ďťż
[Ekonomia] Strategia rozwoju województwa śląskiego do 2020r



darius - Pon Lip 04, 2005 6:34 pm
W poniedziałek późnym popołudniem, po wielu miesiącach prac analitycznych oraz konsultacji społecznych, Sejmik Województwa Śląskiego przyjął strategię rozwoju województwa do 2020 roku.
Jak poinformował PAP rzecznik marszałka woj. śląskiego, Wojciech Zamorski, przygotowaną przez zarząd województwa strategię poparło 32 radnych, jeden był przeciw, a sześciu wstrzymało się od głosu.

Według marszałka województwa, Michała Czarskiego, aktualizacja strategii była potrzebna nie tylko dla jej uzupełnienia i wydłużenia horyzontu czasowego, ale przede wszystkim z przyczyn merytorycznych, związanych z członkostwem Polski w UE.
Chodzi o to, aby strategia obejmowała co najmniej dwa okresy unijnego planowania: lata 2007-2013 oraz 2013-2018. Za tym idzie przygotowanie własnych planów, stanowiących podstawę stworzenia Regionalnych Programów Operacyjnych i ubiegania się o unijne środki. W latach 2004-2006 region ma pozyskać z UE ok. 280 mln euro; w kolejnych siedmiu latach trzy razy tyle. Programy operacyjne będą zarządzane samodzielnie na poziomie regionu.

W strategii sformułowane zostały priorytety dotyczące każdego z czterech subregionów woj. śląskiego: centralnego (aglomeracja katowicka), północnego (Częstochowa), zachodniego (Rybnik, Jastrzębie Zdrój, Żory) i południowego (Podbeskidzie i Żywiecczyzna).

W sferze infrastruktury drogowej priorytetem jest budowa autostrady A-1, a także rozbudowa Drogowej Trasy Średnicowej z Katowic w dwóch kierunkach: do Gliwic oraz do Dąbrowy Górniczej. Inne plany to budowa drogi ekspresowej S-78 Kielce-Tarnowskie Góry - Lubliniec (lub rozbudowa drogi Kielce-Opole), budowa systemu głównych dróg łączących Racibórz, Rybnik, Żory, Wodzisław Śląski i Jastrzębie Zdrój, a także drogi ekspresowej Bielsko-Biała - Zwardoń oraz Pyrzowice-Cieszyn.

Inne duże przedsięwzięcia infrastrukturalne to m.in. budowa kluczowego dla zabezpieczenia przeciwpowodziowego południowej Polski zbiornika Racibórz Dolny, stworzenie w Sławkowie międzynarodowego terminalu logistycznego do przewozów Europa- Daleki Wschód, rozbudowa lotniska w Pyrzowicach, budowa "suchego portu" w Gliwicach oraz budowa szybkiej kolei miejskiej w aglomeracji katowickiej.

W Częstochowie priorytetem jest rewitalizacja otoczenia Klasztoru Jasnogórskiego i prowadzącej do niego Alei Najświętszej Marii Panny, w Katowicach budowa nowej siedziby Muzeum Śląskiego na terenie zlikwidowanej kopalni Katowice.

Przyjęta przez Sejmik strategia definiuje w przyszłości woj. śląskie jako region, któremu nowoczesna, oparta na wiedzy gospodarka, a także kultura, edukacja, dbałość o środowisko i bezpieczeństwo zapewniają utrzymanie pozycji jednego z najważniejszych centrów rozwoju cywilizacyjnego Polski.

Strategia zakłada unowocześnienie szeroko rozumianej bazy - mieszkaniowej, infrastrukturalnej, usługowej i wytwórczej. Jednym z priorytetów jest rewitalizacja miast, obejmująca m.in. poprawę standardu mieszkaniowego. Nacisk położony jest także na infrastrukturę dla sfery usług, która w wielu krajach jest głównym pracodawcą.




darius - Wto Lip 05, 2005 10:01 am
Ma ktoś może linka,gdzie można znaleźć tą strategię..bo znalazłem tylko ta na lata 2000-2015.
A tak nawiasem mówiąc,czy wie ktoś po co przyjmowano nową strategię rozwoju do 2020, skoro już jest jedna na lata 2000-2015? i dlaczego obejmuje okres aż do 2020r? nie lepiej robić to w mniejszych przedziałach czasowych,np. tak jak Narodowy Plan Rozwoju - 6 lat?



MarcoPolo - Wto Lip 05, 2005 10:10 am
Sejmik niezgody

Wtorek, 5 lipca 2005r.

Sejmik Województwa ÂŚlĹĄskiego przyjĹĄł wczoraj aktualizację strategii rozwoju naszego regionu do roku 2015. Dokument ten spotkał się jednak z totalnĹĄ krytykĹĄ opozycji, która twierdzi, że nie ma on nic wspólnego z dyrektywami Unii Europejskiej.

Przeciwko uchwaleniu Strategii głosowały kluby radnych Prawa i SprawiedliwoÂści oraz Ligi Polskich Rodzin.

– To jakieÂś nieporozumienie – mówi Czesław Żelichowski, lider radnych wojewódzkich PiS. – Ten dokument ma się nijak do europejskiej strategii lizbońskiej, czy do planowanego przez polski rzĹĄd rozwoju małych i Âśrednich przedsiębiorstw.

Mimo wĹĄtpliwoÂści opozycji, sejmikowa większoÂść, bez kłopotu uchwaliła nowĹĄ strategię. Wczoraj też radni wojewódzcy uhonorowali byłego radnego i marszałka województwa Jana Olbrychta, odznakĹĄ zasłużonego dla województwa ÂślĹĄskiego.

(wit) - Dziennik Zachodni



salutuj - Wto Lip 05, 2005 4:08 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko




Jastrząb - Czw Mar 22, 2007 9:24 pm

Powinien byc albo bilet ATP (zle wyjscie) albo spolka o aglomeracyjnym zasiegu bedaca wlascicielem autobusowych przewoznikow, tramwajow, kolei.

Może nie spółka, ale przeciębiorstwo o aglomeracyjnym zasięgu już było (WPK) i całkiem niedawno zakończył się definitywnie proces jego likwidacji i rozbijania na osobne firmy. Tylko dopiero teraz widać, że likwidacja była błędem.


A tak nawiasem mówiąc,czy wie ktoś po co przyjmowano nową strategię rozwoju do 2020, skoro już jest jedna na lata 2000-2015? i dlaczego obejmuje okres aż do 2020r? nie lepiej robić to w mniejszych przedziałach czasowych,np. tak jak Narodowy Plan Rozwoju - 6 lat?

Stwierdzę, że wskazane jest robienie nawet dalszych planów niż do 2030. To akurat jest chyba takim rozsądnym minimum. Inwestycje takie jak np. centra logistyczne zaczynają przynosić zyski po wielu latach, a z początku trzeba w nie tylko inwestować. Dlatego trzeba planować z dużym wyprzedzeniem a nie tylko na własną kadencję.

Dalekowzrocznie to ja bym był za zbudowaniem porządnego toru wyścigowego w rejonie konurbacji. Jest to coś, co najpierw rozrusza lokalny sport samochodowy a potem, wraz z rozwojem będzie przyciągać coraz to większe imprezy, może nawet GP Formuły 1 Na pewno nie jest to inwestycja która będzie sukcesem w 6-cio letnim okresie rozwoju. Raczej conajmniej 20-sto letnim.
Copyright (c) 2009 | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.