ďťż
[Gliwice] list w sprawie DTŚ



kaspric - Wto Maj 08, 2007 2:02 pm
Postanowiłem założyć dla tej sprawy osobny wątek, potem najwyżej się go doklei do istniejącego .

Napisałem zapowiadany list. Ponieważ nie znam się na redagowaniu takich pism, a Wy macie w tej sprawie na pewno większe doświadczenie, proszę o zasugerowanie korekt i zmian .

Mam też pytanie - czy stowarzyszenie chciałoby się włączyć do tej akcji?

    Szanowni Państwo,

    Z zaniepokojeniem przyjmujemy docierające do nas informacje mówiące o możliwych opóźnieniach w budowie gliwickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej, jako konsekwencji protestów stowarzyszenia „Gliwiczanie dla Gliwic”. Na wstępie pragniemy wyrazić zdecydowane poparcie dla budowy trasy w wyznaczonym dla niej przebiegu i odciąć się od argumentów przedstawianych przez ww. stowarzyszenie, uważając je za w większości nieprawdziwe. Niemniej nie możemy całkowicie poprzeć znanej nam koncepcji dotyczącej parametrów trasy oraz długości tunelu w ścisłym centrum Gliwic. Prosimy o ponowne przeanalizowanie tej koncepcji i wzięcie pod uwagę poniższych argumentów.

    W tekście „Oczekiwana inwestycja - Drogowa Trasa Średnicowa (2)”, który możemy znaleźć na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Gliwicach, możemy przeczytać „Trudno wyobrazić sobie centrum jakiegokolwiek miasta bez żadnych budynków, ale w tym wypadku droga zbliża się do niewielu domów i na krótkich odcinkach”. Absolutnie zgadzamy się z tym stwierdzeniem. DTŚ przebiega przez centrum miasta w najwęższym jego odcinku. Nie oznacza to jednak, że DTŚ przez nie w ogóle nie przebiega. Z największym zaniepokojeniem przyjmujemy wiadomość, że długość tunelu w ciągu DTŚ w centrum Gliwic ma wynosić zaledwie 300m. Możliwe, że projektowany tunel uchroni od negatywnego wpływu DTŚ ulicę Zwycięstwa. Jego długość przyczyni się jednak do degradacji urbanistycznej pozostałej części śródmieścia przy DTŚ, począwszy od Parku Chopina do ulic z przełomu wieków – Dworcowej, Częstochowskiej, Konarskiego. Argument o tym, że w okolicy przebiegu DTŚ aktualnie nie ma zabudowy śródmiejskiej, jest argumentem bardzo chybionym. Dla całego obszaru pomiędzy ul. Konarskiego a Palmiarnią Miejską zabudowa śródmiejska jest częścią naturalnej urbanistyki tego miejsca. I do takiej zabudowy i urbanistyki należy dążyć.

    DTŚ o obecnych parametrach w żaden sposób nie będzie spełniać cech ulicy śródmiejskiej. Nieprawdziwym argumentem jest zdanie, iż projektowany przekrój trasy (1x4) czyni z niej ulicę zbliżoną do śródmiejskiej alei, gdyż jej bezkolizyjność oraz przebieg w głębokim wykopie wykluczają ją jako ulicę o takim charakterze. Dopełnieniem antymiejskiego charakteru byłoby planowane ustawienie wzdłuż jej przebiegu ekranów akustycznych. Wybudowanie trasy o takich parametrach będzie miało zbawienny wpływ dla komunikacji indywidualnej w Gliwicach, natomiast z urbanistycznego punktu widzenia przyczyni się do zakonserwowania na wiele lat chorego podziału centrum miasta na dwie części. Złe zagospodarowanie danego miejsca nie może być argumentem dla innego, równie niekorzystnego, zagospodarowania.

    Jak zatem zniwelować niekorzystny wpływ Drogowej Trasy Średnicowej na urbanistykę miasta, zachowując jej przebieg i wszystkie korzyści dla komunikacji indywidualnej, jakie za sobą niesie?

    Rozwiązaniem jest drastyczne wydłużenie projektowanego tunelu. Powinien on sięgać aż od ulicy Konarskiego do okolic węzła z ul. Sienkiewicza/Toszecką. Zabudowa powierzchni nad tunelem pozwoli rozszerzyć optycznie centrum miasta, zachować jego śródmiejski charakter również w przebiegu DTŚ. Powinna ona uwzględniać dotychczasową urbanistykę okolic przebiegu DTŚ (pl. Piastów, ul. Konarskiego, ul. Częstochowska, ul. Dworcowa, ul. Zwycięstwa), wpisywać się w istniejącą siatkę ulic. Tunel uchroni Palmiarnię Miejską oraz Park Chopina przed zgubnym wpływem zanieczyszczeń oraz hałasu, a przede wszystkim przed sąsiedztwem wątpliwej urody ekranów akustycznych. Zabudowa nad tunelem powinna być tak zaprojektowana, by w jak największym stopniu zmniejszyć wpływ węzłów DTŚ na urbanistykę miasta - przykładowo węzeł z ul. Dworcową w jak największym stopniu powinien być ukryty w projektowanym nad DTŚ parkingiem (jeśli nie zrezygnowano z tych planów). Dodatkowym i może jednym z ważniejszych argumentów za wydłużeniem tunelu jest odebranie stowarzyszeniu „Gliwiczanie dla Gliwic” jedynych sensownych argumentów przeciwko budowie trasy.

    Kolejną kwestią jest ograniczenie trasy na całej długości przebiegu w wykopie nie skarpą, lecz ścianami oporowymi. Takie rozwiązanie zdecydowanie poprawi śródmiejski charakter trasy poza obszarem tunelu. Również ekrany akustyczne powinny być tak dobrane, by nie naruszały planowanego charakteru drogi. Tutaj pragniemy zauważyć, że ekrany akustyczne wzdłuż DTŚ w Katowicach zostały nominowane do antynagrody Betonowej Kostki 2006 za najgorszą realizację w przestrzeni publicznej. Jak można było przeczytać w Echu Miasta "ekrany przy DTŚ przypominały niektórym „drogę ucieczkową”, innym mur berliński". Gliwice nie mogą sobie pozwolić na powtórzenie katowickiego błędu. W tym miejscu pragniemy zwrócić uwagę na architekturę wszelkich obiektów inżynierskich w ciągu projektowanej trasy. Przypominamy, że katowicka kładka dla pieszych nad DTŚ, przez wielu porównywana do instalacji gazowej, również została nominowana do ww. nagrody. Z zaniepokojeniem przyjmujemy również porównanie przekroju projektowanej DTŚ do przekroju ul. Pszczyńskiej. Uważamy, że absolutną koniecznością jest odgrodzenie od siebie pasów ruchu dla przeciwnych kierunków – jeśli nie przez pas zieleni, to przez betonowe separatory.

    Na koniec jeszcze raz zwracamy się z apelem o rozważenie proponowanych zmian, zwłaszcza dotyczących długości tunelu. Obecnie, nie tylko w rozwiniętych krajach Europy Zachodniej, ale również coraz częściej w polskich miastach, dba się o śródmieścia miast nie tylko projektując nowe trasy w tunelach, ale również wprowadzając do nich istniejące arterie. Przykładem mogą być nie tylko Paryż czy Praga, ale i pobliskie Katowice (tunel w ciągu DTŚ) czy Warszawa (tunel Wisłostrady). Wykorzystajmy wszystkie możliwości, jakie daje nam współczesna technologia, by budowa Drogowej Trasy Średnicowej zapewniła miastu Gliwice maksimum korzyści przy minimalnych skutkach ubocznych.

    Piotr Kasprzyk





salutuj - Wto Maj 08, 2007 2:09 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



babaloo - Wto Maj 08, 2007 4:02 pm
Nie do końca wiem jak wyglądaja sprawy DTŚ w Gliwicach, ale list jest bardzo sensowny. Podoba mi się argumentacja. Znaczy - jestem za.



absinth - Wto Maj 08, 2007 4:59 pm
jak dla mnie brzmi bardzo ok

tak btw kaspric dostales na maila te teksty ktore my jako smm wysylalismy w innych sprawach?

bo nic mi nie odpisales

jezeli pismo mialoby byc traktowane jako wniosek w rozumieniu KPA to jeszcze jest kilka brakow formalnych




salutuj - Wto Maj 08, 2007 5:01 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



kaspric - Wto Maj 08, 2007 7:32 pm
Tak Sky dostałem, a nie widać wzorowania się na tym o tramwajach (Szanowni Państwo zostało! ).

Co do braków formalnych - byłbym wdzięczny za korekty

@Salutuj - spotkanie na żywo to w sumie dobry pomysł.

Dobrze by było, by ta inicjatywa również zaistniała w mediach - to jest właśnie główny problem, że rozmawia się o oficjalnym planie i pomyśle (a raczej braku pomysłu) GdG.

Teraz od czwartku do wtorku wyjeżdżam do Bośni i Hercegowiny, jest jeszcze trochę czasu na poprawki



kaspric - Wto Maj 08, 2007 7:37 pm
Jeszcze jedno - myślę, że dobrze by było, gdyby przy okazji listu stowarzyszenie objęło i Gliwice )))



salutuj - Wto Maj 08, 2007 7:50 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



kaspric - Wto Maj 08, 2007 10:15 pm
Myślę, że po moim powrocie warto by się było spotkać na żywo i omówić kwestie listu, poza tym mogę pokrótce wytłumaczyć cały problem, komu trzeba



absinth - Wto Maj 08, 2007 10:23 pm
stosownie do naszej rozmowy telefonicznej
tak w przeciagu najblizszych 2 tyg, bylo by milo sie spotkac live i omowic to i owo



kaspric - Wto Maj 08, 2007 10:36 pm
no nie wiem, czy będzie to takie proste (po wyjeździe naprawdę będę miał conieco do nadrobienia ), ale myślę, że następny weekend by wchodził w grę



SPUTNIK - Wto Maj 08, 2007 10:49 pm
Myślę , że można to "podciągnąć" pod SMM.



Safin - Śro Maj 09, 2007 10:43 am
Dobry tekst. Jestem jak najbarzdiej za zajeciem sie ta inicjatywą.

Można się tez odniesc do nominacji Katowickich Ekranów do antynagrody betonowej kostki.

Jak zawsze problem bedzie z kosztami. Ale moze uda sie jakos zrekompensowac niepopularne[budzetowo] decyzje politykom przez podkreslenia publiczne opinie[czyli jawnie zasugeerowac ze bedziemy w mediach lobbowac za roziwazaniem Kasprica]



kaspric - Śro Maj 09, 2007 11:30 am
^^ świetny pomysł z ekranami - wpisałem je do listu (przed ostatni akapit). Odniosłem się również do zwrócenia uwagi na architekturę obiektów inżynierskich na podstawie Kładki Uszoka



Safin - Śro Maj 09, 2007 12:01 pm
wklejam kawałek art z GW, gdy wreczano nagode Betonowej

Wiadukt nad DTŚ porównano do instalacji gazowej, a ekrany przy DTŚ przypominały niektórym „drogę ucieczkową”, innym mur berliński. – Nie lepiej, żeby takie ekrany projektowali architekci, jak na Zachodzie? – sugerował Henryk Mercik. Dziekan Szklarczyk-Lauer przyznała, że to by była świetna wprawka dla studentów ASP.

to o tych architektach mozna olac, gdyz w centrach nie powinno byc wogole takich barier.

Ale droga uceiczkowa dobrze zobrazuje problem.
http://forum.gkw.katowice.pl/viewtopic. ... 100&t=1482



kaspric - Śro Maj 09, 2007 12:14 pm
^^ to art. z Echa Miasta chyba

jakoś doczepiłem to do tekstu.



kaspric - Nie Maj 27, 2007 6:27 pm
No to co robimy z listem?:) Prosiłbym kogoś znającego się o poprawki, co należałoby zmienić.

Co do adresatów - DTŚ S.A. i UM Gliwice, jeszcze jakieś propozycje?



salutuj - Nie Maj 27, 2007 6:31 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



kaspric - Nie Maj 27, 2007 10:24 pm
raczej nie, sporna część w ogóle ich nie dotyczy.



salutuj - Nie Maj 27, 2007 10:59 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



kaspric - Nie Maj 27, 2007 11:28 pm
^^ z tego, co można wyczytać na ssc, nie będzie z tym żadnego problemu (tj z finansowaniem odcinków osobno)



salutuj - Pon Maj 28, 2007 9:35 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • romanbijak.xlx.pl
  • Copyright (c) 2009 | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.