ďťż
[Gliwice]Nowe Centrum, Dworzec PKP, Zabudowa nad tunelem DTŚ



kaspric - Czw Mar 05, 2009 7:15 pm
MSI http://www.um.gliwice.pl/pub/msi/MSI_9_2009.pdf

3 hektary nad „średnicówką”



Reprezentacyjne budynki, garaż wielopoziomowy i zielony skwer – to pomysł na zagospodarowanie nowego terenu, jaki może „pojawić się” za kilka lat w ścisłym centrum miasta. Jak to możliwe? Drogowa Trasa Średnicowa ma przebiegać w wykopie – w śladzie dawnego koryta Kanału Kłodnickiego – i może zostać przykryta żelbetową konstrukcją. – Wtedy miastu przybędzie nowa przestrzeń o powierzchni ok. 3 hektarów. Byłby to ewenement w skali kraju, bo rzadko zdarza się, aby współcześnie, w gęsto zabudowanych śródmieściach, można było stworzyć nowy obszar dający tak duże możliwości wprowadzenia atrakcyjnych rozwiązań urbanistycznych – mówi Wojciech Madurowicz, gliwicki architekt, który opracował koncepcję zagospodarowania tego terenu.

Trwa realizacja ostatniego etapu budowy Drogowej Trasy Średnicowej. Obejmuje on zachodnią część DTŚ, czyli odcinki w Zabrzu i Gliwicach. Koncepcja zagospodarowania terenu nad „średnicówką” w centrum naszego miasta powstała właśnie w ramach przygotowań do tego przedsięwzięcia. Opracowało ją gliwickie Biuro Architektoniczne Wojciech Madurowicz Sp. z o.o. Z dotychczasowych ustaleń wynika bowiem, że „średnicówka” w ścisłym centrum Gliwic powinna przebiegać w wykopie przykrytym żelbetową konstrukcją. – DTŚ ma zostać poprowadzona na odcinku o długości ponad 400 metrów w zagłębieniu dochodzącym do 8 metrów. W ten sposób miasto otrzyma nową przestrzeń urbanistyczną o łącznej powierzchni około 3 hektarów – wylicza architekt Wojciech Madurowicz.

Co wiadomo o planowanym tunelu? Założono, że przykrycie nad wykopem może objąć odcinek od ulicy Dworcowej do narożnika Parku Chopina. Powinno się ono znajdować na poziomie ulicy Zwycięstwa i wytyczać nową oś urbanistyczną, prostopadłą do tej ulicy. Przed wjazdami do tunelu DTŚ zacznie się stopniowo obniżać i „chować” w zagłębieniu – mniej więcej od ulicy Dworcowej (z jednej strony) i ulicy Dubois za parkiem (z drugiej strony). Na ulicy Zwycięstwa nie będzie węzła drogowego, a najbliższe „średnicowe” wjazdy i zjazdy (skomunikowane ze ścisłym centrum miasta) znajdą się poza tunelem.

Uzyskany nad DTŚ obszar ma szansę zostać zagospodarowany. Pomysł na wykorzystanie nowej przestrzeni w śródmieściu, przedstawiony przez gliwickie biuro architektoniczne, był konsultowany z władzami miasta. – To ciekawa koncepcja, stanowiąca dobry punkt wyjścia do ewentualnych dalszych opracowań i dyskusji. Przyszły obszar nad trasą można by przykładowo zagospodarować tak, jak sugerują autorzy koncepcji – ulokować na nim obiekty o charakterze miastotwórczym, garaż wielopoziomowy oraz teren sprzyjający rekreacji – mówi Andrzej Karasiński, sekretarz miasta.



Nic nie jest jeszcze przesądzone. Plany dotyczące funkcji, jakie powinny pełnić poszczególne budynki, mogą ulec z czasem modyfikacji. – Prace na tym terenie mogłyby ruszyć najwcześniej za kilka lat. Ta koncepcja zawiera podstawowe wytyczne, ale nie należy w tym momencie wyrokować o szczegółach. Najważniejsze, że zabudowanie tunelu w miejscu starego koryta kanału może wypełnić lukę urbanistyczną i połączyć różne części centrum – podkreśla Andrzej Karasiński.

Połączy, a nie podzieli

– Realizacja koncepcji może sprawić, że fragmenty centrum zostaną zintegrowane – potwierdza Wojciech Madurowicz. Wyjaśnia, że Park Chopina zyska bezpośrednie powiązanie z dworcem kolejowym, ulicami Zwycięstwa i Dworcową. – Nie będzie na uboczu tak jak teraz, ale stanie się bliższy mieszkańcom i gościom spoza Gliwic. Poprowadzi do niego atrakcyjny otwarty pasaż spacerowy na płycie tunelu – tłumaczy.

Po zabudowaniu tunelu powstanie nowa oś urbanistyczna, prostopadła do ulicy Zwycięstwa. – Poszerzy ona przestrzeń miasta w miejscu, gdzie było ono rozcięte. Słyszałem wypowiedzi osób twierdzących, że „średnicówka” spowoduje nieodwracalny podział centrum. Tymczasem efekt będzie odwrotny. W sytuacji położenia nad trasą stropu możemy zdecydowanie mówić o integracji ścisłego centrum Gliwic – twierdzi architekt.

Na żelbetowym stropie tunelu mają stanąć obiekty, których celem będzie przyciąganie ludzi do centrum i uatrakcyjnianie zabudowy architektonicznej. Patrząc od strony ulicy Dworcowej, najpierw zaplanowano garaż wielopoziomowy, a tuż za nim budynek o charakterze biurowo-administracyjnym. Potem mamy otwarty plac przy Zwycięstwa, a następnie dwukondygnacyjny budynek o wysokości do 9 metrów, przystosowany na przykład do funkcji gastronomicznych i wystawienniczych.

Witamy w Gliwicach

Garaż wielopoziomowy ma służyć osobom dojeżdżającym do centrum Gliwic nie tylko Drogową Trasą Średnicową, ale także z różnych części miasta. Przewidziano go jako budynek pięciokondygnacyjny z miejscami postojowymi dla 588 samochodów. Projektanci zdecydowali się na elewację otwartą. Zrezygnowano z pełnych ścian, aby nadać obiektowi lekkości. Konstrukcję stworzą płyty żelbetowe, zakończone stalowymi balustradami, wytrzymującymi ewentualne uderzenia samochodów. Z zewnątrz widać samochody, które tworzą ciekawą ekspozycję. Na elewacji pojawiają się we fragmentach pełne płaszczyzny, ale to tafle perforowanej stali, zapewniające przeźroczystość. W ciągu dnia odbijają światło. Nocą prześwituje przez nie oświetlenie z wnętrza garażu.


Elewacja garażu widoczna dla osób jadących o d strony Katowic

Ten obiekt – choć to tylko garaż – jest szczególnie ważny w całej koncepcji. Musi być charakterystyczny, bo będzie dobrze wyeksponowany i wyraźnie widoczny dla osób jadących Drogową Trasą Średnicową od strony Katowic. Oznaczy punkt, w którym dociera się do centrum miasta lub pod nim przejeżdża. Projektanci wyliczyli, że dla kierowców jadących z prędkością 60 km/h będzie dobrze widoczny przez ok. 15 sekund. I o te sekundy warto powalczyć. – Właśnie ta elewacja będzie w symboliczny sposób kojarzyć się z naszym miastem i może stać się jego znakiem rozpoznawczym. Zaprojektowaliśmy fasadę łukową, osłoniętą blachą perforowaną, z nieco wysuniętym i wywiniętym do góry dachem. W warunkach oświetlenia słonecznego, jak i sztucznego podświetlenia w porze nocnej elewacja ta będzie doskonale widoczna z dużej odległości dla wszystkich kierowców wjeżdżających do miasta od strony Katowic – zwłaszcza po minięciu mostu przy ul. Częstochowskiej. Można też rozważyć umieszczenie na niej hasła lub symbolu promującego miasto. Nie należy jednak z takimi elementami przesadzać, bo prostsze formy lepiej się sprawdzają – twierdzi Wojciech Madurowicz.

Bardzo praktycznym rozwiązaniem układu komunikacji pieszej garażu jest zaplanowanie kładek łączących obiekt z jednej strony z ulicą Dubois, a z drugiej z terenem Gliwickiego Centrum Handlowego. Jedne mogłyby prowadzić na poziom parkingu przy GCH, a druga wprost na piętro obiektu handlowego. Wjazd do garażu byłby natomiast możliwy od strony ulicy Dworcowej oraz od strony ulicy Dubois (zmieniona zostałaby organizacja ruchu samochodów w tym rejonie). Garaż można by też przemierzyć pieszo i powędrować dalej...

Od końca do końca

Cały kompleks ma umożliwiać przejście spacerem od ulicy Dworcowej do Parku Chopina. Podążmy więc za przyszłymi przechodniami. Z garażu dostajemy się do kolejnego budynku, który jest z nim połączony. To obiekt o charakterze administracyjno- biurowym. W środku widzimy coś na kształt szklanej kapsuły, cały budynek także jest oszklony. Można przejrzeć go na wskroś i zobaczyć, co dzieje się po jego drugiej stronie. Wewnątrz znajduje się obszerny hol, recepcja, przeszklona winda i galerie z pomieszczeniami biurowymi na piętrach. – To wnętrze powinno budować wrażenie prestiżu i współczesności – mówi Wojciech Madurowicz.


Budynek administracyjno-biurowy przy ul. Zwycięstwa z głębokimi podcieniami

Budynek jest nieco odsunięty od ulicy Zwycięstwa i posiada łukową elewację. – Nie ma ostrych krawędzi, aby osoba idącą ulicą Zwycięstwa nie skupiała wzroku na narożniku, krótkiej frontowej elewacji i dalej na dość długiej bryle garażu, ale dostrzegała głównie przednią fasadę zamykającą plac i dalej główną arterię miejską – mówi architekt. Istotne funkcjonalnie i architektonicznie są głębokie i otwarte podcienia budynku łączące go z nowo projektowanym placem. Idziemy więc dalej.

Wraz z placem otwiera się przed nami nowa przestrzeń. – Miastu brakowało dominanty urbanistycznej w tym miejscu. Reprezentacyjnej ulicy potrzebny jest prawidłowy rytm placów miejskich, które ona łączy. Teraz na Zwycięstwa wygląda on następująco: dominujący Rynek, dość blisko Plac Inwalidów, później skwer przed Urzędem Miasta i Kłodnica, a dalej nic się nie dzieje aż do dworca. Widać jedynie „czarną dziurę” z Balcerkiem – objaśnia projektant. Nowy plac puentuje rozwój urbanistyczny ulicy i wyraźnie poszerza ją w tym fragmencie.


Planowany plac poszerza ul. Zwycięstwa

Po drugiej stronie placu widać niższy, dwukondygnacyjny budynek o lżejszej, pawilonowej konstrukcji. – On także jest cofnięty od ulicy, a przed nim mamy dość miejsca, aby ustawić latem kawiarniane stoliki. Obiekt składa się z czterech przeszklonych kapsuł, pełniących funkcje ekspozycji artystycznych (rzeźba, fotografia, architektura itp.) uzupełnionych funkcją gastronomiczną – kawiarniami. Brakuje miejsc, w których można by się napić kawy, patrząc na dzieła sztuki – sugeruje Wojciech Madurowicz. Przez ten obiekt przechodzimy jak przez bramę i znajdujemy się w nieco innej przestrzeni, bardziej wyciszonej, wiodącej w stronę Parku Chopina.


Budynek pawilonowy – widok od ul. Zwycięstwa...


...i od strony Parku Chopina

Tam przewidziano trawniki i miejsca, w których mogłyby być prezentowane kameralne, plenerowe widowiska artystyczne. – Całość koncepcji buduje m.in. gradacja nastrojów – od hałaśliwego centrum miasta do cichego parku – podkreśla architekt.

Pomysł na centrum

Trwają prace nad wstępną koncepcją stworzenia tzw. Nowego Centrum u wylotu ulic Zwycięstwa i Dworcowej. Pomysł zagospodarowania terenu nad Drogową Trasą Średnicową wpisuje się więc w szerszy plan dotyczący zmiany wizerunku śródmieścia. – Nowe Centrum objęłoby m.in. przebudowany dworzec kolejowy, w okolicy którego powstałby centralny węzeł przesiadkowy, skupiający w jednym miejscu różne środki komunikacji zbiorowej: pociągi, autobusy, taksówki. W pobliżu funkcjonowałyby też centra handlowe, inaczej wyglądałby Plac Piastów – już bez autobusów. Zostałyby wytyczone nowe trakty piesze, wiodące m.in. w stronę kompleksu nad „średnicówką”. Całość tworzyłaby atrakcyjny kwartał miasta, w którym mogłyby powstawać kolejne obiekty administracyjnobiurowe, wznoszone przez prywatnych inwestorów – mówi Andrzej Karasiński.

Nowe Centrum nie powinno spowodować „zamarcia” historycznej części miasta. Ulica Zwycięstwa powinna wyraźnie łączyć Nowe i Stare Centrum (okolice Rynku) i zyskać charakter reprezentacyjnego pasażu miejskiego. Po Zwycięstwa może w przyszłości kursować wahadłowo pojazd wożący pasażerów w jedną i drugą stronę. Rozważane jest zamknięcie tej ulicy dla samochodów i przekształcenie jej w aleję spacerową. To na razie plany. Czy zostaną zrealizowane w przewidywanym obecnie kształcie, czy może się zmienią? Czas pokaże. (al)




kaspric - Czw Mar 05, 2009 7:16 pm
Koncepcja po prostu słabiutka, mam nadzieję, że to tylko wstępne wizje.

No to lecimy:
+- długość tunelu. Przynajmniej dochodzi do p. Chopina (miał być krótszy). Ale dalej powinien być wydłużony przynajmniej do Wrocławskiej i palmiarni.
+ no jednak koncepcja zakłada powstanie przestrzeni miejskiej - jakby to powstało, nie byłoby specjalnie powodów do narzekań

- parking - czy naprawdę jest potrzebny? Ta koncepcja miała sens w momencie, gdy nie było planów FM i Forum, ale teraz? A jeśli już - czy aż na 500 miejsc? To jest wrzucenie do miasta urbanistycznego kloca. Sory, ale śmiać mi się chce z tego tłumaczenia, jaki to będzie wyjątkowy parking - ta gra powierzchni, widoczne samochody... . Parking mógłby być na 1/3 tego terenu

- idąc dalej dominanta od strony Katowic - jaka dominanta? Elewacja parkingu? Jeśli mówimy o takiej koncepcji (tj zabudowa) to miejsce po prostu potrzebuje wyższego budynku o funkcji reprezentacyjnej - wyższego, tj wystarczy i wysokość 30-40m, taki Biprohut, ale 5 kondygnacyjny parking? No ja Was proszę...

- architektura - nie trawię koncepcji urbanistycznych pokazujących architekturę, a ta jest po prostu słaba. Biurowiec przy Zwycięstwa - takie półkola były modne na początku lat 90tych. Tekst "Nie ma ostrych krawędzi, aby osoba idącą ulicą Zwycięstwa nie skupiała wzroku na narożniku, krótkiej frontowej elewacji i dalej na dość długiej bryle garażu" jest dobry... do kabaretu . Z całym szacunkiem, ale fajne są te architektoniczne tłumaczenia (bo wyszedł taki budynek i trzeba mu dorobić jakiś sens). Budynek gastronomiczny - bardziej symetrycznie się już chyba nie dało. Ciekawe, pod jakim wezwaniem będzie?;) Poza tym taki budynek musi być ikoną, a ten po prostu nią nie będzie.

- urbanistyka - na pierwszy rzut oka jest dobrze. Na pierwszy.
    - "nowa oś wzdłuż DTŚ". Nie ma to, jak z największej wady robić zaletę :|. Ta oś jest jak najbardziej wadą i urbanistyka powinna ją tuszować. Natomiast budynki są tak ulokowane, że ją wzmagają, np bo:
    - dalej w tej kwestii - budynek parkingu jest zdecydowanie za wąski. Po co tak szeroka aleja przy GCH, tak samo Dubois? Tam się robi pustynia. (co wzmaga widoczność tej osi oraz odbiór długiego parkingu
    - wjazdy do tunelu zaczynają się za szybko - powinno się je przykryć przynajmniej 20-30m dalej
    - plac w ciągu Zwycięstwa. No tekst o tym systemie "placów" też był rozkoszny. Nie mówię, że nie powinno tam być placu, ale nie jest potrzebny - za to wzmaga oś DTŚki oraz np widoczność długiej elewacji parkingu czy wylotów tuneli łącznic.
    - wylot DTŚ na Jagiellońską przy Focus Mall - to są jakieś jaja, to ma być miejska urbanistyka? Ta łącznica powinna dochodzić do Częstochowskiej i z niej miejsko wchodzić w Jaggielońską, całość powinna być uzupełniona zabudową. A tak wychodzi łącznica przy ścianie szczytowej kamienicy...


Generalnie co do poprawy:
- architektura - potrzebne konkursy
- funkcja
-urbanistyka

Jak wyjdą tramwaje mam zamiar trochę zedytować list odnośnie DTŚ. Nie chodzi o takie przekonywanie, że moja/nasza koncepcja jest najlepsza, ale o jakość architektury. Oczywiście wspomnę o pomyśle "atrapy kanału", ale jednocześnie napiszę o wadach tej koncepcji.



Prince - Czw Mar 05, 2009 8:42 pm
Moim zdaniem parking i ten budynek obok jeszcze oblecą, ale to co jest po drugiej stronie to porażka. Wywaliłbym ten budynek pawilonowy na zbity pysk, W tym miejscu, jako że to główna ulica miasta przydałby się ładny strzelisty, skupiający na sobie uwagę biurowiec. Takie 15 pięter 60m chude wysokie .



kiwele - Czw Mar 05, 2009 10:00 pm
Podoba mi sie, ze jednak w ogole pomyslano o tym zakryciu DTS w Srodmiesciu.
Mam nadzieje, ze to dopiero wstepna koncepcja do poprawek i rozbudowy.
Nie podoba mi sie ten parking w obecnym miejscu, a nawet w ogole, bo mam sympatie tylko do parkingow podziemnych.
Gdyby jednak, to wolalbym by byl przemieszczony nad odcinek miedzy Dworcowa i Czestochowska.

Przypominam sie, ze dobrze by bylo przekryc DTS w Katowicach miedzy Rondem i Sokolska, a nawet troche po drugiej stronie Sokolskiej.
Oczywiscie do wykorzystania tylko jako skwer i maly teren sportowy. Moze kiedys.




Tequila - Pią Mar 06, 2009 7:54 am
Najpierw doczekajcie DTŚ w centrum Gliwic. O ile mnie pamięć nie myli mówiło się o roku 2011. Tymczasem niedawno usłyszałem w radiu że Gliwicki odcinek to najwcześniej po EURO 2012 (2013?- połączenie z DK88). Tak więc ta koncepcja to okres oczekiwania minimum 5-6 lat. I pewnie się zmieni tyle razy ile projekty przebudowy centrum Katowic.



martin13 - Pią Mar 06, 2009 1:31 pm
Sam pomysł, żeby zakryć DTŚ i zabudować teren nad nią, jest bardzo fajny, szkoda, że w Katowicach kiedyś na to nie wpadli i nie zrobili dłuższego tunelu.
Wizualki na razie nie dają pozytywnych odczuć, ale to jest póki co koncepcja i może się jeszcze zmienić wiele razy. Zgadzam się też z innymi, że tak duży parking niekoniecznie jest tam potrzebny, tym bardziej, że zniknie z tych okolic mnóstwo samochodów od ludzi pracujących i odwiedzających targowisko,



kiwele - Pią Mar 06, 2009 1:50 pm
Powiedziec, ze pomysl zakrycia wykopu DTS w Srodmiesciu Gliwic jest fajny to za malo.
Ta idea z jednej strony jest oczywista a z drugiej strony bezcenna dla miasta.
Dzieki temu Gliwice maja szanse uformowac swoje nowe Srodmiescie XXI wieku, zharmonizowane doskonale z obecnym na osi Dworzec-Rynek przez Zwyciestwa.
Katowice ryzykuja nie wyzazdroscic sie Gliwicom!
W kazdym badz razie, przy tym coup de thĂŠatre czy volte-face, czlonkowie GdlaG moga z oslupienia siasc na swoich...



Tequila - Pią Mar 06, 2009 3:00 pm
Stowarzyszenie GdlaG to grupa pieniaczy wg. samych mieszkańców - ale trzeba przyznać że są równie skuteczni jak Katowiczanie z "Zdrowego Osiedla".



kaspric - Pią Mar 06, 2009 6:26 pm

Najpierw doczekajcie DTŚ w centrum Gliwic. O ile mnie pamięć nie myli mówiło się o roku 2011. Tymczasem niedawno usłyszałem w radiu że Gliwicki odcinek to najwcześniej po EURO 2012 (2013?- połączenie z DK88). Tak więc ta koncepcja to okres oczekiwania minimum 5-6 lat. I pewnie się zmieni tyle razy ile projekty przebudowy centrum Katowic.
Może to głupio zabrzmi, ale w przypadku tej inwestycji nie martwią mnie opóźnienia. Podobnie, jak było z Focus Parkiem. Dzięki opóźnieniom projekt zmienił się na lepsze, wierzę, że tu będzie tak samo. Im później DTŚ będzie u nas zbudowana, tym lepiej dla urbanistyki.



Wit - Czw Mar 12, 2009 6:56 pm
Gliwice: garaż i biurowiec nad średnicówką
Jacek Madeja2009-03-12, ostatnia aktualizacja 2009-03-12 19:23



Dzięki przykryciu trasy średnicowej żelbetową konstrukcją, ścisłe centrum miasta zyska 3 ha atrakcyjnych terenów inwestycyjnych. Drogowa Trasa Średnicowa w porozumieniu z miastem opracowała już koncepcję ich zagospodarowania.
W centrum miasta średnicówka będzie biegła dawnym korytem Kanału Kłodnickiego. Trasa poprowadzona w głębokim na osiem metrów wykopie zostanie przykryta żelbetową konstrukcją. Na odcinku 400 metrów od ul. Dworcowej aż do parku Chopina miasto zyska 3 ha dodatkowych terenów. - Przykrycie trasy to nie tylko kwestia bezpieczeństwa i zmniejszenia uciążliwości dla mieszkańców. To także atrakcyjny teren inwestycyjny w samym centrum miasta. Pozostawienie go niezagospodarowanego byłoby zwyczajnym marnotrawstwem - mówi Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.

Pomysł zagospodarowania terenu przygotowany na zlecenie spółki Drogowa Trasa Średnicowa przewiduje powstanie w tym miejscu wielopoziomowego garażu wraz budynkiem biurowym, a po drugiej stronie ul. Zwycięstwa skweru i pawilonu gastronomiczno - wystawienniczego.

- Koncepcja zagospodarowania powstałych w ten sposób 3 ha koresponduje z wykreowaniem w tej części miasta "Nowego Centrum". W ten sposób nie tylko poprowadzimy ważną komunikacyjną arterię, ale wypełnimy też powstałą w tym miejscu lukę urbanizacyjną i scalimy części miasta oddzielone kiedyś przez przebiegający w tym miejscu Kanał Kłodnicki - wylicza Andrzej Karasiński, sekretarz miasta.

Stworzenie "Nowego Centrum" wokół dworca kolejowego to pomysł urzędników na ożywienie tej części miasta. Zaczął się już proces zagospodarowania terenów poprzemysłowych. Na miejscu Gliwickich Zakładów Materiałów Ogniotrwałych wyrosło centrum handlowe Forum, a na terenie po Hucie Gliwice trwa budowa innego handlowego giganta Focus Mall. Kolejnym elementem "Nowego Centrum" jest poprowadzenie tędy trasy średnicowej. Gliwicki odcinek drogi ma być gotowy w 2014 roku.

- Według wstępnych szacunków skwer wraz budynkiem ekspozycyjnym będzie kosztował od kilku do 10 mln zł, natomiast biurowiec wraz z wielopoziomowym garażem około 50 mln zł. Na razie trudno powiedzieć, kto będzie inwestorem - mówi Karasiński.



kiwele - Czw Mar 12, 2009 8:08 pm
Gdybym byl Prezydentem Gliwic albo w ogole kims odpowiedzialnym za DTS w Gliwicach, to staralbym sie, by strefa przekrycia DTS byla jeszcze bardziej rozciagnieta, by obejmowala strefe co najmniej od Palmiarni do Czestochowskiej.

Obecny program jest zbyt skromny.

Jak pisalem, ten kilkupoziomowy garaz umiescilbym miedzy Dworcowa i Czestochowska. Analogiczny garaz umiescilbym nad DTS naprzeciw Palmiarni.

Pozostaly odcinek miedzy tymi garazami powinien byc przedmiotem konkursu na zabudowe wielkomiejska z preferencja dla obiektow uzytecznosci publicznej umieszczonych w strefie pieszej posrod zieleni. W efekcie powinien powstac kompletny salon miejski Gliwic na miare XXI wieku.

Oczywiscie, ze wraz z budowa DTS nie bedzie mozliwe wykonanie takiego ambitnego programu w calosci na raz.
Dlatego dla mniejszej czy wiekszej czesci tego terenu moznaby niejako dokonac rezerwacji przez wykonanie calosci plyty betonowej (ewentualnie z z kilkoma swietlikami dla ulatwienia przewietrzania przebiegajacej ponizej DTS) wspartej na odpowiednio rozmieszczonych slupach betonowych, przygotowanych do kontynuowania dalszej budowy, nawet gdyby to mialo potrwac wiele lat.



miglanc - Czw Mar 12, 2009 9:25 pm
Jest sporo czasu na wylonienie projektow i duza szansa by zrobic do dobrze. Jak juz powiedzieli poprzednicy sam fakt ze dyskutujemy nad taka mozliwoscia jest duzym plusem dla miasta.

Tymczasem dzis znowi stalem 10 minut na trzech sygnalizacjach swietlnych by przejsc pieszo nad DTS w samym centrum Katowic.

@ Kiwele moim zdaniem tunel powienien sie nawet zaczynac przed Czestochowska i konczyc jakies 50 metrow za palmiarnia, tak by halas z DTS nie zaklucac atmosfery w tamtym parku.



kiwele - Czw Mar 12, 2009 9:39 pm

Jest sporo czasu na wylonienie projektow i duza szansa by zrobic do dobrze. Jak juz powiedzieli poprzednicy sam fakt ze dyskutujemy nad taka mozliwoscia jest duzym plusem dla miasta.

Tymczasem dzis znowi stalem 10 minut na trzech sygnalizacjach swietlnych by przejsc pieszo nad DTS w samym centrum Katowic.

@ Kiwele moim zdaniem tunel powienien sie nawet zaczynac przed Czestochowska i konczyc jakies 50 metrow za palmiarnia, tak by halas z DTS nie zaklucac atmosfery w tamtym parku.


Zgodze sie na wiele, za jedno drobniutkie zapewnienie, ze nasze posty nie sa listami pisanymi na Berdyczow.

Ta plyta i wystajace prety zbrojeniowe!



m966 - Czw Mar 12, 2009 11:42 pm
Przy parku DTŚ będzie już chyba szła po terenie, więc tam tunel raczej nie wchodzi w grę. Natomiast w sprawie dociągnięcia go w okolice Czestochowskiej można pogdybać.



salutuj - Pią Mar 13, 2009 2:09 am
albo podziałać - nigdy nie jest za późno



kaspric - Śro Maj 12, 2010 6:21 pm
Nie ma o tym tu jeszcze, a dla mnie to jest INFO ROKU!

http://www.wnp.pl/wiadomosci/inwestycje ... 0_0_0.html
http://gliwice.naszemiasto.pl/artykul/4 ... ,id,t.html
http://itv.gliwice.pl/artykul.php?id=3201

Inwestycje wokół gliwickiego dworca
PAP - 12-05-2010 12:46
Czterohektarowy teren wokół gliwickiego dworca kolejowego ma za kilka lat zyskać nowe oblicze. Powstanie tam centrum przesiadkowe oraz obiekty na potrzeby handlu i usług. Kosztem 30 mln zł wyremontowany zostanie także sam budynek dworca.
W środę władze Gliwic i grupy PKP podpisały porozumienie, w myśl którego firma wyłoniona przez samorząd, we współpracy z koleją, jeszcze w tym roku przygotuje koncepcję zagospodarowania tego terenu. Priorytetem będzie stworzenie tam nowoczesnego węzła komunikacyjnego.

"To pierwszy etap do stworzenia nowoczesnego, dobrze skomunikowanego centrum Gliwic" - ocenił prezes PKP Andrzej Wach. Według prezydenta miasta Zygmunta Frankiewicza, odpowiednio zagospodarowane tereny wokół dworca będą stanowić niejako "nowe centrum" Gliwic.

Budowa węzła przesiadkowego będzie wiązać się m.in. z rozbudową układu drogowego w tej części miasta. Cześć obszaru wokół dworca ma być przeznaczona na działalność komercyjną. Częścią projektu będzie też modernizacja biegnącego przez Gliwice szlaku kolejowego E-30, polegająca na remoncie torów i peronów. Zajmie się tym spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Sercem centralnego węzła przesiadkowego ma być gliwicki dworzec kolejowy, który do 2013 r. ma przejść gruntowny remont. Budynek będzie miał m.in. odnowioną elewację i poczekalnię oraz zostanie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

(... itd.)
___________________________________________
heh, o centrum w Zabrzu mówi się od ilu, 2-3 lat? A póki co nie widać progresu. U nas cisza i cisza, a modernizacja ma się zacząć w przyszłym roku i baa, nie tylko modernizacja samego budynku dworca, ale i wspólna inwestycja PKP i miasta odnośnie terenów wokółkolejowych. Oby wypaliło jak najszybciej



mark40 - Śro Maj 12, 2010 6:51 pm
Dobre info, ale tak jak piszesz takie niusy o porozumieniach z PKP czytaliśmy 2 lata temu o Zabrzu i na razie nic, wiec żeby nie było podobnie, tym bardziej, ze PKP LK niedawno mówiło, ze nie ma kasy na remont torów w Gliwicach.

PS gdzie to pisze ze ma się zacząć w przyszłym roku?



kaspric - Śro Maj 12, 2010 7:05 pm
^^ w materiale filmowym .
Nie znam dokładnie sprawy zabrskiej, ale z tego, co się orientuję, tam chodziło o wejście strony prywatnej (i o to się póki co rozbija). Tu jest nieco inna sprawa, bo to jest porozumienie między miastem a pkp (2 spółkami?).
W przyszłym roku ma się zacząć modernizacja samego budynku dworca i to nie zależy odprzebudowy E30, bo należy do innej spółki. Tunele i teren na Zatorzu należy do PLK, tu faktycznie może być poślizg, ale tu jak widać też idzie w dobrym kierunku. Ważniejsze jest tutaj to, że jest porozumienie o tym, że tereny PKP zabuduje miasto - bo tu był największy problem. Teraz wszystko zależy od miejskiej kasy.



megaziom - Śro Maj 12, 2010 7:05 pm
Kaspric troche przesadzil z ta "cisza"
O centrum przesiadkowym za dworcem jest mowa juz od dawna , a o prowadzonych rozmowach z PKP i tworzeniu koncepcji Franek mowil w ITV kilka miesiecy temu i po miesiacach w koncu jest jakis konkret i porozumienie .



kaspric - Śro Maj 12, 2010 7:12 pm
^^ chodzi Mega o to, że u nas jest przebąkiwanie, a nie wizualki. Właściwie nie było wiadomo nic, a już tym bardziej nie było wiadomo nic o możliwości wykorzystania terenu na północ od torów.



mark40 - Śro Maj 12, 2010 7:28 pm
MSI z marca 2008 str 3 http://www.um.gliwice.pl/pub/msi/MSI_12_2008.pdf czyli chyba jeszcze wcześniej niż sprawa została upubliczniona w Zabrzu (albo zbiegło się to w czasie podobnie)

kaspric, jeśli to kwestia tego ze zajmuje się tym miasto, a nie trwa poszukiwanie inwestora, to nie wiem czy nie traktować tego trochę w kontekscie roku wyborczego ale nie chce psuc nastrojów, bo też bym sie cieszył gdyby takie info podano w Chorzowie



kaspric - Czw Maj 13, 2010 8:20 am
^^ no może . A propos modernizacji linii:


Z ciekawostek odnośnie remontu to od razu mają lecieć ze wszystkim i z halą, i z peronami. W Ministerstwie zapadła decyzja, że linia Łabędy-Jęzor nie będzie remontowana, ale budowana od nowa w istniejącym śladzie, więc nie ma ryzyka, że wyremontowane teraz perony będzie trzeba później przebudowywać pod nowy ślad. No i koszt wzrósł już do 60 mln zł.



megaziom - Czw Maj 13, 2010 10:52 am
Troche wiecej informacji z NG

http://nowiny.gliwice.pl/index.php/vide ... -za-3-lata



gojik - Pią Maj 14, 2010 12:01 pm
pożyjemy zobaczymy...

osobiście, wszystkie tego typu rewelacje do października będę traktował jako "kiełbasę wyborczą"...



megaziom - Pią Maj 14, 2010 12:32 pm
Jesli juz ,to raczej kielbase prezesa PKP , bo przeciez miasto nie zadeklarowalo jeszcze ani grosza a o terminach i konkretnych sumach mowi tylko prezes Wach .



mark40 - Pią Maj 14, 2010 4:19 pm
W Ministerstwie zapadła decyzja, że linia Łabędy-Jęzor nie będzie remontowana, ale budowana od nowa w istniejącym śladzie, więc nie ma ryzyka, że wyremontowane teraz perony będzie trzeba później przebudowywać pod nowy ślad. No i koszt wzrósł już do 60 mln zł.



megaziom - Pią Maj 14, 2010 4:33 pm
Z tego co mowil prezes wynika ,ze PKP ma wydac 60 mln na remont dworca ,peronow i tuneli -kilka tygodni temu mowa byla tylko o 30 mln na sam budynek dworca .



Wit - Czw Cze 03, 2010 6:52 pm
Kolej wyremontuje gliwicki dworzec. Będzie też węzeł
Iwona Sobczyk
2010-06-03, ostatnia aktualizacja 2010-06-03 20:41



Na tę chwilę gliwiczanie czekali bardzo długo. - Przewidujemy, że prace budowlane rozpoczną się w 2011 roku, a zakończą w roku 2013 - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Remont obejmie gmach dworca i plac przed nim. W budynku zostaną wymienione wszystkie instalacje, okna i drzwi. W planach jest też m.in. remont elewacji, wydzielenie strefy oczekiwania dla pasażerów, wprowadzenie ujednoliconego systemu identyfikacji wizualnej i przystosowanie dworca do potrzeb osób niepełnosprawnych. Modernizacja ma kosztować około 30 mln zł. Kolej zapłaci za nią ze środków własnych i budżetu państwa. Kolejny etap remontu, też wart 30 mln zł, ma objąć tory i perony. Tym zajmie się PKP PLK.

Planom kolei bacznie przygląda się Ewa Pokorska, gliwicka konserwatorka zabytków. - Budynek dworca to obiekt modernistyczny pochodzący z pierwszej połowy XX wieku. Wymaga remontu, ale należy go przeprowadzić z uwagą - mówi. Cenne jest wnętrze budynku, gdzie zachowały się między innymi oryginalne okładziny lastrykowe i eleganckie słupki rozdzielające kasy. Sporą wartość ma także wykonana w latach 60. kamionkowa mozaika na ścianie holu. - Teraz może tego tak bardzo nie widać, bo pokrywa ją warstwa brudu, ale to naprawdę ciekawa rzecz. Rozmawiałam już na jej temat z przedstawicielami kolei. Na pewno zostanie zachowana - mówi Pokorska.

W przyszłości zmienić mają się także okolice stacji. - Przyległe do dworca tereny należą w części do kolei, w części do miasta. Podpisaliśmy porozumienie dotyczące stworzenia wspólnej koncepcji zagospodarowania tego obszaru - mówi Marek Jarzębowski, rzecznik magistratu.

Koncepcję opracuje zewnętrzna firma wyłoniona w przetargu. Wiadomo, że przy dworcu ma powstać Centralny Węzeł Przesiadkowy, skupiający rozmaite środki komunikacji publicznej i parkingi dla samochodów osobowych, a układ drogowy w okolicy czeka przebudowa. Miasto wspólnie z koleją ma też szukać inwestorów dla tych terenów. Dokładny plan rewitalizacji terenów wokół dworca ma być gotowy w przyszłym roku.



http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... wezel.html



kaspric - Czw Cze 03, 2010 8:29 pm
Brawo Pokorska! Przynajmniej dba o PRLowskie pozostałości - wcześniej zadbała o zachowanie tej zielonej mozaiki na kinie Amok:





kiwele - Śro Wrz 29, 2010 11:31 pm

Gdybym byl Prezydentem Gliwic albo w ogole kims odpowiedzialnym za DTS w Gliwicach, to staralbym sie, by strefa przekrycia DTS byla jeszcze bardziej rozciagnieta, by obejmowala strefe co najmniej od Palmiarni do Czestochowskiej.

Obecny program jest zbyt skromny.

Jak pisalem, ten kilkupoziomowy garaz umiescilbym miedzy Dworcowa i Czestochowska. Analogiczny garaz umiescilbym nad DTS naprzeciw Palmiarni.

Pozostaly odcinek miedzy tymi garazami powinien byc przedmiotem konkursu na zabudowe wielkomiejska z preferencja dla obiektow uzytecznosci publicznej umieszczonych w strefie pieszej posrod zieleni. W efekcie powinien powstac kompletny salon miejski Gliwic na miare XXI wieku.

Oczywiscie, ze wraz z budowa DTS nie bedzie mozliwe wykonanie takiego ambitnego programu w calosci na raz.
Dlatego dla mniejszej czy wiekszej czesci tego terenu moznaby niejako dokonac rezerwacji przez wykonanie calosci plyty betonowej (ewentualnie z z kilkoma swietlikami dla ulatwienia przewietrzania przebiegajacej ponizej DTS) wspartej na odpowiednio rozmieszczonych slupach betonowych, przygotowanych do kontynuowania dalszej budowy, nawet gdyby to mialo potrwac wiele lat.


Kaspric, pochwaliłeś się dzisiaj przyjemnym listem i my się cieszymy wraz z Tobą, bo jak widać z postów w obu wątkach o gliwickiej DTŚ, wszyscy jesteśmy za tym, by przedłużony tunel był równocześnie wyjątkową okazją do rozbudowy nowoczesnych Gliwic.
Pamiętać jednak trzeba, że ma się do czynienia z administracjami i biurokracjami, które z natury lubią być bezduszne i łatwo zapominają o nawet własnych obietnicach.
Tak więc uważam, że po tym liście nie koniec sprawy. Trzeba dalej za nią chodzić, by coś po drodze nie usnęło.
Najlepiej gdyby powstało jakieś alternatywne GdG, tyle że zajęte tym razem, by bez naruszania obecnych uwarunkowań środowiskowych projektu zachowane zostały szanse etapowego rozwoju nowoczesnych Gliwic wokół DTŚ, biegnącej na możliwie długim odcinku w tunelu.



ellilamas - Czw Wrz 30, 2010 6:58 am
Alternatywne GdG na pewno nie powstanie, myślę, że kolejnym krokiem z naszej strony będzie próba nawiązania dialogu z biurem projektowym, które wygra przetarg.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • romanbijak.xlx.pl
  • Copyright (c) 2009 | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.