdżając przez Chebzie widziałem już tylko dwuprzedziałową wieżę "Pawła - II", pierwszego rozebrano wcześniej



Void - Sob Lis 13, 2010 7:25 am
nie ma problemu
ja się musiałem rozminąć w takim razie z ostanitą wieżą, bo do gliwic jeździłem z sosnowca od 2000 czy też 2001 roku. Nie ukrywam, że w ciągu 10 lat krajobraz na tej trasie drastycznie się zmienił na gorsze...



eugen - Sob Lis 13, 2010 8:44 am
Znalazłem w zbiorach NAC szyb kopalni Paweł
[URL=http://img192.imageshack.us/i/sm01g1235.jpg/][/U



WOJCIECH - Sob Lis 13, 2010 8:59 pm

Znalazłem w zbiorach NAC szyb kopalni Paweł
[URL=http://img192.imageshack.us/i/sm01g1235.jpg/][/U

Przeeeśliczny!
Eeeech...gdzie się podziały te stare piękne szyby



eugen - Sob Lis 13, 2010 9:19 pm

Kopalnia Paweł z dworca na starej widokówce.



le_szek - Nie Lis 14, 2010 12:41 am
Do identyfikacji coś mam - dwa zdjęcia z Narodowego Archiwum Cyfrowego (mylnie opisane jako "Zakłady w Zawierciu)





WOJCIECH - Nie Lis 14, 2010 6:42 am

Do identyfikacji coś mam - dwa zdjęcia z Narodowego Archiwum Cyfrowego (mylnie opisane jako "Zakłady w Zawierciu)


Tak.To jest stary Renard.



le_szek - Nie Lis 14, 2010 6:29 pm
Dzięki
A ta pierwsza? Szyb niewątpliwie dwuprzedziałowy z prostopadle umieszczonymi maszynami, pewnie w uczęszczanym miejscu, skoro plakaty wiszą przy bramie... Opisaniem jako "Zawiercie" się nie sugeruję (znaczy nie szukam wyłącznie blisko tego miasta), bo zdjęcia "Eminencji" też tak są w NAC-u opisane...



WOJCIECH - Nie Lis 14, 2010 7:08 pm
Ta pierwsza fotografia przedstawia także stary "Renard" od bramy z ulicy.Ten szyb to dawny szyb "Joanna", tak się nazywał dawniej szyb "Anna" w latach trzydziestych XX wieku.



le_szek - Nie Lis 14, 2010 7:29 pm
A, no proszę, dzięki raz jeszcze
Jakoś nie kojarzyłem Anny/Joanny jako dwuprzedziałowego...
Czyli jest to widok od obecnej Narutowicza, dawnej Renardowskiej?



Void - Nie Lis 14, 2010 11:21 pm
Ano, to wieża z kop Sosnowiec. poniżej wklejam inne ujęcia tej konstrukcji, jak się nie mylę były już wcześniej, a jak nie to przypomnę temat


Bardzo mi się podobają starsze kopalniane wieże, które w całości z kratownic wszelakich były montowane



WOJCIECH - Pon Lis 15, 2010 6:39 am
Szyb "Anna" ( wówczas "Joanna" )w latach 30 - tych był dwuprzedziałowy, zdjęcie jest zrobione już zza płotu kopalni, bliżej szybu.Wcześniej jest dawna Renardowska.
Całkowicie sie zgadzam z Voidem w kwestii piękna starych kratownicowych wież.Były piękne.A do moich ulubionych należał "Julian" kop. "Czeladź", którego kratownice, oświetlone przez zachodzące słońce tworzyły niesamowity klimat...



Void - Pon Lis 15, 2010 8:03 am
Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad nazwą ulicy "Szybowa" w Będzinie. Jest to odnoga ulicy Małobądzkiej, mniej więcej na wysokości Mostostalu oraz Huty Będzin dalej w prawo. Zastanawia mnie czy stał tu w okolicy jakiś szyb peryferyjny albo kopalni Paryż albo kopalni Saturn, bo te były najbliżej. Chyba, że nazwa jest wprowadzająca w błąd i pochodzi od jakiegoś zakładu szklarskiego Orientuje się ktoś w temacie?



wolff - Pon Lis 15, 2010 1:24 pm
Tekst i zdjęcia z http://eksploratorzy.com.pl

Tyle pozostało z szybu Małobądz (Będzin, ul. Szybowa), był to szyb materiałowy i podsadzkowy KWK Paryż, w tle widać nasyp kolei piaskowej (po której zostało wspomnienie i szczątki słupów sieci trakcyjnej).







Void - Pon Lis 15, 2010 10:54 pm
Dzięki Wolff za informacje
Teraz tylko wzrosła ciekawość jak to wyglądało, kiedy wyburzono i tak dalej. Nie pozostaje mi nic innego jak szukać informacji



le_szek - Pon Lis 15, 2010 11:00 pm
W tym poście jest dodatkowo mapka ze wszystkimi szybami Paryża - http://www.eksploratorzy.com.pl/viewtop ... 9599#p9599

Za czas jakiś jak się ogarnę, wstawię na Eksploratorach mapki m.in. z szybem Małobądz (powierzchniowe i wyrobisk).

Przy okazji - czy wie może ktoś z Was, jaki szyb był w Będzinie w okolicy dawnej zajezdni tramwajowej? Jest m.in. na sztabówce z 1942 roku, ale bez nazwy - dochodzi do niego tor z Koszelewa/Ksawery. Na powojennych mapach wyrobisk Paryża jest zaznaczony, ale nie jest połączony z ówczesnymi wyrobiskami.



le_szek - Pon Lis 15, 2010 11:05 pm
Void, o informacje cholernie trudno Zdjęć nie ma nigdzie (zastanawiałem się nawet kiedyś czy nie popytać mieszkańców okolicznych domów), wybudowany w latach 60. (na pewno był już w 1969 - był to jeden z dwóch szybów, które nie ucierpiały w czasie słynnej katastrofy, nim min. zjeżdżali ratownicy, by iść w rejon wypadku), zlikwidowany w latach 1993-96.



Void - Pon Lis 15, 2010 11:19 pm
w takich sytuacjach najgorsze jest to, że miejsc takich sporo, które istniały jakieś 10-15 lat temu a obecnie kompletnie niekt nic o nich nie wie, nie mowiac nawet o zdjeciach
ale powiem Ci, że sam czasami nad tym myślę by pytac mieszkancow o takowe foty, ze gdzies w tle majaczą jakies przemyslowe zabudowania z



Void - Pon Lis 15, 2010 11:22 pm
Pamiętam jeszcze przez mgłę wieżę szybową na Paryżu (lato '96 jak jechałem do klubu Max), obecnie budynek nadszybia pozostał. Przed oczami mam widok z tej małej pętli autobusowej na granicy miast, jesli sie nei mylę bo nei byłem tam już dosyć dawno.



le_szek - Pon Lis 15, 2010 11:28 pm
Na terenie zakładu głównego KWK Paryż została wieża szybu Paryż (ceglana z przeszkleniem pod szczytem) wraz z maszynownią, wieżę kratownicową miał stojący tuż obok szyb Cieszkowski - obecnie studnia CZOK-u, pozostała ruina maszynowni i głowica wieży w krzakach - po zdjęcia zapraszam do zlinkowanego przeze mnie wyżej wątku. Również szyb Andrzej miał wieżę stalową, stał nieco na południowy-wschód od dwóch poprzednich (między przeróbką a ul. Perla).



le_szek - Pon Lis 15, 2010 11:47 pm

Ano, to wieża z kop Sosnowiec. poniżej wklejam inne ujęcia tej konstrukcji, jak się nie mylę były już wcześniej, a jak nie to przypomnę temat

A od jakiegoś czasu się zastanawiałem, co to za szyb - znalazłem tę pocztówkę na allegro. Stawiałem na Jerzego



Void - Pon Lis 15, 2010 11:58 pm
musiałbym się tam ponownie wybrać, bo mam tam blisko bardzo.

Tam jak się nie mylę dziła zakład przeróbki, który odzyskuje wegiel z odpadów kamienia



le_szek - Wto Lis 16, 2010 12:05 am
Carbo-Proces Recykling (do niedawna ZPMW Dąbrowa) - robią mieszanki węglowe tudzież odzyskują kruszywo i węgiel z odpadów.



Void - Wto Lis 16, 2010 12:09 am
jak już przy zagłębiowskich terenach jesteśmy to zapytam jeszcze o jedną rzecz. a mianowicie obszar miedzy kopalniami Sosnowiec, Mysłowice i tej co stała na Dąbrówce Małej przy stojącej tam wieży węglowej to dosyć spory obszar - czy te pola były podzielone między te kopalnie czy może istniał tu jeszcze inny zakład?



le_szek - Wto Lis 16, 2010 12:29 am
Od południa mógłby ew. Wieczorek? Milowice od zachodu (między kop. Sosnowiec a tą z Dąbrówki)?



Void - Wto Lis 16, 2010 12:33 am
teraz jak myślę, to przypomniał mi się artykuł o kopani na Radosze - pisane było w kontekście wypadku, podczas którego zalało pracujące na dole dzieci. I chyba też na początku ubiegłego wieku na Ostrogórskiej coś fedrowało - widziałem na jakiejś starej mapie zaznaczone zabudowania kopalniane, ale nei mam pojęcia co to za zakład był



le_szek - Wto Lis 16, 2010 12:36 am
W tej okolicy była kopalnia Ludmiła - ta zalana, później fedrowała tam KWK Niwka-Modrzejów.



Void - Wto Lis 16, 2010 12:37 am
Faktycznie, tak się zwała. Nie wiedziałem natomiast że KWK N-M te rejony przejęła.



le_szek - Wto Lis 16, 2010 12:27 pm
Przejęła i odwodniła - wydobycie prowadziła głębiej, więc musieli to zrobić. W pobliżu mieli szyb Staszic - tu masz opowieść dawnego pracownika N-M: http://www.eksploratorzy.com.pl/viewtop ... 267#p30267



huling - Wto Lis 16, 2010 7:55 pm
Kiedyś trafiłem na informację, że przy kopalni Siemianowice w latach 1951 - 1954 zbudowano płytką kopalnię upadową "Borki". Po kilku latach wyczerpały się zasoby węgla i ją zlikwidowano. Wie ktoś może, gdzie się ona znajdowała?



le_szek - Wto Lis 16, 2010 10:24 pm
Ależ proszę Cię bardzo



le_szek - Wto Lis 16, 2010 10:29 pm
Dziś na tym terenie działa jakaś firma, ciekawe czy coś zostało z upadowej. Na zumi widać też ślady po torowisku odchodzącym w stronę kopalni.



huling - Śro Lis 17, 2010 6:10 am
Dzięki. Tak właśnie myślałem, ale nie chciałem nic sugerować. Mam zdjęcie z tej kopalni (chyba z książki o KWK "Siemianowice". Mylący jest opis, że była "przy kop. Siemianowice".



le_szek - Śro Lis 17, 2010 11:30 am
Ciekawe swoją drogą - czy pola kopalni Siemianowice dochodziły tak daleko czy dostali kawałek ziemi niczyjej?



Void - Śro Lis 17, 2010 3:53 pm
Jeśli chodzi o tę kopalnię Borki, oto były już wklejane dwa zdjęcia:



Co ciekawe, gdy szukałem kiedyś informacji o tym miejscu, to wyczytałem trzy różne nazwy (nie wiem czy to prawidłowe informacje): kop. polska, kop dąbrówka oraz kop borki. Szkoda, że nie ma praktycznie więcej zdjęć i mało kto w ogóle wie, że tam stała kopalnia



le_szek - Śro Lis 17, 2010 4:44 pm
Na tych zdjęciach jest kopalnia Polska przemianowana bodajże w 1937 na "Dąbrówka Śląska" (mam nadzieję, że nie przekręciłem, nie mam jak sprawdzić w tej chwili), ale jeśli mnie pamięć nie myli - ona była między wieżą ciśnień a obecną trasą DK86?



huling - Śro Lis 17, 2010 5:59 pm
Kopalnia "Borki", o którą pytałem była upadową. Tu jest jej zdjęcie:


A tu jest mapa obszaru górniczego KWK Siemianowice. Sięgał aż do Szopienic.




Void - Śro Lis 17, 2010 10:08 pm
Czyli były tam dwie inne kopalnie?

A co do Sosnowca, to między Ludmiłą a Hr. Renardem, czyli kop. sonowiec była jeszcze kopalnia Ludwik - stała mniej więcej gdzie jest rondo. I na ostrogórskiej też jakiś szyb był. Z tego co się orientuję, to nie były ogromne zakłady, tylko niewielkie szyby + jakieś kilka budynków.



le_szek - Śro Lis 17, 2010 11:56 pm
Kopalnia Ludwik stała się potem częścią kopalni Renard - wybudowano tam szyb Wilhelmina (wentylacyjny), potem (chyba) zmieniono mu nazwę na Ludwik. Przy szybie była też muszla zamułkowa, pion szedł w szybie.

Co do Ostrogórskiej - cdn



kiwele - Czw Lis 18, 2010 3:19 am
Jak już się jest przy temacie, to może Koledzy próbowaliby trochę prześwietlić sprawę tych upadowych, a przy okazji również obszarów z biedaszybami, bo są one związane wychodniami pokładów na powierzchnię przy małym nadkładzie czwarto- i trzeciorzędowym albo nawet jego braku. Ciekawy temat historyczny. Wiedza o nich mało rozpowszechniona.

Dla niektórych Kolegów, mniej obeznanych ze sprawą, może przypomnę, że kopalnie upadowe były zakładane na wychodniach pokładów węgla.
Przy słabym najczęściej nachyleniu tych pokładów drążono w nich chodniki po upadzie, by w głębi rozpocząć roboty rozcinkowe i następnie eksploatacyjne.
Pochylnie upadowe były drążone co najmniej parami, by szybko zapewnić wentylację opływową.Służyły one też oczywiście do odstawy urobku na powierzchnię oraz do transportu materiałów. Odstawa kołowrotami z wagonikami na szynach albo bardziej nowocześnie, taśmociągami.

Z kolei biedaszyby były wykonywane najczęściej przez bezrobotnych górników w okresach kryzysowych.
Miały one głębokość kilka-kilkanaście metrów, rzadko trochę więcej, by dotrzeć do pokładu węgla i następnie w nich drążyć chodniki, by wydobyć urobek na powierzchnię najczęściej w ręczny prymitywny sposób.Dla wentylacji dążono do łączenia sąsiednich szybików chodnikami. Obudowa wyrobisk według możliwości, zawsze na granicy niebezpieczeństwa.

W korzystnych warunkach kopalnie macierzyste organizowały też eksploatację odkrywkową. Przypomina mi się, że m.inn. taką odkrywkę miała w swoim polu nadania końcem lat 50-tych kopalnia Bolesław Śmiały.



le_szek - Czw Lis 18, 2010 8:15 am
Sporo kopalni w formie upadowych powstało w latach 50. - po wojnie zapotrzebowanie na węgiel było duże, a stworzenie upadowej było tańsze niż drążenie szybu czy nowego poziomu. Powstało nawet specjalne przedsiębiorstwo państwowe zajmujące się właśnie płytką eksploatacją węgla. W Zagłębiu powstały m.in. upadowa Będzin (zamknięta w 1971 roku) i upadowa Koszelew (działała kilka lat około 1955 roku). Działała nadal kopalnia Mars - ta miała 5 upadowych, które nie były sparowane, wentylację zapewniały, jak sądzę, szybiki i szyb wentylacyjny. Do tego w Łagiszy powstała odkrywkowa kopalnia Brzozowica - wszystkie one były częściami KWK Generał Zawadzki.

Zaś przed wojną - wspomniany Mars, kopalnia Andrzej III w Łagiszy, kopalnia Stanisław w Gołonogu, upadowe Mortimera (cztery, jeśli mnie pamięć nie myli), upadowa VI kopalni Flora w Gołonogu. Upadowe były też w Jaworznie, ale to już nie mój teren, więc wiem tylko, że były (bodajże Brzęczkowice, Marian-Wschód i Marian-Zachód).

Przedwojenne lub starsze odkrywki - tych też było całkiem sporo, Reden, Nowa, Cieszkowski, Łabędzka, Paryż (powstała z wcześniej wymienionych poza Redenem), Koszelew - tylko z terenu DG. Zygmunt w Sosnowcu - nie wiem, czy to nie właśnie ona była w okolicach Ostrogórskiej.

Biedaszyby - dużo ich powstało na Podlesiu w Dąbrowie Górniczej i w Lesie Zagórskim, do dziś teren wygląda tak, że ludzie myślą, że w czasie wojny teren był solidnie zbombardowany



packa28 - Nie Lis 21, 2010 2:49 pm
KWK Szombierki, znalezione w internecie:





Void - Nie Lis 21, 2010 3:45 pm
Przyznać trzeba, że to pierwsze zdjęcie to rewelacja!



Petelicki - Nie Lis 21, 2010 11:52 pm

Foto z szybami Jowisza w tle. Są tutaj ciekawe fotki, głównie kolejowe http://www.frank-engel.de/



WOJCIECH - Wto Lis 23, 2010 5:02 pm
Zdjęcia Voida z Narodowego Archiwum Cyfrowego nasunęły mi myśl aby tam zajrzeć, są tam ciekawe zdjęcia kopalń których już niema z lat, kiedy wyglądały jeszcze w swej "pierwotnej" formie przed rozbudową po II - wojnie światowej.Znalazłem m.in. kilka ciekawych fotek starego przedwojennego "Saturna":



Uploaded with ImageShack.us

Na pierwszym i drugim zdjęciu widać długi budynek nadszybia szybu - I. Po wojnie w latach 60 - tych został on skrócony do długości dwóch półokrągłych witrażowych okien oraz zabudowano tam drugi przedział skipowy z wyższą wieżą na 44m.Ta stara miała 24m i zdjęto także półokragły daszek.
PS Mam nadzieję że prezentując zdjecia z NAC nie naruszam żadnych praw autorskich...



Marek Stańczyk - Wto Lis 23, 2010 8:49 pm
Szyb I miał wzmocnioną konstrukcję jak zastosowano tam skipy.. Sam Szybik dość delikatną ma konstrukcję. Fotografia z dachu dziurawego nadszybia...




Marek Stańczyk - Wto Lis 23, 2010 8:54 pm

KWK Szombierki, znalezione w internecie:


Dziś byłem koło Szybu Krystyna.. Wracając przechodziłem przez dawne targowisko.. Widać przy wejściu resztki "trybun".. Zastanawiałem się czy nie było tam boiska.. Teraz wszystko jasne
Piękne zdjęcie.. Dalej nie mogę przeboleć że zdemolowano tyle modernistycznej architektury tej kopalni..



eugen - Wto Lis 23, 2010 9:05 pm
Znalezione na Allegro







le_szek - Wto Lis 23, 2010 11:26 pm

PS Mam nadzieję że prezentując zdjecia z NAC nie naruszam żadnych praw autorskich...

Wolno korzystać bezpłatnie ze zdjęć z okresu 1918-1939.



le_szek - Śro Lis 24, 2010 7:37 am
del



WOJCIECH - Śro Lis 24, 2010 8:48 am

Szyb I miał wzmocnioną konstrukcję jak zastosowano tam skipy.. Sam Szybik dość delikatną ma konstrukcję. Fotografia z dachu dziurawego nadszybia...

Nie wiem Marku co uważasz za: "wzmocnioną konstrukcję",uważam że samo postawienie wieży skipu obok i złączenie na wysokości trzonu wieży wzmocniło tą konstrukcję,poza tym nie zastosowano tam skipów ale jeden skip o pojemności 12 ton i przeciwciężar.Byłbym ostrożny także w nazwie "szybik", szybiki są ślepe pod ziemią a ten przedział klatkowy był normalnym szybem gdzie po zabudowie skipu w drugim przedziale stosowano go do regularnej jazdy ludzi, opuszczania materiałów.Ciągnięto nim także kamień i szlamy na wywrót.
PS Znam ten szyb b.dobrze bo pracował tam mój ojciec jako sygnalista i czesto tam bywałem.



WOJCIECH - Śro Lis 24, 2010 8:51 am

PS Mam nadzieję że prezentując zdjecia z NAC nie naruszam żadnych praw autorskich...

Wolno korzystać bezpłatnie ze zdjęć z okresu 1918-1939.



le_szek - Śro Lis 24, 2010 9:17 am

Mam pytanie do le_szka - czy znasz moze nazwe szybu znajdujacego sie na terenie prywatnego ogrodka dzialkowego w Sosnowcu za SP nr 32? Kazimierz mial 5 szybow (3 w rejonie centralnym I, II, V, ''trojka'' na Reja, IV w lesie kolo cmentarza ul.Nowa) a tego szybu wlasciwie nie zbadalem ze wzgledu na rzadka obecnosc w Sosnowcu. Jesli wiesz cos na ten temat prosze o kilka slow wyjasnienia (oswiecenia raczej). moze ktos z pozostalych Forumowiczow wie?

Trochę czasu minęło, ale w końcu udało mi się dotrzeć do wspomnianego szybu, dekoracja to to na pewno nie jest Jak nie zapomnę, potem wstawię zdjęcia.

I teraz ciekawostka - mam mapę, na której jest zaznaczony jako... Kazimierz IV. Ten koło cmentarza też na niej jest i też jest oznaczony jako Kazimierz IV Tu mam dwa domysły - jeden mało prawdopodobny, jeden bardziej. Mało prawdopodobny jest taki, że szyb koło cmentarza nie należał do K-J - jego wyrobiska idą na północ, w stronę Alberta/Flory. Bardziej prawdopodobny - że jeden z nich (raczej ten koło szkoły) był szybem VI - ot czeski błąd na mapie.



huling - Śro Lis 24, 2010 10:49 am

Byłbym ostrożny także w nazwie "szybik", szybiki są ślepe pod ziemią...

Też zwróciłem na to uwagę, ale mam nadzieję, że Marek użył tylko zdrobnienia (choć może ono wprowadzać w błąd). Górnictwo niestety zanika i szczególnie młodzi ludzie myślą, że jak wieża szybowa jest mała, to to jest szybik. Już nieraz słyszałem, jak nazywano "szybikiem" szyb Zygmunt w Maciejkowicach.



WOJCIECH - Śro Lis 24, 2010 12:22 pm

Byłbym ostrożny także w nazwie "szybik", szybiki są ślepe pod ziemią...

Też zwróciłem na to uwagę, ale mam nadzieję, że Marek użył tylko zdrobnienia (choć może ono wprowadzać w błąd). Górnictwo niestety zanika i szczególnie młodzi ludzie myślą, że jak wieża szybowa jest mała, to to jest szybik. Już nieraz słyszałem, jak nazywano "szybikiem" szyb Zygmunt w Maciejkowicach.



Marek Stańczyk - Śro Lis 24, 2010 12:25 pm

Byłbym ostrożny także w nazwie "szybik", szybiki są ślepe pod ziemią...

Też zwróciłem na to uwagę, ale mam nadzieję, że Marek użył tylko zdrobnienia (choć może ono wprowadzać w błąd). Górnictwo niestety zanika i szczególnie młodzi ludzie myślą, że jak wieża szybowa jest mała, to to jest szybik. Już nieraz słyszałem, jak nazywano "szybikiem" szyb Zygmunt w Maciejkowicach.



WOJCIECH - Śro Lis 24, 2010 12:36 pm
A swoiste extremum nieuctwa górniczej wiedzy zaprezentował podczas wywiadu P.Poncyliusz z min.gospodarki w czasie pamiętnej katastrofy na kopalni "Halemba", który powiedział że: "...stężenie metanu w szybach utrzymuję się nadal na wysokim poziomie..."



Marek Stańczyk - Śro Lis 24, 2010 1:10 pm
21go listopada były 4 lata jak na Halembie była ta katastrofa.. Swoją drogą - o tej wypowiedzi słyszałem nie raz...



wolff - Czw Lis 25, 2010 7:46 pm

A swoiste extremum nieuctwa górniczej wiedzy zaprezentował podczas wywiadu P.Poncyliusz z min.gospodarki w czasie pamiętnej katastrofy na kopalni "Halemba", który powiedział że: "...stężenie metanu w szybach utrzymuję się nadal na wysokim poziomie..."

Jemu się nie dziwię, nie ma przecież wykształcenia typowo górniczego. Mieliśmy w wentylacji inżyniera (nadal pracuje tylko że ja już jestem na emeryturze) któremu udało się na przekopie głównym, 300m od szybu (szyb wdechowy), namierzyć 4,9% metanu. Zadzwonił do dyspozytora z rządaniem aby zatrzymać kopalnię i ewakuować wszystkich z dołu.



Chudy1210 - Czw Lis 25, 2010 8:05 pm
Kilka fot. Szyb Bańgów (nie miałem czasu by robić coś więcej):

I kilka z Prezydenta. Wieża z przodu:

Z dołu:

Fundament sortowni?

Wieża na tle słońca...




WOJCIECH - Pią Lis 26, 2010 4:36 pm

A swoiste extremum nieuctwa górniczej wiedzy zaprezentował podczas wywiadu P.Poncyliusz z min.gospodarki w czasie pamiętnej katastrofy na kopalni "Halemba", który powiedział że: "...stężenie metanu w szybach utrzymuję się nadal na wysokim poziomie..."

Jemu się nie dziwię, nie ma przecież wykształcenia typowo górniczego. Mieliśmy w wentylacji inżyniera (nadal pracuje tylko że ja już jestem na emeryturze) któremu udało się na przekopie głównym, 300m od szybu (szyb wdechowy), namierzyć 4,9% metanu. Zadzwonił do dyspozytora z rządaniem aby zatrzymać kopalnię i ewakuować wszystkich z dołu.



le_szek - Nie Lis 28, 2010 3:01 pm
Prośba o małe rozjaśnienie kilku kwestii dotyczących historii kopalni Wieczorek (a właściwie jeszcze kopalni Giesche).
Konkretnie chodzi o szyby Królewicz, Prittwitz i Wojciech. Na blogu MGL pisze, że z zabudowań Królewicza została parowozownia i budynek maszynowni, zaś o "pałacyku Prittwitza" mówiono, że mógł być cechownią rejonu szybów Królewicz i Drzewny/Wodny.
Pierwsze pytanie - swego czasu czytałem, że budynek, w którym mieści się hutnicza Izba Tradycji to dawna cechownia szybu Królewicz, później laboratorium HMN (swoją drogą - gdzie indziej widziałem informację tylko o tym, że to pozostałość Huty Bernhardi. Aczkolwiek jedno i drugie nie wyklucza się całkiem) - bajka czy jednak nie? Parowozownię znalazłem na mapie topo - wynika z niej, że to budynek naprzeciwko wspomnianej izby tradycji (jakaś firma transportowa sądząc z ilości ciężarówek na zdjęciu), a maszynownia? Bardziej na południe chyba (zwłaszcza biorąc pod uwagę miejsce zaznaczenia szybu Królewicz na wigówce), są tam chyba trzy niewielkie budynki?.
Dalej - czy zaznaczony na wspomnianej wigówce szyb powietrzny to właśnie Prittwitz/Wodny? Czy może Prittwitz był w rejonie dzisiejszej ulicy Szyb Wodny (skądś ta nazwa się w końcu wzięła), a powietrzny to jeszcze inny szyb?

I czy zostały jakiekolwiek ślady po szybie Wojciech? Wg wigówki był po drugiej stronie Krakowskiej od obecnego Selgrosa, w tej okolicy stoją teraz jakieś dwa budynki, patrząc na zdjęcia satelitarne, ale może coś się uchowało?

No i jeszcze - kiedy te szyby były likwidowane? Nie mogę trafić na allegro na monografię Wieczorka, a nie będę miał w najbliższym czasie możliwości dorwania jej w czytelni BŚ...



Senda - Nie Lis 28, 2010 3:29 pm
Szyb Północny KWK Miechowice w roku 1989. Widać most podsadzkowy.

Pozdr.
Mariusz



packa28 - Nie Lis 28, 2010 4:33 pm
Piękne zdjęcie , jedno z piękniejszych przedstawiających szyb Północny jakie widziałem i pierwsze, na którym widać most zsypowy. Gdyby tak jeszcze był pociąg z piaskiem, byłoby super.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • romanbijak.xlx.pl



  • Strona 13 z 14 • Wyszukano 4489 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
    Copyright (c) 2009 | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.